Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w geriatrii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RFI-SM>GERIA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w geriatrii
Jednostka: Zakład Rehabilitacji w Reumatologii i Geriatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Wykład
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M10) Metoda programowania
(M12) Metoda sytuacyjna
(M13) Opis
(M19) Symulacja
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M6) Film
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F4) Odpowiedź ustna

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJA O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH:

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Joanna Czesak

WYMAGANIA WSTĘPNE:

1) Podstawy patofizjologii,

2) główne objawy kliniczne i ogólna charakterystyka przebiegu najważniejszych schorzeń wieku podeszłego.

CELE PRZEDMIOTU:

Poszerzenie zakresu wiadomości o diagnostyce i programowaniu fizjoterapii w geriatrii poprzez wykształcenie:

umiejętności oceny stanu pacjenta w starszym wieku, umiejętności postawienia diagnozy fizjoterapeutycznej,

umiejętności oceny skuteczności stosowanego postępowania fizjoterapeutycznego u pacjenta w starszym wieku.

Pełny opis:

WYKŁADY:

1. Zmiany inwolucyjne zachodzące w organizmie człowieka związane

z procesem starzenia się. Charakterystyka chorób w okresie starości. Wielkie problemy geriatryczne. Kompleksowa ocena geriatryczna LICZBA GODZIN: 2

2. Upadki osób starszych. Omówienie specyfiki rehabilitacji geriatrycznej - możliwości i ograniczenia. Różne formy rehabilitacji w wybranych problemach zdrowotnych osób starszych

LICZBA GODZIN: 2

ĆWICZENIA:

1. Schorzenia u osób w trzecim okresie życia.

2. Przeciwwskazania do stosowania zabiegów fizjoterapeutycznych

u osób w trzecim okresie życia. Wywiad i badanie fizjoterapeutyczne

w geriatrii. Prowadzenie dokumentacji klinicznej w stopniu niezbędnym w praktyce fizjoterapeutycznej.

3. Środki i metody fizjoterapii stosowane w geriatrii. Programowanie procesu fizjoterapii i zrozumienie uwarunkowań jego skuteczności

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:

Godziny wynikajace z planu studiów 11

Konsultacje przedmiotowe 0

Egzaminy i zaliczenia w sesji 0

Inne

Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:

Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 2

Opracowanie wyników 0

Inne 0

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego

nakładu pracy studenta 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 0,5

Literatura:

1. Guccione A, Wong R, Avers D: Fizjoterapia kliniczna w geriatrii.

tłumaczenie polskie Żak M, Śliwiński Z. Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2014.

2. Marchewka A, Dąbrowski Z, Żołądź JA: Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i rehabilitacja. PWN. Warszawa 2012.

3. Grodzicki T, Kocemba J, Skalska A: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. ViaMedica. Gdańsk 2006.

4. Wieczorkowska - Tobis K, Kostka T, Borowicz A: Fizjoterapia

w geriatrii. PZWL Warszawa 2011.

Efekty uczenia się:

1. Potrafi wskazać i wyjaśnić podstawy oraz zasady stosowania leczenia usprawniającego osób starszych.

2. Potrafi udzielić porady w zakresie trybu życia oraz postępowania w stanach nieodwracalnej dysfunkcji oraz przewlekłej choroby pacjenta geriatrycznego.

3. Potrafi przeprowadzić diagnostykę funkcjonalną na potrzeby Całościowej Oceny Geriatrycznej oraz zaplanować proces usprawniania uwzględniając przeciwwskazania i specyfikę chorób wieku starszego.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena formująca

(F1) Aktywny udział w zajęciach klinicznych i pozytywna ocena kompetencji studenta dokonana przez prowadzącego ćwiczenia

(F2) Ćwiczenia kliniczne

(F4) Odpowiedź ustna

Ocena podsumowująca:

Średnia ocen formujących

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA CZESAK
Prowadzący grup: JOANNA CZESAK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Kliniczne - Zaliczenie
Pełny opis:

.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: AGNIESZKA SKIBA
Prowadzący grup: AGNIESZKA SKIBA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Kliniczne - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)