Psychodietetyka i żywienie człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RKO/HP-SL>PSYCHIŻ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychodietetyka i żywienie człowieka |
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot dodatkowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 02 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M14) Pokaz slajdów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F3) Kolokwium |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: 1). Znajomość zasad prawidłowego żywienia. 2). Funkcje fizjologiczne i wartość odżywcza podstawowych składników pokarmowych. 3). Umiejętność planowania i układania diet w prewencji chorób oraz w wybranych schorzeniach. Edukacja żywieniowa dla zdrowych i chorych osób. 4). Znajomość działań diagnostycznych, terapeutycznych i edukacyjnych w zakresie żywienia. 5). Opanowanie pojęć z psychodietetyki. Wymagania wstępne: Znajomość podstaw z fizjologii, biologii. Znajomość podstaw z psychologii. |
Pełny opis: |
Treści programowe Wykłady Dietetyka a prewencja chorób przewlekłych niezakaźnych. Żywienie zdrowego człowieka. Wpływ prawidłowego żywienia na organizm.2h Charakterystyka składników pokarmowych (aminokwasy egzogenne, klasyfikacja białek, węglowodany: indeks glikemiczny, tłuszcze: rola kwasów wielonienasyconych). 4h Witaminy, makro- i mikroelementy (rodzaje klasyfikacji, funkcja w organizmie, źródła w pożywieniu, normy, znaczenie w profilaktyce i chorobie).4h Błędy żywieniowe.Profilaktyka chorób dietozależnych (otyłość, miażdżyca, cukrzyca typu 2, osteoporoza itd).2h Substancje antyodżywcze. Substancje dodawane celowo do żywności.2h Ćwiczenia Funkcje białek, węglowodanów, tłuszczów. 2h Charakterystyka całkowitej i podstawowej przemiany materii (Ppm). Obliczanie Ppm.1h Źródła energii dla ustroju (magazynowanie i wydatkowanie, rodzaje bilansu energetycznego).1,5h Obliczanie dobowego zapotrzebowania energetycznego w zależności od różnych czynników (wieku, płci, schorzeń, rodzaju wysiłku). 1,5h Zasady planowania diet, rodzaje diet. Choroby dietozależna a dieta.2h Planowanie diet w prewencji otyłości. Zastosowanie programów komputerowych. 2h Przygotowanie diet w profilaktyce chorób przewlekłych niezakaźnych. 2h Przygotowanie diet w leczeniu różnych schorzeń.2h Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: Godziny wynikające z planu studiów 14 wykłady, 14 ćwiczenia Konsultacje przedmiotowe w - 0h; ćw. - 0h Egzaminy i zaliczenia w sesji w - 2h: ćw. - 4h Inne 0 0 Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury w - 8h; ćw. - 6h Opracowanie wyników w - 0h; 2h Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji w - 0h; ćw. - 8h Inne w - 0h; ćw. - 0h Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta w - 24h; ćw. - 48h Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu Wykłady: Psychodietetyka charakterystyka ,definicje, rola psychodietetyki w zdrowiu i chorobie 2h. Zachowania zdrowotne; pojęcie i istota zachowań zdrowotnych, rodzaje zachowań zdrowotnych, struktura zachowań zdrowotnych, styl życia 4h. Modele wyjaśniające zachowania zdrowotne i zmianę zachowań; modele motywacyjne, modele postintencjonalne, modele procesualne i fazowe 2h. Postawy względem żywności i żywienia. Wpływ postaw człowieka na zachowania żywieniowe. Funkcje jedzenia 4h. Cielesność kultura a wartości ciała, cielesność jako podstawa Ja i tożsamości, cielesność a zdrowie 2h. Ćwiczenia: Obraz własnej osoby, samoocena, samoakceptacja a kształtowanie zachowań zdrowotnych i nawyków żywieniowych 2h. Emocje udział emocji pozytywnych w osiąganiu zdrowia i kształtowaniu właściwych nawyków żywieniowych, rola pozytywnego myślenia, optymizm 2h. Rola psychodietetyki w powstawaniu i przebiegu chorób cywilizacyjnych; choroby serca, cukrzyca, choroby nowotworowe, choroby autoimmunologiczne 2h. Psychologiczne i społeczne aspekty otyłości i nadwagi oraz ich skutki zdrowotne a także sposoby radzenia sobie z nimi 2h. Zaburzenia w odżywianiu; anoreksja i bulimia; charakterystyka zaburzeń, symptomy, objawy, sposoby radzenia sobie z nimi 4h. Czynniki społeczne i psychologiczne determinujące zachowania żywieniowe u dzieci i młodzieży. Kształtowanie nawyków żywieniowych 2h. Obciążenie pracą studenta Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: Godziny wynikające z planu studiów 28 Konsultacje przedmiotowe 0 Egzaminy i zaliczenia w sesji 0 Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 18 Opracowanie wyników 0 Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 15 Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta 57 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 1. |
Literatura: |
Literatura podstawowa (dietetyka) [1] Ciborowska H., Rudnicka A. Dietetyka Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydaw. Lek. PZWL, 2014 [2] Gertig H., Przysławski J. Bromatologia zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, 2007. Literatura podstawowa (psychologiczna) [1] Heszen I., Sęk H. — Psychologia zdrowia, Warszawa, 2007, PWN [2] Łuszczyńska A. — Zmiana zachowań zdrowotnych; dlaczego dobre chęci nie wystarczają?, Gdańsk, 2004, GWP [3] Gawęcki J., Roszkowski W. (red). — Żywienie człowieka a zdrowie publiczne, Warszawa, 2010, PWN [4] Heszen I., Życińska J (red). — Psychologia zdrowia; w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji, Warszawa, 2008, Wydawnictwo SWPS Academica. Literatura uzupełniająca (dietetyka) czasopisma - Żywienie Człowieka i Metabolizm Literatura uzupełniająca (psychologia) [1] Marchewka A, Dąbrowski Z., Żołądź J.A. (red.) — Fizjologia starzenia się; profilaktyka i rehabilitacja, Warszawa, 2012, PWN [2] Gawęcki J. (red) — Podstawy nauki o żywieniu, Warszawa, 2010, PWN [3] Grzymisławski M., Gawęcki J. (red) — Żywienie człowieka zdrowego i chorego, Warszawa, 2010, PWN [4] Jane O. — Psychologia odżywiania się; Od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych, Kraków, 2011, WUJ [5] Łuszczyńska A. — Nadwaga i otyłość, Warszawa, 2012, PWN [6] Smith L.W. — Psychika i ciało, Warszawa, 1998, Prószyński i S-ka. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia (dietetyka) K-W08 Wykazuje wiedzę o zdrowiu i zagrożeniu zdrowia wynikającą z chorób dietozależnych. K-W14 Prezentuje wiedzę dotyczącą wpływu stylu życia w prewencji wybranych chorób. K-U02 Potrafi prowadzić edukację żywieniową dla chorych i zdrowych osób. K-K02 Posiada umiejętności propagowania i wdrażania działań profilaktycznych w chorobach dietozależnych. Efekty kształcenia (psychologia) EK1 Wiedza: Zna podstawowe pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem i jego ochroną w zakresie niezbędnym dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów. EK2 Wiedza: Zna teoretyczne podstawy działań interwencyjnych wobec jednostek oraz grup społecznych. EK3 Umiejętności: Potrafi komunikować się z jednostką oraz grupą społeczną w zakresie związanym ze studiowanym kierunkiem studiów. EK4 Kompetencje społeczne: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. EK5 Kompetencje społeczne: Okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troskę o ich dobro. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - Zaliczenie pisemne Ćwiczenia - kolokwium, przygotowanie diety w wybranym schorzeniu Kryteria oceniania: pozytywna ocena z zaliczenia pisemnego: na ocenę 3 - 60% wiadomości na ocenę 4 - 75% wiadomości na ocenę 5 - 95% wiadomości Ocena formującą - składowe: 1. Aktywność na zajęciach. 2. Kolokwium. Ocena podsumowująca: 1. Średnia ważona ocen formujących. Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. Uczestnictwo w zajęciach. 2. Uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. Kryteria oceny: Efekt kształcenia 1: na ocenę 3,0: W ograniczonym stopniu zna podstawowe pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem i jego ochrona w zakresie niezbędnym dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów na ocenę:4,0: W wystarczającym stopniu zna podstawowe pojęcia i mechanizmy psychospołeczne związane ze zdrowiem i jego ochrona w zakresie niezbędnym dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów. na ocenę 5,0: Szczegółowo orientuje sie w podstawowych pojęciach i mechanizmach psychospołecznych związanych ze zdrowiem i jego ochrona w zakresie niezbędnym dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów. Efekt kształcenia 2: na ocenę 3,0: W ograniczonym stopniu zna teoretyczne podstawy działań interwencyjnych wobec jednostek oraz grup społecznych na ocenę 4,0: Dobrze zna teoretyczne podstawy działań interwencyjnych wobec jednostek oraz grup społecznych na ocenę 5,0: Posiada szczegółowa wiedzę na temat teoretycznych podstaw działań interwencyjnych wobec jednostek oraz grup społecznych. Efekt kształcenia 3: na ocenę 3,0: Potrafi w ograniczonym stopniu komunikować sie z jednostka oraz grupa społeczna w zakresie związanym ze studiowanym kierunkiem studiów na ocenę 4,0: Potrafi właściwie komunikować się z jednostka oraz grupa społeczna w zakresie związanym ze studiowanym kierunkiem studiów. na ocenę 5,0: Potrafi bardzo dobrze komunikować się z jednostka oraz grupa społeczna w zakresie związanym ze studiowanym kierunkiem studiów. Efekt kształcenia 4: na ocenę 3,0:Potrafi w ograniczonym stopniu określić podstawowe priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania na ocenę 4,0: Potrafi prawidłowo określić podstawowe priorytety służący realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. na ocenę 5,0: Potrafi odpowiednio określić większość priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. Efekt kształcenia 5: na ocenę 3,0: Nie dotyczy na ocenę 4,0: Nie dotyczy Na ocenę 5,0: Okazuje szacunek wobec pacjenta, klienta, grup społecznych oraz troskę o ich dobro. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWD
CWD
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ, IZABELA ZBROŃSKA | |
Prowadzący grup: | MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ, IZABELA ZBROŃSKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | EWA MĘDRELA-KUDER, MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ | |
Prowadzący grup: | ROGER MADEJSKI, EWA MĘDRELA-KUDER, MAGDALENA NACZK-MUSIAŁ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.