Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w pulmonologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RFI-SM>PULMO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w pulmonologii
Jednostka: Zakład Rehabilitacji w Chorobach Wewnętrznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M10) Metoda programowania
(M11) Metoda projektów
(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

Osoba odpowiedzialna: dr Magdalena Pieniążek, dr Tomasz Włoch

WYMAGANIA WSTĘPNE:

1. Wiadomości z przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmonologii.

CELE PRZEDMIOTU:

Zapoznanie ze stosowanymi w pulmonologii narzędziami oceny stanu chorego w celu właściwego, efektywnego i bezpiecznego programowania fizjoterapii chorych z chorobami układu oddechowego.

Nauka interpretacji uzyskanych wyników.

Nauka programowania fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego.

Pełny opis:

Wykład:

Badanie pacjenta dla potrzeb planowania fizjoterapii i rehabilitacji pacjenta pulmonologicznego

Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 1

Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 2

Program edukacyjny dla pacjentów uczestniczących w rehabilitacji pulmonologicznej

Interwencje psychospołeczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej

Zmiany składu ciała i leczenie dietetyczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej

Ocena skuteczności fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego

Wytyczne EBP dla programów rehabilitacji pulmonologicznej

Zarządzanie przebiegiem fizjoterapii i rehabilitacji pulmonologicznej

Programowanie postępowania z pacjentem z POChP

Programowanie stosowania zabiegów toalety drzewa oskrzelowego

Rehabilitacja pulmonologiczna – historia rehabilitacji, definicja, przesłanki do stosowania programów rehabilitacji pulmonologicznej

Dobór pacjentów, cele i etapy postępowania w rehabilitacji pulmonologicznej

Programowanie fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego

Ćwiczenia: kliniczne i w grupach dzieańskich

Omówienie metodologii i wykonanie testów marszowych - 6-minutowego testu marszowego (6MWT, 6-minute walk test), testu

wahadłowego o wzrastającej prędkości (ISWT, incremental shuttle walk test) - zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERS-ATS-AACVPR

Interpretacja wyników testu 6-minutowego marszu i testu ISWT

Planowanie fizjoterapii w oparciu o dostępne wyniki testów funkcjonalnych

Zastosowanie kwestionariuszy w pulmonologii

Literatura:

1. Rehabilitacja pulmonologiczna. Wytyczne AACVPR. Elipsa-JAIM. Kraków 2012

3. Boros P.: Marszowe testy wysiłkowe w chorobach płuc: podsumowanie wytycznych European Respiratory Society i American Thoracic Society 2014. Med. Prakt., 2015; 5: 37–41

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ

1. OGÓLNE EFEKTY UCZENIA SIĘ

1.1. W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

7) zalecenia do stosowania fizjoterapii w określonych stanach chorobowych;

10) zagadnienia z zakresu diagnostyki funkcjonalnej na potrzeby fizjoterapii, planowania postępowania fizjoterapeutycznego oraz kontrolowania jego efektów – w stopniu zaawansowanym;

1.2. W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

2) interpretować wyniki badań czynnościowych oraz przeprowadzać testy funkcjonalne niezbędne do doboru środków fizjoterapii i interpretować ich wyniki;

3) tworzyć, weryfikować i modyfikować programy fizjoterapii osób z różnymi dysfunkcjami, w tym osób starszych, stosownie do ich stanu klinicznego i funkcjonalnego, a także w ramach procesu kompleksowej rehabilitacji;

4) kontrolować efekty postępowania fizjoterapeutycznego;

1.3. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

1) nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych;

4) przestrzegania praw pacjenta i zasad etyki zawodowej;

6) korzystania z obiektywnych źródeł informacji;

2. SZCZEGÓŁOWE EFEKTY UCZENIA SIĘ

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

D.W3. etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;

D.W4. zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia w najczęstszych chorobach w zakresie: kardiologii i kardiochirurgii, pulmonologii, chirurgii, ginekologii i położnictwa, geriatrii, psychiatrii, intensywnej terapii, onkologii i medycyny paliatywnej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii;

D.W8. wyniki testów wysiłkowych w fizjoterapii kardiologicznej i pulmonologicznej (test na ergometrze rowerowym, bieżni ruchomej, testy marszowe, test spiroergometryczny), skalę niewydolności serca NYHA (New York Heart Association) oraz wartości równoważnika metabolicznego MET;

D.W9. ogólne zasady podmiotowego i przedmiotowego badania pulmonologicznego dla potrzeb fizjoterapii, ważniejsze badania dodatkowe i pomocnicze oraz testy funkcjonalne, przydatne w kwalifikacji i monitorowaniu fizjoterapii oddechowej;

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

D.U1. przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki;

D.U28. przeprowadzić podstawowe pomiary i próby czynnościowe, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, w tym pomiar tętna, pomiar ciśnienia tętniczego, test marszowy, test wstań i idź (get up and go), próbę czynnościową na bieżni ruchomej według protokołu Bruce’a oraz według zmodyfikowanego protokołu Naughtona oraz próbę wysiłkową na cykloergometrze;

D.U33. przeprowadzić badania czynnościowe układu oddechowego, w tym spirometrię oraz zinterpretować wyniki badania spirometrycznego, badania wysiłkowego i badania gazometrycznego;

D.U34. planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać ćwiczenia w różnych chorobach układu oddechowego (ostrych i przewlekłych), w chorobach z przewagą zaburzeń restrykcyjnych oraz w chorobach z przewagą zaburzeń obturacyjnych;

D.U35. wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii oddechowej w różnych chorobach pulmonologicznych, stanach po urazie klatki piersiowej, stanach po zabiegach operacyjnych na klatce piersiowej oraz po przeszczepach płuc;

D.U36. instruować pacjenta z chorobą układu oddechowego w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu oraz stosowania środków prewencji wtórnej;

D.U38. wdrażać strategię wczesnego uruchamiania pacjenta po zabiegu na jamie brzusznej lub klatce piersiowej, wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne rozprężające płuca i ułatwiające oczyszczanie oskrzeli, instruować w zakresie profilaktyki wczesnych i późnych powikłań pooperacyjnych oraz udzielać zaleceń dotyczących pooperacyjnej fizjoterapii ambulatoryjnej;

D.U39. stosować Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning, Disability and Health, ICF);

D.U47. stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego;

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny wg kryteriów:

Ocena 3 - 50% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium

Ocena 4 - 70% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium

Ocena 5 - 90% poprawnie udzielonych odpowiedzi na kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: TOMASZ WŁOCH
Prowadzący grup: Magdalena Pieniążek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Kliniczne - Zaliczenie
Skrócony opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE:

1. Wiadomości z przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmonologii.

CELE PRZEDMIOTU:

Zapoznanie ze stosowanymi w pulmonologii narzędziami oceny stanu chorego w celu właściwego, efektywnego i bezpiecznego programowania fizjoterapii chorych z chorobami układu oddechowego.

Nauka interpretacji uzyskanych wyników.

Nauka programowania fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego.

o, efektywnego i bezpiecznego programowania fizjoterapii chorych z chorobami układu oddechowego. Nauka interpretacji uzyskanych wyników.

Nauka programowania fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego.

Pełny opis:

Wykład:

Badanie pacjenta dla potrzeb planowania fizjoterapii i rehabilitacji pacjenta pulmonologicznego

Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 1

Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 2

Program edukacyjny dla pacjentów uczestniczących w rehabilitacji pulmonologicznej

Interwencje psychospołeczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej

Zmiany składu ciała i leczenie dietetyczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej

Ocena skuteczności fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego

Wytyczne EBP dla programów rehabilitacji pulmonologicznej

Zarządzanie przebiegiem fizjoterapii i rehabilitacji pulmonologicznej

Programowanie postępowania z pacjentem z POChP

Programowanie stosowania zabiegów toalety drzewa oskrzelowego

Rehabilitacja pulmonologiczna – historia rehabilitacji, definicja, przesłanki do stosowania programów rehabilitacji pulmonologicznej

Dobór pacjentów, cele i etapy postępowania w rehabilitacji pulmonologicznej

Programowanie fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego

Ćwiczenia kliniczne i w grupach dziekańskich:

Omówienie metodologii i wykonanie testów marszowych - 6-minutowego testu marszowego (6MWT, 6-minute walk test), testu

wahadłowego o wzrastającej prędkości (ISWT, incremental shuttle walk test) - zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERS-ATS-AACVPR

Interpretacja wyników testu 6-minutowego marszu i testu ISWT

Planowanie fizjoterapii w oparciu o dostępne wyniki testów funkcjonalnych

Zastosowanie kwestionariuszy w pulmonologii - duszności, zmęczenia, jakości życia.

Omówienie metodologii testów służących do oceny sprawności.

Literatura:

1. Rehabilitacja pulmonologiczna. Wytyczne AACVPR. Elipsa-JAIM. Kraków 2012

3. Boros P.: Marszowe testy wysiłkowe w chorobach płuc: podsumowanie wytycznych European Respiratory Society i American Thoracic Society 2014. Med. Prakt., 2015; 5: 37–41

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: TOMASZ WŁOCH
Prowadzący grup: JANUSZ BROMBOSZCZ, Magdalena Pieniążek, TOMASZ WŁOCH
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Kliniczne - Zaliczenie
Skrócony opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE:

1. Wiadomości z przedmiotu Kliniczne podstawy fizjoterapii w pulmonologii.

CELE PRZEDMIOTU:

Zapoznanie ze stosowanymi w pulmonologii narzędziami oceny stanu chorego w celu właściwego, efektywnego i bezpiecznego programowania fizjoterapii chorych z chorobami układu oddechowego.

Nauka interpretacji uzyskanych wyników.

Nauka programowania fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego.

Pełny opis:

Wykład:

Badanie pacjenta dla potrzeb planowania fizjoterapii i rehabilitacji pacjenta pulmonologicznego

Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 1

Trening fizyczny w rehabilitacji pulmonologicznej cz. 2

Program edukacyjny dla pacjentów uczestniczących w rehabilitacji pulmonologicznej

Interwencje psychospołeczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej

Zmiany składu ciała i leczenie dietetyczne w programie rehabilitacji pulmonologicznej

Ocena skuteczności fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego

Wytyczne EBP dla programów rehabilitacji pulmonologicznej

Zarządzanie przebiegiem fizjoterapii i rehabilitacji pulmonologicznej

Programowanie postępowania z pacjentem z POChP

Programowanie stosowania zabiegów toalety drzewa oskrzelowego

Rehabilitacja pulmonologiczna – historia rehabilitacji, definicja, przesłanki do stosowania programów rehabilitacji pulmonologicznej

Dobór pacjentów, cele i etapy postępowania w rehabilitacji pulmonologicznej

Programowanie fizjoterapii i rehabilitacji osób z zaburzeniami czynności układu oddechowego

Ćwiczenia: kliniczne i w grupach dzieańskich

Omówienie metodologii i wykonanie testów marszowych - 6-minutowego testu marszowego (6MWT, 6-minute walk test), testu

wahadłowego o wzrastającej prędkości (ISWT, incremental shuttle walk test) - zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERS-ATS-AACVPR

Interpretacja wyników testu 6-minutowego marszu i testu ISWT

Planowanie fizjoterapii w oparciu o dostępne wyniki testów funkcjonalnych

Zastosowanie kwestionariuszy w pulmonologii

Literatura:

1. Rehabilitacja pulmonologiczna. Wytyczne AACVPR. Elipsa-JAIM. Kraków 2012

3. Boros P.: Marszowe testy wysiłkowe w chorobach płuc: podsumowanie wytycznych European Respiratory Society i American Thoracic Society 2014. Med. Prakt., 2015; 5: 37–41

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)