Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika specjalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RFI-SM>PEDAG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika specjalna
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M11) Metoda projektów
(M13) Opis
(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M6) Film

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F7) Projekt zespołowy

Skrócony opis:

Celem kursu pedagogika specjalna realizowanego na studiach II stopnia fizjoterapii jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami pedagogiki specjalnej jako szczegółowej dziedziny nauk pedagogicznych.

W szczególności kurs skupia się na istocie funkcjonowania psychospołecznego osoby niepełnosprawnej oraz na zapoznaniu się z wiedzą jak skutecznie i adekwatnie prowadzić z nią proces szeroko rozumiany proces rehabilitacji

Pełny opis:

Celem kursu pedagogika specjalna realizowanego na studiach I stopnia terapii zajęciowej jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami pedagogiki specjalnej jako szczegółowej dziedziny nauk pedagogicznych. Wiedza będąca przedmiotem kursu w szczególności obejmuje historyczne i współczesne tło kształtowania się pedagogiki specjalnej jako nauki, różnorodne koncepcje i teorie naukowe dotyczące niepełnosprawności oraz swoistą terminologię i pojęcia stosowaną przez reprezentantów tej dziedziny wiedzy.

Studenci zapoznają się z podstawowymi prawidłowościami pedagogiki specjalnej, dawnymi i obecnymi sposobami myślenia o niepełnosprawności oraz ich konsekwencjami. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na praktyczny aspekt pedagogiki specjalnej wyrażającej się w priorytetach, formach, czy zasadach skutecznej pomocy i wsparcia udzielanego osobom z niepełnosprawnością i ich rodzinom jak również realizacji idei integracji czy normalizacji w praktyce.

Analizowane w trakcie kursu treści będą dobrane tak, by pozwalały na pełniejsze zrozumienie istoty funkcjonowania psychospołecznego osoby z niepełnosprawnością oraz optymalizacji pracy fizjoterapeuty z pacjentem z określoną niepełnosprawnością.

Literatura:

I. Chrzanowska, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2015, lub wydanie II z 2018 roku

H. Olechnowicz, Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, PWN, 2012

J. Głodkowska, Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, PWN 2017

Efekty uczenia się:

Wiedza

Uczeń zna podstawowe prawidłowości pedagogiki specjalnej jako nauki teoretycznej i zawodowej

uczeń zna aktualne teorie i koncepcje naukowe wyznaczające określone podejście społeczne do niepełnosprawności

Umiejętności

Uczeń posługuje się poprawnym i niedyskryminującym słownictwem traktującym o niepełnosprawności

Uczeń rozpoznaje i potrafi scharakteryzować aktualne podejścia do problemu niepełnosprawności oraz rozumie wynikające z nich wyzwania praktyczne

Kompetencje osobowe

Uczeń nabywa głębszego zrozumienia różnych aspektów niepełnosprawności, cechuje go postawa zrozumienia, poszanowania oraz empatii

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest uzyskiwana z następujących części składowych

- obecność i aktywność na ćwiczeniach

- wykonanie projektu indywidualnego lub zespołowego na zadany temat

- napisanie testu końcowego obejmującego materiał z wykładów oraz ćwiczeń - dla osób nie wykonujących projektu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: IZABELA GÓRSKA
Prowadzący grup: IZABELA GÓRSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: IZABELA GÓRSKA
Prowadzący grup: IZABELA GÓRSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-03-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: IZABELA GÓRSKA
Prowadzący grup: IZABELA GÓRSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)