Podstawy endokrynologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RKO-SL>PODSENDO | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Podstawy endokrynologii | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot dodatkowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 04 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M15) Praca pod kierunkiem |
||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
CELE PRZEDMIOTU 1. Przygotowanie do rozwiązywania problemów z zakresu kosmetologii związanych z zaburzeniami czynności układu dokrewnego. 2. Przygotowanie do pracy z klientami, u których występują zaburzenia czynności układu dokrewnego. 3. Zwiększenie „czujności” w kierunku rozpoznawania objawów zaburzeń czynności układu dokrewnego i kierowania klientów do dalszej diagnostyki medycznej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Hormony, układ hormonalny. Zaburzenia wydzielania hormonów tylnego i pośredniego płata przysadki. 2: Niedobór lub nadmiar wzrostu. Choroby tarczycy i ich leczenie. Zaburzenia wydzielania katecholamin. 3: Zaburzenia wydzielania hormonów i choroby kory nadnerczy. Wirylizacja. Funkcje hormonów płciowych i zaburzenia ich wydzielania. Przedwczesne lub opóźnione dojrzewanie. 4: Cukrzyca – patofizjologia, objawy, powikłania, leczenie. 5: Stopa cukrzycowa. Obrzęki. 6: Temat do wyboru dotyczący zaburzeń metabolicznych wiążących się ze zmianami skórnymi w (np. dna, hipowitaminozy). 7: Wyróżnione prezentacje studentów. ĆWICZENIA 1: Omówienie programu zajęć. Anatomia i fizjologia układu dokrewnego. 2: Hormony, układ hormonalny. Zaburzenia wydzielania hormonów tylnego i pośredniego płata przysadki. 3: Niedobór lub nadmiar wzrostu. Choroby tarczycy i ich leczenie. Zaburzenia wydzielania katecholamin. 4: Zaburzenia wydzielania hormonów i choroby kory nadnerczy. Wirylizacja. Funkcje hormonów płciowych i zaburzenia ich wydzielania. Przedwczesne lub opóźnione dojrzewanie. 5: Cukrzyca – patofizjologia, objawy, powikłania, leczenie. Wybór tematów do prezentacji grupowej. 6: Stopa cukrzycowa. Obrzęki. Prezentacje studenckie. 7: Sprawdzian wiadomości. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Herrmann F., Muller P., Lohmann T.: Endokrynologia w praktyce klinicznej. PZWL 2009 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Źródła internetowe prezentujące zmiany budowy ciała oraz skóry i tworów skórnych występujące w przebiegu zaburzeń hormonalnych |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Zna patofizjologię, opisuje główne objawy kliniczne i najważniejsze zasady leczenia najczęściej występujących chorób i zaburzeń czynności układu dokrewnego. EK2 Wiedza: Wie jak zaburzenia hormonalne wpływają na stan skóry i tworów skórnych i wyjaśnia odpowiadające tym zmianom procesy patologiczne. EK3 Umiejętności: Rozpoznaje zaburzenia budowy ciała i zmiany skórne występujące u osób w przebiegu zaburzeń czynności układu dokrewnego. EK4 Kompetencje społeczne: Ma poczucie odpowiedzialności za stan zdrowia klienta i jest przygotowany/a do zwracania uwagi na konieczność diagnostyki medycznej w kierunku zaburzeń czynności układu dokrewnego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach 2: Kolokwium 3: Projekt zespołowy OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Atywne uczestnictwo na zajęciach 2: Wykonanie projektu zespołowego 3: Opanowanie ponad 50% materiału przewidzianego w programie – sprawdzone w trakcie kolokwium KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWD
CWD
WYK
ŚR CZ CWD
PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JANUSZ BROMBOSZCZ, STANISŁAWA KMIEĆ | |
Prowadzący grup: | JANUSZ BROMBOSZCZ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JANUSZ BROMBOSZCZ | |
Prowadzący grup: | JANUSZ BROMBOSZCZ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-03-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JANUSZ BROMBOSZCZ | |
Prowadzący grup: | JANUSZ BROMBOSZCZ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JANUSZ BROMBOSZCZ | |
Prowadzący grup: | JANUSZ BROMBOSZCZ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.