Mentoring i negocjacje w ośrodku Wellness & SPA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RKO/WS-SL>MENT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mentoring i negocjacje w ośrodku Wellness & SPA |
Jednostka: | Zakład Kosmetologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M14) Pokaz slajdów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Skrócony opis: |
Cele nauczania. Zapoznanie studentów ze zjawiskiem mentoringu oraz wskazanie znaczenia, jakie może mieć jego zastosowanie w działalności ośrodków Wellness & SPA, a także - szerzej - w promowaniu prozdrowotnych zachowań we współczesnym społeczeństwie. Studenci powinni pozyskać wiedzę na temat różnych aspektów mentoringu - zarówno w odniesieniu do sektora Wellness & SPA, jak i działalności na rynku kosmetycznym, a także nabyć związane z tą wiedzą umiejętności. Przedmiot podejmuje także problematykę teorii i praktyki negocjacji, gdzie ma na celu przekazanie studentom wiedzy oraz kształtowanie u nich umiejętności prowadzenia negocjacji w zakresie przydatnym na rynku Wellness & SPA. |
Pełny opis: |
Zagadnienia - treści programowe WYKŁADY 1. Pojęcie, istota, funkcje, mentoringu oraz jego znaczenie we współczesnej nauce i biznesie. Mentoring a coaching – podobieństwa i różnice. Etyka mentoringu. 2. Zakres i formy mentoringu (mentoring formalny i nieformalny, hierarchiczny i lateralny, intermentoring, mentoring branżowy, edukacyjny, e-mentoring, mentoring społeczny). 3. Mentoring a potrzeby człowieka związane ze zdrowiem i urodą oraz motywy podejmowania decyzji konsumenckich w sektorze Wellnes & SPA i na rynku usług kosmetycznych – perspektywa mentoringu, coachingu, doradztwa …. 4. Mentoring a zarządzanie wiedzą we współczesnych przedsiębiorstwach. Wiedza a nauka, rodzaje wiedzy oraz formy, sposoby i instrumenty jej przekazywania (transferowania). Mentoring i coaching jako formy wsparcia pracownika w środowisku pracy – na przykładzie ośrodków Wellness & SPA. 5. Rozwój sektora Wellness & SPA jako skutek oddziaływania różnych megatrendów (demograficznych, ekonomicznych, społeczno-kulturowych technologicznych itd.) oraz wyraz zmian zachodzących zarówno na rynku turystycznym, jak i rynku kosmetycznym. Mentoring a kwestia promowania prozdrowotnych zachowań ich klientów 6. Mentoring zespołowy a praca zespołowa – modele budowania oraz typy zespołów, wybrane aspekty oraz etapy pracy zespołowej. Metody i techniki stosowane w pracy zespołowej (np. diagram Ishikawy, diagram SIPOC, mapy pojęciowe). Mentoring odwrócony jako narzędzie rozwoju organizacji. Mentoring a benchmarking – analogie i różnice. Istota i rodzaje benchmarkingu, zastosowanie na rynku Wellness & SPA. 7. Negocjacje - istota negocjacji, style negocjowania, model i etapy (fazy) procesu negocjacji – przygotowanie, przebieg, zamknięcie, techniki negocjacyjne. 8. Strategie i techniki negocjacyjne. Werbalne i niewerbalne formy komunikacji (mowa ciała), konflikty, motywowanie. Rola komunikacji interpersonalnej w negocjacjach (sztuka zadawania pytań a rozpoznawanie potrzeb; aktywne słuchanie, mowa ciała); asertywność w negocjacjach i radzenie sobie ze stresem. 9. Kto to jest mistrz naukowy (mentor) oraz jaka jest jego rola we współczesnej nauce – typy mistrzów naukowych, drogi prowadzące do mistrzostwa w nauce. Mentoring a programy kształcenia akademickiego na kierunku "Kosmetologia" oraz potrzeby rynku pracy. 10. Tematyka rotacyjna (do wyboru) w zależności od zapotrzebowania zgłaszanego przez studentów lub problemów pojawiających się w danym momencie. ĆWICZENIA 1. Mentor, autorytet, ekspert. mistrz, nauczyciel, doradca, tutor, coach – próba określenia zakresów znaczeniowych pojęć, definicje, podobieństwa, różnice, wzajemne relacje. Jak zostać mistrzem w swojej dziedzinie? - przykłady z nauki, sportu, kultury i sztuki, muzyki. Rola mentoringu w programach zarządzania talentami. 2. Mentoring jako partnerska relacja między mentorem a mentee (podopiecznym - uczniem/pracownikiem) zorientowana na wzajemne rozwijanie ich potencjału. Korzyści płynące z mentoringu: dla mentora, dla podopiecznych, dla organizacji. 3. Aktualne tendencje i trendy występujące w popycie i podaży na rynku Wellness & SPA - Sekwencyjna Analiza Trendów Turystycznych jako metody analizowania i prognozowania zmian na rynku turystycznym oraz możliwości jej wykorzystania do analizowania rynku usług kosmetycznych. 4. Mentoring i coaching w zakresie prozdrowotnego trybu życia i aktywności fizycznej. Mentorzy społecznościowi i life coaching. Modele i narzędzia coachingu – zastosowanie modelu GROW w odniesieniu do o środków Wellness & SPA. 5. Mentoring zespołowy - przywództwo i role lidera w zespole, koncepcje przywództwa, zachowania w zespole. Programy mentoringowe a rynek pracy - mentoring i coachning jako formy wsparcia dla młodych pracowników oraz instrument wykorzystania w tym zakresie potencjału pracowników starszych pracowników. 6. Style negocjacji; definiowanie problemu negocjacyjnego; budowanie strategii negocjacyjnej. Werbalne i niewerbalne formy komunikacji (mowa ciała), konflikty, motywowanie. 7. Uwarunkowania procesów negocjacyjnych (w tym kulturowe). Bariery w negocjacjach. Rola i zadania negocjatorów. Specyfika renegocjacji. 8. Sztuka prowadzenia rozmowy. Zasady komunikacji interpersonalnej w warunkach codziennych i sprzyjających. Wykorzystanie kultury osobistej do osiągnięcia celów negocjacyjnych. Podstawowe zasady wzbudzenia zaufania u klienta. Bezpieczny dotyk jako droga do burzenia barier na drodze do porozumienia. 9. Mój osobisty mentor - w poszukiwaniu wzorców do naśladowania …. 10. Zajęcia przeznaczone ma sprawdziany i kolokwia oraz ostateczne rozliczenie ćwiczeń z tego przedmiotu. Tematyka rotacyjna (do wyboru) w zależności od zapotrzebowania zgłaszanego przez studentów lub problemów pojawiających się w danym momencie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Abram M., Kosińska A. Ośrodki spa i wellness. Organizacja i funkcjonowanie. Wydawnictwo AWF, Kraków 2016. 2. Negocjacje i komunikacja. Wybrane aspekty (red. L. Gracz K. Słupińska), Wydawnictwo Edu-LIbri, Kraków-Legionowo 2018. 3. Sidor-Rządkowska M., Mentoring. Teoria, praktyka, studia przypadków, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Alejziak W., Kto to jest „mistrz naukowy” oraz jaka jest jego rola we współczesnej nauce – rozważania na przykładzie badań turystycznych, [w:] Folia Turistica: Wydanie specjalne z okazji 35–lecia Wydziału Turystyki i Rekreacji AWF w Krakowie: „Z warsztatów Mistrzów”, nr 25 (2), 2011, ss. 439-495. 2. Alejziak W., Wiedza o turystyce (definicje, organizacja turystyki, organizacje turystyczne), [w:] Kompendium pilota wycieczek (praca zbiorowa pod red. Z. Kruczka) Wydanie VI uzupełnione, Proksenia, Kraków 2014, ss. 7-56. 3. Górnisiewicz, M. (2016). Kultura fizyczna jako element prozdrowotnego stylu życia oraz rozwoju turystyki wellness [praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. W. Alejziaka - maszynopis]. Kraków: AWF. 4. Pacana A., Praca zespołowa i liderzy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2017. 5. Parsloe E., Leedham M., Coaching i mentoring. Strategia-Taktyki-Techniki (pod red. D. Newell), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. 6. Rynek usług kosmetycznych w Polsce. Trendy, kierunki rozwoju, strategie i metody działania, Raport, Questus, Warszawa-Łódź 2012. 7. Sallmann N., Megatrend Wellness & SPA na rynku usług czasu wolnego i hotelarstwa w XXI wieku, PAG, Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: 1. Student ma podstawową wiedzę na temat istoty, form oraz instrumentów mentoringu oraz negocjacji, zwłaszcza w odniesieniu do jej zastosowań w odniesieniu do sektora Wellness & SPA. 2. Posiada wiedzę na temat aktualnych tendencji występujących na rynku usług kosmetycznych (zwłaszcza w części dotyczącej Wellness & SPA), a także wiedze na temat istoty, podstawowych form, metod i technik negocjacji oraz strategii i technik negocjacyjnych. W zakresie umiejętności. 1. Posiada umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy o mentoringu w zarządzaniu ośrodkami Wellness & SPA. 2. Potrafi skutecznie prowadzić negocjacje, rozwiązywać kwestie sp[orne i konflikty, wykorzystując do tego werbalne i niewerbalne formy komunikacji (mowa ciała), ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb klientów ośrodków Wellness & SPA. W zakresie kompetencji społecznych. 1. Student potrafi współdziałać i pracować w zespole, formułować jego cele oraz przyjmować różne role związane z ich realizacją . |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY OCENY Kolokwia sprawdzające zaliczenie ćwiczeń. egzamin końcowy Opracowanie opisowo-analityczne wybranego przez siebie (w porozumieniu z wykładowcą) obszaru zagadnień z zakresu funkcjonowania rynku Wellness i SPA oraz przedstawienie w formie pracy pisemnej. Wykład Ocena końcowa w wykładu jest ocena uzyskaną w czasie egzaminu końcowego składającego się dwóch części : testu wielokrotnego wyboru oraz kilku pytań opisowych. Za każdą z część student otrzymuje po około 50% maksymalnej liczby punktów (w przypadku testu jedno pytanie ? 1 punkt, w przypadku pytań opisowych ? od 0 do 5 punktów, ze współczynnikami odpowiednimi do stopnia trudności pytania). Za cały egzamin można uzyskać 100 punktów. Ostateczna ocena z przedmiotu przyznawana jest według następujących kryteriów: - 0 - 50 pkt. - ocena niedostateczna. - 51 - 64 pkt. - ocena dostateczna. - 65 - 70 pkt. - ocena plus dostateczna. - 71 - 74 pkt. - ocena dobra. - 75 - 80 pkt. - ocena plus dobra. - powyżej 80 punktów - ocena bardzo dobra. Ćwiczenia Aktywność na zajęciach (case'y, referaty) - maksymalnie 40 pkt Kolokwium zaliczeniowe - maksymalnie 60 pkt Jedno kolokwium w ciągu semestru. Ponadto referaty w formie mówionej, wraz z prezentacją i streszczeniami najważniejszych treści dla pozostałych studentów. Problematyka referatów wchodzi w zakres kolokwium zaliczeniowego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | WIESŁAW ALEJZIAK | |
Prowadzący grup: | WIESŁAW ALEJZIAK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.