Kultura Fizyczna Osób Starszych, Stacjonarne, II stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | WKFA-SM |
Nazwa: | Kultura Fizyczna Osób Starszych, Stacjonarne, II stopnia |
Tryb studiów: | Stacjonarne |
Rodzaj studiów: | studia drugiego stopnia |
Czas trwania: | 2 lata (4 semestry) |
|
Kultura Fizyczna Osób Starszych |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główne toki nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
ukończone studia pierwszego stopnia (licencjackie) w zakresie kultury fizycznej osób starszych lub innego kierunku mieszczącego się w obszarze nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej; pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku kultura fizyczna osób starszych: • Posiada wykształcenie i przygotowanie zawodowe pozwalające na pracę z osobami w wieku seniora, przede wszystkim w zakresie stosowania ćwiczeń fizycznych w profilaktyce chorób oraz poprawie zdrowia i jakości życia. Posiada merytoryczne przygotowanie i predyspozycje psychofizyczne do pracy z ludźmi starszymi oraz legitymuje się sprawnością fizyczną pozwalającą na przeprowadzenie ćwiczeń fizycznych z tymi osobami. • W trakcie studiów może wybrać różne ścieżki rozwoju – wybór jednej z dwóch grup zajęć specjalistycznych: - "Trener przygotowania fizycznego osób starszych" – jest przygotowany do pracy z osobami starszymi indywidualnie lub w klubach Masters. Potrafi dostosować plany treningowe do indywidualnych możliwości zawodników w kategorii Masters oraz osób podejmujących trening zdrowotny. Jest fachowcem z zakresu monitorowania obciążeń treningowych, kształtowania zdolności motorycznych (wytrzymałość, siła, szybkość, koordynacyjne zdolności motoryczne), diagnostyki wydolności oraz programowania i indywidualizacji przygotowania motorycznego pod kątem stawianych celów. Posiada wiedzę z zakresu żywienia i suplementacji osób starszych aktywnych fizycznie. - "Promocja zdrowia i odnowa biologiczna osób starszych" – wyposaża absolwenta w wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu nauk o zdrowiu i pokrewnych. Znajomość problematyki profilaktyki zagrożeń zdrowia osób starszych pozwala absolwentowi na pracę indywidualną oraz w jednostkach samorządowych powołanych do opieki nad osobami starszymi. Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do kształtowania, podtrzymywania, przywracania sprawności i wydolności fizycznej utraconej lub obniżonej wskutek hipofunkcji narządu ruchu u osób w różnym wieku. Posiada on umiejętności planowania i wykonywania zabiegów odnowy biologicznej u osób starszych. Legitymuje się umiejętnością dostosowywania swoich działań do wymogów współczesnej gerokinezjologii i kontrolowania efektywności procesu usprawniania osób starszych. Absolwent posiada wiedzę z zakresu żywienia i suplementacji z uwzględnieniem dietoterapii chorób typowych dla tej grupy populacyjnej. • Posiada znajomość języka obcego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. • Jest przygotowany do: - pracy w zakresie świadczenia usług osobom w domach i klubach seniora, uniwersytetach trzeciego wieku, w salonach fitness, klubach seniora, ośrodkach wypoczynkowych, w gabinetach odnowy biologicznej, hotelach/pensjonatach, klinikach zdrowia i urody, a także klubach sportowych; - podjęcia studiów trzeciego stopnia oraz studiów podyplomowych. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o udział w studiach podyplomowych, możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia trzeciego stopnia (do Szkoły Doktorskiej). |
Treści nauczania: |
Absolwent osiągnął efekty w zakresie: -Wiedzy: • posiada pogłębioną wiedzę i zna specjalistyczną terminologię w zakresie biochemicznych i fizjologicznych aspektów starzenia oraz treningu zdrowotnego • ma pogłębioną wiedzę i zna specjalistyczną terminologię dotyczącą procesów inwolucyjnych człowieka i współczesnych trendów demograficznych • posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie biomechaniki i patobiomechaniki układu ruchu człowieka • posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji fizjologicznych poszczególnych układów organizmu człowieka • jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada szeroki zasób pojęć i wiedzy o psychicznym i społecznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności rekreacyjno-sportowej i promocji zdrowia • posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metod pomiaru wskaźników somatycznych, biochemicznych, fizjologicznych i biomechanicznych oraz interpretacji i statystycznej analizy wyników • posiada pogłębioną wiedzę o stanach zagrożenia zdrowia i życia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią • posiada specjalistyczną wiedzę i zna fachową terminologię w zakresie żywienia i dietetyki oraz edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji • posiada pogłębioną wiedzę na temat metod odnowy biologicznej i psychicznej stosowanych w profilaktyce zdrowotnej oraz w aktywności rekreacyjno-sportowej osób starszych • zna zagrożenia zdrowia wynikające z niedoboru lub nadmiaru aktywności fizycznej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała • zna podstawy prawne i ekonomiczno-gospodarcze możliwości organizowania działalności rekreacyjno-sportowej osób starszych, zna zasady etyki zawodowej oraz zasady ochrony własności intelektualnej • posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie sprawności fizycznej i motoryczności człowieka • posiada zasób pojęć i ma pogłębioną wiedzę na temat teorii i praktyki różnych form treningu zdrowotnego osób starszych • posiada wiedzę z zakresu podstaw turystyki i rekreacji, rozumie znaczenie aktywnej turystyki i rekreacji w stylu życia osób starszych • posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla osób starszych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię w tym zakresie • posiada wiedzę na temat etiopatogenezy i przebiegu klinicznego schorzeń u osób starszych, zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu kinezyterapii w usprawnianiu w okresie starzenia • zna podstawy medycyny sportowej i metody odnowy biologicznej -Umiejętności: • potrafi dokonywać pomiaru, analizy i interpretacji wskaźników somatycznych, biochemicznych, fizjologicznych, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych • potrafi zmierzyć parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania komponentów sprawności fizycznej, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy • potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych • potrafi komunikować się z osobami starszymi, jako podmiotami działalności zawodowej oraz z innymi specjalistami; odpowiednio uzasadniać stanowisko, prowadzić debatę • potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju • samodzielnie potrafi organizować, realizować i dokumentować zajęcia rekreacyjne, sportowe i zdrowotne dla osób starszych, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych • potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody oddziaływania do potrzeb psychicznych i możliwości fizycznych osób starszych w celu skutecznego zapobiegania wykluczeniu społecznemu • potrafi wykorzystywać wyspecjalizowane narzędzia statystyczne do gromadzenia, analizy i interpretacji wyników badań empirycznych • posiada umiejętność nauczania ćwiczeń z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach indywidualnych i zespołowych • potrafi organizować i prowadzić aktywne formy turystyki oraz imprezy rekreacyjne • formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, a także potrafi opracować i zrealizować programy profilaktyczno-promocyjne w zakresie różnych obszarów edukacji zdrowotnej oraz zaplanować postępowanie dietetyczno-suplementacyjne dla osób starszych • potrafi demonstrować i asekurować ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych oraz ćwiczenia rytmiczne i taneczne • posiada umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia badań naukowych oraz interpretacji i prawidłowego wnioskowania; potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi • posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, oraz specjalistyczną terminologią z zakresu kultury fizycznej • potrafi diagnozować zaburzenia narządu ruchu oraz aktywnie współpracować w zakresie usprawniania ruchowego osób starszych • potrafi udzielać medycznej pomocy • potrafi kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodąca rolę w zespole realizującym zadania zawodowe • samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie, potrafi ukierunkowywać innych w tym zakresie - Kompetencje społeczne: • uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, jest krytyczny w jej ocenie, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu • myśli i działa w sposób przedsiębiorczy • potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi • realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy; jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, dba o swój poziom sprawności fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy wysokiej wartości zdrowia w wymiarze jednostkowym i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz promocji zdrowia • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny, odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, dba o prestiż wykonywanego zawodu |