Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RFI-JM>SOCJO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjologia
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M13) Opis
(M14) Pokaz slajdów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M6) Film

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F6) Projekt indywidualny
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P4) Test

Skrócony opis:

Wymagania wstępne: brak.

Cel: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami i procesami zachodzącymi w rzeczywistości społecznej w perspektywie socjologicznej, przedstawienie roli człowieka w społecznej strukturze i człowieka w kulturze poddanego mechanizmom społecznego wpływu, także wprowadzenie do naukowego analizowania życia społecznego poprzez ukazanie złożoności otaczającego nas, społecznego świata .

Pełny opis:

WYKŁADY

Socjologia jako wiedza i nauka (wiedza potoczna a wiedza naukowa, wyróżniki socjologii jako wiedzy o społeczeństwie, podstawowe paradygmaty w socjologii). Różnice między społeczeństwami tradycyjnymi a nowoczesnym i ponowoczesnymi. Globalizacja i jej konsekwencje. Nowe formy zagrażające bezpieczeństwu człowieka i ich wpływ na stan zdrowia populacji. Najważniejsze orientacje teoretyczno-metodologiczne we współczesnej socjologii. Rodzina w ujęciu socjologicznym. Dewiacje społeczne. Socjalizacja do ról społecznych związanych z płcią, dyskryminacja ze względu na płeć.

ĆWICZENIA

1/ Początki myśli socjologicznej w myśli społecznej; narodziny i kształtowanie się socjologii jako dyscypliny naukowej. 2/ Społeczeństwo i determinanty życia zbiorowego. Kultura a społeczeństwo. 3/ Definicje kultury, cechy kultury, elementy kultury i ich rodzaje; dziedziny kultury.

4/ Stereotypy, postawy, uprzedzenia. 5/ Socjalizacja jako proces uczenia się kultury. Socjalizacja pierwotna, wtórna, resocjalizacja. Socjalizacja a wychowanie.

6/ Osobowości człowieka - elementy osobowości społecznej (koncepcja F. Znanieckiego/J. Szczepańskiego). Grupy społeczne - obszar społecznych procesów asocjacji i afiliacji, społecznej identyfikacji i kontroli społecznej.

7/ Problematyka społeczna w projektach studenckich.

Literatura:

1. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, 2003, 2008 Warszawa.

2. J. Szczepański: Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1972.

3. P. Sztompka, Socjologia : analiza społeczeństwa, Kraków 2012.

4. M. Marody, Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa 2014.

5. M. Kofta i A. Jasiński-Kania, Stereotypy i uprzedzenia. Uwarunkowania psychologiczne i kulturowe, Warszawa 2001.

6. M. Chodkowska, S. Byra, Z. Kazanowski, Stereotypy niepełnosprawności.

Między wykluczeniem a integracją, Lublin 2010.

Efekty uczenia się:

Wiedza -Osoba studiująca zna i rozumie:

B.W1. psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania funkcjonowania jednostki w społeczeństwie;

B.W2. psychologiczne i społeczne aspekty postaw i działań pomocowych;

Umiejętności: - Osoba studiująca potrafi:

B.U3. zastosować odpowiednie formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego wspomagające proces rewalidacji osoby z niepełnosprawnością;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną:

kontrola ustna/zaliczenie ćwiczeń - projekt studencki (badania, wywiad/y, prezentacja);

kontrola pisemna (sprawdzian wiadomości z wykładów i ćwiczeń) - test zaliczeniowy.

Ocena końcowa - punktacja testu zaliczeniowego (maksymalnie 18 punktów):

18 17 - bdb

16, 15 - + db

14,13 - db

12, 11 - + dst

10, 9 - dst

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA PAWLIKOWSKA
Prowadzący grup: PAWEŁ KUKLA, ANNA PAWLIKOWSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

bez zmian w stosunku do podstawowych informacji o przedmiocie

Pełny opis:

bez zmian

Literatura:

bez zmian

Uwagi:

bez zmian

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0