Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biofizyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RKO-SL>BIOF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biofizyka
Jednostka: Instytut Nauk Podstawowych
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.kfb.awf.krakow.pl
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady
(M7) Konsultacje

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących
(P4) Test

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: mgr Piotr Krężałek

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowa wiedza z zakresu fizyki, biologii, chemii i matematyki (poziom szkoły średniej) .

CELE PRZEDMIOTU

1). Zapoznanie studenta z zakresem zainteresowań oraz podstawami teoretycznymi i metodami badawczymi biofizyki.

2). Zapoznanie studenta z podstawowymi właściwościami fizycznymi wybranych układów biologicznych: tkanek i narządów.

3). Zapoznanie studenta ze zjawiskami fizycznymi zachodzącymi w ustroju pod wpływem zewnętrznych czynników fizycznych.

Pełny opis:

WYKŁADY (14x1h)

1: Biofizyka – przedmiot i zakres zainteresowań.

2: Podstawowe informacje z zakresu budowy materii. Modelowanie w biofizyce.

3 i 4: Właściwości fizyczne tkanek.

5 i 6: Biofizyka układu krążenia i oddychania. Elementy mechaniki płynów.

7 i 8: Biofizyka zmysłu słuchu i wzroku.

9 i 10: Właściwości elektryczne komórki, przewodnictwo i potencjały elektryczne w układzie nerwowym. Oddziaływanie prądu elektrycznego i pól elektromagnetycznych na organizm człowieka.

11 i 12: Wpływ czynników mechanicznych na organizm człowieka. Fale sprężyste (wibracje, ultradźwięki i infradźwięki).

13: Wpływ promieniowania niejonizującego na żywy organizm. Działanie laserów, charakterystyka promieniowania laserowego.

14: Końcowy test sprawdzający.

ĆWICZENIA (7x2h)

1: Przegląd metod biofizycznych stosowanych w kosmetologii, służących do obiektywnej oceny struktury, funkcji oraz właściwości tkanek

2: Wykorzystanie kamery termowizyjnej w ocenie zmian cellulitowych - omówienie zagadnienia i przedstawienie metod pomiarowych

3: Wykorzystanie kamery termowizyjnej w ocenie zmian cellulitowych - przeprowadzenie pomiarów

4: Wykorzystanie kutometru w badaniach właściwości sprężystych skóry - omówienie zagadnienia i przedstawienie metod pomiarowych

5: Wykorzystanie kutometru w badaniach właściwości sprężystych skóry - przeprowadzenie pomiarów

6: Wykorzystanie korneometru i tewametru w badaniach nawodnienia warstwy rogowej naskórka oraz przeznaskórkowej utraty wody - omówienie zagadnienia i przedstawienie metod pomiarowych

7: Wykorzystanie korneometru i tewametru w badaniach nawodnienia warstwy rogowej naskórka oraz przeznaskórkowej utraty wody - przeprowadzenie pomiarów


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 28
Konsultacje przedmiotowe 2
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 10
Opracowanie wyników 6
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 6
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 54
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Feliks Jaroszyk [red.] – Biofizyka, Warszawa, 2008, PZWL

2). Andrzej Pilawski [red.] – Podstawy biofizyki, Warszawa, 1985,PZWL

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Robertson V., Ward A., Low J., Reed A. – Fizykoterapia. Aspekty kliniczne I biofizyczne, Wrocław 2009, Elsevier Urban & Partner

2). Stachowiak S., Buszmak, A., Matthews-Brzozowska, T., & Kubisz L. - Instrumentalne możliwości oceny parametrów skóry — przegląd piśmiennictwa. Journal of Face Aesthetics. 2020; 3(2), 122-132.

3). Migasiewicz A, Sobańska A, Dereń E, et al. Komputerowo wspomagana ocena skuteczności terapii cellulitu na podstawie obrazowania termograficznego. Acta Bio-Optica et Informatica Medica Inżynieria Biomedyczna. 2017; 23(2): 87-95.

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Student opisuje i interpretuje zakres zainteresowań, podstawy teoretyczne i metody badawcze biofizyki

EK2 Wiedza:

Student opisuje i interpretuje właściwości fizyczne układów biologicznych: tkanek i narządów.

EK3 Wiedza:

Student opisuje i interpretuje zjawiska fizyczne zachodzące w ustroju pod wpływem zewnętrznych czynników fizycznych

EK4 Umiejętności:

Student potrafi dokonać pomiaru i oceny zmian cellulitowych za pomocą kamery termowizyjnej.

EK5 Umiejętności:

Student potrafi dokonać pomiaru i oceny właściwości sprężystych skóry za pomocą kutometru.

EK6 Umiejętności:

Student potrafi dokonać pomiaru i oceny nawodnienia warstwy rogowej naskórka za pomocą korneometru.

EK6 Umiejętności:

Student potrafi dokonać pomiaru i oceny przeznaskórkowej utraty wody za pomocą tewametru.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Ocena z testu końcowego z uwzględnieniem aktywności na zajęciach

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Pozytywna ocena z testu końcowego

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student opisuje w sposób zadowalający zakres zainteresowań, podstawy teoretyczne biofizyki, ale metody badawcze biofizyki opisuje z błędami.
4,0 Student opisuje w sposób poprawny zakres zainteresowań, podstawy teoretyczne biofizyki, ale metody badawcze biofizyki opisuje z nielicznymi błędami.
5,0 Student opisuje w sposób wzorowy zakres zainteresowań, podstawy teoretyczne biofizyki, a metody badawcze biofizyki opisuje bezbłędnie.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student opisuje i interpretuje z błędami, ale w sposób zadowalający właściwości fizyczne układów biologicznych: tkanek i narządów.
4,0 Student opisuje i interpretuje z nielicznymi błędami, ale w sposób poprawny właściwości fizyczne układów biologicznych: tkanek i narządów.
5,0 Student opisuje i interpretuje w sposób wzorowy właściwości fizyczne układów biologicznych: tkanek i narządów.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student opisuje i interpretuje z błędami, ale w sposób zadowalający zjawiska fizyczne zachodzące w ustroju pod wpływem zewnętrznych czynników fizycznych.
4,0 Student opisuje i interpretuje z nielicznymi błędami, ale w sposób poprawny zjawiska fizyczne zachodzące w ustroju pod wpływem zewnętrznych czynników fizycznych.
5,0 Student opisuje i interpretuje wzorowo zjawiska fizyczne zachodzące w ustroju pod wpływem zewnętrznych czynników fizycznych.


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi z błędami, ale w sposób zadowalający dokonać pomiaru i oceny zmian cellulitowych za pomocą kamery termowizyjnej.
4,0 Student potrafi z nielicznymi błędami, ale w sposób poprawny dokonać pomiaru i oceny zmian cellulitowych za pomocą kamery termowizyjnej.
5,0 Student potrafi wzorowo dokonać pomiaru i oceny zmian cellulitowych za pomocą kamery termowizyjnej.


EFEKT KSZTAŁCENIA 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi z błędami, ale w sposób zadowalający dokonać pomiaru i oceny właściwości sprężystych skóry za pomocą kutometru.
4,0 Student potrafi z nielicznymi błędami, ale w sposób poprawny dokonać pomiaru i oceny właściwości sprężystych skóry za pomocą kutometru.
5,0 Student potrafi wzorowo dokonać pomiaru i oceny właściwości sprężystych skóry za pomocą kutometru.


EFEKT KSZTAŁCENIA 6

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi z błędami, ale w sposób zadowalający dokonać pomiaru i oceny nawodnienia warstwy rogowej naskórka za pomocą korneometru.
4,0 Student potrafi z nielicznymi błędami, ale w sposób poprawny dokonać pomiaru i oceny nawodnienia warstwy rogowej naskórka za pomocą korneometru.
5,0 Student potrafi wzorowo dokonać pomiaru i oceny nawodnienia warstwy rogowej naskórka za pomocą korneometru.


EFEKT KSZTAŁCENIA 7

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi z błędami, ale w sposób zadowalający dokonać pomiaru i oceny przeznaskórkowej utraty wody za pomocą tewametru.
4,0 Student potrafi z nielicznymi błędami, ale w sposób poprawny dokonać pomiaru i oceny przeznaskórkowej utraty wody za pomocą tewametru.
5,0 Student potrafi wzorowo dokonać pomiaru i oceny przeznaskórkowej utraty wody za pomocą tewametru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: JERZY ŻOŁĄDŹ
Prowadzący grup: ZENON NIECKARZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. inż. Zenon Nieckarz

WYMAGANIA WSTĘPNE

1) Znajomość podstaw z zakresu matematyki i fizyki (poziom szkoły średniej).

2) Znajomość wybranych elementów z zakresu biologii i chemii (poziom szkoły średniej).

3) Umiejętność samodzielnego wykonywania notatek z wykładu.

CELE PRZEDMIOTU

Cel_1) Zapoznanie studenta z zakresem zainteresowań oraz podstawami teoretycznymi i metodami badawczymi biofizyki.

Cel_2) Zapoznanie studenta z podstawowymi właściwościami fizycznymi wybranych układów biologicznych: tkanek i narządów.

Cel_3) Zapoznanie studenta ze zjawiskami fizycznymi zachodzącymi w ustroju pod wpływem zewnętrznych czynników fizycznych.

Pełny opis:

WYKŁADY (14 x 2h)

1: Omówienie spraw organizacyjnych. Biofizyka (przedmiot i zakres zainteresowań), wstęp do budowy materii.

2: Biofizyka komórek i tkanek

3: Własności fizyczne skóry i tkanki podskórnej.

4: Biofizyka narządów - zmysł słuchu i wzroku.

5: Biofizyka narządów - układ krążenia.

6: Biofizyka narządów - układ oddechowy.

7: Wpływ drgań mechanicznych na organizm człowieka (ultra- i infradźwięki).

8: Wykorzystanie fal mechanicznych w kosmetologii (m.in. peeling kawitacyjny, oxybrazja, sonoforeza, ultrashape, liposukcja ultradźwiękowa).

9: Oddziaływanie prądu elektrycznego i pól elektromagnetycznych na organizm człowieka.

10: Wpływ promieniowania niejonizującego (UV, IR) na organizm człowieka

11: Zasada działania lasera i jego zastosowania w kosmetologii, biologii i medycynie.

12: Diagnostyka medyczna i terapia z wykorzystaniem promieniowania jonizującego.

13: Wpływ temperatury i wilgotności na organizm człowieka.

14: Wybrane metody badania własności fizycznych substancji kosmetycznych. Podsumowanie treści wykładów. Końcowy test sprawdzający.

ĆWICZENIA (7 x 2h)

1: Pojęcie pomiaru, analiza błędów pomiarowych. Jednostki miar układu SI oraz ich przeliczanie na inne jednostki, pomiar wymiarów zewnętrznych obiektów, analiza błędu pomiarów. Jednostki pochodne: obliczenie energii kinetycznej i potencjalnej obiektów.

2: Źródła zasilania. Urządzenia elektryczne i elektroniczne stosowanych w salonach kosmetycznych oraz ich charakterystyka. Podstawowe zasady bezpieczeństwa. Odczytanie kluczowych informacji z tabliczek znamionowych urządzeń, obliczenie sumarycznej mocy pobieranej przez urządzenia i kosztu zużywanej energii elektrycznej, analiza prostych schematów elektrycznych. Przeliczanie jednostek energii i mocy oraz ich wielokrotności. Prawa Kirchhoffa. Budowa i zasada działania przyrządów pomiarowych, prawo Ohma. Analiza danych - obliczenia oporu zastępczego w układzie równoległym i szeregowym).

3: Narząd słuchu: fale akustyczne, efekt Dopplera. Przykłady zastosowań medycznych, infradźwięki, ultradźwięki, kawitacja – zastosowania. Pomiar ciśnienia. Przeliczanie jednostek ciśnienia, obliczanie długości fali akustycznej, obliczenie zmiany częstotliwości w efekcie Dopplera.

4: Narząd wzroku. Obliczenia z wykorzystaniem równania soczewki. Przyrządy optyczne. Pomiary natężenia oświetlenia. Wady wzroku. Obliczenie kata załamania światła na podstawie współczynnika załamania. Własności optyczne i mechaniczne soczewki oka.

5: Skóra – własności elektryczne i mechaniczne. Pomiar impedancji skóry suchej i wilgotnej (woda, krem nawilżający i inne środki pielęgnacji skóry). Analiza uzyskanych wyników pod kątem możliwych czynników wpływających na impedancję skóry i ciała ludzkiego.

6: Laser – budowa, zasada działania oraz zastosowanie w kosmetologii. Rodzaje laserów. Widmo promieniowania - relacja długości fali vs. kolor światła. Obliczanie gęstości mocy wiązki, pomiar kata rozbieżności wiązki. Podział promieniowania na zakresy Vis, UV oraz jonizujące. Oddziaływanie promieniowania na skórę: prawo absorpcji, skutki promieniowania jonizującego, obliczanie głębokości wnikania promieniowania w tkankę. Zasady pomiaru współczynnika absorpcji światła.

7: Dodatkowy termin na uzupełnienie i poprawę sprawozdań. Podsumowanie całości zajęć laboratoryjnych. Omówienie ocen ze sprawozdań.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 28
Konsultacje przedmiotowe 2
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 14
Opracowanie wyników 0
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 14
Inne
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 60
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Jaroszyk F. [red.] — Biofizyka, Warszawa, 2008, PZWL

2). Hrynkiewicz A.Z., Rokita E. [red.] — Fizyczne metody diagnostyki medycznej i terapii, Warszawa, 2000, PWN

3). Józwiak Z., Bartosz G. — Biofizyka, Warszawa, 2005, PWN

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Bochenek A., Reicher M. — Anatomia człowieka, Państwowe Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2010 

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ZENON NIECKARZ
Prowadzący grup: ZENON NIECKARZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-03-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Krężałek
Prowadzący grup: WIESŁAW CHWAŁA, Piotr Krężałek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0