Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SL>PEDO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika ogólna
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M13) Opis
(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M6) Film
(M7) Konsultacje
(M8) Pogadanka

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F4) Odpowiedź ustna
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P4) Test

Skrócony opis:

Przedmiotu pedagogika ogólna jest realizowany poprzez wykłady i ćwiczenia.Treści wykładów i ćwiczeń wzajemnie się uzupełniają i stanowią komplementarną całość. Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami pedagogiki jako nauki teoretycznej i praktycznej.

Pełny opis:

Celem kursu pedagogika ogólna realizowanego na studiach I stopnia terapii zajęciowej jest zapoznanie studentów

z podstawowymi zagadnieniami pedagogiki jako nauki. Wiedza ta w szczególności obejmuje historyczne i współczesne tło kształtowania się pedagogiki jako nauki, różnorodne koncepcje, teorie naukowe oraz swoista terminologie i pojęcia określające tożsamość nauki o wychowaniu jaka jest pedagogika m.in.:wychowanie,edukacja, socjalizacja, enkulturacja, środowiska wychowawcze, proces wychowania. Studenci zapoznają się z podstawowymi prawidłowościami pedagogiki oraz jej interdyscyplinarnym charakterem, który widoczny jest w związkach pedagogiki z innymi naukami o człowieku: filozofia, socjologia, psychologia, etyka, medycyna itp. Analizowane w trakcie kursu różne koncepcje wychowania będą dobrane tak, by pozwalały na pełniejsze zrozumienie istoty relacji wychowujacy-wychowywany czy tez terapeuta- klient w kontekście pracy terapeuty

zajęciowego.

Tematyka wykładów:

1-2.Pedagogika ogólna jako dyscyplina wiedzy: jej właściwości

i problematyka

3-4. Podstawy pedagogiki. Od filozofii człowieka do filozofii wychowania

5-6. Podstawowe pojęcia, terminy i koncepcje teoretyczne w pedagogice

7. Prawidłowości pedagogiki

Tematyka ćwiczeń:

1-2. Człowiek w procesie wychowania

3-4.Różne koncepcje wychowania w literaturze przedmiotu

5. Interdyscyplinarność pedagogiki

6-7.Tradycyjne i współczesne kierunki rozwoju wiedzy o wychowaniu

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 28
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 12
Opracowanie wyników 3
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 7
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 50
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

1. B. Śliwerski — Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków, 2012, Oficyna wydawnicza IMPUS

2. W. F. Kron — Pedagogika. Kluczowe zagadnienia.Podręcznik akademicki. Pojęcia, procesy, modele, Gdańsk,

2012, GWP

3. B. Śliwerski — Pedagogika. Podstawy o wychowaniu, t.I, Gdańsk, 2006, GWP

Efekty uczenia się:

EK1. Wiedza: Zna podstawy procesu wychowania. Zna i rozumie procesy zachodzące w otoczeniu i przemiany zachodzące we współczesnej rodzinie oraz innych głównych środowiskach życia człowieka, i ich konsekwencje dla zaspokajania potrzeb dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

EK2. Wiedza: Zna znaczenie podstawowych pojęć pedagogicznych, historie rozwoju pedagogiki, jak również jej przedmiot, cel i zadania.

EK3. Umiejętności: Potrafi opisać metodyczne aspekty wychowania oraz uczenia się i zastosować w terapii zajęciowej wiedzę na temat wychowania i uczenia się.

EK4. Umiejętności: Student potrafi określić rolę i zadania podstawowych

środowisk wychowawczych w kształtowaniu dojrzałej osobowości

EK5. Kompetencje: Postrzega osoby holistycznie - ich potrzeby fizyczne, psychiczne i duchowe traktuje jako jedność.

Metody i kryteria oceniania:

Zasady dopuszczenia do zaliczenia:

-Aktywność na zajęciach

-Przygotowanie pracy grupowej i udział w dyskusji na zadane tematy

-Spełnienie wszystkich dodatkowych wymagań, które określił prowadzący przedmiot

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

EK1, EK2 - test

EK3, EK4 - praca w grupach, udział w dyskusji

EK5 - dyskusja, obserwacja w trakcie zajęć

Kryteria oceny testu końcowego: za każą prawidłową odpowiedź 1 pkt.

90-100% bdb

80-89,9% plus db

70-79% db

66-69% plus dst

60-65,9% dst

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: IZABELA GÓRSKA
Prowadzący grup: IZABELA GÓRSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiotu pedagogika ogólna jest realizowany poprzez wykłady i ćwiczenia.Treści wykładów i ćwiczeń wzajemnie się uzupełniają i stanowią komplementarną całość. Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawami pedagogiki jako nauki teoretycznej i praktycznej.

Pełny opis:

Celem kursu pedagogika ogólna realizowanego na studiach I stopnia terapii zajęciowej jest zapoznanie studentów

z podstawowymi zagadnieniami pedagogiki jako nauki. Wiedza ta w szczególności obejmuje historyczne i współczesne tło kształtowania się pedagogiki jako nauki, różnorodne koncepcje, teorie naukowe oraz swoista terminologie i pojęcia określające tożsamość nauki o wychowaniu jaka jest pedagogika m.in.:wychowanie,edukacja, socjalizacja, enkulturacja, środowiska wychowawcze, proces wychowania. Studenci zapoznają się z podstawowymi prawidłowościami pedagogiki oraz jej interdyscyplinarnym charakterem, który widoczny jest w związkach pedagogiki z innymi naukami o człowieku: filozofia, socjologia, psychologia, etyka, medycyna itp. Analizowane w trakcie kursu różne koncepcje wychowania będą dobrane tak, by pozwalały na pełniejsze zrozumienie istoty relacji wychowujacy-wychowywany czy tez terapeuta- klient w kontekście pracy terapeuty

zajęciowego.

Tematyka wykładów:

1. Pedagogika ogólna jako dyscyplina wiedzy: jej właściwości

i problematyka

2. Podstawy pedagogiki. Od filozofii człowieka do filozofii wychowania

3. Podstawowe pojęcia, terminy i koncepcje teoretyczne w pedagogice

4. Prawidłowości pedagogiki

Tematyka ćwiczeń:

1.Człowiek w procesie wychowania

2.Różne koncepcje wychowania w literaturze przedmiotu

3.Interdyscyplinarność pedagogiki

4.Tradycyjne i współczesne kierunki rozwoju wiedzy o wychowaniu

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 28
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 12
Opracowanie wyników 3
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 7
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 50
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

1. B. Śliwerski — Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków, 2012, Oficyna wydawnicza IMPUS

2. W. F. Kron — Pedagogika. Kluczowe zagadnienia.Podręcznik akademicki. Pojęcia, procesy, modele, Gdańsk,

2012, GWP

3. B. Śliwerski — Pedagogika. Podstawy o wychowaniu, t.I, Gdańsk, 2006, GWP

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: IZABELA GÓRSKA
Prowadzący grup: IZABELA GÓRSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: IZABELA GÓRSKA
Prowadzący grup: IZABELA GÓRSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: IZABELA GÓRSKA
Prowadzący grup: IZABELA GÓRSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: IZABELA GÓRSKA
Prowadzący grup: IZABELA GÓRSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0