Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Adaptowana aktywność fizyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RFI-SM>ADAPT2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Adaptowana aktywność fizyczna
Jednostka: Zakład Sportu Niepełnosprawnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01
semestr 03

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Ćwiczenia terenowe
Wykład
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Paweł Żychowicz

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Wiedza i umiejętności z zakresu zagadnień zrealizowanych w programie studiów dotyczących patofizjologii wybranych schorzeń, kinezyterapii, metodyki nauczania ruchu oraz fizjoterapii klinicznej.

CELE PRZEDMIOTU

1). Zapoznanie studentów z możliwością wyboru formy aktywności fizycznej oraz specyfiką uprawiania adaptowanej aktywności fizycznej przez osoby z niepełnosprawnością.

2). Przygotowanie studentów do planowania i realizacji zajęć / imprez adaptowanej aktywności fizycznej z osobami w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami.

3). Przygotowanie do współpracy z osobami wymagającymi dostosowania w zakresie aktywności ruchowej w wyborze i podejmowaniu adaptowanej aktywności fizycznej.

4). Przygotowanie do współpracy z organizacjami i kadrami kultury fizycznej.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Podstawy teoretyczne adaptowanej aktywności fizycznej. Formy adaptowanej aktywności fizycznej dla osób z różnymi dysfunkcjami i w różnym wieku.

2: Specyfika adaptowanej aktywności fizycznej z osobami w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami.

3: Zasady organizacji imprez rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych.

4: Diagnostyka i ewaluacja w adaptowanej aktywności fizycznej.

ĆWICZENIA

1: Interdyscyplinarny charakter adaptowanej aktywności fizycznej (APA). Adaptowana aktywność fizyczna w Polsce - wprowadzenie.

2: Specyfika adaptowanej aktywności fizycznej osób po urazie rdzenia kręgowego. Nauka techniki jazdy na wózku aktywnym oraz asekuracji i technik przenoszenia oraz pomocy osobom po urazie rdzenia kręgowego.

3: Przygotowanie i realizacja zajęć / imprezy rekreacyjnej dla osób niepełnosprawnych. Analiza podjętych działań, określenie i uzasadnienie celów oraz ewaluacja.

4: Specyfika i wybrane formy aktywności ruchowej osób w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami - zajęcia praktyczne.

5: Przygotowanie i realizacja przez studentów zajęć ruchowych w terenie dla wybranej grupy osób niepełnosprawnych. Zaliczenie.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 43
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 0
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 15
Opracowanie wyników 0
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 8
Inne 9
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 75
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Polskie Towarzystwo Naukowe Adaptowanej Aktywności Fizycznej — Sportowe formy aktywności osób niepełnosprawnych i starszych. Adaptowana aktywność fizyczna (APA)., Warszawa, 2011, Wydawnictwo PTN-AAF

2). Sobiecka J. Sport osób niepełnosprawnych. [w:] Kowalik Stanisław (red.) — Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa., Gdańsk, 2009, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

3). Natalia Morgulec-Adamowicz, Andrzej Kosmol, Bartosz Molik — Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów., Warszawa, 2015, Wyd. Lekarskie PZWL

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Kozdroń Ewa — Program Rekreacji Ruchowej Osób Starszych, Warszawa, 2008, Akademia Wychowania Fizycznego

2). Łobożewicz Tadeusz (red.) — Turystyka i rekreacja ludzi niepełnosprawnych, Warszawa, 2000, Wyższa Szkoła Ekonomiczna

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Student charakteryzuje rekreacyjne formy aktywności fizycznej osób niepełnosprawnych oraz zachowania prozdrowotne i czynniki wpływające na możliwość udziału w zajęciach ruchowych osób w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami, a także charakteryzuje metody diagnostyczno-ewaluacyjne wykorzystywane w realizacji zajęć / programów adaptowanej aktywności fizycznej.

EK2 Umiejętności:

Student potrafi zrealizować program aktywności ruchowej adaptacyjnej oraz przeprowadzić imprezę / zajęcia ruchowe dla osób w różnym wieku z różnymi dysfunkcjami.

EK3 Umiejętności:

Student posiada zaawansowane umiejętności kierowania i realizowania zajęć rekreacyjnych, zdrowotnych i estetyki zachowań ruchowych w pracy z różnymi grupami społecznymi.

EK4 Umiejętności:

Student posiada specjalistyczne umiejętności ruchowe z zakresu różnych form aktywności fizycznej związanych z fizjoterapią dla osób w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami.

EK5 Umiejętności:

Student potrafi samodzielnie tworzyć i modyfikować różne formy aktywności fizycznej zależnie od warunków środowiskowych i klimatycznych.

EK6 Postawy:

Student potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników w trakcie zajęć adaptowanej aktywności fizycznej.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Ćwiczenia praktyczne

2: Kolokwium

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Aktywny udział w zajęciach

2: Realizacja zadań w trakcie ćwiczeń

3: Pozytywna ocena z kolokwium

4: Nienaganna postawa w trakcie zajęć oraz postępowanie zgodne z etyką zawodu terapeuty zajęciowego.

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student wymienia formy rekreacyjnej aktywności fizycznej zalecane dla osób o ograniczonej sprawności oraz charakteryzuje zachowania prozdrowotne i rekreacyjne podejmowane przez osoby w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami. Student charakteryzuje rodzaje barier w dostępie do aktywności fizycznej i wskazuje sposoby ich pokonywania. Student opisuje specyficzne czynniki związane z niepełnosprawnością lub schorzeniem oraz ich wpływ na udział w zajęciach ruchowych.
4,0 Student opisuje zasady prowadzenia ćwiczeń, dozowania obciążeń i planowania zajęć rekreacyjnych dla osób w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami. Student wymienia i opisuje podstawowe metody diagnostyczno-ewaluacyjne wykorzystywane w realizacji adaptowanej aktywności fizycznej.
5,0 Student tłumaczy wpływ czynników związanych z niepełnosprawnością, chorobą i stylem życia na aktywność fizyczną oraz charakteryzuje wybrane modele zachowań osób starszych lub osób z niepełnosprawnością związane z aktywnością fizyczną.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student przygotowuje i realizuje z niewielką pomocą nauczyciela zajęcia rekreacyjne z uwzględnieniem możliwości osób z różnymi dysfunkcjami i w różnym wieku.
4,0 Student przygotowuje samodzielnie i realizuje pod nadzorem nauczyciela zajęcia rekreacyjne z uwzględnieniem możliwości osób z różnymi dysfunkcjami i w różnym wieku.
5,0 Student samodzielnie przygotowuje i realizuje pod nadzorem nauczyciela zajęcia rekreacyjne z uwzględnieniem potrzeb i możliwości osób z różnymi dysfunkcjami i w różnym wieku oraz przeprowadza ewaluację realizacji celów prowadzonych zajęć.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi przygotować dokumentację i zrealizować zadania w trakcie przeprowadzenia zajęć adaptowanej aktywności fizycznej dla osób niepełnosprawnych, starszych, otyłych lub ze schorzeniami przewlekłymi.
4,0 Student w trakcie zajęć wykazuje się aktywnością i samodzielnością we współpracy ze współprowadzącymi i uczestnikami w celu realizacji postawionych celów.
5,0 Student reaguje prawidłowo w trakcie zajęć (modyfikuje i dostosowuje ćwiczenia w razie konieczności). Student przedstawia i uzasadnia celowość działań podjętych w trakcie imprezy.


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu wybranych form aktywności ruchowej, w tym pokonywania na wózku aktywnym łatwych przeszkód terenowych, asekuracji ćwiczącego i technik przenoszenia osób po urazie rdzenia kręgowego. Student opisuje technikę pokonywania przeszkód, asekuracji i przenoszenia osób po urazie rdzenia kręgowego.
4,0 Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu wybranych form aktywności ruchowej, w tym pokonywania na wózku aktywnym wszystkich objętych programem przeszkód terenowych i asekuracji ćwiczącego przy ich pokonywaniu oraz technik przenoszenia. Student potrafi przeprowadzić poprawny pokaz i omówienie techniki pokonywania przeszkód terenowych na wózku aktywnym oraz technik przenoszenia.
5,0 Student posiada zaawansowane umiejętności z zakresu wybranych form aktywności ruchowej oraz potrafi korygować błędy w technice wykonywania ćwiczeń u innych osób.


EFEKT KSZTAŁCENIA 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student określa zalecane obciążenia w trakcie wysiłku i kontroluje ich realizację w zależności od warunków terenowych i klimatycznych. Student wykorzystuje znane metody diagnostyczne do określenia i kontroli obciążenia w trakcie wysiłku.
4,0 Student określa zalecenia do modyfikacji aktywności fizycznej (obciążenia oraz formy aktywności fizycznej) w trakcie wysiłku w zależności od ich przebiegu i warunków terenowych i pogody.
5,0 Student modyfikuje aktywność fizyczną i obciążenia w trakcie wysiłku w zależności od warunków terenowych i klimatycznych oraz samopoczucia osoby ćwiczącej.


EFEKT KSZTAŁCENIA 6

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student dba o bezpieczeństwo uczestników zajęć ruchowych poprawnie asekurując w trakcie wykonywanych ćwiczeń fizycznych oraz prawidłowo organizując przestrzeń i przybory do ćwiczeń. Student uwzględnia przeciwwskazania do ćwiczeń występujące u uczestników zajęć.
4,0 Student jest chętny do pomocy uczestnikom zajęć i kolegom w sytuacjach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo uczestników. Student jest świadomy znaczenia ewaluacji przeprowadzonych zajęć pod kątem wyciągnięcia wniosków na przyszłość dotyczących bezpieczeństwa w trakcie zajęć.
5,0 Student prezentuje aktywną postawę w zakresie dbałości o bezpieczeństwo na każdym etapie przygotowań i realizacji imprezy / zajęć ruchowych dla osób z niepełnosprawnością. Student reaguje prawidłowo na nieprzewidziane sytuacje w trakcie zajęć, które mogą stwarzać zagrożenie dla uczestników i zapobiega im.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Prowadzący grup: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Prowadzący grup: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Prowadzący grup: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0