Pełny opis: |
Celem kursu pedagogika ogólna realizowanego na studiach I stopnia terapii zajęciowej jest zapoznanie studentów
z podstawowymi zagadnieniami pedagogiki jako nauki. Wiedza ta w szczególności obejmuje historyczne i współczesne tło kształtowania się pedagogiki jako nauki, różnorodne koncepcje, teorie naukowe oraz swoista terminologie i pojęcia określające tożsamość nauki o wychowaniu jaka jest pedagogika m.in.:wychowanie,edukacja, socjalizacja, enkulturacja, środowiska wychowawcze, proces wychowania. Studenci zapoznają się z podstawowymi prawidłowościami pedagogiki oraz jej interdyscyplinarnym charakterem, który widoczny jest w związkach pedagogiki z innymi naukami o człowieku: filozofia, socjologia, psychologia, etyka, medycyna itp. Analizowane w trakcie kursu różne koncepcje wychowania będą dobrane tak, by pozwalały na pełniejsze zrozumienie istoty relacji wychowujacy-wychowywany czy tez terapeuta- klient w kontekście pracy terapeuty
zajęciowego.
Tematyka wykładów:
1-2.Pedagogika ogólna jako dyscyplina wiedzy: jej właściwości
i problematyka
3-4. Podstawy pedagogiki. Od filozofii człowieka do filozofii wychowania
5-6. Podstawowe pojęcia, terminy i koncepcje teoretyczne w pedagogice
7. Prawidłowości pedagogiki
Tematyka ćwiczeń:
1-2. Człowiek w procesie wychowania
3-4.Różne koncepcje wychowania w literaturze przedmiotu
5. Interdyscyplinarność pedagogiki
6-7.Tradycyjne i współczesne kierunki rozwoju wiedzy o wychowaniu
OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE
Forma aktywności | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów | 28
| Konsultacje przedmiotowe | 0
| Egzaminy i zaliczenia w sesji | 2
| Inne | 0
| Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury | 12
| Opracowanie wyników | 3
| Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji | 7
| Inne | 0
| Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta | 50
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2
|
Literatura: |
1. B. Śliwerski — Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków, 2012, Oficyna wydawnicza IMPUS
2. W. F. Kron — Pedagogika. Kluczowe zagadnienia.Podręcznik akademicki. Pojęcia, procesy, modele, Gdańsk,
2012, GWP
3. B. Śliwerski — Pedagogika. Podstawy o wychowaniu, t.I, Gdańsk, 2006, GWP
|
Efekty uczenia się: |
EK1. Wiedza: Zna podstawy procesu wychowania. Zna i rozumie procesy zachodzące w otoczeniu i przemiany zachodzące we współczesnej rodzinie oraz innych głównych środowiskach życia człowieka, i ich konsekwencje dla zaspokajania potrzeb dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
EK2. Wiedza: Zna znaczenie podstawowych pojęć pedagogicznych, historie rozwoju pedagogiki, jak również jej przedmiot, cel i zadania.
EK3. Umiejętności: Potrafi opisać metodyczne aspekty wychowania oraz uczenia się i zastosować w terapii zajęciowej wiedzę na temat wychowania i uczenia się.
EK4. Umiejętności: Student potrafi określić rolę i zadania podstawowych
środowisk wychowawczych w kształtowaniu dojrzałej osobowości
EK5. Kompetencje: Postrzega osoby holistycznie - ich potrzeby fizyczne, psychiczne i duchowe traktuje jako jedność.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady dopuszczenia do zaliczenia:
-Aktywność na zajęciach
-Przygotowanie pracy grupowej i udział w dyskusji na zadane tematy
-Spełnienie wszystkich dodatkowych wymagań, które określił prowadzący przedmiot
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:
EK1, EK2 - test
EK3, EK4 - praca w grupach, udział w dyskusji
EK5 - dyskusja, obserwacja w trakcie zajęć
Kryteria oceny testu końcowego: za każą prawidłową odpowiedź 1 pkt.
90-100% bdb
80-89,9% plus db
70-79% db
66-69% plus dst
60-65,9% dst
|
| | |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020"
(zakończony)
Okres: |
2019-10-01 - 2020-02-28
|
Przejdź do planu
|
Typ zajęć: |
|
Koordynatorzy: |
IZABELA GÓRSKA |
Prowadzący grup: |
IZABELA GÓRSKA |
Lista studentów: |
(nie masz dostępu)
|
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
|
Skrócony opis: |
Przedmiotu pedagogika ogólna jest realizowany poprzez wykłady i ćwiczenia.Treści wykładów i ćwiczeń wzajemnie się uzupełniają i stanowią komplementarną całość. Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami pedagogiki jako nauki teoretycznej i praktycznej.
|
Pełny opis: |
Celem kursu pedagogika ogólna realizowanego na studiach I stopnia terapii zajęciowej jest zapoznanie studentów
z podstawowymi zagadnieniami pedagogiki jako nauki. Wiedza ta w szczególności obejmuje historyczne i współczesne tło kształtowania się pedagogiki jako nauki, różnorodne koncepcje, teorie naukowe oraz swoista terminologie i pojęcia określające tożsamość nauki o wychowaniu jaka jest pedagogika m.in.:wychowanie,edukacja, socjalizacja, enkulturacja, środowiska wychowawcze, proces wychowania. Studenci zapoznają się z podstawowymi prawidłowościami pedagogiki oraz jej interdyscyplinarnym charakterem, który widoczny jest w związkach pedagogiki z innymi naukami o człowieku: filozofia, socjologia, psychologia, etyka, medycyna itp. Analizowane w trakcie kursu różne koncepcje wychowania będą dobrane tak, by pozwalały na pełniejsze zrozumienie istoty relacji wychowujacy-wychowywany czy tez terapeuta- klient w kontekście pracy terapeuty
zajęciowego.
Tematyka wykładów:
1. Pedagogika ogólna jako dyscyplina wiedzy: jej właściwości
i problematyka
2. Podstawy pedagogiki. Od filozofii człowieka do filozofii wychowania
3. Podstawowe pojęcia, terminy i koncepcje teoretyczne w pedagogice
4. Prawidłowości pedagogiki
Tematyka ćwiczeń:
1.Człowiek w procesie wychowania
2.Różne koncepcje wychowania w literaturze przedmiotu
3.Interdyscyplinarność pedagogiki
4.Tradycyjne i współczesne kierunki rozwoju wiedzy o wychowaniu
OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE
Forma aktywności | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów | 28
| Konsultacje przedmiotowe | 0
| Egzaminy i zaliczenia w sesji | 2
| Inne | 0
| Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury | 12
| Opracowanie wyników | 3
| Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji | 7
| Inne | 0
| Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta | 50
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2
|
Literatura: |
1. B. Śliwerski — Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków, 2012, Oficyna wydawnicza IMPUS
2. W. F. Kron — Pedagogika. Kluczowe zagadnienia.Podręcznik akademicki. Pojęcia, procesy, modele, Gdańsk,
2012, GWP
3. B. Śliwerski — Pedagogika. Podstawy o wychowaniu, t.I, Gdańsk, 2006, GWP
|
| | |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21"
(zakończony)
Okres: |
2020-10-01 - 2021-02-28
|
Przejdź do planu
|
Typ zajęć: |
|
Koordynatorzy: |
IZABELA GÓRSKA |
Prowadzący grup: |
IZABELA GÓRSKA |
Lista studentów: |
(nie masz dostępu)
|
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22"
(zakończony)
Okres: |
2021-10-01 - 2022-02-28
|
Przejdź do planu
|
Typ zajęć: |
|
Koordynatorzy: |
IZABELA GÓRSKA |
Prowadzący grup: |
IZABELA GÓRSKA |
Lista studentów: |
(nie masz dostępu)
|
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23"
(zakończony)
Okres: |
2022-10-01 - 2023-02-28
|
Przejdź do planu
|
Typ zajęć: |
|
Koordynatorzy: |
IZABELA GÓRSKA |
Prowadzący grup: |
IZABELA GÓRSKA |
Lista studentów: |
(nie masz dostępu)
|
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24"
(zakończony)
Okres: |
2023-10-01 - 2024-02-29
|
Przejdź do planu
|
Typ zajęć: |
|
Koordynatorzy: |
IZABELA GÓRSKA |
Prowadzący grup: |
IZABELA GÓRSKA |
Lista studentów: |
(nie masz dostępu)
|
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
|
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim. Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
| |