Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy komunikacji interpersonalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SL>PKI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy komunikacji interpersonalnej
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M12) Metoda sytuacyjna
(M13) Opis
(M14) Pokaz slajdów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M5) e-Learning
(M7) Konsultacje
(M8) Pogadanka
(M9) Metoda problemowa

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium
(F4) Odpowiedź ustna
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących
(P4) Test

Skrócony opis:

Warunki wstępne: brak.

Cel: Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pomocnych w sztuce komunikacji interpersonalnej. Sztuka ta ma na celu ułatwienie współpracy w grupie, osłabienie napięć i konfliktów oraz łagodzenie obyczajów.

Pełny opis:

Wykłady:

- człowiek na drodze do wspólnoty komunikacyjnej

- komunikacja i jej znaczenia

- składowe aktu komunikacji

- rodzaje kodów - kod jako filtr rzeczywistości

- funkcje języka, relatywizm językowy

- rola stereotypów w interpretacji aktów komunikacyjnych.

- kompetencje komunikacyjne

- początki badań nad procesem komunikacji interpersonalnej

- najważniejsze koncepcje i teorie komunikowania - retoryka Arystotelesa, symboliczny interakcjonizm, teoria systemowa (Szkoła Palo Alto), konstruktywiści, teoria skryptów

- podstawowe zasady komunikacji z pacjentem - oczekiwania klienta

- modele komunikacji medycznej

Ćwiczenia:

- kontekst procesu komunikacji interpersonalnej

- kanały komunikacji interpersonalnej

- czynniki warunkujące efektywność komunikacji interpersonalnej oraz bariery ją utrudniające

- znaczenie, rodzaje i funkcje komunikatów werbalnych

- aktywne słuchanie

- komunikacja niewerbalna i jej funkcje

- proksemika, zależności przestrzenne, znaczenie dotyku w relacji fizjoterapeuta - pacjent

- błędy jatrogenne w komunikacji

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności i średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:

Godziny wynikające z planu studiów - 42

Konsultacje przedmiotowe - 0

Egzaminy i zaliczenia w sesji - 2

Inne - 0

Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:

Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury - 26

Opracowanie wyników - 0

Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji - 7

Inne - 0

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta - 77

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu - 3

Literatura:

Literaturapodstawowa:

- Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 2009

- Adler R., Rosenfeld L.B., Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2011

- Chodkowska M., Byra S., Kazanowski Z., Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, Lublin 2010

- Cialdinini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2004

Literatura uzupełniająca:

- Davis M., Fanning P., McKay M., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2007

- Steward J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

EK 1 Wiedza:

K_W15 zna podstawowe zasady dotyczące komunikacji werbalnej i niewerbalnej, aktywnego słuchania; wie jak komunikować się w sposób asertywny; rozumie znaczenie czynników mających wpływ na efektywność komunikacji interpersonalnej

EK 2 Umiejętności:

K_U10 posiada umiejętności w zakresie prowadzenia debat, sporów; ma umiejętności asertywnego reagowania w rozmaitych relacjach interpersonalnych; umie krytycznie odnieść do błędów komunikacyjnych oraz barier w procesie komunikacji interpersonalnej

EK 3 Kompetencje:

K_K06 ma podstawowe kompetencje werbalne, niewerbalne, związane z autoprezentacją umożliwiające sprawne, efektywne komunikowanie się

Metody i kryteria oceniania:

Zasady dopuszczenia do zaliczenia:

1. obecność na zajęciach

2. aktywność w czasie dyskusji na zaproponowane tematy

3. uczestniczenie w pracach grupowych

4. spełnienie wszystkich dodatkowych wymagań, które określi koordynator przedmiotu

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

EK 1 - test

EK 2 - referat, prezentacja

EK 3 - dyskusja, obserwacja na zajęciach

Kryteria oceny testu wyboru: za każdą prawidłową odpowiedź 1 pkt.

90-100% bdb

80-89,9% plus db

70-79,9% db

66-69,9% plus dst

60%-65,9% dst

Ocena umiejętności praktycznych studenta:

Niesatysfakcjonujący, ocena 2.0:

Nie jest zainteresowany i unika możliwości stosowania swych umiejętności w praktyce

Satysfakcjonujący 3,0

Stosuje nabyte umiejętności w praktyce, lecz nie potrafi trafnie ich dobrać bez pomocy prowadzącego

Dobry 4,0

Stosuje nabyte umiejętności w praktyce, potrafi samodzielnie je dobierać z niewielką pomocą prowadzącego

Bardzo dobry 5,0

Stosuje nabyte umiejętności, potrafi samodzielnie je dobierać i oceniać ich trafność i skuteczność

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0