Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie Fizyczne, Stacjonarne, I stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: WWF-SL
Nazwa: Wychowanie Fizyczne, Stacjonarne, I stopnia
Tryb studiów: Stacjonarne
Rodzaj studiów: I stopnia
Czas trwania: 3 lata (6 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu Kierunki: Wychowanie Fizyczne
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główne toki nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

Posiadanie świadectwa dojrzałości; wynik egzaminu maturalnego; pozytywny wynik egzaminu ze sprawności fizycznej (lub posiadanie aktualnej klasy mistrzowskiej międzynarodowej, klasy mistrzowskiej lub I klasy sportowej w dyscyplinach olimpijskich); pozytywnie zakończone postępowanie rekrutacyjne.

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Licencjat z wychowania fizycznego
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent posiada podstawową wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, która pozwala mu oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego oraz związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Jest przygotowany do: pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy i środowisku lokalnym, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu, wypoczynkowi oraz urodzie.

Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w przedszkolach i szkołach podstawowych zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, w instytucjach oświatowych oraz instytucjach kultury fizycznej.

Absolwent specjalności „trener personalny” przygotowany jest do samodzielnego prowadzenia indywidualnych zajęć w różnych specjalnościach sportowych i rekreacyjnych zgodnie z możliwościami sprawnościowymi i zdrowotnymi osoby trenującej.

Absolwent specjalności „odnowa biologiczna” dysponuje niezbędną wiedzą biologiczną oraz umiejętnościami umożliwiającymi kompetentne oddziaływanie środkami fizycznymi na organizm człowieka.

Absolwent specjalności „gimnastyka korekcyjna” jest przygotowany do prowadzenia specjalistycznych zajęć z gimnastyki korekcyjnej z dziećmi z wadami postawy ciała w placówkach oświatowych.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o udział w studiach drugiego stopnia magisterskich.

Treści nauczania:

Absolwent osiągnął efekty w zakresie:

- Wiedzy:

• Ma wiedzę i zna terminologię z zakresu biochemicznych reakcji zachodzących w organizmie człowieka, w różnych stanach: w spoczynku, aktywności fizycznej i w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego, biologicznego rozwoju człowieka oraz biomechaniki układu ruchu człowieka.

• Posiada ogólną znajomość budowy organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych i układu nerwowego, stosuje polską terminologię.

• Dysponuje podstawowym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłkach.

• Jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej.

• Zna metody pomiaru wskaźników morfologicznych, biochemicznych krwi i fizjologicznych układu krążenia oraz parametrów układu oddechowego.

• Zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody biomechanicznej diagnozy układu ruchu człowieka.

• Posiada podstawową wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią.

• Posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu promocji zdrowia i ochrony środowiska oraz kreowania zachowań prozdrowotnych.

• Rozumie znaczenie odnowy biologicznej i psychicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej i psychicznej.

• Zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływu na organizm.

• Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach

i zaburzeniach statyki ciała.

• Zna podstawy prawne systemu działalności sportowej, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej.

• Zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz sportu w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie szkolenia sportowego, jest świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa.

• Posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu rozwoju kultury fizycznej i sportu na przestrzeni dziejów, rozumie uwarunkowania rozwoju nowożytnego ruchu olimpijskiego oraz ogólne problemy we współczesnej kulturze fizycznej.

• Zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.

• Posiada zasób pojęć i ma podstawową wiedzę na temat teorii i metodyki sportu, z uwzględnieniem specyfiki sportu dzieci i młodzieży.

• Posiada wiedzę i zna terminologię psychologiczną i pedagogiczną, niezbędną do realizacji szkolenia sportowego z zakresu wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych funkcji sportu.

• Dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej i przedmiotowej, posiada odpowiedni zasób pojęć.

• Posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć sportowych, zgodnie z wybraną specjalnością studiów, zna fachową terminologię.

• Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej.

• Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w kulturze fizycznej.

Umiejętności:

• Potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych.

• Potrafi zmierzyć podstawowe parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności motorycznej.

• Potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym.

• Potrafi komunikować się z osobami, będącymi podmiotami działalności edukacyjnej oraz z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym i specjalistami wspierającymi ten proces

• Potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju.

• Posiada umiejętność diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności motorycznej, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce.

• Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu szkolenia sportowego oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce.

• Potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać treści i metody treningowe do potrzeb i możliwości wychowanków.

• Potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności sportowej i do własnego rozwoju zawodowego.

• Potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych.

• Potrafi wykorzystywać niektóre informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych.

• Potrafi prowadzić dokumentację procesu treningowego oraz dokumentację związana z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach

• Potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia treningowe w różnych okresach cyklu treningowego, w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym), prowadzić i sędziować zawody sportowe.

• Posiada umiejętność nauczania podstawowych, ukierunkowanych i specjalnych ćwiczeń z zakresu wybranych dyscyplin sportu.

• Potrafi planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym.

• Jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej specjalności studiów.

• Potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować ćwiczenia wszechstronne, ukierunkowane i specjalne z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych.

• Posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych z zakresu wybranych zagadnień kultury fizycznej, w tym pracy dyplomowej – licencjackiej, zespołowych w oparciu o dane źródłowe i własne działania oraz prezentowania w formie ustnej cudzych i własnych poglądów, działań.

• Ma umiejętności językowe, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, wyrażające się znajomością co najmniej jednego języka obcego, posługuje się słownictwem z zakresu kultury fizycznej.

Kompetencji społecznych:

• Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwoju osobistego i zawodowego, doskonalenia swojego warsztatu pracy, podnoszenia i uzupełniania kwalifikacji zawodowych –„uczenia się przez całe życie”, planuje swój rozwój zawodowy, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności.

• Okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność.

• Potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych.

• Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych celu i zadania, dokonując wyborów jest odpowiedzialny i autonomiczny, wykazuje aktywność, podejmuje trud, odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań.

• Potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów.

• Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej opiekuna.

• Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, docenia znaczenie wychowania fizycznego w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska.

• Dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowanie postaw prosomatycznych i prozdrowotnych; przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej.

•Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0