Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RFI-SM>PEDAG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
Skrócony opis: |
Celem kursu pedagogika specjalna realizowanego na studiach II stopnia fizjoterapii jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami pedagogiki specjalnej jako szczegółowej dziedziny nauk pedagogicznych. W szczególności kurs skupia się na istocie funkcjonowania psychospołecznego osoby niepełnosprawnej oraz na zapoznaniu się z wiedzą jak skutecznie i adekwatnie prowadzić z nią proces szeroko rozumiany proces rehabilitacji |
Pełny opis: |
Celem kursu pedagogika specjalna realizowanego na studiach I stopnia terapii zajęciowej jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami pedagogiki specjalnej jako szczegółowej dziedziny nauk pedagogicznych. Wiedza będąca przedmiotem kursu w szczególności obejmuje historyczne i współczesne tło kształtowania się pedagogiki specjalnej jako nauki, różnorodne koncepcje i teorie naukowe dotyczące niepełnosprawności oraz swoistą terminologię i pojęcia stosowaną przez reprezentantów tej dziedziny wiedzy. Studenci zapoznają się z podstawowymi prawidłowościami pedagogiki specjalnej, dawnymi i obecnymi sposobami myślenia o niepełnosprawności oraz ich konsekwencjami. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na praktyczny aspekt pedagogiki specjalnej wyrażającej się w priorytetach, formach, czy zasadach skutecznej pomocy i wsparcia udzielanego osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom jak również realizacji idei integracji czy normalizacji w praktyce. Analizowane w trakcie kursu treści będą dobrane tak, by pozwalały na pełniejsze zrozumienie istoty funkcjonowania psychospołecznego osoby z niepełnosprawnością oraz optymalizacji pracy fizjoterapeuty z pacjentem z określoną niepełnosprawnością. |
Literatura: |
I. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2015, lub wydanie II z 2018 roku H. Olechnowicz, Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, PWN, 2012 J. Głodkowska, Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, PWN 2017 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Uczeń zna podstawowe prawidłowości pedagogiki specjalnej jako nauki teoretycznej i zawodowej uczeń zna aktualne teorie i koncepcje naukowe wyznaczające określone podejście społeczne do niepełnosprawności Umiejętności Uczeń posługuje się poprawnym i niedyskryminującym słownictwem traktującym o niepełnosprawności Uczeń rozpoznaje i potrafi scharakteryzować aktualne podejścia do problemu niepełnosprawności oraz rozumie wynikające z nich wyzwania praktyczne Kompetencje osobowe Uczeń nabywa głębszego zrozumienia różnych aspektów niepełnosprawności, cechuje go postawa zrozumienia, poszanowania oraz empatii |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest uzyskiwana z następujących części składowych - obecność i aktywność na ćwiczeniach - wykonanie projektu indywidualnego lub zespołowego na zadany temat - napisanie testu końcowego obejmującego materiał z wykładów oraz ćwiczeń - dla osób nie wykonujących projektu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CWD
CWD
CWD
CWD
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | IZABELA GÓRSKA | |
Prowadzący grup: | IZABELA GÓRSKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CWD
CWD
CWD
CWD
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | IZABELA GÓRSKA | |
Prowadzący grup: | IZABELA GÓRSKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-03-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | IZABELA GÓRSKA | |
Prowadzący grup: | IZABELA GÓRSKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.