Demografia i epidemiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RFI-JM>DEMIEPID |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Demografia i epidemiologia |
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Wykład |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M17) Prezentacje multimedialne |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F3) Kolokwium |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu 1. Znajomość podstawowych pojęć z zakresu demografii i epidemiologii 2. Znaczenie badań przesiewowych oraz ocena skali problemów zdrowotnych 3. Zapobieganie i zwalczanie chorób zakaźnych Wymagania wstępne 1. Znajomość zagadnień z fizjologii człowieka i promocji zdrowia |
Pełny opis: |
1. Współczesne podejście do zdrowia i choroby.Wybrane zagadnienia z epidemiologii (źródła i ogniwa zakażenia, rozprzestrzenianie się mikroorganizmów, drogi przenoszenia drobnoustrojów) - 4h 2. Współczesne metody walki z drobnoustrojami chorobotwórczymi - 2h 3.Znaczenie sterylizacji i szczepień ochronnych. Rodzaje szczepionek -4h 4. Charakterystyka metod i zasad analizy demograficznej -2h 5. Zagrożenia w placówkach opieki społecznej. Badania przesiewowe - rola, rodzaje, sposoby przeprowadzania - 2h Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: godziny wynikające z planu studiów -14h, konsultacje przedmiotowe - 0h, egzaminy i zaliczenia w sesji - 0h, inne - 0h. Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury - 11h, opracowanie wyników -0h, przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji - 0h, inne - 0h. Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta - 25h. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Jędrychowski W., Podstawy epidemiologii, Wydaw. UJ, Kraków, 2002 2. Bzdęga J., Gębska-Kaczewska A., Epidemiologia w zdrowiu publicznym, Wydaw. PZWL, Warszawa, 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Roczniki PZH, Problemy Higieny i Epidemiologii |
Efekty uczenia się: |
E-K1. Zna zasady postępowania i zagrożenia w chorobach zakaźnych i infekcyjnych. BW11 E-K2. Potrafi identyfikować problemy związane z zagrożeniami chorobami zakaźnymi. BW13 E-K3. Ma świadomość posiadania wiedzy z wielu dyscyplin naukowych i zastosowania jej w prewencji chorób. BU4; CW17 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: pisemne zaliczenie Kryteria oceniania: na ocenę dst - 60% wiadomości na ocenę db - 80% wiadomości na ocenę bdb - 95% wiadomości |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.