Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w ortopedii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RFI-SM>ORTOP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w ortopedii
Jednostka: Zakład Rehabilitacji w Ortopedii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F6) Projekt indywidualny

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

Przedmiot Diagnostyka i programowanie fizjoterapii w ortopedii ma za zadanie nauczyć studenta prawidłowego przeprowadzenia procesu diagnostycznego pacjenta z dysfunkcją lub dolegliwościami bólowymi układu ruchu z uwzględnieniem badania ortopedycznego narządu ruchu, diagnostyki różnicowej i rozpoznania sytuacji, w których proces chorobowy dotyczy innych poza układem ruchu narządów ciała i wymaga skierowania pacjenta do specjalisty z innej dziedziny. Na podstawie przeprowadzonego rozpoznania i ustalenia prawidłowej diagnozy student nauczy się planowania programu rehabilitacji z uwzględnieniem rodzaju schorzenia, jak również wieku, procesu gojenia się tkanek i stanu funkcjonalnego pacjenta.

Pełny opis:

Przedmiot Diagnostyka i programowanie fizjoterapii w ortopedii ma za zadanie nauczyć studenta prawidłowego przeprowadzenia procesu diagnostycznego pacjenta z dysfunkcją lub dolegliwościami bólowymi układu ruchu z uwzględnieniem badania ortopedycznego narządu ruchu, diagnostyki różnicowej i rozpoznania sytuacji, w których proces chorobowy dotyczy innych poza układem ruchu narządów ciała i wymaga skierowania pacjenta do specjalisty z innej dziedziny. Na podstawie przeprowadzonego rozpoznania i ustalenia prawidłowej diagnozy student nauczy się planowania programu rehabilitacji z uwzględnieniem rodzaju schorzenia, jak również wieku, procesu gojenia się tkanek i stanu funkcjonalnego pacjenta.

Cele przedmiotu:

Cel 1. Przygotowanie do prowadzenia fizjoterapii i rehabilitacji osób z wybranymi schorzeniami narządu ruchu, poprzez umiejętność przeprowadzenia procesu diagnostycznego, w tym oceny stanu miejscowego i ogólnego pacjenta, diagnostyki różnicowej i postawienia konkretnej diagnozy.

Cel 2: Przygotowanie do prowadzenia fizjoterapii i rehabilitacji osób z wybranymi schorzeniami narządów ruchu, poprzez umiejętność nakreślenia planu rehabilitacji dla pacjenta z uwzględnieniem jego schorzenia, stanu funkcjonalnego, jak również cech indywidualnych pacjenta w tym jego wieku, zawodu i oczekiwań względem terapii.

Cel 3. Przygotowanie do prowadzenia fizjoterapii i rehabilitacji osób z wybranymi schorzeniami narządów ruchu, poprzez umiejętny dobór odpowiednich metod i środków terapeutycznych, prawidłowe stosowanie i instruktaż ćwiczeń fizycznych i technik terapeutycznych, podawanie pacjentom właściwych zaleceń terapeutycznych, oraz umiejętność oceny skuteczności stosowanej terapii i modyfikacji stosowanych programów fizjoterapeutycznych.

Cel 4. Przygotowanie do prowadzenia fizjoterapii i rehabilitacji osób z wybranymi schorzeniami narządów ruchu, poprzez kształcenie umiejętności

współpracy w zespołach terapeutycznych.

Wymagania wstępne:

1. Znajomość podstaw anatomii i fizjologii narządów ruchu.

2. Znajomość podstaw patofizjologii, głównych objawów klinicznych i ogólnej charakterystyki przebiegu najważniejszych schorzeń narządów ruchu.

3. Posiadanie podstawowych umiejętności fizjoterapeutycznych wymaganych przy prowadzeniu terapii, w tym umiejętność przeprowadzenia

wywiadu, oceny stanu ogólnego pacjenta oraz umiejętność wykonywania podstawowych ćwiczeń.

Formy zajęć dydaktycznych, wymiar godzin i punktów ECTS

Wykłady: 5 godzin

Ćwiczenia kliniczne: 9 godzin

Punkty ECTS: 1

Treści programowe

1. Wykład

W1. Współczesna diagnostyka, obrazowanie i metody leczenia w ortopedii (2 godziny).

W2. Odległe następstwa uszkodzeń urazowych narządu ruchu jako problem ortopedyczny i rehabilitacyjny (3 godziny).

2. Ćwiczenia kliniczne

Ć1. Diagnostyka i programowanie fizjoterapii w zespołach bólowych i po zabiegach operacyjnych w obrębie kręgosłupa (3 godziny).

Ć2. Diagnostyka i programowanie fizjoterapii w zespołach bólowych obręczy barkowej (3 godziny).

Ć3. Diagnostyka dolegliwości bólowych dolnego odcinka kręgosłupa z wykorzystaniem zasad ich różnicowania zgodnych z medycyną opartą na dowodach naukowych (Evidence Based Medicine). Programowanie fizjoterapii w dysfunkcji stawów krzyżowo-biodrowych.

(3 godziny).

Obciążenie praca studenta

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym godziny wynikające z planu studiów: 14

Egzaminy i zaliczenia w sesji: 1

Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym przygotowanie się do zajęć oraz studiowanie zalecanej literatury: 12

Przygotowanie programu terapeutycznego: 3

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego

nakładu pracy studenta: 30

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brotzman S. B., Wilk K. E.: Rehabilitacja ortopedyczna. Tom 1, Wrocław, Elsevier Urban & Partner, 2008.

2. Brotzman S. B., Wilk K. E.: Rehabilitacja ortopedyczna. Tom 2, Wrocław, Elsevier Urban & Partner, 2008.

3. Buckup K., red. wyd. pol. Białoszewski D. Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, PZWL 2014.

4. Goodman C, Snyder T.: Diagnoza Różnicowa dla fizjoterapeutów, DB Publishing, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Petty N., red. wyd. pol. Śliwiński Z.: Badanie i ocena narządu ruchu. Podręcznik dla fizjoterapeutów. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010.

2. Ronikier A.: Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii, PZWL, Warszawa 2012.

3. Lee D.: Obręcz biodrowa - badanie i leczenie okolicy lędźwiowo-miedniczo-biodrowej. DB Publishing, Warszawa 2005.

4. Skolimowski T.: Badanie czynnościowe narządu ruchu w fizjoterapii. Wydawnictwo AWF Wrocław, Wrocław 2012.

5. Richardson C., Houdges P. W. Hides J., red. wyd. pol. Saulicz E.: Kinezyterapia w stabilizacji kompleksu lędźwiowo-miedniczego. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009.

Efekty uczenia się:

EK1. Wiedza: Student wykazuje znajomość najczęstszych objawów i przyczyn schorzeń i dolegliwości bólowych wybranych narządów ruchu i potrafi dobrać odpowiednie testy diagnostyczne w celu określenia prawidłowej diagnozy.

EK2. Umiejętności: Student potrafi przeprowadzić badanie ortopedyczne narządu ruchu i przeprowadzić proces diagnostyczny z ustaleniem właściwej diagnozy i sposobu leczenia.

EK3. Umiejętności: Student potrafi planować i przeprowadzić przemyślany program rehabilitacji. Wykazuje się umiejętnością doboru właściwych metod

terapeutycznych dostosowanych do rodzaju schorzenia, jak również wieku, procesu gojenia się tkanek i stanu funkcjonalnego pacjenta

EK3. Kompetencje społeczne: Student potrafi pracować w zespole interdyscyplinarnym.

Metody i kryteria oceniania:

Metody (ocena formująca):

1. Aktywność na zajęciach

2. Projekt indywidualny: przygotowanie programu terapeutycznego w wybranym schorzeniu układu ruchu.

Metoda oceny (ocena podsumowująca):

1. Egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA GOLEC, AGATA MASŁOŃ
Prowadzący grup: EDWARD GOLEC, JOANNA GOLEC, ELŻBIETA SZCZYGIEŁ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Kliniczne - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JOANNA GOLEC, AGNIESZKA KRESKA-KORUS, AGATA MASŁOŃ
Prowadzący grup: JOANNA GOLEC, AGNIESZKA KRESKA-KORUS, ELŻBIETA SZCZYGIEŁ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Kliniczne - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0