Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SL>ANAT1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Anatomia
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01
semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady
(M6) Film

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: .Urszula Szmatlan-Gabryś

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Umiejętność wykorzystania wiedzy biologicznej z zakresu szkoły średniej.

CELE PRZEDMIOTU

1). Zapoznanie studenta z budową ciała ludzkiego oraz topografią narządów i układów z uwzględnieniem zależności pomiędzy budową a pełnionymi funkcjami.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Wprowadzenie w terminologię anatomiczną. Topografia ciała ludzkiego. Tkanka kostna i jej właściwości. Osie i płaszczyzny ciała ludzkiego, określanie położenia struktur anatomicznych w odniesieniu do osi i płaszczyzn.

2: Połączenia kości – podział anatomiczny i funkcjonalny. Biologiczna ochrona stawu (współzależność budowy kości, budowy stawu i ochrony mięśniowej). Budowa połączeń jamowych, polaryzacja stawu, stawy sprzężone.

3: Wprowadzenie do miologii. Rodzaje tkanki mięśniowej. Mięśnie szkieletowe, podział ze względu na: kształt, ilość głów (ogonów), ilość brzuśców, ilość aktonów.

4: Serce: topografia serca, budowa ścian serca, szkielet serca, automatyzm serca, budowa wewnętrzna, zastawki i ich funkcje, charakterystyka krążenia wieńcowego.

5: Układ krążenia: a) układ krwionośny – budowa i funkcje krwi, porównanie budowy ścian tętnic i żył ogólny schemat naczyniowy organizmu, charakterystyka krążenia dużego i małego, sieci dziwne, b) układ chłonny – odmienność budowy i podobieństwa, struktury układu chłonnego, narządy limfatyczne pierwotne i wtórne.

6: Układ oddechowy: charakterystyka anatomiczno-czynnościowa górnych i dolnych dróg oddechowych, topografia i budowa płuc, tory oddychania, pojemność płuc.

7: Układ pokarmowy: Podział, ogólna budowa ścian przewodu pokarmowego, charakterystyka anatomiczno-czynnościowa odcinków przewodu pokarmowego, gruczoły trawienne – ogólna budowa oraz funkcje wątroby i trzustki.

ĆWICZENIA

1: Kościec tułowia: ogólna budowa kręgosłupa, krzywizny kręgosłupa i ich kształtowanie się w ontogenezie. Budowa typowego kręgu, analogie i różnice w budowie kręgów w poszczególnych odcinkach kręgosłupa. Klatka piersiowa (budowa żeber i mostka), zmienność kształtu klatki piersiowej w zależności od typu konstytucjonalnego.

2: Połączenia w obrębie kręgosłupa i klatki piersiowej. Połączenia międzykręgowe, więzadła kręgosłupa, połączenia żebrowo-kręgowe ( stawy głów żebrowych, stawy żebrowo-poprzeczne), połączenia żeber z mostkiem. Ruchomość połączeń w obszarze kręgosłupa i klatki piersiowej.

3: Czaszka – podział na część mózgową i trzewną. Budowa sklepienia i podstawy czaszki, budowa oczodołu. Połączenia w obrębie czaszki – włókniste, chrzęstne i stawowe. Budowa i możliwości ruchowe stawu skroniowo-żuchwowego. Połączenie czaszki z kręgosłupem.

4: Kościec kończyny górnej: kości obręczy kończyny górnej(obojczyk, łopatka), kości kończyny górnej wolnej (kość ramienna). Połączenia w obszarze obręczy kończyny górnej (staw mostkowo-obojczykowy, staw barkowo-obojczykowy); staw ramienny

5: Kończyna górna cd.: budowa kości przedramienia (kość łokciowa i promieniowa), kości ręki. Połączenia w obrębie kończyny górnej wolnej ( staw ramienny, staw promieniowo-nadgarstkowy, stawy ręki).

6: Zastosowanie technik palpacji do lokalizacji struktur kostnych w obrębie kończyny górnej.

7: Kościec kończyny dolnej: kości obręczy kończyny dolnej( budowa kości miednicznej), dymorfizm płciowy w budowie miednicy, kości kończyny dolnej wolnej (budowa kości udowej, kości podudzia i stopy

8: Połączenia w obszarze kończyny dolnej: połączenia w obrębie miednicy, staw biodrowy, połączenia w obszarze kończyny dolnej wolnej (staw kolanowy, staw skokowo-goleniowy, stawy stopy).

9: Zastosowanie technik palpacji do lokalizacji struktur kostnych w obszarze kończyny dolnej.

10: Sprawdzian wiedzy nt. biernego aparatu ruchu. Praktyczne zaliczenie z palpacji struktur kostnych w obrębie kończyny górnej.

11: Mięśnie grzbietu – topografia. Podział mm. grzbietu (powierzchowne i głębokie). Mięśnie podpotyliczne. Palpacja mięśni: czworobocznego grzbietu, najszerszego grzbietu, MOS, żwacza

12: Mięśnie klatki piersiowej i brzucha. Zestawienie mięśni związanych z mechanizmem oddychania. Zjawisko tłoczni brzusznej. Palpacja mięśni: piersiowy większy, prosty brzucha, skośny brzucha zewnętrzny

13: Mięśnie kończyny górnej: mięśnie obręczy kończyny górnej, mięśnie ramienia (topografia i funkcje)

14: Mięśnie kończyny górnej cd.: mięśnie przedramienia i ręki (topografia i funkcje)


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 56
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 20
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 14
Inne
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 90
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu, Wrocław,2007, Elsevier Urban & Partner

2). Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka, Wrocław, 2008, Elsevier Urban & Partner

3). Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka. Tom I i II, Wrocław, 2008, Elsevier Urban & Partner

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Bochenek A., Reicher M. — Anatomia człowieka t.1-4, Warszawa, 2007, PZWL

2). Netter F. — Atlas anatomii człowieka, Wrocław, 2011, Elsevier Urban & Partner

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

W szerszym zakresie rozumie wzajemny wpływ czynników biologicznych, psychicznych, behawioralnych i środowiskowych na stan zdrowia. Rozumie działanie czynników chorobotwórczych i znaczenie czynników ryzyka w powstawaniu i przebiegu chorób.

EK2 Umiejętności:

Potrafi w rozszerzonym zakresie badać i analizować struktury i funkcje organizmu w stanie zdrowia i w przypadkach różnego rodzaju zaburzeń, oceniać wpływ funkcjonowania organizmu na możliwość podejmowania aktywności życia codziennego, aktywności fizycznej i twórczej

EK3 Kompetencje społeczne:

Stale podnosi poziom swojego profesjonalizmu zawodowego poprzez kształcenie ustawiczne

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach

2: Zaliczenie praktyczne

3: kolokwium

4:

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Aktywny udział w ćwiczeniach

2: Pozytywna ocena z kolokwium 50% poprawnych odpowiedzi

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 student posiada podstawowe wiadomości i umiejętności określone programem wykładów , z pomocą prowadzącego stara się wykonać stawiane przed nim zadania
4,0 wykazuje niewielkie braki w zakresie wiedzy, określonej programem wykładów , samodzielnie wykonuje stawiane przed nim zadania
5,0 w pełni opanował wiedzę określoną programem wykładów, w sprawdzianach teoretycznych wykorzystuje wiedzę i umiejętności z innych dyscyplin nauki


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 student rozumie najważniejsze zagadnienia, z pomocą nauczyciela potrafi zlokalizować omawiane struktury anatomiczne elementy kostne, wybrane mięśnie, naczynia i nerwy
4,0 student samodzielnie(wykorzystując technikę palpacji) potrafi dokonać lokalizacji) omawianych struktur anatomicznych
5,0 student potrafi dokładnie określić lokalizację omawianych elementów anatomicznych, umie przedstawić ich położenie graficznie


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 student systematycznie uczestniczy w zajęciach, rzadko wykazuje aktywność
4,0 student uczestniczy w zajęciach, jest aktywny, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania
5,0 student aktywnie uczestniczy w zajęciach, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia, jest świadomy własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do ekspertów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA SZMATLAN-GABRYŚ
Prowadzący grup: URSZULA SZMATLAN-GABRYŚ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Skrócony opis:

Tematyka ćwiczeń obejmuje przede wszystkim zagadnienia dotyczące narządu ruchu, zarówno jego części biernej tj. budowa kości, połączenia kości oraz więzadła zabezpieczające te połączenia, jak i części aktywnej narządu ruchu tj. mięśni ( budowa mięśni, podziały, formy działania i współpracy, topografia i funkcje mięśni, grupy mięśni umożliwiające ruchy w dużych stawach kończyn), elementy badania manualnego powłok (palpacja wybranych struktur anatomicznych). Wykłady poświęcone są omówieniu trzewi czyli wszystkich układów wewnętrznych człowieka, a także wiadomości z zakresu układu nerwowego odpowiedzialnego za sterowanie.

Pełny opis:

Szkielet osiowy – budowa czaszki ogólnie i wybranych kości szczegółowo, połączenia w obrębie czaszki, połączenie czaszki z kręgosłupem, budowa kręgu, kręgosłup jako całość, kręgi nietypowe, szkielet kończyny górnej i dolnej , szczegółowa budowa kości i połączeń między nimi, zabezpieczenie więzadłowe połączeń, możliwości i ograniczenia ruchowe największych stawów w obrębie kończyn.

Mięśnie wyrazowe głowy, szyi, grzbietu z podziałem na powierzchowne i głębokie (topografia i funkcje). Mięśnie klatki piersiowej i brzucha, ich uczestnictwo w mechanizmie oddychania, miejsca zmniejszonej oporności. Mięśnie kończyny górnej i kończyny dolnej (podział, topografia i funkcje)

Układ pokarmowy: przewód pokarmowy, gruczoły trawienne, otrzewna.

Układ oddechowy: drogi oddechowe (górne i dolne), właściwy narząd wymiany gazowej – płuca

Układ krążenia: budowa i funkcje serca, naczynia tętnicze i żylne (budowa, podobieństwa i różnice), układ limfatyczny: narządy limfatyczne, naczynia limfatyczne, chłonka

Układ moczowo-płciowy: budowa i funkcje nerki, drogi moczowe, pęcherz moczowy, narządy płciowe męskie i żeńskie

Układ nerwowy: budowa i funkcje układu nerwowego, OUN, obwodowy układ nerwowy (nerwy czaszkowe, nerwy rdzeniowe, sploty), drogi nerwowe (czuciowe i ruchowe)

Narządy zmysłów.

Literatura:

Bochenek A., Reicher M. — Anatomia człowieka t.1-4, Warszawa, 2007, PZWL Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu, Wrocław,2007, Elsevier Urban & Partner

Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka, Wrocław, 2008, Elsevier Urban & Partner

Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka. Tom I i II, Wrocław, 2008, Elsevier Urban & Partner

Netter F. — Atlas anatomii człowieka, Wrocław, 2011, Elsevier Urban & Partner

Muscolino J. E. — Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego z uwzględnieniem punktów spustowych, stref odruchowych i stretchingu, Wrocław, 2011, 2011

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA SZMATLAN-GABRYŚ
Prowadzący grup: URSZULA SZMATLAN-GABRYŚ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA SZMATLAN-GABRYŚ
Prowadzący grup: URSZULA SZMATLAN-GABRYŚ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA SZMATLAN-GABRYŚ
Prowadzący grup: URSZULA SZMATLAN-GABRYŚ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA SZMATLAN-GABRYŚ
Prowadzący grup: URSZULA SZMATLAN-GABRYŚ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0