Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kwalifikowana pierwsza pomoc medyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SL>KPPM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kwalifikowana pierwsza pomoc medyczna
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Seminarium dyplomowe

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M12) Metoda sytuacyjna
(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M18) Seminarium
(M19) Symulacja
(M4) Dyskusja
(M6) Film
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium
(F4) Odpowiedź ustna

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P2) Egzamin ustny

Skrócony opis:

Cel przedmiotu:

Przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy medycznej w stanach zagrożenia zdrowia i życia zgodnie z aktualnymi wytycznymi.

Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości z biologii ze szkoły średniej na temat anatomii oraz funkcji układu krążenia, układu oddechowego i układu nerwowego człowieka.

Osoba odpowiedzialna za kartę:

dr n. med. Jacek Głodzik

lek. Jakub Marchewka

Pełny opis:

Treści programowe:

Podstawy prawne udzielania pierwszej pomocy medycznej. Ocena miejsca zdarzenia i bezpieczenstwo ratownika. Wytyczne resuscytacji 2015. Podstawowe czynności życiowe. Wzywanie pomocy.Zasłabnięcie bez i z utratą przytomności: najczęstsze przyczyny, objawy i sposób postępowania.Nagłe zatrzymanie krążenia - przyczyny, objawy i sposób postepowania u dorosłych,

dzieci i niemowląt: łańcuch przeżycia, resuscytacja krążeniowo-oddechowa

i automatyczna defibrylacja zewnętrzna.Niedrożność dróg oddechowych - przyczyny, objawy i sposób postępowania.Urazy narzadu ruchu (tkanek miękkich, kości, stawów, urazy kregosłupa): przyczyny,

objawy i sposób postępowania. Rany i krwotoki: przyczyny, objawy i sposób postępowania.Wybrane zagrożenia środowiskowe: tonięcie, udar cieplny, hipotermia, oparzenia, odmrożenia, porażenie prądem elektrycznym, rażenie piorunem, ugryzienia i ukąszenia przez zwierzęta, gady i owady.Zatrucia: najczestsze przyczyny, objawy i pierwsza pomoc. Powtórzenie wiedzy i praktyczne sprawdzenie nabytych umiejętności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Andres J. (red. wydania polskiego) — Wytyczne resuscytacji 2015, Kraków, 2015, Polska Rada Resuscytacji, wersja elektroniczna w języku polskim: http://www.prc.krakow.pl/wytyczne.html

2. Chrzaszczewska A. — Bandażowanie, Warszawa, 2010, Wydawnictwo Lekarskie PZWL

3. Skinner D., Driscoll P., Earlam R. — ABC postępowania w urazach, Wrocław, 2010, Wydawnictwo Medyczne Górnicki

Literatura uzupełniajaca:

1. Borowczak A. — I ty możesz pomóc, Kraków, 2008, Centrum Kształcenia i Konsultacji ResQ

2. Goniewicz M. — Pierwsza pomoc. Podręcznik dla studentów, Warszawa, 2011, Wydawnictwo Lekarskie PZWL

3. Hettiaratchy S., Papini R., Dziewulski P. — ABC oparzeń, Wrocław, 2007, Wydawnictwo Medyczne Górnicki

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza: Student ma wiedzę na temat przyczyn i objawów rożnych stanów zagrożenia zdrowia i życia oraz zna aktualne wytyczne i algorytmy udzielania pierwszej pomocy.

EK2 Wiedza: Student umie ocenić zagrożenia w miejscu zdarzenia i zabezpieczyć miejsce wypadku, umie rozpoznać stan zagrożenia zdrowia i życia oraz umie udzielić odpowiednio pierwszej pomocy w tych stanach, posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu.

EK3 Kompetencje społeczne: Student jest świadomy konieczności udzielania pierwszej pomocy, rozumie znaczenie i celowość podejmowanych czynności ratowniczych, zna podstawy prawne pierwszej pomocy, potrafi określić

priorytety służące do właściwej realizacji działań ratowniczych.

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia 1 (Wiedza)

Na ocenę 3

Student nie zna przyczyn stanów zagrożenia zdrowia i życia, jednak ma wiedzę na temat ich objawów i udzielania pierwszej pomocy.

Na ocenę 4

Student ma słabą wiedzę na temat przyczyn różnych stanów zagrożenia zdrowia i życia, ale zna ich objawy i wytyczne pierwszej pomocy.

Na ocenę 5

Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat przyczyn i objawów różnych stanów zagrożenia zdrowia i życia oraz zna aktualne wytyczne pierwszej pomocy w takich stanach.

Efekt kształcenia 2 (Umiejętności)

Na ocenę 3

Student umie ocenić miejsce zdarzenia, rozpoznać stan zagrożenia zdrowia i życia oraz umie udzielić pierwszej pomocy, jednak robi to niezgodnie z aktualnymi wytycznymi postępowania i/lub popełnia przy tym małe błędy.

Na ocenę 4

Student umie ocenić miejsce zdarzenia, rozpoznać stan zagrożenia zdrowia i życia oraz umie udzielić pierwszej pomocy zgodnie z aktualnymi wytycznymi; wymaga to więcej czasu do zastanowienia się i/lub popełnia przy tym małe błędy.

Na ocenę 5

Student umie szybko i sprawnie ocenić miejsce zdarzenia, rozpoznać stan zagrożenia i zdrowia i życia oraz umie bezbłędnie udzielić pierwszej pomocy w tych stanach, zgodnie z aktualnymi wytycznymi postępowania.

Efekt kształcenia 3 (Kompetencje społeczne)

Na ocenę 3

Student słabo rozumie znaczenie i celowość podejmowanych czynności ratowniczych, nie zna podstaw prawnych pierwszej pomocy, nie do końca potrafi określić priorytety w działaniach ratowniczych.

Na ocenę 4

Student rozumie znaczenie i celowość podejmowanych czynności ratowniczych, nie zna podstaw prawnych pierwszej pomocy, potrafi określić priorytety w działaniach ratowniczych.

Na ocenę 5

Student jest świadomy konieczności niesienia pierwszej pomocy medycznej, bardzo dobrze rozumie znaczenie i celowość podejmowanych czynności ratowniczych, zna podstawy prawne pierwszej pomocy, potrafi określić priorytety w działaniach ratowniczych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0