Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia in vivo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RKO-SL>ANAINV
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Anatomia in vivo
Jednostka: Zakład Anatomii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia

METODY DYDAKTYCZNE:

(M14) Pokaz slajdów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F4) Odpowiedź ustna
(F6) Projekt indywidualny
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

Cele przedmiotu: zapoznanie studenta z budową człowieka w ujęciu funkcjonalnym z możliwościami uwidaczniania różnych struktur w badaniu obrazowym; prawidłowych i chorobowo zmienionych w stopniu niezbędnym w praktyce.

Pełny opis:

Treści programowe

ĆWICZENIA 1. (17 i 18.02.2021 – grupa A) (24 i 25.02.2021 – grupa B)

Wprowadzenie do przedmiotu: wymagania, niezbędne pomoce dydaktyczne, sposób zaliczania wiadomości i umiejętności. Głowa. Punkty kostne mózgoczaszki i trzewioczaszki, składowe stawu skroniowo-żuchwowego, miejsca przebiegu głównych szwów. Rzutowanie na skórę mięśni mimicznych (wyrazowych), m. żwacza i m. skroniowego, gruczołów głowy (ślinianek; podżuchwowej, podjęzykowej, przyusznej i dodatkowej wraz z przewodem wyprowadzającym), głównych naczyń i węzłów chłonnych w obrębie głowy. Przebieg głównych naczyń krwionośnych (tętniczych i żylnych) głowy i nerwów czaszkowych (V, VII). Zarys położenia zatok przynosowych. (2h)

ĆWICZENIA 2. (03 i 04.03.2021 – grupa A) (10 i 11. 03.2021 – grupa B)

Szyja. Określanie położenia kręgów szyjnych (wyrostków kolczystych i guzka tylnego, wyrostków poprzecznych i stawowych). Położenie: kości gnykowej, krtani (chrząstki tarczowatej i pierścieniowatej), tchawicy, gruczołu tarczowego. Rzutowanie na skórę mięśni szyi warstwy powierzchownej i środkowej oraz mięśni pochyłych. Przebieg głównych naczyń krwionośnych (tętniczych i żylnych) i naczyń chłonnych wraz z lokalizacją węzłów chłonnych z uwzględnieniem badania tętna w obrębie szyi. Lokalizacja splotu szyjnego. Zawartość trójkątów szyjnych (podręcznik Tixa). (2h)

ĆWICZENIA 3. (17 i 18.03.2021 – grupa A) (24 i 25.03.2021 – grupa B)

Obręcz barkowa. Budowa kostna, stawowa i więzadłowa obręczy oraz elementy kości ramieniowej. Mięśnie obręczy barkowej. Klatka piersiowa. Określanie położenia kręgów piersiowych. Lokalizacja elementów mostka i żeber. Mięśnie klatki piersiowej. Położenie przepony i narządów w obrębie klatki piersiowej. Podział tułowia na okolice, różnice płciowe w budowie tułowia. Mięśnie wdechowe i wydechowe (właściwe i pomocnicze). (2h)

ĆWICZENIA 4. (31.03 i 08.04.2021 – grupa A) (14 i 15.04.2021 – grupa B)

Brzuch. Określanie palpacyjne położenia mięśni i ich znaczenie: w utrzymaniu pionowej postawy ciała (mięśnie pomocnicze i właściwe posturalne) oraz tłoczni brzusznej. Zaznaczanie lokalizacji narządów jamy brzusznej i podbrzusza oraz wielkich naczyń i splotów nerwowych. Grzbiet. Określenie położenia kręgów lędźwiowych i kości krzyżowej, lokalizacja mięśni grzbietu. Znaczenie mięśni klatki piersiowej i grzbietu w dźwiganiu ciała w zwisie i z leżenia, udział w pionizacji ciała. Zaznaczanie lokalizacji narządów klatki piersiowej oraz wielkich naczyń i splotów nerwowych. Powięzie klatki piersiowej, brzucha i grzbietu, pochewki ścięgien, kaletki maziowe. (2h)

ĆWICZENIA 5. (21 i 22.04.2021 – grupa A) (28 i 29.04.2021 – grupa B)

Kończyna górna wolna. Wyczuwanie elementów kostnych, jam stawowych i zaznaczanie więzadeł. Mięśnie kończyny górnej - przyczepy, przebieg i układ ścięgien, znaczenie i lokalizacja pochewek ścięgnistych oraz kaletek maziowych, różnice w grubości i jakości skóry w poszczególnych jej okolicach, linie papilarne ręki. Określanie przebiegu naczyń krwionośnych i nerwów w obrębie kończyny górnej. Chwytna funkcja ręki. Zawartość dołu pachowego, łokciowego i kanału nadgarstka. (2h)

ĆWICZENIA 6. (05 i 06.05.2021 – grupa A) (12 i 13.05.2021 – grupa B)

Obręcz miedniczna. Budowa kostna, stawowa i więzadłowa obręczy oraz elementy kości udowej. Staw biodrowy. Znaczenie obręczy miednicznej, różnice płciowe, zawartość miednicy. Mięśnie obręczy miednicznej. Zawartość okolicy pachwinowej: nerwy, naczynia krwionośne i limfatyczne. Kończyna dolna wolna. Udo i podudzie. Budowa kości udowej i kości podudzia, oś nośna kończyny dolnej i połączenia w jej obrębie. Staw kolanowy: budowa kostna, stawowa i więzadłowa, zaznaczanie elementów kostnych, palpacja jam stawowych, ruchomość. Palpacja mięśni uda. (2h)

ĆWICZENIA 7. (19 i 20.05.2021 – grupa A) (26 i 27.05.2021 – grupa B)

Kończyna dolna wolna. Stopa: budowa kostna, punkty podparcia w odciążeniu i podczas obciążenia, połączenia stawowe i więzadłowe. Określanie położenia i przebiegu mięśni podudzia oraz stopy. Wpływ rozwoju mięśni na wygląd stopy. Znaczenie mięśni i ich ścięgien w lokomocyjnej funkcji stopy. Urządzenia pomocnicze mięśni stopy. Wady stóp i znaczenie korekcji w wadach stóp. Linie papilarne stopy. Określanie przebiegu naczyń krwionośnych i nerwów w obrębie kończyny dolnej. (2h)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Jorritsma W.: Anatmia na żywym osobniku. Wstęp do teorii manualnej, Wrocław, 2004, Urban & Partner.

2. Field D., Hutchinson J. O.: Fields Anatomy. Palpation & Surface Markings, London, 2006, Butterworth Heinemann Elsevier.

3. Muscolino J.E.: Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego z uwzględnieniem punktów spustowych, stref odruchowych i stretchingu, Wrocław, 2011, Elsevier Urban & Partner.

4. Tixa S.: Atlas anatomii palpacyjnej, Warszawa, 2008, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Literatura uzupełniająca

1. Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu, Wrocław, 2007, Elsevier Urban & Partner.

2. Maciejewski R., Torres K.: Anatomia czynnościowa, Lublin, 2007, Czelej.

3. Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka. Tom I-II, Warszawa, 2007, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

4. Netter F.H.: Atlas anatomii człowieka. Polskie mianownictwo anatomiczne. Polskie mianownictwo anatomiczne, Wrocław, 2011, Elsevier Urban & Partner.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia

EK1. Wiedza: zna podstawy anatomii i fizjologii człowieka oraz podstawy fizykochemiczne i biologiczne niezbędne do zrozumienia zjawisk i procesów właściwych dla kosmetologii (K_W01), potrafi wskazać zależność pomiędzy budową i funkcją narządów wewnętrznych oraz zna główne szlaki metaboliczne i mechanizmy ich regulacji (K_W02).

EK2. Umiejętności: posiada specjalistyczne umiejętności manualne z zakresu pracy kosmetologa (K_U11), potrafi odszukać elementy kostne, posiada umiejętność określenia położenia: brzuśców i ścięgien mięśni, narządów trzewnych, naczyń krwionośnych i nerwów oraz umie te elementy zaznaczyć na skórze przy pomocy dermatografu, potrafi przystępnie wyjaśnić na czym polega dysfunkcja w danym schorzeniu.

EK3. Kompetencje społeczne: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K07).

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: praca z partnerem - anatomia „in vivo" wraz z graficznym obrazowaniem poszczególnych struktur na skórze, praca na modelach edukacyjnych, ćwiczenia laboratoryjne, prezentacje multimedialne, praca z podręcznikiem.

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: godziny wynikające z planu studiów - 16, przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie literatury – 26, przygotowanie prezentacji multimedialnych; I. głowa i szyja, II. klatka piersiowa, brzuch, grzbiet, III. obręcz barkowa i kończyna górna wolna, IV. obręcz biodrowa i kończyna dolna wolna – 1 8. Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta – 60. Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu - 2

Metody oceny - ocena formująca: ćwiczenie praktyczne, odpowiedź ustna, prezentacje multimedialne, aktywność na zajęciach.

Ocena podsumowująca: średnia ważona ocen formułujących.

Warunki zaliczenia (z oceną) przedmiotu: obowiązuje znajomość zagadnień z poprzednich zajęć, dopuszczenie do zaliczenia praktycznego na podstawie 100% obecności na zajęciach oraz aktywne w nich uczestniczenie, przygotowanie fantomów narządów głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha, zaliczenie praktyczne i teoretyczne: student odpowiada na dwa losowo wybrane pytania z uwzględnieniem palpacji i rzutowania opisywanych struktur anatomicznych na skórę ciała osobnika żywego.

Kryteria oceny

(EK 1). Ocena dostateczny (3,0). Otrzymuje student, którego wiedza obejmuje podstawowe wiadomości i umiejętności nabyte podczas zajęć z anatomii in vivo. Przy pomocy prowadzącego ćwiczenia podejmuje próby wykonania zadań i jest wstanie zrozumieć najważniejsze zagadnienia. Ocena dobry (4,0). Otrzymuje student, który w zakresie wiedzy ma niewielkie braki. Inspirowany przez nauczyciela potrafi samodzielnie wykonać postawione przed nim zadania. Potrafi dokładnie opisać położenie omawianych struktur anatomicznych. Ocena bardzo dobry (5,0). Otrzymuje student, który w stopniu wyczerpującym opanował materiał podstawy programowej. W swojej wypowiedzi wykorzystuje różne źródła informacji oraz wiedzę z różnych dziedzin nauki.

(EK2). Ocena dostateczny (3,0). Przy pomocy prowadzącego ćwiczenia podejmuje próby odszukania i zaznaczenia na skórze elementów kostnych, mięśni, narządów, naczyń krwionośnych, nerwów i jest w stanie zrozumieć najważniejsze zagadnienia. Ocena dobry (4,0). Potrafi samodzielnie określić poprzez palpację położenie omawianych struktur anatomicznych. Ocena bardzo dobry (5,0). Precyzyjnie potrafi wyczuć palpacyjnie i graficznie zademonstrować omawiane struktury anatomiczne.

(EK3). Ocena dostateczny (3,0). Rzadko przejawia aktywność na ćwiczeniach. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ocena dobry (4,0). Wykazuje dużą aktywność na ćwiczeniach. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Jest świadomy własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów. Ocena bardzo dobry (5,0). Chętnie podejmuje się prac dodatkowych związanych z przedmiotem. Samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Jest świadomy własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JADWIGA PAŁOSZ
Prowadzący grup: JADWIGA PAŁOSZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zapoznanie studenta z budową człowieka w ujęciu funkcjonalnym z możliwościami uwidaczniania różnych struktur w poszczególnych częściach ciała (głowa, szyja, obręcz barkowa, kończyna górna wolna, klatka piersiowa, brzuch, grzbiet, obręcz biodrowa, kończyna dolna wolna) w badaniu obrazowym; prawidłowych i chorobowo zmienionych w stopniu niezbędnym w praktyce.

Pełny opis:

Treści programowe

ĆWICZENIA 1. (19 i 20.02.2020) Wprowadzenie do przedmiotu: wymagania, niezbędne pomoce dydaktyczne, sposób zaliczania wiadomości i umiejętności. Głowa. Punkty kostne mózgoczaszki i trzewioczaszki, składowe stawu skroniowo-żuchwowego, miejsca przebiegu głównych szwów. Rzutowanie na skórę mięśni mimicznych (wyrazowych) i żwacza, gruczołów głowy (ślinianek; podżuchwowej, podjęzykowej, przyusznej i dodatkowej wraz z przewodem wyprowadzającym), głównych naczyń i węzłów chłonnych w obrębie głowy. Przebieg głównych naczyń krwionośnych (tętniczych i żylnych) głowy i nerwów czaszkowych (V, VII, IX, XI, XII). Zarys położenia zatok przynosowych. (2h)

ĆWICZENIA 2. (26 i 27.02.2020) Szyja. Określanie położenia kręgów szyjnych (wyrostków kolczystych i guzka tylnego, wyrostków poprzecznych i stawowych). Położenie: kości gnykowej, krtani (chrząstki tarczowatej i pierścieniowatej), tchawicy, gruczołu tarczowego. Rzutowanie na skórę mięśni szyi warstwy powierzchownej i środkowej oraz mięśni pochyłych. Przebieg głównych naczyń krwionośnych (tętniczych i żylnych) i naczyń chłonnych wraz z lokalizacją węzłów chłonnych z uwzględnieniem badania tętna w obrębie szyi. Lokalizacja splotu szyjnego. Zawartość trójkątów szyjnych (podręcznik Tixa). (2h)

ĆWICZENIA 3. (04 i 05.03.2020) Obręcz barkowa. Budowa kostna, stawowa i więzadłowa obręczy oraz elementy kości ramieniowej. Mięśnie obręczy barkowej. (2h)

ĆWICZENIA 4. (11 i 12.03.2020) Klatka piersiowa. Określanie położenia kręgów piersiowych. Lokalizacja elementów mostka i żeber. Mięśnie klatki piersiowej. Położenie przepony i narządów w obrębie klatki piersiowej. Podział tułowia na okolice, różnice płciowe w budowie tułowia. Mięśnie wdechowe i wydechowe (właściwe i pomocnicze). (2h)

ĆWICZENIA 5. (18 i 19.03.2020) Brzuch. Określanie palpacyjne położenia mięśni i ich znaczenie: w utrzymaniu pionowej postawy ciała (mięśnie pomocnicze i właściwe posturalne) oraz tłoczni brzusznej. Zaznaczanie lokalizacji narządów jamy brzusznej i podbrzusza oraz wielkich naczyń i splotów nerwowych. (2h)

ĆWICZENIA 6. (25 i 26.03.2020) Grzbiet. Określenie położenia kręgów lędźwiowych i kości krzyżowej, lokalizacja mięśni grzbietu. Znaczenie mięśni klatki piersiowej i grzbietu w dźwiganiu ciała w zwisie i z leżenia, udział w pionizacji ciała. Zaznaczanie lokalizacji narządów klatki piersiowej oraz wielkich naczyń i splotów nerwowych Powięzie klatki piersiowej, brzucha i grzbietu, pochewki ścięgien, kaletki maziowe. (2h)

ĆWICZENIA 7. (01 i 02.04.2020) Kończyna górna wolna. Wyczuwanie elementów kostnych, jam stawowych i zaznaczanie więzadeł. Mięśnie kończyny górnej - przyczepy, przebieg i układ ścięgien, znaczenie i lokalizacja pochewek ścięgnistych oraz kaletek maziowych, różnice w grubości i jakości skóry w poszczególnych jej okolicach, linie papilarne ręki. (2h)

ĆWICZENIA 8. (08 i 16.04.2020) Kończyna górna wolna. Określanie przebiegu naczyń krwionośnych i nerwów w obrębie kończyny górnej. Chwytna funkcja ręki. Zawartość dołu pachowego, łokciowego i kanału nadgarstka. (2h)

ĆWICZENIA 9. (22 i 23.04.2020) Obręcz miedniczna. Budowa kostna, stawowa i więzadłowa obręczy oraz elementy kości udowej. Staw biodrowy. Znaczenie obręczy miednicznej, różnice płciowe, zawartość miednicy. Mięśnie obręczy miednicznej. Zawartość okolicy pachwinowej: nerwy, naczynia krwionośne i limfatyczne. (2h)

ĆWICZENIA 10. (29 i 30.04.2020) Kończyna dolna wolna. Udo i podudzie. Budowa kości uda i podudzia, oś nośna kończyny dolnej połączenia w jej obrębie. Staw kolanowy: budowa kostna, stawowa i więzadłowa, zaznaczanie elementów kostnych, palpacja jam stawowych, ruchomość. Palpacja mięśni uda. (2h)

ĆWICZENIA 11. (06 i 07.05.2020) Kończyna dolna wolna. Stopa: budowa kostna, punkty podparcia w odciążeniu i podczas obciążenia, połączenia stawowe i więzadłowe. Określanie położenia i przebiegu mięśni podudzia oraz stopy. Wpływ rozwoju mięśni na wygląd stopy. Znaczenie mięśni i ich ścięgien w lokomocyjnej funkcji stopy. Urządzenia pomocnicze mięśni stopy. (2h)

ĆWICZENIA 12. (13 i 14.05.2020) Kończyna dolna wolna. Stopa: Wady stóp i znaczenie korekcji w wadach stóp. Linie papilarne stopy. Określanie przebiegu naczyń krwionośnych i nerwów w obrębie kończyny dolnej. (2h)

ĆWICZENIA 13. (20 i 21.05.2020) Punkty naczyniowo-nerwowe w poszczególnych okolicach ciała ludzkiego. Proporcje ciała ludzkiego, określanie punktów antropometrycznych. Różnice w grubości, wyglądzie skóry i tkanki podskórnej w różnych okolicach ciała. Metody pomiaru tkanki tłuszczowej, jej zmienność z wiekiem. (2h)

ĆWICZENIA 14 (27 i 28.05.2020) Zaliczenie praktyczne i teoretyczne. (2h)

Uwagi:

Wymaganie wstępne: wiedza z przedmiotów: anatomia na poszczególne ćwiczenia

Do ćwiczeń z anatomii „in vivo” potrzebne są następujące akcesoria: - atlas anatomiczny, szkielet i wyizolowana kość, fantomy: mięśni, narządów, naczyń krwionośnych i limfatycznych, nerwów,

- każda studentka ma posiadać minimum 4 dermatografy lub „kredki do oczu” do rysowania na skórze (kolor: czarny, czerwony, niebieski, zielony), temperówka, płatki kosmetyczne, mleczko do demakijażu, mydło, ręcznik, kostium kąpielowy (dwuczęściowy).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JADWIGA PAŁOSZ
Prowadzący grup: JADWIGA PAŁOSZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-03-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JADWIGA PAŁOSZ
Prowadzący grup: JADWIGA PAŁOSZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0