Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii, traumatologii i medycynie sportowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RFI-JM>KLIPOT2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kliniczne podstawy fizjoterapii w ortopedii, traumatologii i medycynie sportowej
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 05
semestr 06

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F2) Ćwiczenia praktyczne

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P4) Test

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: lek. med. Jakub Marchewka, dr Katarzyna Ogrodzka-Ciechanowicz

WYMAGANIA WSTĘPNE

1. Podstawowa znajomość anatomii i fizjologii człowieka stosownie do programu studiów.

CELE PRZEDMIOTU

Cel 1. Pozyskanie przez studentów podstawowej wiedzy dotyczącej schorzeń i urazów narządu ruchu, ich wpływu na ustrój oraz następstw

Cel 2. Umiejętność oceny pacjenta oraz identyfikacji czynników mających wpływ na ostateczny wynik leczenia pacjenta ortopedycznego i urazowego (w tym sportowca)

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1: Badanie ortopedyczne i diagnostyka obrazowa. Rys historyczny ortopedii i traumatologii narządu ruchu.

2: Patologia i biologia złamań i urazów kości i stawów. Definicje. Złamania zmęczeniowe i patologiczne. Podstawowe metody leczenia złamań. Złamania zmęczeniowe i patologiczne. Powikłania w leczeniu złamań kości.

3: Urazy tkanek miękkich – więzadeł, ścięgien. Urazy wielonarządowe. Zastosowanie mikrochirurgii w ortopedii i traumatologii.

4: Urazowe uszkodzenia części szyjnej kręgosłupa. (Złamania stabilne i niestabilne kręgosłupa, stłuczenie, skręcenie stawów m-kręgowych, złamanie Jeffersona, złamanie zęba obrotnika). Urazowe uszkodzenia piersiowo-lędźwiowej części kręgosłupa. (Stłuczenie, złamania wyrostków poprzecznych, kolczystych, kręgów piersiowo-lędźwiowych, kręgozmyk). Obrażenia klatki piersiowej. (Stłuczenie, złamania żeber, złamanie mostka, wiotka klatka piersiowa, krwiak opłucnej, odma opłucnowa, stłuczenie płuca, urazy serca, tamponada serca, uraz przełyku, uszkodzenie przepony).

5: Złamania miednicy. Złamania panewki stawu biodrowego (Epidemiologia, klasyfikacja, leczenie, powikłania).

6: Zwichnięcie stawu mostkowo-obojczykowego. Złamania obojczyka. Zwichniecie stawu barkowo-obojczykowego. Złamania łopatki. Zwichnięcie stawu ramiennego. Uszkodzenie głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia. Złamanie bliższego końca kości ramiennej. Złamanie guzka kości ramiennej. Złamanie trzonu kości ramiennej. Złamanie dalszego końca kości ramiennej. Zwichnięcie stawu łokciowego. (Epidemiologia, klasyfikacja, leczenie, powikłania).

7: Złamania kości łokciowej. Złamania + zwichnięcia kości przedramienia (Monteggia, Galeazziego). Złamania kości promieniowej. Złamania kości nadgarstka (k. łódeczkowata, księżycowata). Zwichnięcia kości księżycowatej i okołoksiężycowate. Złamania kości śródręcza, paliczków. Uszkodzenia ścięgien zginaczy/prostowników. (Epidemiologia, klasyfikacja, leczenie, powikłania).

8: Złamania bliższego końca kości udowej – złamanie głowy, szyjki, przezkrętarzowe, podkrętarzowe. Złamanie trzonu kości udowej, dalszego końca kości udowej. (Epidemiologia, klasyfikacja, leczenie, powikłania).

9: Urazy stawu kolanowego: uszkodzenie łąkotek stawu kolanowego, uszkodzenia więzadłowe stawu kolanowego. (Epidemiologia, klasyfikacja, leczenie, powikłania).

10: Złamanie rzepki, Zwichnięcie rzepki, Zwichnięcie stawu kolanowego. Złamanie bliższego końca kości piszczelowej. Złamanie trzonów kości goleni. (Epidemiologia, klasyfikacja, leczenie, powikłania).

11: Złamanie kostek goleni. Skręcenie stawu skokowego. Uszkodzenie ścięgna piętowego. (Epidemiologia, klasyfikacja, leczenie, powikłania).

12: Złamanie kości skokowej. Złamanie kości piętowej. Uszkodzenie przedniej części stępu i śródstopia. Uszkodzenie stawów śródstopno-paliczkowych i międzypaliczkowych stopy. Złamania przeciążeniowe. (Epidemiologia, klasyfikacja, leczenie, powikłania).

13: Złamania u dzieci. Odmienność budowy anatomicznej. Urazy okołoporodowe. Uszkodzenia chrząstki nasadowej. Złamanie „zielonej gałązki”. Złamanie typu „wału kostnego”. (Epidemiologia, klasyfikacja, leczenie, powikłania).

14: Podstawy medycyny sportowej.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 56
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 34
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji
Inne
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 90
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Kruczyński J. - Wiktora Degi ortopedia i rehabilitacja. Wybrane zagadnienia z zakresu chorób i urazów narządu ruchu dla studentów i lekarzy. 2019, Warszawa PZWL.

2. Nowakowski A. - Ortopedia i traumatologia - podręcznik dla studentów, 2017, Poznań

3. Koval K. - Kompendium leczenia złamań, 2012, Medipage

Maxey L. - Pooperacyjna rehabilitacja pacjentów ortopedycznych, 2018, Warszawa DB Publishing.

4. Kusz D. - Kompendium traumatologii, 2010, Warszawa, PZWL

5. Kusz D. - Kompendium ortopedii, 2009, Warszawa, PZWL

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Student prezentuje wiedze dotyczącą mechanizmów, objawów i możliwości diagnostyki i leczenia schorzeń i urazów narządu ruchu.

EK2 Umiejętności:

Student potrafi dokonać ogólnej i miejscowej oceny stanu narządu ruchu

EK3 Kompetencje społeczne:

Student rozumie konieczność posiadania interdyscyplinarnej wiedzy i widzi potrzebę przynależności do zespołu terapeutycznego

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Projekt indywidualny

2: Kolokwium

3: Projekt zespołowy

4: Test teoretyczny

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Uczestnictwo w zajęciach

2: Zaliczenie projektu

3: Pozytywna ocena z testów

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student zna pobieżnie mechanizmy, objawy i możliwości diagnostyki i leczenia schorzeń i urazów narządu ruchu.
4,0 Student zna dobrze mechanizmy, objawy i możliwości diagnostyki i leczenia schorzeń i urazów narządu ruchu.
5,0 Student zna biegle mechanizmy, objawy i możliwości diagnostyki i leczenia urazów narządu ruchu.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi dokonać ogólnej i miejscowej oceny stanu narządu ruchu.
4,0 Student potrafi dobrze dokonać ogólnej i miejscowej oceny stanu narządu ruchu.
5,0 Student potrafi bezbłędnie dokonać ogólnej i miejscowej oceny stanu narządu ruchu.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student w stopniu podstawowym rozumie konieczność posiadania interdyscyplinarnej wiedzy i widzi potrzebę przynależności do zespołu terapeutycznego.
4,0 Student w stopniu zadowalającym rozumie konieczność posiadania interdyscyplinarnej wiedzy i widzi potrzebę przynależności do zespołu terapeutycznego
5,0 Student doskonale konieczność posiadania interdyscyplinarnej wiedzy i widzi potrzebę przynależności do zespołu terapeutycznego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: KATARZYNA OGRODZKA-CIECHANOWICZ
Prowadzący grup: JAKUB MARCHEWKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: KATARZYNA OGRODZKA-CIECHANOWICZ
Prowadzący grup: JAKUB MARCHEWKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0