Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Mentoring i negocjacje w ośrodku Wellness & SPA

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RKO/WS-SL>MENT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Mentoring i negocjacje w ośrodku Wellness & SPA
Jednostka: Zakład Kosmetologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01
semestr 06

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M6) Film
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P4) Test

Skrócony opis:

Cele nauczania. Zapoznanie studentów ze zjawiskiem mentoringu oraz wskazanie znaczenia, jakie może mieć jego zastosowanie w działalności ośrodków Wellness & SPA, a także - szerzej - w promowaniu prozdrowotnych zachowań we współczesnym społeczeństwie. Studenci powinni pozyskać wiedzę na temat różnych aspektów mentoringu - zarówno w odniesieniu do sektora Wellness & SPA, jak i działalności na rynku kosmetycznym, a także nabyć związane z tą wiedzą umiejętności. Przedmiot podejmuje także problematykę teorii i praktyki negocjacji, gdzie ma na celu przekazanie studentom wiedzy oraz kształtowanie u nich umiejętności prowadzenia negocjacji w zakresie przydatnym na rynku Wellness & SPA.

Pełny opis:

Zagadnienia - treści programowe

WYKŁADY

1. Pojęcie, istota, funkcje, mentoringu oraz jego znaczenie we współczesnej nauce i biznesie. Mentoring a coaching – podobieństwa i różnice. Etyka mentoringu.

2. Zakres i formy mentoringu (mentoring formalny i nieformalny, hierarchiczny i lateralny, intermentoring, mentoring branżowy, edukacyjny, e-mentoring, mentoring społeczny).

3. Mentoring a potrzeby człowieka związane ze zdrowiem i urodą oraz motywy podejmowania decyzji konsumenckich w sektorze Wellnes & SPA i na rynku usług kosmetycznych – perspektywa mentoringu, coachingu, doradztwa ….

4. Mentoring a zarządzanie wiedzą we współczesnych przedsiębiorstwach. Wiedza a nauka, rodzaje wiedzy oraz formy, sposoby i instrumenty jej przekazywania (transferowania). Mentoring i coaching jako formy wsparcia pracownika w środowisku pracy – na przykładzie ośrodków Wellness & SPA.

5. Rozwój sektora Wellness & SPA jako skutek oddziaływania różnych megatrendów (demograficznych, ekonomicznych, społeczno-kulturowych technologicznych itd.) oraz wyraz zmian zachodzących zarówno na rynku turystycznym, jak i rynku kosmetycznym. Mentoring a kwestia promowania prozdrowotnych zachowań ich klientów

6. Mentoring zespołowy a praca zespołowa – modele budowania oraz typy zespołów, wybrane aspekty oraz etapy pracy zespołowej. Metody i techniki stosowane w pracy zespołowej (np. diagram Ishikawy, diagram SIPOC, mapy pojęciowe). Mentoring odwrócony jako narzędzie rozwoju organizacji. Mentoring a benchmarking – analogie i różnice. Istota i rodzaje benchmarkingu, zastosowanie na rynku Wellness & SPA.

7. Negocjacje - istota negocjacji, style negocjowania, model i etapy (fazy) procesu negocjacji – przygotowanie, przebieg, zamknięcie, techniki negocjacyjne.

8. Strategie i techniki negocjacyjne. Werbalne i niewerbalne formy komunikacji (mowa ciała), konflikty, motywowanie. Rola komunikacji interpersonalnej w negocjacjach (sztuka zadawania pytań a rozpoznawanie potrzeb; aktywne słuchanie, mowa ciała); asertywność w negocjacjach i radzenie sobie ze stresem.

9. Kto to jest mistrz naukowy (mentor) oraz jaka jest jego rola we współczesnej nauce – typy mistrzów naukowych, drogi prowadzące do mistrzostwa w nauce. Mentoring a programy kształcenia akademickiego na kierunku "Kosmetologia" oraz potrzeby rynku pracy.

10. Tematyka rotacyjna (do wyboru) w zależności od zapotrzebowania zgłaszanego przez studentów lub problemów pojawiających się w danym momencie.

ĆWICZENIA

1. Mentor, autorytet, ekspert. mistrz, nauczyciel, doradca, tutor, coach – próba określenia zakresów znaczeniowych pojęć, definicje, podobieństwa, różnice, wzajemne relacje. Jak zostać mistrzem w swojej dziedzinie? - przykłady z nauki, sportu, kultury i sztuki, muzyki. Rola mentoringu w programach zarządzania talentami.

2. Mentoring jako partnerska relacja między mentorem a mentee (podopiecznym - uczniem/pracownikiem) zorientowana na wzajemne rozwijanie ich potencjału. Korzyści płynące z mentoringu: dla mentora, dla podopiecznych, dla organizacji.

3. Aktualne tendencje i trendy występujące w popycie i podaży na rynku Wellness & SPA - Sekwencyjna Analiza Trendów Turystycznych jako metody analizowania i prognozowania zmian na rynku turystycznym oraz możliwości jej wykorzystania do analizowania rynku usług kosmetycznych.

4. Mentoring i coaching w zakresie prozdrowotnego trybu życia i aktywności fizycznej. Mentorzy społecznościowi i life coaching. Modele i narzędzia coachingu – zastosowanie modelu GROW w odniesieniu do o środków Wellness & SPA.

5. Mentoring zespołowy - przywództwo i role lidera w zespole, koncepcje przywództwa, zachowania w zespole. Programy mentoringowe a rynek pracy - mentoring i coachning jako formy wsparcia dla młodych pracowników oraz instrument wykorzystania w tym zakresie potencjału pracowników starszych pracowników.

6. Style negocjacji; definiowanie problemu negocjacyjnego; budowanie strategii negocjacyjnej. Werbalne i niewerbalne formy komunikacji (mowa ciała), konflikty, motywowanie.

7. Uwarunkowania procesów negocjacyjnych (w tym kulturowe). Bariery w negocjacjach. Rola i zadania negocjatorów. Specyfika renegocjacji.

8. Sztuka prowadzenia rozmowy. Zasady komunikacji interpersonalnej w warunkach codziennych i sprzyjających. Wykorzystanie kultury osobistej do osiągnięcia celów negocjacyjnych. Podstawowe zasady wzbudzenia zaufania u klienta. Bezpieczny dotyk jako droga do burzenia barier na drodze do porozumienia.

9. Mój osobisty mentor - w poszukiwaniu wzorców do naśladowania ….

10. Zajęcia przeznaczone ma sprawdziany i kolokwia oraz ostateczne rozliczenie ćwiczeń z tego przedmiotu. Tematyka rotacyjna (do wyboru) w zależności od zapotrzebowania zgłaszanego przez studentów lub problemów pojawiających się w danym momencie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Abram M., Kosińska A. Ośrodki spa i wellness. Organizacja i funkcjonowanie. Wydawnictwo AWF, Kraków 2016.

2. Negocjacje i komunikacja. Wybrane aspekty (red. L. Gracz K. Słupińska), Wydawnictwo Edu-LIbri, Kraków-Legionowo 2018.

3. Sidor-Rządkowska M., Mentoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Alejziak W., Kto to jest „mistrz naukowy” oraz jaka jest jego rola we współczesnej nauce – rozważania na przykładzie badań turystycznych, [w:] Folia Turistica: Wydanie specjalne z okazji 35–lecia Wydziału Turystyki i Rekreacji AWF w Krakowie: „Z warsztatów Mistrzów”, nr 25 (2), 2011, ss. 439-495.

2. Alejziak W., Wiedza o turystyce (definicje, organizacja turystyki, organizacje turystyczne), [w:] Kompendium pilota wycieczek (praca zbiorowa pod red. Z. Kruczka) Wydanie VI uzupełnione, Proksenia, Kraków 2014, ss. 7-56.

3. Górnisiewicz, M. (2016). Kultura fizyczna jako element prozdrowotnego stylu życia oraz rozwoju turystyki wellness [praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. W. Alejziaka - maszynopis]. Kraków: AWF.

4. Pacana A., Praca zespołowa i liderzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2017.

5. Parsloe E., Leedham M., Coaching i mentoring. Strategia-Taktyki-Techniki (pod red. D. Newell), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

6. Rynek usług kosmetycznych w Polsce. Trendy, kierunki rozwoju, strategie i metody działania, Raport, Questus, Warszawa-Łódź 2012.

7. Sallmann N., Megatrend Wellness & SPA na rynku usług czasu wolnego i hotelarstwa w XXI wieku, PAG, Kraków 2010.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

1. Student ma podstawową wiedzę na temat istoty, form oraz instrumentów mentoringu oraz negocjacji, zwłaszcza w odniesieniu do jej zastosowań w odniesieniu do sektora Wellness & SPA.

2. Posiada wiedzę na temat aktualnych tendencji występujących na rynku usług kosmetycznych (zwłaszcza w części dotyczącej Wellness & SPA), a także wiedze na temat istoty, podstawowych form, metod i technik negocjacji oraz strategii i technik negocjacyjnych.

W zakresie umiejętności.

1. Posiada umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy o mentoringu w zarządzaniu ośrodkami Wellness & SPA.

2. Potrafi skutecznie prowadzić negocjacje, rozwiązywać kwestie sp[orne i konflikty, wykorzystując do tego werbalne i niewerbalne formy komunikacji (mowa ciała), ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb klientów ośrodków Wellness & SPA.

W zakresie kompetencji społecznych.

1. Student potrafi współdziałać i pracować w zespole, formułować jego cele oraz przyjmować różne role związane z ich realizacją .

Metody i kryteria oceniania:

METODY OCENY

Kolokwia sprawdzające

zaliczenie ćwiczeń.

egzamin końcowy

Opracowanie opisowo-analityczne wybranego przez siebie (w porozumieniu z wykładowcą) obszaru zagadnień z zakresu funkcjonowania rynku Wellness i SPA oraz przedstawienie w formie pracy pisemnej.

Wykład

Ocena końcowa w wykładu jest ocena uzyskaną w czasie egzaminu końcowego składającego się dwóch części : testu wielokrotnego wyboru oraz kilku pytań opisowych. Za każdą z część student otrzymuje po około 50% maksymalnej liczby punktów (w przypadku testu jedno pytanie ? 1 punkt, w przypadku pytań opisowych ? od 0 do 5 punktów, ze współczynnikami odpowiednimi do stopnia trudności pytania). Za cały egzamin można uzyskać 100 punktów. Ostateczna ocena z przedmiotu przyznawana jest według następujących kryteriów:

- 0 - 50 pkt. - ocena niedostateczna.

- 51 - 64 pkt. - ocena dostateczna.

- 65 - 70 pkt. - ocena plus dostateczna.

- 71 - 74 pkt. - ocena dobra.

- 75 - 80 pkt. - ocena plus dobra.

- powyżej 80 punktów - ocena bardzo dobra.

Ćwiczenia

Aktywność na zajęciach (case'y, referaty) - maksymalnie 40 pkt

Kolokwium zaliczeniowe - maksymalnie 60 pkt

Jedno kolokwium w ciągu semestru. Ponadto referaty w formie mówionej, wraz z prezentacją i streszczeniami najważniejszych treści dla pozostałych studentów.

Problematyka referatów wchodzi w zakres kolokwium zaliczeniowego.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: WIESŁAW ALEJZIAK
Prowadzący grup: WIESŁAW ALEJZIAK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0