Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SL>ANATO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Anatomia
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Wykład
Zajęcia laboratoryjne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M7) Konsultacje

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących
(P4) Test

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Urszula Szmatlan-Gabryś

WYMAGANIA WSTĘPNE

1).Umiejętność wykorzystania wiedzy biologicznej z zakresu szkoły średniej.

CELE PRZEDMIOTU

1). .Zapoznanie studenta z budową ciała ludzkiego oraz topografią narządów i układów z uwzględnieniem zależności pomiędzy budową a pełnionymi funkcjami.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Szkielet osiowy – budowa czaszki ogólnie i wybranych kości szczegółowo, połączenia w obrębie czaszki, połączenie czaszki z kręgosłupem, budowa kręgu, kręgosłup jako całość, kręgi nietypowe, szkielet kończyny górnej i dolnej , szczegółowa budowa kości i połączeń między nimi, zabezpieczenie więzadłowe połączeń, możliwości i ograniczenia ruchowe największych stawów w obrębie kończyn.

2: Mięśnie wyrazowe głowy, szyi, grzbietu z podziałem na powierzchowne i głębokie (topografia i funkcje). Mięśnie klatki piersiowej i brzucha, ich uczestnictwo w mechanizmie oddychania, miejsca zmniejszonej oporności. Mięśnie kończyny górnej i kończyny dolnej (podział, topografia i funkcje)

3: . Układ pokarmowy: przewód pokarmowy, gruczoły trawienne, otrzewna.

4: . Układ oddechowy: drogi oddechowe (górne i dolne), właściwy narząd wymiany gazowej – płuca

5: Układ krążenia: budowa i funkcje serca, naczynia tętnicze i żylne (budowa, podobieństwa i różnice), układ limfatyczny: narządy limfatyczne, naczynia limfatyczne, chłonka

6: Układ moczowo-płciowy: budowa i funkcje nerki, drogi moczowe, pęcherz moczowy, narządy płciowe męskie i żeńskie

7: Wprowadzenie do neuroanatomii, budowa i funkcje układu nerwowego


ĆWICZENIA

1: Osteologia, syndesmologia i arthrologia – wprowadzenie. Płaszczyzny i osie, budowa i podział kości ze względu na kształt, rodzaje połączeń, elementy stałe i niestałe stawu, możliwości ruchowe połączeń, biologiczna ochrona stawu.

2: Kręgosłup jako całość, budowa typowego kręgu, analogie i różnice w poszczególnych odcinkach.

Połączenia w obrębie kręgosłupa, możliwości ruchowe, krzywizny kręgosłupa.

3: Klatka piersiowa: budowa ogólna, połączenia w obrębie klatki piersiowej, możliwości ruchowe

4: Kończyna górna; budowa kości obręczy i kończyny górnej wolne.

5: Połączenia w obszarze kończyny górnej, zabezpieczenie więzadłowe połączeń, możliwości ruchowe.

6: Kończyna dolna: budowa kości miednicy, dymorfizm płciowy w budowie miednicy.

7: Połączenia w obszarze miednicy, zabezpieczenie więzadłowe, możliwości ruchowe.

8: Czaszka: kości mózgoczaszki i trzewioczaszki. Szczegółowa budowa kości czołowej, skroniowej, potylicznej, klinowej, szczękowej i żuchwy.

9: Połączenia w obrębie czaszki, połączenie czaszki z kręgosłupem.

10: Myologia: układ mięśniowy – wiadomości wstępne ( rodzaje tkanki mięśniowej, podział mięśni wg. różnych kryteriów, formy działania i współpracy mięśni), zasady działania mięśni na stawy, urządzenia pomocnicze mięśni.

11: Mięśnie grzbietu: podział, topografia, działanie.

Mięśnie mimiczne twarzy , mięśnie szyi.

12: Mięśnie klatki piersiowej i brzucha, udział w mechanizmie oddychania, zjawisko tłoczni brzusznej, miejsca zmniejszonej oporności.

13: Mięśnie kończyny górnej : mięśnie obręczy barkowej i kończyny górnej wolnej (podział, topografia, działanie)

14: Mięśnie kończyny dolnej: podział, topografia i działanie.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 42
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 0
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 18
Opracowanie wyników 0…
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 15
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 75
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu, Wrocław,2007, Elsevier Urban & Partner

2). Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka, Wrocław, 2008, Elsevier Urban & Partner

3). Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka. Tom I i II, Wrocław, 2008, Elsevier Urban & Partner

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Bochenek A., Reicher M. — Anatomia człowieka t.1-4, Warszawa, 2007, PZWL

2). Netter F. — Atlas anatomii człowieka, Wrocław, 2011, Elsevier Urban & Partner

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy i czynności poszczególnych układów trzewnych oraz układu nerwowego człowieka.

EK2 Wiedza:

Posiada wiedzę z zakresu budowy i czynności aparatu ruchu człowieka.

EK3 Wiedza:

Rozumie zależności pomiędzy budową a czynnością organizmu, szczególnie układu nerwowego, zmysłów i układu ruchu człowieka..

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach

2: Kolokwium

3: Test

4:

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Aktywny udział w ćwiczeniach

2: Zaliczenie kolokwium

3: Pozytywna ocena z testu

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Orientuje się w budowie i czynnościach układów trzewnych i układu nerwowego, z pomocą nauczyciela opisuje budowę i funkcje omawianych narządów
4,0 Dobrze orientuje się w budowie i czynnościach układów trzewnych i układu nerwowego Samodzielnie potrafi opisać budowę i funkcje omawianych narządów ………………………………………………..
5,0 Student doskonale ( przynajmniej w 85%) opanował wiedzę z zakresu budowy i czynności układów trzewnych oraz układu nerwowego, potrafi szczegółowo opisać budowę omawianych narządów ………………………………………………..


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Opanował w stopniu dostatecznym wiadomości z zakresu budowy i funkcji narządu ruchu. Z pomocą nauczyciela stosuje polskie nazewnictwo anatomiczne. ………………………………………………..
4,0 W stopniu dobrym opanował materiał z obszaru budowy i funkcji aparatu ruchu. Samodzielnie stosuje polskie nazewnictwo anatomiczne.………………………………………………..
5,0 W stopniu bardzo dobrym opanował zagadnienia z obszaru budowy i funkcji narządu ruchu. Bezbłędnie stosuje polskie nazewnictwo anatomiczne.………………………………………………..


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Rozumie podstawowe zależności pomiędzy budową i czynnością organizmu, układu nerwowego zmysłów i układu ruchu. ………………………………………………..
4,0 Dobrze orientuje się w zależnościach pomiędzy budową i czynnością organizmu, szczególnie układu nerwowego, zmysłów inarządu ruchu.………………………………………………..
5,0 Doskonale orientuje się w zależnościach pomiędzy budową i funkcją organizmu, szczególnie układu nerwowego, zmysłów i układu ruchu. ………………………………………………..
Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)