Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w ortopedii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RFI-SM>ORTOP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w ortopedii |
Jednostka: | Zakład Rehabilitacji w Ortopedii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M15) Praca pod kierunkiem |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Skrócony opis: |
Przedmiot Diagnostyka i programowanie fizjoterapii w ortopedii ma za zadanie nauczyć studenta prawidłowego przeprowadzenia procesu diagnostycznego pacjenta z dysfunkcją lub dolegliwościami bólowymi układu ruchu z uwzględnieniem badania ortopedycznego narządu ruchu, diagnostyki różnicowej i rozpoznania sytuacji, w których proces chorobowy dotyczy innych poza układem ruchu narządów ciała i wymaga skierowania pacjenta do specjalisty z innej dziedziny. Na podstawie przeprowadzonego rozpoznania i ustalenia prawidłowej diagnozy student nauczy się planowania programu rehabilitacji z uwzględnieniem rodzaju schorzenia, jak również wieku, procesu gojenia się tkanek i stanu funkcjonalnego pacjenta. |
Pełny opis: |
Przedmiot Diagnostyka i programowanie fizjoterapii w ortopedii ma za zadanie nauczyć studenta prawidłowego przeprowadzenia procesu diagnostycznego pacjenta z dysfunkcją lub dolegliwościami bólowymi układu ruchu z uwzględnieniem badania ortopedycznego narządu ruchu, diagnostyki różnicowej i rozpoznania sytuacji, w których proces chorobowy dotyczy innych poza układem ruchu narządów ciała i wymaga skierowania pacjenta do specjalisty z innej dziedziny. Na podstawie przeprowadzonego rozpoznania i ustalenia prawidłowej diagnozy student nauczy się planowania programu rehabilitacji z uwzględnieniem rodzaju schorzenia, jak również wieku, procesu gojenia się tkanek i stanu funkcjonalnego pacjenta. Cele przedmiotu: Cel 1. Przygotowanie do prowadzenia fizjoterapii i rehabilitacji osób z wybranymi schorzeniami narządu ruchu, poprzez umiejętność przeprowadzenia procesu diagnostycznego, w tym oceny stanu miejscowego i ogólnego pacjenta, diagnostyki różnicowej i postawienia konkretnej diagnozy. Cel 2: Przygotowanie do prowadzenia fizjoterapii i rehabilitacji osób z wybranymi schorzeniami narządów ruchu, poprzez umiejętność nakreślenia planu rehabilitacji dla pacjenta z uwzględnieniem jego schorzenia, stanu funkcjonalnego, jak również cech indywidualnych pacjenta w tym jego wieku, zawodu i oczekiwań względem terapii. Cel 3. Przygotowanie do prowadzenia fizjoterapii i rehabilitacji osób z wybranymi schorzeniami narządów ruchu, poprzez umiejętny dobór odpowiednich metod i środków terapeutycznych, prawidłowe stosowanie i instruktaż ćwiczeń fizycznych i technik terapeutycznych, podawanie pacjentom właściwych zaleceń terapeutycznych, oraz umiejętność oceny skuteczności stosowanej terapii i modyfikacji stosowanych programów fizjoterapeutycznych. Cel 4. Przygotowanie do prowadzenia fizjoterapii i rehabilitacji osób z wybranymi schorzeniami narządów ruchu, poprzez kształcenie umiejętności współpracy w zespołach terapeutycznych. Wymagania wstępne: 1. Znajomość podstaw anatomii i fizjologii narządów ruchu. 2. Znajomość podstaw patofizjologii, głównych objawów klinicznych i ogólnej charakterystyki przebiegu najważniejszych schorzeń narządów ruchu. 3. Posiadanie podstawowych umiejętności fizjoterapeutycznych wymaganych przy prowadzeniu terapii, w tym umiejętność przeprowadzenia wywiadu, oceny stanu ogólnego pacjenta oraz umiejętność wykonywania podstawowych ćwiczeń. Formy zajęć dydaktycznych, wymiar godzin i punktów ECTS Wykłady: 5 godzin Ćwiczenia kliniczne: 9 godzin Punkty ECTS: 1 Treści programowe 1. Wykład W1. Współczesna diagnostyka, obrazowanie i metody leczenia w ortopedii (2 godziny). W2. Odległe następstwa uszkodzeń urazowych narządu ruchu jako problem ortopedyczny i rehabilitacyjny (3 godziny). 2. Ćwiczenia kliniczne Ć1. Diagnostyka i programowanie fizjoterapii w zespołach bólowych i po zabiegach operacyjnych w obrębie kręgosłupa (3 godziny). Ć2. Diagnostyka i programowanie fizjoterapii w zespołach bólowych obręczy barkowej (3 godziny). Ć3. Diagnostyka dolegliwości bólowych dolnego odcinka kręgosłupa z wykorzystaniem zasad ich różnicowania zgodnych z medycyną opartą na dowodach naukowych (Evidence Based Medicine). Programowanie fizjoterapii w dysfunkcji stawów krzyżowo-biodrowych. (3 godziny). Obciążenie praca studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym godziny wynikające z planu studiów: 14 Egzaminy i zaliczenia w sesji: 1 Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym przygotowanie się do zajęć oraz studiowanie zalecanej literatury: 12 Przygotowanie programu terapeutycznego: 3 Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta: 30 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Brotzman S. B., Wilk K. E.: Rehabilitacja ortopedyczna. Tom 1, Wrocław, Elsevier Urban & Partner, 2008. 2. Brotzman S. B., Wilk K. E.: Rehabilitacja ortopedyczna. Tom 2, Wrocław, Elsevier Urban & Partner, 2008. 3. Buckup K., red. wyd. pol. Białoszewski D. Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, PZWL 2014. 4. Goodman C, Snyder T.: Diagnoza Różnicowa dla fizjoterapeutów, DB Publishing, Warszawa 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Petty N., red. wyd. pol. Śliwiński Z.: Badanie i ocena narządu ruchu. Podręcznik dla fizjoterapeutów. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010. 2. Ronikier A.: Diagnostyka funkcjonalna w fizjoterapii, PZWL, Warszawa 2012. 3. Lee D.: Obręcz biodrowa - badanie i leczenie okolicy lędźwiowo-miedniczo-biodrowej. DB Publishing, Warszawa 2005. 4. Skolimowski T.: Badanie czynnościowe narządu ruchu w fizjoterapii. Wydawnictwo AWF Wrocław, Wrocław 2012. 5. Richardson C., Houdges P. W. Hides J., red. wyd. pol. Saulicz E.: Kinezyterapia w stabilizacji kompleksu lędźwiowo-miedniczego. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009. |
Efekty uczenia się: |
EK1. Wiedza: Student wykazuje znajomość najczęstszych objawów i przyczyn schorzeń i dolegliwości bólowych wybranych narządów ruchu i potrafi dobrać odpowiednie testy diagnostyczne w celu określenia prawidłowej diagnozy. EK2. Umiejętności: Student potrafi przeprowadzić badanie ortopedyczne narządu ruchu i przeprowadzić proces diagnostyczny z ustaleniem właściwej diagnozy i sposobu leczenia. EK3. Umiejętności: Student potrafi planować i przeprowadzić przemyślany program rehabilitacji. Wykazuje się umiejętnością doboru właściwych metod terapeutycznych dostosowanych do rodzaju schorzenia, jak również wieku, procesu gojenia się tkanek i stanu funkcjonalnego pacjenta EK3. Kompetencje społeczne: Student potrafi pracować w zespole interdyscyplinarnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody (ocena formująca): 1. Aktywność na zajęciach 2. Projekt indywidualny: przygotowanie programu terapeutycznego w wybranym schorzeniu układu ruchu. Metoda oceny (ocena podsumowująca): 1. Egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 9 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JOANNA GOLEC, AGATA MASŁOŃ | |
Prowadzący grup: | EDWARD GOLEC, JOANNA GOLEC, ELŻBIETA SZCZYGIEŁ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Kliniczne - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 9 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JOANNA GOLEC, AGNIESZKA KRESKA-KORUS, AGATA MASŁOŃ | |
Prowadzący grup: | JOANNA GOLEC, AGNIESZKA KRESKA-KORUS, ELŻBIETA SZCZYGIEŁ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Kliniczne - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.