Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia z genetyką

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RKO-SL>BIOL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologia z genetyką
Jednostka: Zakład Rehabilitacji w Chorobach Wewnętrznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład
Zajęcia laboratoryjne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M13) Opis
(M14) Pokaz slajdów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M6) Film

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F3) Kolokwium
(F4) Odpowiedź ustna
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących
(P4) Test

Skrócony opis:

CEL PRZEDMIOTU: Rozszerzenie wiedzy studentów z zakresu budowy i funkcji komórki ludzkiej. Zdobycie wiedzy o wirusach, bakteriach, grzybach, pasożytach. Pogłębienie wiedzy studentów z zakresu mechanizmów dziedziczenia i przenoszenia informacji genetycznej oraz chorób genetycznych. Współczesna biotechnologia.

WYMAGANIA WSTĘPNE: Znajomość biologii ze szkoły średniej.

Punkty ECTS: 2

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:

Godziny wynikające z planu studiów 42

Konsultacje przedmiotowe 0

Egzaminy i zaliczenia w sesji: 1

Inne:

Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:

Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 25

Opracowanie wyników 5

Inne 0

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego rozkładu pracy studenta: 73

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Pełny opis:

Wykłady:

1. Wprowadzenie do mikrobiologii i genetyki. Historia odkryć (3)

2. Budowa i funkcje komórki zwierzęcej. Cykl życiowy komórki (4)

3. Budowa i funkcje wirusów. (3)

4. Budowa i funkcje bakterii. (3)

5. Charakterystyka kodu genetycznego i kariotypu człowieka (3)

6. Podstawowe prawa genetyczne, dziedziczenie grup krwi (4)

7. Charakterystyka chorób genetycznych (4).

8. Elementy biotechnologii. Organizmy modyfikowane genetycznie. (2)

9. Parazytologia. (2)

Ćwiczenia:

1.Technika mikroskopowania.(2)

2. Budowa komórki zwierzęcej. (2)

3. Budowa komórki roślinnej. (2)

4. Charakterystyka bakterii, ich znaczenie w przyrodzie i gospodarce. (2)

5.Morfologia grzybów drożdżowych i pleśni. (2)

6. Pasożyty wokół nas (2)

7.Pisemne zaliczenie testowe. (2)

Literatura:

1. Anna Gasińska, Biologia dla kosmetologii, Wydawnictwo: GÓRNOŚLĄSKA WYŻSZA SZKOŁA HANDLOWA, 2007

2. Eugenia Gospodarek, ,Mikrobiologia dla kosmetologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2013

3. Antoni Deryło, Parazytologia i akaroentomologia medyczna, PWN, 2011

4. Drewa G., Ferenc T., Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów, Elsevier Urban & Partner, 2011

5. Bal J, Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie. Springer PWN 2001

6. Korf B.R., Genetyka człowieka, Wyd. Nauk .PWN, Warszawa, 2003

7. Fuller G., Shields D., Podstawy molekularne biologii komórek, Aspekty medyczne, PZWL, Warszawa 2003,

Efekty uczenia się:

EK1. Wiedza: Zdobycie wiedzy z zakresu biologii komórki jako podstawowej jednostki strukturalnej i funkcjonalnej organizmu,

EK2. Wiedza: Zdobycie wiedzy o wirusach, bakteriach, grzybach, pasożytach - czynnikach patogennych.

EK3. Wiedza: Zrozumienie prawidłowości dziedziczenia, ze szczególnym uwzględnieniem genetyki człowieka.

EK4. Wiedza: Umiejętności: Umiejętność opisu możliwości współczesnej biotechnologii i sposobów wykorzystania metod biotechnologicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena formująca - składowe.

1. Aktywność na zajęciach.

2. Odpowiedź ustna.

3. Referat.

4. Kolokwium.

Ocena podsumowująca.

1. Średnia ważona ocen formułujących.

2. Zaliczenie pisemne.

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. Aktywne uczestnictwo na zajęciach.

2. Opanowanie co najmniej 50% materiału nauczania sprawdzone poprzez kolokwium.

KRYTERIA OCENY

Efekt kształcenia 1

Ocena 3,0 Wymagania: Student nieprecyzyjnie definiuje wiedzę z zakresu biologii komórki jako podstawowej jednostki strukturalnej i funkcjonalnej organizmu.

Ocena 4,0 Wymagania: Student poprawnie definiuje wiedzę z zakresu biologii komórki jako podstawowej jednostki strukturalnej i funkcjonalnej organizmu.

Ocena 5,0 Wymagania: Student biegle definiuje wiedzę z zakresu biologii komórki jako podstawowej jednostki strukturalnej i funkcjonalnej organizmu.

Efekt kształcenia 2

Ocena 3,0 Wymagania: Student nieprecyzyjnie definiuje wiedzę o wirusach, bakteriach, grzybach, pasożytach - czynnikach patogennych.

Ocena 4,0 Wymagania: Student potrafi poprawnie definiować wiedzę o wirusach, bakteriach, grzybach, pasożytach - czynnikach patogennych.

Ocena 5,0 Wymagania: Student potrafi biegle definiować wiedzę o wirusach, bakteriach, grzybach, pasożytach - czynnikach patogennych.

Efekt kształcenia 3

Ocena 3,0 Wymagania: Student nieprecyzyjnie rozumie prawidłowości dziedziczenia, ze szczególnym uwzględnieniem genetyki człowieka.

Ocena 4,0 Wymagania:Student poprawnie definiuje większość pojęć związanych z dziedziczeniem, ze szczególnym uwzględnieniem genetyki człowieka.

Ocena 5,0 Student biegle definiuje pojęcia związane z dziedziczeniem, ze szczególnym uwzględnieniem genetyki człowieka.

Efekt kształcenia 4

Ocena 3,0 Wymagania: Student posiada słabą umiejętność opisu możliwości współczesnej biotechnologii i sposobów wykorzystania metod biotechnologicznych.

Ocena 4,0 Wymagania:Student posiada dobrą umiejętność opisu możliwości współczesnej biotechnologii i sposobów wykorzystania metod biotechnologicznych.

Ocena 5,0 Student posiada bardzo dobrą umiejętność opisu możliwości współczesnej biotechnologii i sposobów wykorzystania metod biotechnologicznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANETA TELEGŁÓW
Prowadzący grup: ANETA TELEGŁÓW
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANETA TELEGŁÓW
Prowadzący grup: ANETA TELEGŁÓW
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Kiełtyka, ANETA TELEGŁÓW
Prowadzący grup: Aleksandra Kiełtyka, ANETA TELEGŁÓW
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0