Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w pulmonologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RFI-SM>PULMO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w pulmonologii |
Jednostka: | Zakład Rehabilitacji w Chorobach Wewnętrznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Skrócony opis: |
Osoba odpowiedzialna: dr Magdalena Pieniążek, dr Tomasz Włoch WYMAGANIA WSTĘPNE: 1. Wiadomości z przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmonologii. CELE PRZEDMIOTU: Zapoznanie ze stosowanymi w pulmonologii narzędziami oceny stanu chorego w celu właściwego, efektywnego i bezpiecznego programowania fizjoterapii chorych z chorobami układu oddechowego. Nauka interpretacji uzyskanych wyników. Nauka programowania fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego. |
Pełny opis: |
Wykład: Badanie pacjenta dla potrzeb planowania fizjoterapii i rehabilitacji pacjenta pulmonologicznego Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 1 Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 2 Program edukacyjny dla pacjentów uczestniczących w rehabilitacji pulmonologicznej Interwencje psychospołeczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej Zmiany składu ciała i leczenie dietetyczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej Ocena skuteczności fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego Wytyczne EBP dla programów rehabilitacji pulmonologicznej Zarządzanie przebiegiem fizjoterapii i rehabilitacji pulmonologicznej Programowanie postępowania z pacjentem z POChP Programowanie stosowania zabiegów toalety drzewa oskrzelowego Rehabilitacja pulmonologiczna – historia rehabilitacji, definicja, przesłanki do stosowania programów rehabilitacji pulmonologicznej Dobór pacjentów, cele i etapy postępowania w rehabilitacji pulmonologicznej Programowanie fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego Ćwiczenia: kliniczne i w grupach dzieańskich Omówienie metodologii i wykonanie testów marszowych - 6-minutowego testu marszowego (6MWT, 6-minute walk test), testu wahadłowego o wzrastającej prędkości (ISWT, incremental shuttle walk test) - zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERS-ATS-AACVPR Interpretacja wyników testu 6-minutowego marszu i testu ISWT Planowanie fizjoterapii w oparciu o dostępne wyniki testów funkcjonalnych Zastosowanie kwestionariuszy w pulmonologii |
Literatura: |
1. Rehabilitacja pulmonologiczna. Wytyczne AACVPR. Elipsa-JAIM. Kraków 2012 3. Boros P.: Marszowe testy wysiłkowe w chorobach płuc: podsumowanie wytycznych European Respiratory Society i American Thoracic Society 2014. Med. Prakt., 2015; 5: 37–41 |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ 1. OGÓLNE EFEKTY UCZENIA SIĘ 1.1. W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: 7) zalecenia do stosowania fizjoterapii w określonych stanach chorobowych; 10) zagadnienia z zakresu diagnostyki funkcjonalnej na potrzeby fizjoterapii, planowania postępowania fizjoterapeutycznego oraz kontrolowania jego efektów – w stopniu zaawansowanym; 1.2. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: 2) interpretować wyniki badań czynnościowych oraz przeprowadzać testy funkcjonalne niezbędne do doboru środków fizjoterapii i interpretować ich wyniki; 3) tworzyć, weryfikować i modyfikować programy fizjoterapii osób z różnymi dysfunkcjami, w tym osób starszych, stosownie do ich stanu klinicznego i funkcjonalnego, a także w ramach procesu kompleksowej rehabilitacji; 4) kontrolować efekty postępowania fizjoterapeutycznego; 1.3. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: 1) nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych; 4) przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej; 6) korzystania z obiektywnych źródeł informacji; 2. SZCZEGÓŁOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: D.W3. etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii; D.W4. zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii; D.W8. wyniki testów wysiłkowych w fizjoterapii kardiologicznej i pulmonologicznej (test na ergometrze rowerowym, bieżni ruchomej, testy marszowe, test spiroergometryczny), skalę niewydolności serca NYHA (New York Heart Association) oraz wartości równoważnika metabolicznego MET; D.W9. ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania pulmonologicznego dla potrzeb fizjoterapii, ważniejsze badania dodatkowe i pomocnicze oraz testy funkcjonalne, przydatne w kwalifikacji i monitorowaniu fizjoterapii oddechowej; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: D.U1. przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki; D.U28. przeprowadzić podstawowe pomiary i próby czynnościowe, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź (get up and go), próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze; D.U33. przeprowadzić badania czynnościowe układu oddechowego, w tym spirometrię oraz zinterpretować wyniki badania spirometrycznego, badania wysiłkowego i badania gazometrycznego; D.U34. planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać ćwiczenia w różnych chorobach układu oddechowego (ostrych i przewlekłych), w chorobach z przewagą zaburzeń restrykcyjnych oraz w chorobach z przewagą zaburzeń obturacyjnych; D.U35. wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii oddechowej w różnych chorobach pulmonologicznych, stanach po urazie klatki piersiowej, stanach po zabiegach operacyjnych na klatce piersiowej oraz po przeszczepach płuc; D.U36. instruować pacjenta z chorobą układu oddechowego w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu oraz stosowania środków prewencji wtórnej; D.U38. wdrażać strategię wczesnego uruchamiania pacjenta po zabiegu na jamie brzusznej lub klatce piersiowej, wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne rozprężające płuca i ułatwiające oczyszczanie oskrzeli, instruować w zakresie profilaktyki wczesnych i późnych powikłań pooperacyjnych oraz udzielać zaleceń dotyczących pooperacyjnej fizjoterapii ambulatoryjnej; D.U39. stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF); D.U47. stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny wg kryteriów: Ocena 3 - 50% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium Ocena 4 - 70% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium Ocena 5 - 90% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 6 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | TOMASZ WŁOCH | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pieniążek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Kliniczne - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE: 1. Wiadomości z przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmonologii. CELE PRZEDMIOTU: Zapoznanie ze stosowanymi w pulmonologii narzędziami oceny stanu chorego w celu właściwego, efektywnego i bezpiecznego programowania fizjoterapii chorych z chorobami układu oddechowego. Nauka interpretacji uzyskanych wyników. Nauka programowania fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego. o, efektywnego i bezpiecznego programowania fizjoterapii chorych z chorobami układu oddechowego. Nauka interpretacji uzyskanych wyników. Nauka programowania fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego. |
|
Pełny opis: |
Wykład: Badanie pacjenta dla potrzeb planowania fizjoterapii i rehabilitacji pacjenta pulmonologicznego Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 1 Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 2 Program edukacyjny dla pacjentów uczestniczących w rehabilitacji pulmonologicznej Interwencje psychospołeczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej Zmiany składu ciała i leczenie dietetyczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej Ocena skuteczności fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego Wytyczne EBP dla programów rehabilitacji pulmonologicznej Zarządzanie przebiegiem fizjoterapii i rehabilitacji pulmonologicznej Programowanie postępowania z pacjentem z POChP Programowanie stosowania zabiegów toalety drzewa oskrzelowego Rehabilitacja pulmonologiczna – historia rehabilitacji, definicja, przesłanki do stosowania programów rehabilitacji pulmonologicznej Dobór pacjentów, cele i etapy postępowania w rehabilitacji pulmonologicznej Programowanie fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego Ćwiczenia kliniczne i w grupach dziekańskich: Omówienie metodologii i wykonanie testów marszowych - 6-minutowego testu marszowego (6MWT, 6-minute walk test), testu wahadłowego o wzrastającej prędkości (ISWT, incremental shuttle walk test) - zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERS-ATS-AACVPR Interpretacja wyników testu 6-minutowego marszu i testu ISWT Planowanie fizjoterapii w oparciu o dostępne wyniki testów funkcjonalnych Zastosowanie kwestionariuszy w pulmonologii - duszności, zmęczenia, jakości życia. Omówienie metodologii testów służących do oceny sprawności. |
|
Literatura: |
1. Rehabilitacja pulmonologiczna. Wytyczne AACVPR. Elipsa-JAIM. Kraków 2012 3. Boros P.: Marszowe testy wysiłkowe w chorobach płuc: podsumowanie wytycznych European Respiratory Society i American Thoracic Society 2014. Med. Prakt., 2015; 5: 37–41 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 6 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | TOMASZ WŁOCH | |
Prowadzący grup: | JANUSZ BROMBOSZCZ, Magdalena Pieniążek, TOMASZ WŁOCH | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Kliniczne - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE: 1. Wiadomości z przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmonologii. CELE PRZEDMIOTU: Zapoznanie ze stosowanymi w pulmonologii narzędziami oceny stanu chorego w celu właściwego, efektywnego i bezpiecznego programowania fizjoterapii chorych z chorobami układu oddechowego. Nauka interpretacji uzyskanych wyników. Nauka programowania fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego. |
|
Pełny opis: |
Wykład: Badanie pacjenta dla potrzeb planowania fizjoterapii i rehabilitacji pacjenta pulmonologicznego Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 1 Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 2 Program edukacyjny dla pacjentów uczestniczących w rehabilitacji pulmonologicznej Interwencje psychospołeczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej Zmiany składu ciała i leczenie dietetyczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej Ocena skuteczności fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego Wytyczne EBP dla programów rehabilitacji pulmonologicznej Zarządzanie przebiegiem fizjoterapii i rehabilitacji pulmonologicznej Programowanie postępowania z pacjentem z POChP Programowanie stosowania zabiegów toalety drzewa oskrzelowego Rehabilitacja pulmonologiczna – historia rehabilitacji, definicja, przesłanki do stosowania programów rehabilitacji pulmonologicznej Dobór pacjentów, cele i etapy postępowania w rehabilitacji pulmonologicznej Programowanie fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego Ćwiczenia: kliniczne i w grupach dzieańskich Omówienie metodologii i wykonanie testów marszowych - 6-minutowego testu marszowego (6MWT, 6-minute walk test), testu wahadłowego o wzrastającej prędkości (ISWT, incremental shuttle walk test) - zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERS-ATS-AACVPR Interpretacja wyników testu 6-minutowego marszu i testu ISWT Planowanie fizjoterapii w oparciu o dostępne wyniki testów funkcjonalnych Zastosowanie kwestionariuszy w pulmonologii |
|
Literatura: |
1. Rehabilitacja pulmonologiczna. Wytyczne AACVPR. Elipsa-JAIM. Kraków 2012 3. Boros P.: Marszowe testy wysiłkowe w chorobach płuc: podsumowanie wytycznych European Respiratory Society i American Thoracic Society 2014. Med. Prakt., 2015; 5: 37–41 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.