Kwalifikowana pierwsza pomoc medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RTZ-SL>KPPM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kwalifikowana pierwsza pomoc medyczna |
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Seminarium dyplomowe |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Skrócony opis: |
Cel przedmiotu: Przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy medycznej w stanach zagrożenia zdrowia i życia zgodnie z aktualnymi wytycznymi. Wymagania wstępne: Podstawowe wiadomości z biologii ze szkoły średniej na temat anatomii oraz funkcji układu krążenia, układu oddechowego i układu nerwowego człowieka. Osoba odpowiedzialna za kartę: dr n. med. Jacek Głodzik lek. Jakub Marchewka |
Pełny opis: |
Treści programowe: Podstawy prawne udzielania pierwszej pomocy medycznej. Ocena miejsca zdarzenia i bezpieczenstwo ratownika. Wytyczne resuscytacji 2015. Podstawowe czynności życiowe. Wzywanie pomocy.Zasłabnięcie bez i z utratą przytomności: najczęstsze przyczyny, objawy i sposób postępowania.Nagłe zatrzymanie krążenia - przyczyny, objawy i sposób postepowania u dorosłych, dzieci i niemowląt: łańcuch przeżycia, resuscytacja krążeniowo-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna.Niedrożność dróg oddechowych - przyczyny, objawy i sposób postępowania.Urazy narzadu ruchu (tkanek miękkich, kości, stawów, urazy kregosłupa): przyczyny, objawy i sposób postępowania. Rany i krwotoki: przyczyny, objawy i sposób postępowania.Wybrane zagrożenia środowiskowe: tonięcie, udar cieplny, hipotermia, oparzenia, odmrożenia, porażenie prądem elektrycznym, rażenie piorunem, ugryzienia i ukąszenia przez zwierzęta, gady i owady.Zatrucia: najczestsze przyczyny, objawy i pierwsza pomoc. Powtórzenie wiedzy i praktyczne sprawdzenie nabytych umiejętności. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Andres J. (red. wydania polskiego) — Wytyczne resuscytacji 2015, Kraków, 2015, Polska Rada Resuscytacji, wersja elektroniczna w języku polskim: http://www.prc.krakow.pl/wytyczne.html 2. Chrzaszczewska A. — Bandażowanie, Warszawa, 2010, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 3. Skinner D., Driscoll P., Earlam R. — ABC postępowania w urazach, Wrocław, 2010, Wydawnictwo Medyczne Górnicki Literatura uzupełniajaca: 1. Borowczak A. — I ty możesz pomóc, Kraków, 2008, Centrum Kształcenia i Konsultacji ResQ 2. Goniewicz M. — Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów, Warszawa, 2011, Wydawnictwo Lekarskie PZWL 3. Hettiaratchy S., Papini R., Dziewulski P. — ABC oparzeń, Wrocław, 2007, Wydawnictwo Medyczne Górnicki |
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Student ma wiedzę na temat przyczyn i objawów rożnych stanów zagrożenia zdrowia i życia oraz zna aktualne wytyczne i algorytmy udzielania pierwszej pomocy. EK2 Wiedza: Student umie ocenić zagrożenia w miejscu zdarzenia i zabezpieczyć miejsce wypadku, umie rozpoznać stan zagrożenia zdrowia i życia oraz umie udzielić odpowiednio pierwszej pomocy w tych stanach, posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu. EK3 Kompetencje społeczne: Student jest świadomy konieczności udzielania pierwszej pomocy, rozumie znaczenie i celowość podejmowanych czynności ratowniczych, zna podstawy prawne pierwszej pomocy, potrafi określić priorytety służące do właściwej realizacji działań ratowniczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia 1 (Wiedza) Na ocenę 3 Student nie zna przyczyn stanów zagrożenia zdrowia i życia, jednak ma wiedzę na temat ich objawów i udzielania pierwszej pomocy. Na ocenę 4 Student ma słabą wiedzę na temat przyczyn różnych stanów zagrożenia zdrowia i życia, ale zna ich objawy i wytyczne pierwszej pomocy. Na ocenę 5 Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat przyczyn i objawów różnych stanów zagrożenia zdrowia i życia oraz zna aktualne wytyczne pierwszej pomocy w takich stanach. Efekt kształcenia 2 (Umiejętności) Na ocenę 3 Student umie ocenić miejsce zdarzenia, rozpoznać stan zagrożenia zdrowia i życia oraz umie udzielić pierwszej pomocy, jednak robi to niezgodnie z aktualnymi wytycznymi postępowania i/lub popełnia przy tym małe błędy. Na ocenę 4 Student umie ocenić miejsce zdarzenia, rozpoznać stan zagrożenia zdrowia i życia oraz umie udzielić pierwszej pomocy zgodnie z aktualnymi wytycznymi; wymaga to więcej czasu do zastanowienia się i/lub popełnia przy tym małe błędy. Na ocenę 5 Student umie szybko i sprawnie ocenić miejsce zdarzenia, rozpoznać stan zagrożenia i zdrowia i życia oraz umie bezbłędnie udzielić pierwszej pomocy w tych stanach, zgodnie z aktualnymi wytycznymi postępowania. Efekt kształcenia 3 (Kompetencje społeczne) Na ocenę 3 Student słabo rozumie znaczenie i celowość podejmowanych czynności ratowniczych, nie zna podstaw prawnych pierwszej pomocy, nie do końca potrafi określić priorytety w działaniach ratowniczych. Na ocenę 4 Student rozumie znaczenie i celowość podejmowanych czynności ratowniczych, nie zna podstaw prawnych pierwszej pomocy, potrafi określić priorytety w działaniach ratowniczych. Na ocenę 5 Student jest świadomy konieczności niesienia pierwszej pomocy medycznej, bardzo dobrze rozumie znaczenie i celowość podejmowanych czynności ratowniczych, zna podstawy prawne pierwszej pomocy, potrafi określić priorytety w działaniach ratowniczych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.