Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RFI-JM>FIZJO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizjologia
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.kfb.awf.krakow.pl
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M6) Film

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Marcin Grandys

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowe wiadomości z zakresu budowy komórki zwierzęcej oraz budowy podstawowych tkanek organizmu człowieka.

2). Budowa, właściwości i znaczenie białek, cukrów i lipidów dla organizmu człowieka.

3). Znajomość procesów metabolicznych na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym zachodzących w spoczynku i w wysiłku fizycznym.

4). Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii człowieka.

CELE PRZEDMIOTU

1). Zapoznanie z funkcją narzadów i układów organizmu człowieka.

2). Zaznajomienie z reakcjami organizmu na wysiłek fizyczny oraz mechanizmami adaptacji zachodzącymi w organizmie w wyniku regularnej aktywności ruchowej.

3). Przygotowanie do samodzielnej oceny zdolnosci wysiłkowych człowieka.

Pełny opis:

WYKŁADY SEMESTR II

1: Budowa i skład ciała człowieka. Biologiczne środowisko organizmu. Przestrzenie wodne ustroju. Objętość krwi krążącej, skład krwi i jej rola w ustroju. Limfa i jej rola.

2: Charakterystyka morfologiczna i funkcjonalna mięśnia sercowego. Bioelektryczna czynność mięśnia sercowego. Elektrokardiografia.

3: Pojemność minutowa serca i jej składowe. Przepływy narządowe, Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca. Odruchy sercowo-naczyniowe. Czynniki naczyniokurczące i naczyniorozkurczające.

4: Centralny układ nerwowy. Funkcje poszczególnych elementów CUN. Układ kontroli ruchu. Wyższe czynności nerwowe. Autonomiczny układ nerwowy.

5: Obwodowy układ nerwowy. Podziały włókien nerwowych. Receptory, rodzaje czucia.

6: Ból i jego rodzaje. Receptory bólowe i transmisja sygnału bólowego. Układ analgetyczny pnia mózgu i rdzenia kręgowego.

7: Charakterystyka mięśni poprzecznie prążkowanych szkieletowych. Typy włókien mięśniowych. Skurcz mięśnia.

8: Jednostka motoryczna. Rodzaje jednostek motorycznych. Rekrutacja. Regulacja siły skurczu mięśnia.

9: Siła, moc i sprawność mechaniczna mięśni. Maksymalna moc mięśni szkieletowych (MPO).

10: Budowa i funkcja układu oddechowego. Wymiana gazowa na poziomie płuc i tkanek. Mechanizm wdechu i wydechu.

11: Kompleks oddechowy pnia mózgu – nerwowa i chemiczna regulacja oddychania.

12: Minutowy pobór tlenu (VO2), minutowe wydalanie dwutlenku węgla (VCO2) i iloraz oddechowy (RQ). Rola płuc, nerek, przewodu pokarmowego i układu kostnego w regulacji równowagi kwasowo-zasadowej.

13: Charakterystyka układu wewnątrzwydzielniczego. Reakcje hormonalne na wysiłek fizyczny.

14: Reakcje krążeniowo-oddechowe w odpowiedzi na wysiłek fizyczny.

ĆWICZENIA SEMESTR II

1: Budowa i skład ciała. Zmiany objętości krwi i jej składowych w wysiłku i treningu fizycznym.

2: Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii krwi i krążenia przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych – oznaczanie hematokrytu i stężenia hemoglobiny. Obliczanie pojemności tlenowej krwi.

3: Bioelektryczna czynność mięśnia sercowego. Zapis EKG. Cykl pracy serca.

4: Pomiar częstości skurczów serca i wielkości ciśnienia tętniczego krwi w spoczynku i w wysiłku fizycznym. Obliczanie objętości wyrzutowej i pojemności minutowej serca.

5: Właściwości bioelektryczne neuronów. Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii układu nerwowego przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych – określanie wpływu siły bodźca na czynności włókna nerwowego.

6: Badanie prostych odruchów u człowieka. Przygotowanie schematów łuku odruchowego dla odruchu na rozciąganie i odwróconego odruchu na rozciąganie.

7: Rodzaje skurczów mięśnia szkieletowego. Wpływ temperatury i zmęczenia na pracę mięśni szkieletowych.

8: Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii układu mięśniowego przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych. Wpływ częstości pobudzeń na przebieg skurczu mięśnia.

9: Unerwienie ruchowe i czuciowe mięśni. Rodzaje jednostek motorycznych.

10: Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii układu mięśniowego przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych - wpływ siły bodźca na siłę skurczu mięśnia.

11: Siła i moc mięśni szkieletowych człowieka. Pomiary maksymalnej siły mięśniowej mięśni zginaczy nadgarstka i palców.

12: Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii układu mięśniowego przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych – wpływ długości mięśnia na siłę mięśnia.

13: Wskaźniki czynnościowe układu oddechowego. Wentylacja płucna i spirometria.

14: Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii układu oddechowego przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych – spirometria porównawcza.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywnościŚrednia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów49
Konsultacje przedmiotowe0
Egzaminy i zaliczenia w sesji0
Inne0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury7
Opracowanie wyników3
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji1
Inne0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta60
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Konturek S. (red.) — Fizjologia człowieka., Wrocław, 2012, Elsevier Urban&Partner

2). Górski J. (red.) — Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Warszawa, 2006, PZWL

3. Ganong W. — Fizjologia człowieka, Warszawa, 2009, PZWL

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Zoladz JA (Ed). Muscle and Exercise Physiology. Elsevier - Acadmic Press, Oxford, 2019.

2). Astrand P.O., Rodahl K., Dahl H.A., Stromme S.B. — Textbook of work physiology., Champaign, IL, 2003, Human Kinetics

3). Wilmore J.H., Costill D.L., Kenney W.L. — Physiology of Sport and Exercise, Champaign, IL, 2008, Human Kinetics

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Wyjaśnia znaczenie czynności tkanek i narządów dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka.

EK2 Wiedza:

Charakteryzuje czynność układu nerwowego, mięśniowego, krążeniowego, oddechowego i hormonalnego oraz uzasadnia ich reakcje na działanie bodźców wewnętrznych i zewnętrznych.

EK3 Wiedza:

Potrafi opisywać i interpretować reakcje wysiłkowe i adaptacyjne organizmu w odpowiedzi na regularną aktywność ruchową.

EK4 Umiejętności:

Potrafi wykonać pomiar podstawowych parametrów krążeniowych oraz oceniać intensywność wysiłku fizycznego.

EK5 Umiejętności:

Potrafi przeprowadzać próby wysiłkowe oraz oceniać na ich podstawie zdolności wysiłkowe osób zdrowych i chorych.

EK6 Kompetencje społeczne:

Jest świadomy znaczenia regularnej aktywności fizycznej jako narzędzia służącego profilaktyce zdrowia oraz rehabilitacji ruchowej.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Przygotowanie do zajęć (materiały na ćwiczenia)

2: Aktywność na zajęciach (sprawozdania z ćwiczeń)

3: Zaliczenia śródsemestralne

OCENA PODSUMOWUJĄCA

1: Pozytywna ocena z egzaminu końcowego

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Obecności na zajęciach

2: Realizacja ćwiczeń laboratoryjnych, przygotowanie materiałów na zajęcia i sprawozdań

3: Pozytywne wyniki ze wszystkich zaliczeń śródsemestralnych.- uzyskanie łącznie minimum 60% punktów możliwych do uzyskania z wszystkich zaliczeń i minimalnej ilości punktów z każdego zaliczenia (30%)

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Zna podstawowe mechanizmy funkcjonowania organizmu na poziomie tkankowym i narządowym.
4,0 Zna i umie wyjaśnić znaczenie podstawowych mechanizmów funkcjonowania organizmu na poziomie tkankowym i narządowym dla prawidłowej czynności ustroju.
5,0 Zna i umie w sposób wyczerpujący wyjaśnić znaczenie podstawowych mechanizmów funkcjonowania organizmu na poziomie tkankowym i narządowym dla prawidłowej czynności ustroju oraz rozumie występujące miedzy nimi interakcje.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Umie w stopniu podstawowym scharakteryzować czynność ukł. nerwowego, mięśniowego, krążeniowego, oddechowego i hormonalnego i ich reakcje na bodźce wewnętrzne i zewnętrzne.
4,0 Umie wyczerpująco scharakteryzować czynność ukł. nerwowego, mięśniowego, krążeniowego, oddechowego i hormonalnego i ich reakcje na bodźce wewnętrzne i zewnętrzne.
5,0 Umie wyczerpująco scharakteryzować czynność ukł. nerwowego, mięśniowego, krążeniowego, oddechowego i hormonalnego i ich reakcje na bodźce wewnętrzne i zewnętrzne oraz potrafi wyjaśniać wzajmne interakcje między nimi.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Potrafi zinterpretować i wyjaśnić wystąpienie podstawowych reakcji wysiłkowych i adaptacyjnych organizmu w odpowiedzi na regularną aktywność ruchową.
4,0 Potrafi zinterpretować i wyjaśnić w sposób wszechstronny wystąpienie reakcji wysiłkowych i adaptacyjnych organizmu w odpowiedzi na regularną aktywność ruchową.
5,0 Potrafi zinterpretować i wyjaśnić w sposób wszechstronny wystąpienie reakcji wysiłkowych i adaptacyjnych organizmu w odpowiedzi na regularną aktywność ruchową oraz uzasadniać różnice w obserwowanych zmianach w zależności od rodzaju wysiłku i stosowanego treningu.


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Potrafi poprawnie wykonać pomiar podstawowych parametrów krążeniowych oraz oceniać intensywność wysiłku fizycznego.
4,0 Potrafi poprawnie wykonać pomiar podstawowych parametrów krążeniowych oraz oceniać intensywność wysiłku fizycznego wykazując przy tym sprawność działania.
5,0 Potrafi wykonać pomiar podstawowych parametrów krążeniowych oraz oceniać intensywność wysiłku fizycznego w sposób całkowicie prawidłowy, wykazując przy tym dużą sprawność działania.


EFEKT KSZTAŁCENIA 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Potrafi poprawnie przeprowadzać próby wysiłkowe oraz oceniać na ich podstawie zdolności wysiłkowe osób zdrowych i chorych.
4,0 Potrafi poprawnie przeprowadzać próby wysiłkowe oraz oceniać na ich podstawie zdolności wysiłkowe osób zdrowych i chorych wykazując przy tym sprawność działania.
5,0 Potrafi przeprowadzać próby wysiłkowe oraz oceniać na ich podstawie zdolności wysiłkowe osób zdrowych i chorych w sposób całkowicie prawidłowy, wykazując przy tym dużą sprawność i pewność działania.


EFEKT KSZTAŁCENIA 6

OCENA WYMAGANIA
3,0 Potrafi w stopniu podstawowym uzasadniać znaczenie regularnej aktywności fizycznej jako narzędzia służącego profilaktyce zdrowia oraz rehabilitacji ruchowej.
4,0 Potrafi dobrze uzasadniać znaczenie regularnej aktywności fizycznej jako narzędzia służącego profilaktyce zdrowia oraz rehabilitacji ruchowej.
5,0 Potrafi wyczerpująco uzasadniać znaczenie regularnej aktywności fizycznej jako narzędzia służącego profilaktyce zdrowia oraz rehabilitacji ruchowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 35 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MARCIN GRANDYS, ANDRZEJ MARKOWSKI
Prowadzący grup: MARCIN GRANDYS, JUSTYNA ZAPART-BUKOWSKA, JERZY ŻOŁĄDŹ
Strona przedmiotu: http://www.kfb.awf.krakow.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Marcin Grandys

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowe wiadomości z zakresu budowy komórki zwierzęcej oraz budowy podstawowych tkanek organizmu człowieka.

2). Budowa, właściwości i znaczenie białek, cukrów i lipidów dla organizmu człowieka.

3). Znajomość procesów metabolicznych na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym zachodzących w spoczynku i w wysiłku fizycznym.

4). Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii człowieka.

CELE PRZEDMIOTU

1). Zapoznanie z funkcją narzadów i układów organizmu człowieka.

2). Zaznajomienie z reakcjami organizmu na wysiłek fizyczny oraz mechanizmami adaptacji zachodzącymi w organizmie w wyniku regularnej aktywności ruchowej.

3). Przygotowanie do samodzielnej oceny zdolnosci wysiłkowych człowieka.

Pełny opis:

WYKŁADY SEMESTR II

1: Budowa i skład ciała człowieka. Biologiczne środowisko organizmu. Przestrzenie wodne ustroju. Objętość krwi krążącej, skład krwi i jej rola w ustroju. Limfa i jej rola.

2: Charakterystyka morfologiczna i funkcjonalna mięśnia sercowego. Bioelektryczna czynność mięśnia sercowego. Elektrokardiografia.

3: Pojemność minutowa serca i jej składowe. Przepływy narządowe, Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca. Odruchy sercowo-naczyniowe. Czynniki naczyniokurczące i naczyniorozkurczające.

4: Centralny układ nerwowy. Funkcje poszczególnych elementów CUN. Układ kontroli ruchu. Wyższe czynności nerwowe. Autonomiczny układ nerwowy.

5: Obwodowy układ nerwowy. Podziały włókien nerwowych. Receptory, rodzaje czucia.

6: Ból i jego rodzaje. Receptory bólowe i transmisja sygnału bólowego. Układ analgetyczny pnia mózgu i rdzenia kręgowego.

7: Charakterystyka mięśni poprzecznie prążkowanych szkieletowych. Typy włókien mięśniowych. Skurcz mięśnia.

8: Jednostka motoryczna. Rodzaje jednostek motorycznych. Rekrutacja. Regulacja siły skurczu mięśnia.

9: Siła, moc i sprawność mechaniczna mięśni. Maksymalna moc mięśni szkieletowych (MPO).

10: Budowa i funkcja układu oddechowego. Wymiana gazowa na poziomie płuc i tkanek. Mechanizm wdechu i wydechu.

11: Kompleks oddechowy pnia mózgu – nerwowa i chemiczna regulacja oddychania.

12: Minutowy pobór tlenu (VO2), minutowe wydalanie dwutlenku węgla (VCO2) i iloraz oddechowy (RQ). Rola płuc, nerek, przewodu pokarmowego i układu kostnego w regulacji równowagi kwasowo-zasadowej.

13: Charakterystyka układu wewnątrzwydzielniczego. Reakcje hormonalne na wysiłek fizyczny.

14: Reakcje krążeniowo-oddechowe w odpowiedzi na wysiłek fizyczny.

ĆWICZENIA SEMESTR II

1: Budowa i skład ciała. Zmiany objętości krwi i jej składowych w wysiłku i treningu fizycznym.

2: Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii krwi i krążenia przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych – oznaczanie hematokrytu i stężenia hemoglobiny. Obliczanie pojemności tlenowej krwi.

3: Bioelektryczna czynność mięśnia sercowego. Zapis EKG. Cykl pracy serca.

4: Pomiar częstości skurczów serca i wielkości ciśnienia tętniczego krwi w spoczynku i w wysiłku fizycznym. Obliczanie objętości wyrzutowej i pojemności minutowej serca.

5: Właściwości bioelektryczne neuronów. Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii układu nerwowego przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych – określanie wpływu siły bodźca na czynności włókna nerwowego.

6: Badanie prostych odruchów u człowieka. Przygotowanie schematów łuku odruchowego dla odruchu na rozciąganie i odwróconego odruchu na rozciąganie.

7: Rodzaje skurczów mięśnia szkieletowego. Wpływ temperatury i zmęczenia na pracę mięśni szkieletowych.

8: Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii układu mięśniowego przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych. Wpływ częstości pobudzeń na przebieg skurczu mięśnia.

9: Unerwienie ruchowe i czuciowe mięśni. Rodzaje jednostek motorycznych.

10: Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii układu mięśniowego przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych - wpływ siły bodźca na siłę skurczu mięśnia.

11: Siła i moc mięśni szkieletowych człowieka. Pomiary maksymalnej siły mięśniowej mięśni zginaczy nadgarstka i palców.

12: Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii układu mięśniowego przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych – wpływ długości mięśnia na siłę mięśnia.

13: Wskaźniki czynnościowe układu oddechowego. Wentylacja płucna i spirometria.

14: Przeprowadzanie doświadczeń z zakresu fizjologii układu oddechowego przy użyciu programu do symulacji fizjologicznych – spirometria porównawcza.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywnościŚrednia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów49
Konsultacje przedmiotowe0
Egzaminy i zaliczenia w sesji0
Inne0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury7
Opracowanie wyników3
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji1
Inne0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta60
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Konturek S. (red.) — Fizjologia człowieka., Wrocław, 2012, Elsevier Urban&Partner

2). Górski J. (red.) — Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Warszawa, 2006, PZWL

3. Ganong W. — Fizjologia człowieka, Warszawa, 2009, PZWL

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Zoladz JA (Ed). Muscle and Exercise Physiology. Elsevier - Acadmic Press, Oxford, 2019.

2). Astrand P.O., Rodahl K., Dahl H.A., Stromme S.B. — Textbook of work physiology., Champaign, IL, 2003, Human Kinetics

3). Wilmore J.H., Costill D.L., Kenney W.L. — Physiology of Sport and Exercise, Champaign, IL, 2008, Human Kinetics

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0