Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie Fizyczne, Stacjonarne, I stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: WWFP-SL
Nazwa: Wychowanie Fizyczne, Stacjonarne, I stopnia
Tryb studiów: Stacjonarne
Rodzaj studiów: studia pierwszego stopnia
Czas trwania: 3 lata (6 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu Kierunki: Wychowanie Fizyczne
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główne toki nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

Posiadanie świadectwa dojrzałości; wynik egzaminu maturalnego; pozytywny wynik egzaminu ze sprawności fizycznej (lub posiadanie aktualnej klasy mistrzowskiej międzynarodowej, klasy mistrzowskiej lub I klasy sportowej w dyscyplinach olimpijskich); pozytywnie zakończone postępowanie rekrutacyjne.

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Licencjat z wychowania fizycznego
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku wychowanie fizyczne:

· Posiada wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, która pozwala mu oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego oraz związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Jest przygotowany do: pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy i środowisku lokalnym, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu, wypoczynkowi oraz rekreacji.

· Dzięki wyborowi jednej z trzech grup zajęć specjalistycznych absolwent nabywa dodatkowe kompetencje:

- Absolwent realizujący zajęcia specjalistyczne z trenera personalnego jest przygotowany do samodzielnego prowadzenia indywidualnych, różnych zajęć sportowych i rekreacyjnych zgodnie z możliwościami sprawnościowymi i zdrowotnymi podopiecznych. Posiada umiejętność opracowywania indywidualnych programów treningowych i żywieniowych oraz umiejętność skutecznej ich realizacji. Student otrzymuje również podstawową wiedzę w zakresie organizacyjno-prawnym tego szybko rozwijającego się rynku pracy, gdzie klientami są nie tylko ludzie młodzi, ale również osoby starsze.

- Absolwent realizujący zajęcia specjalistyczne z odnowy biologicznej posiada umiejętności i pogłębioną wiedzę niezbędną do prowadzenia zajęć w zakresie szeroko pojętej odnowy biologicznej w sporcie i życiu codziennym, co zwiększa możliwości starania się absolwentów o zatrudnienie w instytucjach zajmujących się szeroko pojętą profilaktyką zdrowia i dobrostanem psychofizycznym. Dysponuje on niezbędną wiedzą biologiczną oraz umiejętnościami umożliwiającymi kompetentne oddziaływanie środkami fizycznymi na organizm człowieka. Wyposażony jest w wiedze i umiejętności dotyczące medycyny fizykalnej, balneologii i balneoterapii, aromaterapii, fitoterapii, dietetyki, masażu klasycznego, terapii manualnej i drenażu limfatycznego oraz alternatywnych technik masażu.

- Absolwent realizujący zajęcia specjalistyczne z gimnastyki korekcyjnej jest przygotowany do prowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjnej z dziećmi z wadami postawy ciała w placówkach oświatowych. Posiada wiedzę, umiejętności oraz kompetencje pozwalające na dokonanie oceny postawy ciała, opracowanie postępowania korekcyjnego, prowadzenie indywidualnego i zespołowego postępowania kompensacyjnego i korekcyjnego.

· Posiada znajomość języka obcego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

· Jest przygotowany do:

- pracy w przedszkolach, szkołach podstawowych – zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela; instytucjach oświatowych, klubach sportowych oraz instytucjach kultury fizycznej, zgodnie z kwalifikacjami zawodowymi uzyskanymi w ramach zajęć specjalistycznych z odnowy biologicznej, gimnastyki korekcyjnej i treningu personalnego.

- podjęcia studiów drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o udział w studiach drugiego stopnia magisterskich.

Treści nauczania:

Absolwent osiągnął efekty w zakresie:

WIEDZY:

ma wiedzę i zna terminologię z zakresu:

1) biochemicznych reakcji zachodzących w organizmie człowieka w różnych stanach:

w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego

2) biologicznego rozwoju człowieka

3) biomechaniki układu ruchu człowieka

-posiada szczegółową znajomość budowy organizmu ludzkiego z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych i układu nerwowego, stosuje polską terminologię

-dysponuje szczegółowym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłkach

-zna metody pomiaru wskaźników morfologicznych, biochemicznych krwi i fizjologicznych układu krążenia oraz wskaźników układu oddechowego, a także ich złożone zależności między nimi oraz jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada pogłębiony zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej

-zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody biomechanicznej diagnozy układu ruchu człowieka

-posiada szczegółową wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią

-posiada szczegółową wiedzę na temat przyczyn i objawów najczęstszych chorób cywilizacyjnych

i społecznych oraz problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży, zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

-zna podstawową terminologię i ma wiedzę z zakresu korekcji wad postawy i ich zapobiegania

-posiada pogłębioną wiedzę i zna terminologię z zakresu teorii wychowania zdrowotnego, promocji zdrowia i ochrony środowiska oraz kreowania zachowań prozdrowotnych

-rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej i w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej

-zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływ na organizm

-jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała

-zna podstawy prawne systemu edukacji i działalności sportowej, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej, zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej

-zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania fizycznego, jest świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki

i społeczeństwa

-posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu rozwoju sportu i kultury fizycznej na przestrzeni dziejów, rozumie uwarunkowania rozwoju nowożytnego ruchu olimpijskiego oraz ogólne problemy we współczesnej kulturze fizycznej

-zna terminologię i posiada pogłębioną wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka

-jest przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych oraz posiada zasób pojęć i ma szczegółową wiedzę na temat teorii i metodyki sportu, ze szczególnym uwzględnieniem sportu dzieci i młodzieży

-posiada wiedzę i zna terminologię psychologiczną i pedagogiczną z zakresu komunikacji społecznej, posiada wiedzę z zakresu podstaw turystyki i rekreacji, wie jakie znaczenie odgrywa aktywna turystyka i rekreacja w procesie edukacji i w kształtowaniu osobowości

-dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej i przedmiotowej, posiada odpowiedni zasób pojęć,

-posiada wiedzę i zna terminologię psychologiczną i pedagogiczną oraz z zakresu komunikacji społecznej, niezbędną do realizacji wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych zadań szkoły, w tym dostosowywania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów

-posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego zgodnie

z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych zna fachową terminologię

-dysponuje niezbędną wiedzą dla potrzeb planowania i realizacji procesu treningowego zgodnie

z wybraną grupą zajęć specjalistycznych

-posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia treningu w wybranych dyscyplinach sportu na poziomie instruktora rekreacji

-zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w kulturze fizycznej, zna podstawy prawne i etyczne w działalności zawodowej

UMIEJĘTNOŚCI:

-potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych

-potrafi zmierzyć podstawowe parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej

-potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym

-potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii, brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

-potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju

-potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; współdziałać z innymi osobami

w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)

-posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej

-potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia

-potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej i do własnego rozwoju zawodowego

-potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych

i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych

-potrafi wykorzystywać niektóre informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych

-potrafi prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych, katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach

-potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach,

w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym) oraz w różnej formie, wykonuje zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł informacji, dobór i stosowanie odpowiedniego sprzętu i metod pracy

-posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu:

1) sportów indywidualnych

2) wybranych sportów wodnych

3) wybranych sportów zimowych

-posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu:

1) sportów zespołowych

2) rytmiki i tańca

3) zabaw i gier ruchowych

-potrafi organizować i prowadzić aktywne formy turystyki i imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych

-potrafi planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu, pogłębianiu się wad postawy, programować postępowanie korekcyjne – reedukacji posturalnej

w poszczególnych rodzajach wad

-potrafi formułować i rozwiązywać złożone, nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w sposób bezpieczny w warunkach nie w pełni przewidywalnych

-jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie wybrana grupą zajęć specjalistycznych

-potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne

-posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych z zakresu wybranych zagadnień kultury fizycznej, w oparciu o dane źródłowe i własne działania oraz prezentowania w formie ustnej cudzych i własnych poglądów

-ma umiejętności językowe, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

-samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie

KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:

-okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność

-myśli i działa w sposób przedsiębiorczy

-jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięgania opinii ekspertów

-kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, odpowiedzialnie pełni rolę zawodową, przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych, dba o dorobek i tradycje zawodu

-realizuje zadania w różnym terenie i przy zmiennych warunkach pogodowych w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej

-ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa

-w kulturze fizycznej, docenia znaczenie wychowania fizycznego w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska

-dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych, przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej

-ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny, odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.

Absolwent osiągnął ogólne efekty kształcenia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela:

1. w zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

-podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących

-klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne

-rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw zachowań uczniów

-normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach

i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym)

-zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji

-zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania

-sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej

-strukturę i funkcje systemu oświaty – cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji

-podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych

-prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością

-zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy

-procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia

-podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, zasady emisji głosu, podstawy funkcjonowania narządu wzroku i równowagi

-treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

-metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów

2. w zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

-obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów

-adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych

i opiekuńczych

-rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia

i wychowania oraz w życiu społecznym

-projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów

-projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli

-tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia

-podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów

-rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów

-skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów

-wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem

-monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły

-pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego

-odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku

-skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych

-poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu

-posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu

-udzielać pierwszej pomocy

-samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii

3. w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

-posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka

-budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu -wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej

-porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią

-podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej

-rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów

i tego środowiska

-projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji

-pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej

kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0