Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy chemii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RKO-SL>PODSCH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy chemii
Jednostka: Zakład Kosmetologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Wykład
Zajęcia laboratoryjne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P4) Test

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr n.farm. Anna Piotrowska

WYMAGANIA WSTĘPNE

Znajomość chemii na poziomie szkoły średniej

CELE PRZEDMIOTU

1. Zdobycie wiedzy w zakresie struktury materii i podstawowych praw rządzących przemianami i oddziaływaniami chemicznymi, starające podstawę do zrozumienia zagadnień niezbędnych w dalszym toku kształcenia, w ramach przedmiotów: chemia kosmetyczna, biochemia, fizjologia i pokrewnych.

2. Nabycie podstawowych umiejętności w zakresie pracy w laboratorium chemicznym

Pełny opis:

Na zajęciach omawiane będą wstępne zagadnienia zakresu chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej. Podczas praktycznych zajęć laboratoryjnych Studenci wykonywać będą doświadczenia chemiczne dotyczące określonych bloków tematycznych.

WYKŁADY

Zagadnienia omawiane na wykładach:

1: Budowa atomu i wiązania chemiczne.

2: Klasyfikacja okresowa pierwiastków chemicznych.

3: Ogólne właściwości pierwiastków chemicznych.

4: Chemia roztworów wodnych, elektrolity, dysocjacja elektrolityczna, stopień i stała dysocjacji.

5: Hydroliza związków nieorganicznych.

6: Tlenki - skład i budowa, nazewnictwo, otrzymywanie, podział, właściwości fizyczne i chemiczne, zastosowanie.

7: Wodorotlenki i kwasy nieorganiczne - skład i budowa, nazewnictwo, otrzymywanie, podział, właściwości fizyczne i chemiczne, zastosowanie.

8: Sole - skład i budowa, nazewnictwo, otrzymywanie, właściwości fizyczne i chemiczne, zastosowanie.

9: Kinetyka reakcji chemicznych

10: Wstęp do chemii organicznej (grupy związków, ich właściwości fizyczne i chemiczne, nomenklatura i typy izomerii)

11: Analiza chemiczna. Podział metod. Analiza wagowa i objętościowa.

ĆWICZENIA

Student uczestniczący w zajęciach laboratoryjnych musi posiadać odzież ochronną (fartuch).

Bloki tematyczne na zajęciach laboratoryjnych:

1: Zasady bezpiecznej pracy w laboratorium. Szkło laboratoryjne. Pomiar masy i objętości. Roztwory: przygotowanie i rozcieńczenia.

2: Analiza chemiczna jakościowa.

3: Analiza chemiczna ilościowa.

4: Odczyn pH roztworów. Dysocjacja i hydroliza. Moc kwasów i zasad.

5: Reaktywność metali wobec kwasów i zasad.

6: Obliczenia chemiczne - ćwiczenia rachunkowe.

7: Reakcje zobojętniania i strącania.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 56
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 22
Opracowanie wyników 11
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 11
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 44
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 4
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Kędryna T - Chemia ogólna z elementami biochemii. Kraków 2000, Wyd. Med.

2. Sarbak Z, Jachymska-Sarbak B, Sabrak A. Chemia w kosmetyce i kosmetologii. Wrocław 2013, MedPharm Polska.

3. Pazdro KM, Rola-Noworyta A. Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej. Warszawa 2013, OE.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Wiśniewski W, Majkowska H - Chemia ogólna i nieorganiczna. Olsztyn 2005, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza: Student zna kwantową budowę atomu i molekularny mechanizm tworzenia wiązań chemicznych. Zna teorie dysocjacji elektrolitycznej, rozumie pojęcie stopnia i stałej dysocjacji. Zna podstawowe grupy związków chemicznych i ich właściwości chemiczne

EK2 Umiejętności: Student posługuje się szkłem i podstawowym sprzętem laboratoryjnym. rozróżnia roztwory rzeczywiste od koloidalnych, dokonuje obliczeń chemicznych. Wyniki przeprowadzonych doświadczeń przedstawia w formie ustnych lub pisemnych raportów.

EK3 Kompetencje społeczne: Student pracuje w grupie. Rozumie konieczność ciągłego rozwoju i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności

Metody i kryteria oceniania:

Znajomość materiału ćwiczeniowego sprawdzana będzie - w formie ustnej i pisemnej (kolokwia) - podczas każdych ćwiczeń laboratoryjnych.

Po każdym ćwiczeniu praktycznym Student zobowiązany jest dostarczyć pisemne sprawozdanie najpóźniej na kolejne zajęcia laboratoryjne. Na ostatnich ćwiczeniach laboratoryjnych odbędzie się zaliczenie w formie ustnej.

Przedmiot zakończony jest pisemnym zaliczeniem testowym.

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Obecność na zajęciach

2: Sprawozdania z zajęć laboratoryjnych

3: Kolokwia

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Wynik końcowego testu zaliczeniowego

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Maksymalnie 1 nieusprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach laboratoryjnych.

2: Zdobycie pozytywnych ocen z kolokwiów

3: Oddanie sprawozdań ze wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.

4: Zaliczenie praktyczne dotyczące podstawowych umiejętności laboratoryjnych.

4: Uzyskanie pozytywnego wyniku zaliczenia końcowego

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student słabo zna kwantową budowę atomu i molekularny mechanizm tworzenia wiązań chemicznych. Słanbo zna teorie dysocjacji elektrolitycznej, pojęcie stopnia i stałej dysocjacji. Zna podstawowe grupy związków chemicznych i ich właściwości chemiczne
4,0 Student zna kwantową budowę atomu i molekularny mechanizm tworzenia wiązań chemicznych. Zna teorie dysocjacji elektrolitycznej, rozumie pojęcie stopnia i stałej dysocjacji. Zna podstawowe grupy związków chemicznych i ich właściwości chemiczne
5,0 Student dobrze zna kwantową budowę atomu i molekularny mechanizm tworzenia wiązań chemicznych. Zna dobrze teorie dysocjacji elektrolitycznej, rozumie pojęcie stopnia i stałej dysocjacji. Zna dobrze podstawowe grupy związków chemicznych i ich właściwości chemiczne


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student z pewnymi uchybieniami posługuje się szkłem i podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Rozróżnia roztwory rzeczywiste od koloidalnych, dokonuje obliczeń chemicznych z pewnymi błędami. Wyniki przeprowadzonych doświadczeń przedstawia w formie ustnych lub pisemnych raportów.
4,0 Student posługuje się szkłem i podstawowym sprzętem laboratoryjnym. rozróżnia roztwory rzeczywiste od koloidalnych, dokonuje obliczeń chemicznych. Wyniki przeprowadzonych doświadczeń przedstawia w formie ustnych lub pisemnych raportów.
5,0 Student dobrze posługuje się szkłem i podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Rozróżnia roztwory rzeczywiste od koloidalnych, poprawnie dokonuje obliczeń chemicznych. Wyniki przeprowadzonych doświadczeń przedstawia w formie ustnych lub pisemnych raportów.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student pracuje w grupie. Rozumie konieczność ciągłego rozwoju i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności.
4,0 Student pracuje w grupie. Dobrze rozumie konieczność ciągłego rozwoju i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności.
5,0 Student dobrze pracuje w grupie. Dobrze rozumie konieczność ciągłego rozwoju i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA PIOTROWSKA
Prowadzący grup: Jakub Oliwa, WANDA PILCH, ANNA PIOTROWSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA PIOTROWSKA
Prowadzący grup: Jakub Oliwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA PIOTROWSKA
Prowadzący grup: Joanna Kryst, WANDA PILCH
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0