Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Obiektywne metody diagnostyki narządu ruchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RFI-JM>OBIEKTMET
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Obiektywne metody diagnostyki narządu ruchu
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 07

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Wykład
Zajęcia laboratoryjne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M19) Symulacja
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F4) Odpowiedź ustna

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Iwona Sulowska-Daszyk

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). anatomia układu mięśniowo-szkieletowego człowieka

2). podstawy biomechaniki narządu ruchu, zasady działania par biokinematycznych i ruchów całego ciała pod wpływem działania sił wewnętrznych i zewnętrznych

3). podstawy kinezjologii narządu ruchu mechanizmy sterowania ruchami w warunkach fizjologicznych i w stanach patologicznych

CELE PRZEDMIOTU

1). zaznajomienie z zasadami i metodyką pomiarów za pomocą obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu

2). przedstawienie teoretycznych i praktycznych podstaw pomiarów

3). Przedstawienie zasad interpretacji danych uzyskanych w trakcie pomiarów i ich zastosowania w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania

4). Przedstawienie zasad i metodyki planowania badań naukowych z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu

Pełny opis:

Wykłady 14 godzin: realizacja treści związanych z wprowadzeniem do obiektywnych metod oceny narządu ruchu, systemami do analizy ruchu, stabilometrią, synamometrią, elektriomiografią, biofeedbackiem sEMG oraz wykorzystaniem obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych.

Ćwiczenia 28 godzin: realizacja treści związanych z wprowadzeniem do obiektywnych metod oceny narządu ruchu, systemami do analizy ruchu, stabilometrią, synamometrią, elektriomiografią, biofeedbackiem sEMG oraz wykorzystaniem obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 42
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 10
Opracowanie wyników 4
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 4
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 62
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Grottel K., Celichowski J. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część I. Organizacja mięśnia., Poznań, 2000, AWF Poznań

2). Grottel K., Krutki P. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część II. Sterowanie ruchem., Poznań, 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN

3). Błaszczyk J. — Biomechanika kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny i fizjoterapii., Warszawa, 2004, PZWL

4). Bober T., Zawadzki J. — Biomechanika układu ruchu człowieka., Wrocław, 2001, Wydawnictwo BK

5). Konrad Peter — ABC EMG. Praktyczne wprowadzenie do elektromiografii kinezjologicznej., Gliwice, 2007, Technomex

6). Perry J — Gait Analysis: normal and pathological function, USA, 2010, SLACK Inc

7). Neumann DA — Kinesiology of the Musculosceletal System: foundations forphysical rehabilitation., USA, 2002, Mosby Inc.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Dvir Z — Clinical Biomechanics, USA, 2000, Churchill Livingstone

Efekty uczenia się:

Ogólne efekty uczenia się odniesione do przedmiotu:

1.1 W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

10) zagadnienia z zakresu diagnostyki funkcjonalnej na potrzeby fizjoterapii, planowania postępowania fizjoterapeutycznego oraz kontrolowania jego efektów – w stopniu zaawansowanym;

1.2 W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

2) interpretować wyniki badań czynnościowych oraz przeprowadzać testy funkcjonalne niezbędne do doboru środków fizjoterapii i interpretować ich wyniki;

1.3. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

5) dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; 6) korzystania z obiektywnych źródeł informacji;

Kierunkowe efekty uczenia się odniesione do przedmiotu:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

D.W2. zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii, neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

D.U1. przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki;

D.U3. dokonać oceny stanu układu ruchu człowieka w warunkach statyki i dynamiki (badanie ogólne, odcinkowe, miejscowe), przeprowadzić analizę chodu oraz zinterpretować uzyskane wyniki

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach

2: Ćwiczenia praktyczne

3: Odpowiedź ustna

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Egzamin pisemny

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Obecność i czynny udział we wszystkich zajęciach laboratoryjnych

2: Pozytywna ocena z zaliczenia

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Kompetencje w zakresie zastosowania obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu w fizjoterapii w zakresie podstawowym
4,0 Kompetencje w zakresie zastosowania obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu w fizjoterapii w zakresie rozszerzonym
5,0 Kompetencje w zakresie zastosowania obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu w fizjoterapii w zakresie zaawansowanym


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Podstawowe umiejętności w zakresie samodzielnego przygotowanie pacjenta do badania z z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu, samodzielnego przeprowadzenia pomiarów oraz odczytania i interpretacji raportu z badania
4,0 Szerokie umiejętności w zakresie samodzielnego przygotowanie pacjenta do badania z z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu, samodzielnego przeprowadzenia pomiarów oraz odczytania i interpretacji raportu z badania
5,0 Zaawansowane umiejętności w zakresie samodzielnego przygotowanie pacjenta do badania z z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu, samodzielnego przeprowadzenia pomiarów oraz odczytania i interpretacji raportu z badania


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Ma podstawową wiedzę z zakresu przeprowadzenia badania z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu, samodzielnej interpretacji uzyskanych wyników i wykorzystania ich w diagnostyce i monitorowaniu procesu usprawniania pacjentów
4,0 Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu przeprowadzenia badania z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu, samodzielnej interpretacji uzyskanych wyników i wykorzystania ich w diagnostyce i monitorowaniu procesu usprawniania pacjentów
5,0 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu przeprowadzenia badania z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu, samodzielnej interpretacji uzyskanych wyników i wykorzystania ich w diagnostyce i monitorowaniu procesu usprawniania pacjentów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK
Prowadzący grup: ANNA MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Iwona Sulowska-Daszyk

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). anatomia układu mięśniowo-szkieletowego człowieka

2). podstawy biomechaniki narządu ruchu, zasady działania par biokinematycznych i ruchów całego ciała pod wpływem działania sił wewnętrznych i zewnętrznych

3). podstawy kinezjologii narządu ruchu mechanizmy sterowania ruchami w warunkach fizjologicznych i w stanach patologicznych

CELE PRZEDMIOTU

1). zaznajomienie z zasadami i metodyką pomiarów za pomocą obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu

2). przedstawienie teoretycznych i praktycznych podstaw pomiarów

3). Przedstawienie zasad interpretacji danych uzyskanych w trakcie pomiarów i ich zastosowania w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania

4). Przedstawienie zasad i metodyki planowania badań naukowych z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Analiza ruchu. Wprowadzenie do obiektywnych metod oceny narządu ruchu z wykorzystaniem różnych typów systemów do analizy ruchu w diagnostyce narządu ruchu (wideo, optoelektroniczna – pasywne, aktywne markery, ultradźwiękowa, elektromagnetyczna, inercyjna). Parametry opisujące ruch jakie można uzyskać za pomocą systemów do analizy ruchu w ocenie chodu (ocena kinematyki i kinetyki w stawach: biodrowym, kolanowym i w obrębie stopy) i ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu.

2: Analiza ruchu. Parametry opisujące ruch jakie można uzyskać za pomocą systemów do analizy ruchu w ocenie kinematyki kończyny górnej, kręgosłupa i stawów skroniowo-żuchwowych oraz ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu. Zasady interpretacji wyników uzyskanych z badania z uwzględnieniem potencjalnych błędów i artefaktów. Zastosowanie systemów do analizy ruchu w monitorowaniu procesu usprawniania.

3: Stabilometria. Wprowadzenie do zagadnień stabilometrii z wykorzystaniem platform do pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia i ich wykorzystania w diagnostyce narządu ruchu. Zasady pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia, parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu usprawniania.

4: Dynamometria. Wprowadzenie do zagadnień dynamometrii z wykorzystaniem urządzeń do pomiaru sił generowanych przez narząd ruchu i ich wykorzystania w diagnostyce narządu ruchu. Dynamometry, dynamometry izokinetyczne. Wiadomości dotyczące zasad pomiaru siły mięśni w różnych warunkach (izometryczne, izotoniczne, izokinetyczne), pomiar pracy koncentrycznej i ekscentrycznej mięśnia, pomiar w otwartym i zamkniętym łańcuchu kinematycznym. Zastosowanie tych parametrów w diagnostyce narządu ruchu. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiarów dynamometrycznych, zastosowanie poszczególnych parametrów w opisie pracy mięśnia i diagnostyce dysfunkcji mięśniowych i monitorowaniu procesu usprawniania.

5: Elektromiografia powierzchniowa (sEMG). Wiadomości dotyczące zjawisk bioelektrycznych w czasie czynności włókna mięśniowego. Metodyka pomiaru powierzchniowego EMG w praktyce fizjoterapeutycznej. Parametry jakie można uzyskać z pomiaru aktywności bioelektrycznej mięśni i ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Zasady interpretacji danych uzyskanych w trakcie pomiaru powierzchniowego EMG z uwzględnieniem potencjalnych błędów i artefaktów.

6: sEMG biofeedback. Wprowadzenie do zagadnień sEMG biofeedback. Znajomość zasad wykorzystania metody sEMG biofeedback w procesie usprawniania oraz umiejętność wykorzystania tej metody w pracy z pacjentem.

7: Wykorzystanie obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych. Zastosowanie parametrów uzyskanych za pomocą obiektywnych metod badania narządu ruchu w badaniach naukowych. Planowanie badań naukowych i zasady metodyki pomiarów z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu. Błędy i artefakty pomiarowe na etapie pomiarów i obróbki danych. Zasady interpretacji danych w procesie wnioskowania naukowego.

ĆWICZENIA

1: Analiza ruchu. Przygotowanie pacjenta do badania chodu. Praktyczne zasady przeprowadzania pomiarów z wykorzystaniem przenośnych systemów do funkcjonalnej analizy ruchu. Parametry opisujące chód, jakie można uzyskać za pomocą systemu do analizy ruchu, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Przeprowadzenie badania oraz nauka interpretacji wyników badania.

2: Stabilometria. Przygotowanie pacjenta do badania równowagi i rozkładu obciążenia, omówienie wskazań i przeciwwskazań do tych pomiarów. Zasady pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia w diagnostyce narządu ruchu. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą platform do oceny równowagi i rozkładu obciążenia.

3: Dynamometria. Przygotowanie pacjenta do badania siły mięśniowej, omówienie wskazań i przeciwwskazań do pomiarów siły mięśniowej. Zasady pomiaru siły mięśniowej w warunkach izometrycznych, izokinetycznych, izotonicznych, pomiar w pracy koncentrycznej i ekscentrycznej mięśnia, pomiar w otwartym i zamkniętym łańcuchu kinematycznym. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów w obrębie kończyny górnej i dolnej. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą dynamometrów.

4: Elektromiografia powierzchniowa (sEMG). Przygotowanie pacjenta do badania aktywności bioelektrycznej mięśni z wykorzystaniem powierzchniowej elektromiografii (sEMG). Omówienie wskazań i przeciwwskazań do pomiarów sEMG. Zasady pomiaru aktywności bioelektrycznej mięśni za pomocą sEMG. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów w obrębie kręgosłupa i kończyn dolnych. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą sEMG

5: sEMG biofeedback. Przygotowanie pacjenta do treningu z wykorzystaniem sEMG biofeedback. Omówienie wskazań i przeciwwskazań do stosowania tej metody. Przedstawienie technik treningu z wykorzystaniem sEMG biofeedback. Nauka zasad wykorzystywania metody sEMG biofeedback w procesie usprawniania.

6: Wykorzystanie obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych. Analiza i omówienie wybranych publikacji naukowych z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu.

7: Podsumowanie wiadomości dotyczących wykorzystania obiektywnych narzędzi w diagnostyce narządu ruchu. Zaliczenie.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 42
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 10
Opracowanie wyników 4
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 4
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 62
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Grottel K., Celichowski J. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część I. Organizacja mięśnia., Poznań, 2000, AWF Poznań

2). Grottel K., Krutki P. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część II. Sterowanie ruchem., Poznań, 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN

3). Błaszczyk J. — Biomechanika kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny i fizjoterapii., Warszawa, 2004, PZWL

4). Bober T., Zawadzki J. — Biomechanika układu ruchu człowieka., Wrocław, 2001, Wydawnictwo BK

5). Konrad Peter — ABC EMG. Praktyczne wprowadzenie do elektromiografii kinezjologicznej., Gliwice, 2007, Technomex

6). Perry J — Gait Analysis: normal and pathological function, USA, 2010, SLACK Inc

7). Neumann DA — Kinesiology of the Musculosceletal System: foundations forphysical rehabilitation., USA, 2002, Mosby Inc.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Dvir Z — Clinical Biomechanics, USA, 2000, Churchill Livingstone

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK
Prowadzący grup: ANNA MIKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Iwona Sulowska-Daszyk

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). anatomia układu mięśniowo-szkieletowego człowieka

2). podstawy biomechaniki narządu ruchu, zasady działania par biokinematycznych i ruchów całego ciała pod wpływem działania sił wewnętrznych i zewnętrznych

3). podstawy kinezjologii narządu ruchu mechanizmy sterowania ruchami w warunkach fizjologicznych i w stanach patologicznych

CELE PRZEDMIOTU

1). zaznajomienie z zasadami i metodyką pomiarów za pomocą obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu

2). przedstawienie teoretycznych i praktycznych podstaw pomiarów

3). Przedstawienie zasad interpretacji danych uzyskanych w trakcie pomiarów i ich zastosowania w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania

4). Przedstawienie zasad i metodyki planowania badań naukowych z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Analiza ruchu. Wprowadzenie do obiektywnych metod oceny narządu ruchu z wykorzystaniem różnych typów systemów do analizy ruchu w diagnostyce narządu ruchu (wideo, optoelektroniczna – pasywne, aktywne markery, ultradźwiękowa, elektromagnetyczna, inercyjna). Parametry opisujące ruch jakie można uzyskać za pomocą systemów do analizy ruchu w ocenie chodu (ocena kinematyki i kinetyki w stawach: biodrowym, kolanowym i w obrębie stopy) i ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu.

2: Analiza ruchu. Parametry opisujące ruch jakie można uzyskać za pomocą systemów do analizy ruchu w ocenie kinematyki kończyny górnej, kręgosłupa i stawów skroniowo-żuchwowych oraz ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu. Zasady interpretacji wyników uzyskanych z badania z uwzględnieniem potencjalnych błędów i artefaktów. Zastosowanie systemów do analizy ruchu w monitorowaniu procesu usprawniania.

3: Stabilometria. Wprowadzenie do zagadnień stabilometrii z wykorzystaniem platform do pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia i ich wykorzystania w diagnostyce narządu ruchu. Zasady pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia, parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu usprawniania.

4: Dynamometria. Wprowadzenie do zagadnień dynamometrii z wykorzystaniem urządzeń do pomiaru sił generowanych przez narząd ruchu i ich wykorzystania w diagnostyce narządu ruchu. Dynamometry, dynamometry izokinetyczne. Wiadomości dotyczące zasad pomiaru siły mięśni w różnych warunkach (izometryczne, izotoniczne, izokinetyczne), pomiar pracy koncentrycznej i ekscentrycznej mięśnia, pomiar w otwartym i zamkniętym łańcuchu kinematycznym. Zastosowanie tych parametrów w diagnostyce narządu ruchu. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiarów dynamometrycznych, zastosowanie poszczególnych parametrów w opisie pracy mięśnia i diagnostyce dysfunkcji mięśniowych i monitorowaniu procesu usprawniania.

5: Elektromiografia powierzchniowa (sEMG). Wiadomości dotyczące zjawisk bioelektrycznych w czasie czynności włókna mięśniowego. Metodyka pomiaru powierzchniowego EMG w praktyce fizjoterapeutycznej. Parametry jakie można uzyskać z pomiaru aktywności bioelektrycznej mięśni i ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Zasady interpretacji danych uzyskanych w trakcie pomiaru powierzchniowego EMG z uwzględnieniem potencjalnych błędów i artefaktów.

6: sEMG biofeedback. Wprowadzenie do zagadnień sEMG biofeedback. Znajomość zasad wykorzystania metody sEMG biofeedback w procesie usprawniania oraz umiejętność wykorzystania tej metody w pracy z pacjentem.

7: Wykorzystanie obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych. Zastosowanie parametrów uzyskanych za pomocą obiektywnych metod badania narządu ruchu w badaniach naukowych. Planowanie badań naukowych i zasady metodyki pomiarów z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu. Błędy i artefakty pomiarowe na etapie pomiarów i obróbki danych. Zasady interpretacji danych w procesie wnioskowania naukowego.

ĆWICZENIA

1: Analiza ruchu. Przygotowanie pacjenta do badania chodu. Praktyczne zasady przeprowadzania pomiarów z wykorzystaniem przenośnych systemów do funkcjonalnej analizy ruchu. Parametry opisujące chód, jakie można uzyskać za pomocą systemu do analizy ruchu, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Przeprowadzenie badania oraz nauka interpretacji wyników badania.

2: Stabilometria. Przygotowanie pacjenta do badania równowagi i rozkładu obciążenia, omówienie wskazań i przeciwwskazań do tych pomiarów. Zasady pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia w diagnostyce narządu ruchu. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą platform do oceny równowagi i rozkładu obciążenia.

3: Dynamometria. Przygotowanie pacjenta do badania siły mięśniowej, omówienie wskazań i przeciwwskazań do pomiarów siły mięśniowej. Zasady pomiaru siły mięśniowej w warunkach izometrycznych, izokinetycznych, izotonicznych, pomiar w pracy koncentrycznej i ekscentrycznej mięśnia, pomiar w otwartym i zamkniętym łańcuchu kinematycznym. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów w obrębie kończyny górnej i dolnej. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą dynamometrów.

4: Elektromiografia powierzchniowa (sEMG). Przygotowanie pacjenta do badania aktywności bioelektrycznej mięśni z wykorzystaniem powierzchniowej elektromiografii (sEMG). Omówienie wskazań i przeciwwskazań do pomiarów sEMG. Zasady pomiaru aktywności bioelektrycznej mięśni za pomocą sEMG. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów w obrębie kręgosłupa i kończyn dolnych. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą sEMG

5: sEMG biofeedback. Przygotowanie pacjenta do treningu z wykorzystaniem sEMG biofeedback. Omówienie wskazań i przeciwwskazań do stosowania tej metody. Przedstawienie technik treningu z wykorzystaniem sEMG biofeedback. Nauka zasad wykorzystywania metody sEMG biofeedback w procesie usprawniania.

6: Wykorzystanie obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych. Analiza i omówienie wybranych publikacji naukowych z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu.

7: Podsumowanie wiadomości dotyczących wykorzystania obiektywnych narzędzi w diagnostyce narządu ruchu. Zaliczenie.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 42
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 10
Opracowanie wyników 4
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 4
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 62
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Grottel K., Celichowski J. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część I. Organizacja mięśnia., Poznań, 2000, AWF Poznań

2). Grottel K., Krutki P. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część II. Sterowanie ruchem., Poznań, 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN

3). Błaszczyk J. — Biomechanika kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny i fizjoterapii., Warszawa, 2004, PZWL

4). Bober T., Zawadzki J. — Biomechanika układu ruchu człowieka., Wrocław, 2001, Wydawnictwo BK

5). Konrad Peter — ABC EMG. Praktyczne wprowadzenie do elektromiografii kinezjologicznej., Gliwice, 2007, Technomex

6). Perry J — Gait Analysis: normal and pathological function, USA, 2010, SLACK Inc

7). Neumann DA — Kinesiology of the Musculosceletal System: foundations forphysical rehabilitation., USA, 2002, Mosby Inc.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Dvir Z — Clinical Biomechanics, USA, 2000, Churchill Livingstone

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)