Podstawy komunikacji interpersonalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RTZ-SL>PKI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy komunikacji interpersonalnej |
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
Skrócony opis: |
Warunki wstępne: brak. Cel: Celem przedmiotu jest nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pomocnych w sztuce komunikacji interpersonalnej. Sztuka ta ma na celu ułatwienie współpracy w grupie, osłabienie napięć i konfliktów oraz łagodzenie obyczajów. |
Pełny opis: |
Wykłady: - człowiek na drodze do wspólnoty komunikacyjnej - komunikacja i jej znaczenia - składowe aktu komunikacji - rodzaje kodów - kod jako filtr rzeczywistości - funkcje języka, relatywizm językowy - rola stereotypów w interpretacji aktów komunikacyjnych. - kompetencje komunikacyjne - początki badań nad procesem komunikacji interpersonalnej - najważniejsze koncepcje i teorie komunikowania - retoryka Arystotelesa, symboliczny interakcjonizm, teoria systemowa (Szkoła Palo Alto), konstruktywiści, teoria skryptów - podstawowe zasady komunikacji z pacjentem - oczekiwania klienta - modele komunikacji medycznej Ćwiczenia: - kontekst procesu komunikacji interpersonalnej - kanały komunikacji interpersonalnej - czynniki warunkujące efektywność komunikacji interpersonalnej oraz bariery ją utrudniające - znaczenie, rodzaje i funkcje komunikatów werbalnych - aktywne słuchanie - komunikacja niewerbalna i jej funkcje - proksemika, zależności przestrzenne, znaczenie dotyku w relacji fizjoterapeuta - pacjent - błędy jatrogenne w komunikacji OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE Forma aktywności i średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: Godziny wynikające z planu studiów - 42 Konsultacje przedmiotowe - 0 Egzaminy i zaliczenia w sesji - 2 Inne - 0 Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury - 26 Opracowanie wyników - 0 Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji - 7 Inne - 0 Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta - 77 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu - 3 |
Literatura: |
Literaturapodstawowa: - Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 2009 - Adler R., Rosenfeld L.B., Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2011 - Chodkowska M., Byra S., Kazanowski Z., Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, Lublin 2010 - Cialdinini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2004 Literatura uzupełniająca: - Davis M., Fanning P., McKay M., Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2007 - Steward J. (red.), Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
EK 1 Wiedza: K_W15 zna podstawowe zasady dotyczące komunikacji werbalnej i niewerbalnej, aktywnego słuchania; wie jak komunikować się w sposób asertywny; rozumie znaczenie czynników mających wpływ na efektywność komunikacji interpersonalnej EK 2 Umiejętności: K_U10 posiada umiejętności w zakresie prowadzenia debat, sporów; ma umiejętności asertywnego reagowania w rozmaitych relacjach interpersonalnych; umie krytycznie odnieść do błędów komunikacyjnych oraz barier w procesie komunikacji interpersonalnej EK 3 Kompetencje: K_K06 ma podstawowe kompetencje werbalne, niewerbalne, związane z autoprezentacją umożliwiające sprawne, efektywne komunikowanie się |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady dopuszczenia do zaliczenia: 1. obecność na zajęciach 2. aktywność w czasie dyskusji na zaproponowane tematy 3. uczestniczenie w pracach grupowych 4. spełnienie wszystkich dodatkowych wymagań, które określi koordynator przedmiotu Sposób weryfikacji efektów kształcenia: EK 1 - test EK 2 - referat, prezentacja EK 3 - dyskusja, obserwacja na zajęciach Kryteria oceny testu wyboru: za każdą prawidłową odpowiedź 1 pkt. 90-100% bdb 80-89,9% plus db 70-79,9% db 66-69,9% plus dst 60%-65,9% dst Ocena umiejętności praktycznych studenta: Niesatysfakcjonujący, ocena 2.0: Nie jest zainteresowany i unika możliwości stosowania swych umiejętności w praktyce Satysfakcjonujący 3,0 Stosuje nabyte umiejętności w praktyce, lecz nie potrafi trafnie ich dobrać bez pomocy prowadzącego Dobry 4,0 Stosuje nabyte umiejętności w praktyce, potrafi samodzielnie je dobierać z niewielką pomocą prowadzącego Bardzo dobry 5,0 Stosuje nabyte umiejętności, potrafi samodzielnie je dobierać i oceniać ich trafność i skuteczność |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.