Anatomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RTZ-SL>ANATO | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Anatomia | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Wykład |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M15) Praca pod kierunkiem |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Urszula Szmatlan-Gabryś WYMAGANIA WSTĘPNE 1).Umiejętność wykorzystania wiedzy biologicznej z zakresu szkoły średniej. CELE PRZEDMIOTU 1). .Zapoznanie studenta z budową ciała ludzkiego oraz topografią narządów i układów z uwzględnieniem zależności pomiędzy budową a pełnionymi funkcjami. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Szkielet osiowy – budowa czaszki ogólnie i wybranych kości szczegółowo, połączenia w obrębie czaszki, połączenie czaszki z kręgosłupem, budowa kręgu, kręgosłup jako całość, kręgi nietypowe, szkielet kończyny górnej i dolnej , szczegółowa budowa kości i połączeń między nimi, zabezpieczenie więzadłowe połączeń, możliwości i ograniczenia ruchowe największych stawów w obrębie kończyn. 2: Mięśnie wyrazowe głowy, szyi, grzbietu z podziałem na powierzchowne i głębokie (topografia i funkcje). Mięśnie klatki piersiowej i brzucha, ich uczestnictwo w mechanizmie oddychania, miejsca zmniejszonej oporności. Mięśnie kończyny górnej i kończyny dolnej (podział, topografia i funkcje) 3: . Układ pokarmowy: przewód pokarmowy, gruczoły trawienne, otrzewna. 4: . Układ oddechowy: drogi oddechowe (górne i dolne), właściwy narząd wymiany gazowej – płuca 5: Układ krążenia: budowa i funkcje serca, naczynia tętnicze i żylne (budowa, podobieństwa i różnice), układ limfatyczny: narządy limfatyczne, naczynia limfatyczne, chłonka 6: Układ moczowo-płciowy: budowa i funkcje nerki, drogi moczowe, pęcherz moczowy, narządy płciowe męskie i żeńskie 7: Wprowadzenie do neuroanatomii, budowa i funkcje układu nerwowego ĆWICZENIA 1: Osteologia, syndesmologia i arthrologia – wprowadzenie. Płaszczyzny i osie, budowa i podział kości ze względu na kształt, rodzaje połączeń, elementy stałe i niestałe stawu, możliwości ruchowe połączeń, biologiczna ochrona stawu. 2: Kręgosłup jako całość, budowa typowego kręgu, analogie i różnice w poszczególnych odcinkach. Połączenia w obrębie kręgosłupa, możliwości ruchowe, krzywizny kręgosłupa. 3: Klatka piersiowa: budowa ogólna, połączenia w obrębie klatki piersiowej, możliwości ruchowe 4: Kończyna górna; budowa kości obręczy i kończyny górnej wolne. 5: Połączenia w obszarze kończyny górnej, zabezpieczenie więzadłowe połączeń, możliwości ruchowe. 6: Kończyna dolna: budowa kości miednicy, dymorfizm płciowy w budowie miednicy. 7: Połączenia w obszarze miednicy, zabezpieczenie więzadłowe, możliwości ruchowe. 8: Czaszka: kości mózgoczaszki i trzewioczaszki. Szczegółowa budowa kości czołowej, skroniowej, potylicznej, klinowej, szczękowej i żuchwy. 9: Połączenia w obrębie czaszki, połączenie czaszki z kręgosłupem. 10: Myologia: układ mięśniowy – wiadomości wstępne ( rodzaje tkanki mięśniowej, podział mięśni wg. różnych kryteriów, formy działania i współpracy mięśni), zasady działania mięśni na stawy, urządzenia pomocnicze mięśni. 11: Mięśnie grzbietu: podział, topografia, działanie. Mięśnie mimiczne twarzy , mięśnie szyi. 12: Mięśnie klatki piersiowej i brzucha, udział w mechanizmie oddychania, zjawisko tłoczni brzusznej, miejsca zmniejszonej oporności. 13: Mięśnie kończyny górnej : mięśnie obręczy barkowej i kończyny górnej wolnej (podział, topografia, działanie) 14: Mięśnie kończyny dolnej: podział, topografia i działanie.
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Ignasiak Z.: Anatomia układu ruchu, Wrocław,2007, Elsevier Urban & Partner 2). Ignasiak Z.: Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka, Wrocław, 2008, Elsevier Urban & Partner 3). Sobotta J.: Atlas anatomii człowieka. Tom I i II, Wrocław, 2008, Elsevier Urban & Partner LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Bochenek A., Reicher M. — Anatomia człowieka t.1-4, Warszawa, 2007, PZWL 2). Netter F. — Atlas anatomii człowieka, Wrocław, 2011, Elsevier Urban & Partner |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy i czynności poszczególnych układów trzewnych oraz układu nerwowego człowieka. EK2 Wiedza: Posiada wiedzę z zakresu budowy i czynności aparatu ruchu człowieka. EK3 Wiedza: Rozumie zależności pomiędzy budową a czynnością organizmu, szczególnie układu nerwowego, zmysłów i układu ruchu człowieka.. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach 2: Kolokwium 3: Test 4: OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formujących WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Aktywny udział w ćwiczeniach 2: Zaliczenie kolokwium 3: Pozytywna ocena z testu KRYTERIA OCENY
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.