Receptura kosmetyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RKO-SL>RECE | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Receptura kosmetyczna | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Kosmetologii | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 03 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Wykład |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F2) Ćwiczenia praktyczne |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Roxana Zuziak WYMAGANIA WSTĘPNE 1). znajomość budowy i fizjologii skóry oraz tkanki podskórnej 2). znajomość właściwości i funkcji związków chemicznych w preparatach kosmetycznych 3). umiejętności praktyczne z zakresu podstawowych czynności laboratoryjnych 4). Umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych CELE PRZEDMIOTU 1). zapoznanie ze składem, działaniem i zasadami wytwarzania najważniejszych grup produktów kosmetycznych 2). zapoznanie z metodami badań preparatów kosmetycznych 3). poznanie zagadnień związanych ze stabilnością preparatów kosmetycznych |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: klasyfikacje produktów kosmetycznych 2: podstawy recepturowania preparatów kosmetycznych w formie: roztworu, zawiesiny, emulsji, żelu, proszku, sztyftu, aerozolu i kapsułek 3: skład i metody wytwarzania preparatów myjących, pielęgnacyjnych i ochronnych do twarzy, ciała i włosów 4: skład i metody wytwarzania kosmetyków kolorowych 5: skład i metody wytwarzania produktów perfumeryjnych 6: skład i metody wytwarzania środków do pielęgnacji jamy ustnej 7: preparaty kosmetyczne przeznaczone do skóry: suchej, wrażliwej, tłustej, trądzikowej, dojrzałej i naczynkowej 8: preparaty kosmetyczne przeznaczone dla: kobiet w ciąży, niemowląt i dzieci, mężczyzn i sportowców 9: opakowania kosmetyczne 10: stabilność fizyczna, chemiczna i mikrobiologiczna preparatów kosmetycznych 11: metody badania właściwości fizykochemicznych, organoleptycznych i hedonistycznych preparatów kosmetycznych ĆWICZENIA 1: wykonanie podstawowych preparatów myjących, pielęgnacyjnych i ochronnych oraz kosmetyków kolorowych i produktów perfumeryjnych 2: ocena właściwości fizykochemicznych i analiza sensoryczna otrzymanych preparatów 3: analiza składu i formulacji różnych grup produktów dostępnych na rynku kosmetycznym
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Sarbak Z, Jachymska-Sarbak B, Sabrak A. Chemia w kosmetyce i kosmetologii. MedPharm Polska, Wrocław 2013 2). Glinka R, Glinka M. Receptura kosmetyczna z elementami kosmetologii. Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2008 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Czerpak R, Jabłońska–Trypuć A. Roślinne surowce kosmetyczne. Wyd. MedPharm Polska, Wrocław 2013 2). Jabłońska – Trypuć A, Czerpak R. Surowce kosmetyczne i ich składniki. Wyd. MedPharm Polska, Wrocław 2008 3). Marzec A. Chemia kosmetyków: surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów. Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2009 4). Marzec A. Chemia nowoczesnych kosmetyków: substancje aktywne w nowoczesnych preparatach i zabiegach kosmetycznych. Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2010 |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Student zna główne grupy produktów kosmetycznych, ich podstawowe formulacje oraz metody oceny jakościowej. EK2 Umiejętności: Student potrafi wykonać preparat recepturowy w postaci: roztworu, emulsji, żelu i proszku, ocenić właściwości aplikacyjne na podstawie jego składu, wskazać właściwy sposób użycia w zależności od postaci preparatu oraz dobrać opakowanie i sposób przechowywania. EK3 Kompetencje społeczne: Student pracuje w grupie i potrafi zaprezentować otrzymane wyniki. Rozumie konieczność ciągłego rozwoju i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: referat 2: kolokwia pisemne 3: projekt indywidualny – zaprojektowanie preparatu kosmetycznego o określonym profilu działania i określenie jego właściwości i trwałości OCENA PODSUMOWUJĄCA 1: zaliczenie pisemne w formie testowej WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych (maks. 1 nieobecność) 2: oddanie pisemnych sprawozdań z zajęć laboratoryjnych 3: przedstawienie referatu 4: zaliczenie kolokwiów (min. 60% punktów) 5: zaliczenie praktyczne - przedstawienie projektu indywidualnego na ostatnich zajęciach 6: pozytywna ocena z zaliczenia pisemnego KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ROXANA ZUZIAK | |
Prowadzący grup: | Olga Czerwińska-Ledwig, ROXANA ZUZIAK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Bez zmian, treści jak w informacjach ogólnych o przedmiocie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.