Podstawy gerontologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RKO-SL>PODSGERO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy gerontologii |
Jednostka: | Zakład Kosmetologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 04 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
Skrócony opis: |
Wymaganie wstępne a. Znajomość funkcjonowania poszczególnych układów ustroju człowieka Cele przedmiotu: • Zapoznanie studenta z podstawowymi wiadomościami na temat przyczyn, istoty i przebiegu procesu starzenia się. • Kształtowanie pozytywnej postawy wobec ludzi starszych. Przekazanie wiadomości dotyczących zmian fizjologicznych, psychologicznych, społecznych, ułatwiających przygotowanie do starości i rozwiązywania trudności występujących w starszym wieku. • Umiejętność oceny stanu zdrowia osoby starszej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki sprawności funkcjonalnej i jakości życia. • Wykształcenie umiejętności prowadzenia specjalnych ćwiczeń w stanach charakterystycznych dla wieku podeszłego. |
Pełny opis: |
Wykłady: Gerontologia i geriatria. Proces starzenia. Cechy starości, etiologia starzenia się. Demografia starzenia się. Teorie i mechanizmy starzenia. Udział czynników biologicznych i psychospołecznych w starości człowieka. Zmiany somatyczne i psychiczne związane ze starzeniem się. Wielochorobowość osoby starszej. Nietrzymanie moczu i stolca, cukrzyca, otyłość, niedożywienie, nadciśnienie, choroba niedokrwienna serca, choroba zwyrodnieniowa stawów. Wielkie problemy geriatryczne. Zaburzenia równowagi, zawroty głowy, omdlenia. Zmiany w chodzie u osób starszych. Upadki i możliwości ich zapobiegania. Zespół poupadkowy. Starzenie się skóry i jej przydatków. Zmiany patologiczne zachodzące w skórze w wieku starszym. Najczęstsze problemy stóp osób starszych. Metody prewencji starzenia się skóry. Opieka paliatywna i hospicyjna. Problemy osoby starszej - unieruchomionej. Ćwiczenia: Cele i efekty kształcenia. Ocena efektów kształcenia. Organizacja zajęć. Wymagana literatura. Cechy medycyny geriatrycznej. Zmiany inwolucyjne. Zapoznanie z cechami pacjenta starszego i specyfiką pracy z osobami starszymi. Zasady kontaktu z osobami starszymi. Charakterystyka człowieka przewlekłe chorego w wieku starszym. Najczęstsze problemy zdrowotne i pielęgnacyjne pacjentów przewlekle chorych w wieku podeszłym. Zaburzenia psychogenne wieku starszego: otępienie, choroba Alzhaimera, depresja, zespoły urojeniowe. Możliwości oceny (testy diagnostyczne) i postępowania (ćwiczenia praktyczne). Transfery pacjentów starszych, nauka podnoszenia się i zmian pozycji. Nauka samoobsługi (ćwiczenia praktyczne). Pojęcie Kompleksowej opieki geriatrycznej. Ocena równowagi i ryzyka upadku u osób starszych (przykładowe testy i skale: Tinetti, TimedUp and Go, skala ADL, IADL). Ćwiczenia habituacyjne (ćwiczenia praktyczne). Osteoporoza, cukrzyca, odleżyny: problemy pacjentów i pielęgnacja. Aktywności ruchowe zalecane osobom starszym i ich wpływ na stan psychiczny i fizyczny. Forma zajęć liczba godzin Wykład 14 godzin Ćwiczenia 14 godzin OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: Godziny wynikające z planu studiów 28 Konsultacje przedmiotowe Egzaminy i zaliczenia w sesji Inne Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 15 Opracowanie wyników Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 7 Inne Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta 50 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2 |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grodzicki T.; Kocemba J. Skalska A. (red). Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańsk, 2007. Rosenthal Th; Naughton B.; Williams M. (red. wydania polskiego Leszek Pączek i M. Niemczyk). Geriatria. Wyd. „Czelej”, Lublin 2009. Marchewka A.; Dąbrowski Z.; Żołądź J. Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i Rehabilitacja. PWN, Warszawa, 2012. Talarska D.; Wieczorkowska-Tobis K.; Szwałkiewicz E. (red. Naukowa). Opieka nad osobami przewlekle chorymi w wieku podeszłym i niesamodzielnymi. PZWL, Warszawa, 2009. Literatura zalecana: Bukowska A., Filar-Mierzwa K. Sprawny senior. Jak być aktywnym pomimo problemów zdrowotnych. PZWL, Warszawa, 2018 Skrzek A (red. Nauk). Aktywny senior. Człowiek spełniony. PZWL, Warszawa, 2018 Schiefele J. Staudt I. Dach M. Pielęgniarstwo geriatryczne. Urban & Partner Wrocław 1998. Kwolek A. red. Rehabilitacja medyczna, tom 1. Urban & Partner Wrocław 2003. Talarska D.; Wieczorkowska-Tobis K.; Szwałkiewicz E. (red. Naukowa). Opieka nad osobami przewlekle chorymi w wieku podeszłym i niesamodzielnymi. PZWL, Warszawa, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: EK1: Wiedza: Zna objawy, przyczyny oraz rozumie mechanizmy procesów fizjologicznych zachodzących w tkankach i układach osoby starszej. Zna i potrafi zinterpretować podstawowe objawy jednostek chorobowych w wieku starczym. EK2: Umiejętności: Potrafi identyfikować wybrane problemy zdrowotne u pacjenta w podeszłym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji oraz właściwie je interpretować. Potrafi samodzielnie postępować w zakresie oceny i pracy z osobami starszymi. EK3: Kompetencje społeczne: Potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów w starszym wieku, korzystających z usług kosmetologa. Docenia znaczenie zdobytej wiedzy we własnej praktyce zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się. |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: Odpowiedź ustna Aktywność na zajęciach OCENA PODSMOWUJĄCA Test WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU Uczestnictwo w zajęciach Pozytywna ocena z testu KRYTERIA OCENY EFEKT KSZTAŁCENIA 1. OCENA - WYMAGANIA 3,0 Student zna i nieprecyzyjnie opisuje mechanizmy procesów fizjologicznych zachodzących w tkankach i układach osoby starszej oraz podstawowe objawy jednostek chorobowych w wieku starczym. 4,0 Student zna i poprawnie opisuje mechanizmy procesów fizjologicznych zachodzących w tkankach i układach osoby starszej oraz podstawowe objawy jednostek chorobowych w wieku starczym. 5,0 Student zna biegle i precyzyjnie opisuje mechanizmy procesów fizjologicznych zachodzących w tkankach i układach osoby starszej oraz podstawowe objawy jednostek chorobowych w wieku starczym. EFEKT KSZTAŁCENIA 2 OCENA - WYMAGANIA 3,0 Student z dużą pomocą nauczyciela identyfikuje wybrane problemy zdrowotne u pacjenta w podeszłym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji, właściwie je interpretuje oraz samodzielnie postępuje w zakresie oceny i pracy z osobami starszymi. 4,0 Student pod nadzorem nauczyciela identyfikuje wybrane problemy zdrowotne u pacjenta w podeszłym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji, właściwie je interpretuje oraz samodzielnie postępuje w zakresie oceny i pracy z osobami starszymi. 5,0 Student samodzielnie identyfikuje wybrane problemy zdrowotne u pacjenta w podeszłym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji, właściwie je interpretuje oraz samodzielnie postępuje w zakresie oceny i pracy z osobami starszymi. EFEKT KSZTAŁCENIA 3 OCENA - WYMAGANIA 3,0 Student z trudem potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów w starszym wieku, korzystających z usług kosmetologa oraz nawiązać relację terapeutyczną z osobą starszą i jej środowiskiem z zachowaniem zasad autonomii. 4,0 Student prawidłowo potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów w starszym wieku, korzystających z usług kosmetologa oraz nawiązać relację terapeutyczną z osobą starszą i jej środowiskiem z zachowaniem zasad autonomii. 5,0 Student doskonale potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów w starszym wieku, korzystających z usług kosmetologa oraz nawiązać relację terapeutyczną z osobą starszą i jej środowiskiem z zachowaniem zasad autonomii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CWD
CWD
WYK
CWD
PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ANNA MARCHEWKA | |
Prowadzący grup: | ANNA MARCHEWKA, AGNIESZKA SKIBA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | AGNIESZKA SKIBA | |
Prowadzący grup: | AGNIESZKA SKIBA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-03-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | AGNIESZKA SKIBA | |
Prowadzący grup: | AGNIESZKA SKIBA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Szymon Podsiadło | |
Prowadzący grup: | Szymon Podsiadło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.