Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ergonomia środowiskowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SL>ERSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ergonomia środowiskowa
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 03

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M11) Metoda projektów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F6) Projekt indywidualny
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących
(P4) Test

Skrócony opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Posiadanie zaawansowanej wiedzy z zakresu terapii zajęciowej.

2). Posiadanie zaawansowanej wiedzy z zakresu anatomii i fizjologii i patofizjologii.

3). Posiadanie zaawansowanej wiedzy z zakresu biomechaniki chodu, kręgosłupa kończyn dolnych i górnych.

CELE PRZEDMIOTU

Cel 1. Zapoznanie z przepisami prawnymi i przepisami BHP dotyczącymi ergonomii pracy i życia codziennego.

Cel 2. Zapoznanie z zasadami ergonomii dotyczącymi pracy i życia codziennego.

Cel 3. Nabycie umiejętności wykonania pomiarów oraz dokumentacji do planowanej adaptacji.

Cel 4. Nabycie umiejętności do barania oraz oceny odpowiedniego sprzętu (podesty, uchwyty etc.) do likwidacji lub pokonywania barier architektonicznych.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Podstawy prawne w zakresie projektowania pomieszczeń i budynków. Przepisy prawne dotyczące projektowania środowiska

2: Podstawy projektowania środowiska dla osób z niepełnosprawnością

3: Ogólne wytyczne do projektowania budynków użyteczności publicznej do potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami

4: Ogólne wytyczne do projektowania ciągów komunikacyjnych dostosowanych osób z różnymi dysfunkcjami

5: Ogólne wytyczne do projektowania pomieszczeń kuchennych dostosowanych osób z różnymi dysfunkcjami

6: Ogólne wytyczne do projektowania pomieszczeń sanitarnych dostosowanych osób z różnymi dysfunkcjami

7: Ogólne wytyczne do projektowania pomieszczeń biurowych dostosowanych osób z różnymi dysfunkcjami

ĆWICZENIA

1: Wymiarowanie małych elementów

2: Pomiar korytarza

3: Pomiar i adaptacja schodów

4: Pomiar i adaptacja biura

5: Pomiar i adaptacja łazienki

6: Pomiar i adaptacja kuchni

7: Zaliczenie


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 28
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 0
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 10
Opracowanie wyników 10
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 55
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 75
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). ABC mieszkania bez barier. Fundacja Dom Dostępny, Warszawa 2003

2). Jasiak A, Swereda D. Ergonomia osób niepełnosprawnych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2009

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Kowalski K. Planowanie dostępności – polskie uwarunkowania prawne i praktyka. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania 2013; 1(6): 71 – 99

2). Kowalski K. Projektowanie bez barier – wytyczne. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. Dostępne na stronie: http://niepelnosprawni.pl/files/nowe.niepelnosprawni.pl/public/2016/Projektowanie_Bez_Barier_wytyczne_2016.pdf

3). Tytyk E. Projektowanie ergonomiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2001

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Student demonstruje wiedze i zrozumienie znaczenia czynników zagrażających zdrowiu związanych

z wykonywaniem pracy i codziennych zajęć, a także potrafi wskazać sposoby ograniczania wpływu tych czynników

uwzględniając przy tym możliwości dostosowania środowiska z uwzględnianiem zasad ergonomii oraz

norm prawnych – odniesienie do efektów kierunkowych: K_W11, K_W28, K_W29

EK4 Umiejętności:

Student dobiera i stosuje metody oraz techniki pomocne w zbieraniu informacji o osobie lub grupie

stosowane w terapii zajęciowej, na ich podstawie samodzielnie lub we współpracy z innymi specjalistami

przygotowuje rekomendacje i plany adaptacji środowiska oraz dobiera, poleca i kontroluje stosowanie pomocy

rehabilitacyjnych i urządzeń ułatwiających adaptacje w środowisku życia – odniesienie do efektów kierunkowych: K_U14, K_U20.

EK5 Umiejętności:

Student stosuje metody i techniki terapii zajęciowej zgodnie z zasadami BHP – odniesienie do efektów kierunkowych: K_U22.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Projekt zespołowy

2: Projekt indywidualny

3: Test

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formułujących

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: 100% obecność na zajęciach.

2: Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

3: Zaliczanie projektów zespołowych i indywidualnych.

4: Zaliczenie testu końcowego.

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student wymienia i podejmuje próby zidentyfikowania czynników związanych z wykonywaniem pracy i codziennych zajęć, które mogą zagrażać zdrowiu oraz z niewielka pomocą nauczyciela potrafi wskazać sposoby ograniczania wpływu tych czynników uwzględniając przy tym możliwości dostosowywania środowiska oraz zasady ergonomii.
4,0 Student wymienia i podejmuje próby zidentyfikowania czynników związanych z wykonywaniem pracy i codziennych zajęć, które mogą zagrażać zdrowiu oraz z niewielka pomocą nauczyciela potrafi wskazać sposoby ograniczania wpływu tych czynników uwzględniając przy tym możliwości dostosowywania środowiska oraz zasady ergonomii.
5,0 Student demonstruje zrozumienie znaczenia czynników zagrażających zdrowiu związanych z wykonywaniem pracy i codziennych zajęć, a także potrafi wskazać sposoby ograniczania wpływu tych czynników uwzględniając przy tym możliwości dostosowywania środowiska, zasady ergonomii oraz normy prawne, standardy w obszarze dostępności środowiska i likwidacji barier.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student stosuje nieliczne metody i techniki pomocne w zbieraniu informacji o osobie lub grupie stosowane w terapii zajęciowej oraz na ich podstawie z pomocą nauczyciela przygotowuje rekomendacje i plany adaptacji środowiska oraz zaleca stosowanie typowych pomocy rehabilitacyjnych i urządzeń ułatwiających adaptacje w środowisku życia.
4,0 Student dobiera odpowiednie metody i stosuje poprawnie techniki pomocne w zbieraniu informacji o osobie lub grupie stosowane w terapii zajęciowej oraz na ich podstawie samodzielnie przygotowuje rekomendacje i proste plany adaptacji środowiska oraz zaleca stosowanie adekwatnych pomocy rehabilitacyjnych i urządzeń ułatwiających adaptacje w środowisku życia.
5,0 Student dobiera odpowiednie metody i stosuje poprawnie techniki pomocne w zbieraniu informacji o osobie lub grupie stosowane w terapii zajęciowej oraz na ich podstawie samodzielnie przygotowuje rekomendacje i plany adaptacji środowiska oraz dobiera, zaleca i kontroluje stosowanie pomocy rehabilitacyjnych i urządzeń ułatwiających adaptacje w środowisku życia.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student stosuje z niewielka pomocą nauczyciela metody i techniki terapii zajęciowej przeważnie zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
4,0 Student stosuje metody i techniki terapii zajęciowej zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
5,0 Student stosuje metody i techniki terapii zajęciowej zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz potrafi uzasadnić swoje propozycje i działania w tym zakresie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANETA BAC
Prowadzący grup: ANETA BAC
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Bez zmian. Tak jak w podstawowych informacjach o przedmiocie.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Bac A, Aleksander – Szymanowicz P, Żychowicz P. Ergonomia i adaptacje w terapii zajęciowej. PZWL, Warszawa 2019

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANETA BAC
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-03-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: ANETA BAC, Marta Cichoń-Krzysiek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANETA BAC, Marta Cichoń-Krzysiek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0