Ergonomia środowiskowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RTZ-SL>ERSR | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Ergonomia środowiskowa | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 03 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F6) Projekt indywidualny |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Posiadanie zaawansowanej wiedzy z zakresu terapii zajęciowej. 2). Posiadanie zaawansowanej wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii i patofizjologii. 3). Posiadanie zaawansowanej wiedzy z zakresu biomechaniki chodu, kręgosłupa kończyn dolnych i górnych. CELE PRZEDMIOTU Cel 1. Zapoznanie z przepisami prawnymi i przepisami BHP dotyczącymi ergonomii pracy i życia codziennego. Cel 2. Zapoznanie z zasadami ergonomii dotyczącymi pracy i życia codziennego. Cel 3. Nabycie umiejętności wykonania pomiarów oraz dokumentacji do planowanej adaptacji. Cel 4. Nabycie umiejętności do barania oraz oceny odpowiedniego sprzętu (podesty, uchwyty etc.) do likwidacji lub pokonywania barier architektonicznych. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Podstawy prawne w zakresie projektowania pomieszczeń i budynków. Przepisy prawne dotyczące projektowania środowiska 2: Podstawy projektowania środowiska dla osób z niepełnosprawnością 3: Ogólne wytyczne do projektowania budynków użyteczności publicznej do potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami 4: Ogólne wytyczne do projektowania ciągów komunikacyjnych dostosowanych osób z różnymi dysfunkcjami 5: Ogólne wytyczne do projektowania pomieszczeń kuchennych dostosowanych osób z różnymi dysfunkcjami 6: Ogólne wytyczne do projektowania pomieszczeń sanitarnych dostosowanych osób z różnymi dysfunkcjami 7: Ogólne wytyczne do projektowania pomieszczeń biurowych dostosowanych osób z różnymi dysfunkcjami ĆWICZENIA 1: Wymiarowanie małych elementów 2: Pomiar korytarza 3: Pomiar i adaptacja schodów 4: Pomiar i adaptacja biura 5: Pomiar i adaptacja łazienki 6: Pomiar i adaptacja kuchni 7: Zaliczenie
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). ABC mieszkania bez barier. Fundacja Dom Dostępny, Warszawa 2003 2). Jasiak A, Swereda D. Ergonomia osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2009 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Kowalski K. Planowanie dostępności – polskie uwarunkowania prawne i praktyka. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania 2013; 1(6): 71 – 99 2). Kowalski K. Projektowanie bez barier – wytyczne. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. Dostępne na stronie: http://niepelnosprawni.pl/files/nowe.niepelnosprawni.pl/public/2016/Projektowanie_Bez_Barier_wytyczne_2016.pdf 3). Tytyk E. Projektowanie ergonomiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2001 |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Student demonstruje wiedze i zrozumienie znaczenia czynników zagrażających zdrowiu związanych z wykonywaniem pracy i codziennych zajęć, a także potrafi wskazać sposoby ograniczania wpływu tych czynników uwzględniając przy tym możliwości dostosowania środowiska z uwzględnianiem zasad ergonomii oraz norm prawnych – odniesienie do efektów kierunkowych: K_W11, K_W28, K_W29 EK4 Umiejętności: Student dobiera i stosuje metody oraz techniki pomocne w zbieraniu informacji o osobie lub grupie stosowane w terapii zajęciowej, na ich podstawie samodzielnie lub we współpracy z innymi specjalistami przygotowuje rekomendacje i plany adaptacji środowiska oraz dobiera, poleca i kontroluje stosowanie pomocy rehabilitacyjnych i urządzeń ułatwiających adaptacje w środowisku życia – odniesienie do efektów kierunkowych: K_U14, K_U20. EK5 Umiejętności: Student stosuje metody i techniki terapii zajęciowej zgodnie z zasadami BHP – odniesienie do efektów kierunkowych: K_U22. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Projekt zespołowy 2: Projekt indywidualny 3: Test OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formułujących WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: 100% obecność na zajęciach. 2: Aktywne uczestnictwo w zajęciach. 3: Zaliczanie projektów zespołowych i indywidualnych. 4: Zaliczenie testu końcowego. KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ANETA BAC | |
Prowadzący grup: | ANETA BAC | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Bez zmian. Tak jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Bac A, Aleksander – Szymanowicz P, Żychowicz P. Ergonomia i adaptacje w terapii zajęciowej. PZWL, Warszawa 2019 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 14 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ANETA BAC | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-03-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | ANETA BAC, Marta Cichoń-Krzysiek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ANETA BAC, Marta Cichoń-Krzysiek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.