Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SL>PRAKT2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka
Jednostka: Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 10.00 LUB 9.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 03

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M15) Praca pod kierunkiem

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F4) Odpowiedź ustna

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Aleksandra Kulis

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Wiedza z zakresu wprowadzenia do terapii zajęciowej.

2). Podstawowe umiejętności z terapii zajęciowej.

3). Kinezjologia/Biomechanika kliniczna

3). Podstawowe umiejętności z zakresu komunikacji społecznej.

4). Metody coachingowe w terapii zajęciowej /Narzędzia komunikacji w terapii zajęciowej

CELE PRZEDMIOTU

1). Identyfikowanie problemów z zakresu terapii zajęciowej w różnych grupach klientów.

2). Stawianie celów terapii i nakreślanie planów interwencji.

3). Przeprowadzanie procesu terapeutycznego.

4). Udział w pracach interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego.

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1: Pod kierunkiem opiekuna praktyk: - identyfikowanie problemów zajęciowych w różnych grupach klientów, - stawianie celów terapii i nakreślanie planów interwencji nakierowanych na klienta, jego rodzinę i najbliższe otoczenie, - stosowanie modeli terapeutycznych i narzędzi diagnostycznych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ocenianie ich skuteczności. Zapoznanie się z procesem gromadzenia i prowadzenia dokumentacji przebiegu procesu terapii w różnych grupach klientów.Udział w pracach interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego oraz podejmowanie współpracy z innymi instytucjami mającymi wpływ na przebieg terapii.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 225
Konsultacje przedmiotowe -
Egzaminy i zaliczenia w sesji -
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury -
Opracowanie wyników -
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji -
Inne -
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 225
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 9
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Bac A. (red) Terapia zajęciowa. PZWL 2016.

2).Bac A. (red.) Ergonomia i adaptacje w terapii zajęciowej. PZWL 2019

3). Bac A. Janus E. Kulis A. Smrokowska-Reichmann A. Terapia zajęciowa w geriatrii

PZWL 2017

4). Batorowicz B. Szmurło M. Chrabota U. Terapia zajęciowa dzieci PZWL 2019

5). Pietkun K. Siminska J., Ogurskowski K. Nowacka K. Znaczenie terapii zajęciowej w domach pomocy społecznej. Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(4):195-204. ISSN 2391-8306. DOI: 10.5281/zenodo.16768

6). Rottermud J. Nawotny J. Terapia zajęciowa w rehabilitacji medycznej. Podręcznik dla studentów i terapeutów. Alfa Medica Press 2016, wyd.2.

7). Sienkiewicz Wilowska A. J. Terapia zajęciowa dla osób w okresie późnej dorosłości. Stan aktualny i pożądane kierunki zmian. Wydawnictwo Naukowe UAM 20192). Bac A. (red.) Ergonomia i adaptacje w terapii zajęciowej. PZWL 2019

Efekty uczenia się:

EK1 Umiejętności:

Student definiuje role i zadania terapeuty zajęciowego w różnych grupach klientów i tłumaczy działania znanymi teoriami terapii zajęciowej – odniesienie do efektów kierunkowych K_U12

EK2 Umiejętności:

Student potrafi identyfikować problemy zajęciowe w różnych grupach klientów – odniesienie do efektów kierunkowych K_U17

EK3

Umiejętności:

Student potrafi stawiać cele terapii i nakreślać plan interwencji nakierowany na klienta, jego rodzinę/opiekunów, i najbliższe otoczenie – odniesienie do efektów kierunkowych K_U11

EK4 Umiejętności:

Student posiada umiejętność prawidłowego stosowania modeli terapeutycznych i narzędzi diagnostycznych zgodnie z zasadami postępowania w terapii zajęciowej oraz ocenia ich skuteczność – odniesienie do efektów kierunkowych K_U19

EK5 Umiejętności:

Student potrafi analizować i gromadzić dokumentacje związaną z procesem terapii zajęciowej – odniesienie do efektów kierunkowych K_U14

EK7 Kompetencje społeczne:

Kompetencje społeczne: Student posiada umiejętność współpracy w interdyscyplinarnych zespołach terapeutycznych oraz z instytucjami mającymi wpływ na przebieg terapii, pracuje zgodnie z posiadanymi kompetencjami – odniesienie do efektów kierunkowych K_K08


EK8 Kompetencje społeczne:

Kompetencje społeczne: Student posiada umiejętność oceny i podnoszenia jakości usług terapii zajęciowej, ma świadomość potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego – odniesienie do efektów kierunkowych K_K14

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Odpowiedź ustna

2: Aktywność studenta

3: Zachowanie studenta

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Zaliczenia praktyki dokonuje w wyznaczonym terminie kierownik praktyk na podstawie opinii zamieszczonej w dzienniku praktyk wystawionej przez opiekuna praktyki z placówki, w której realizowana była praktyka.

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student z pomocą nauczyciela definiuje role i zadania terapeuty zajęciowego w różnych grupach klientów i tłumaczy działania znanymi sobie teoriami terapii zajęciowej.
4,0 Student z niewielka pomocą definiuje role i zadania terapeuty zajęciowego w różnych grupach klientów i tłumaczy działania znanymi sobie teoriami terapii zajęciowej.
5,0 Na ocenę 5 Student samodzielnie definiuje role i zadania terapeuty zajęciowego w różnych grupach klientów i tłumaczy działania znanymi sobie teoriami terapii zajęciowej.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student z pomocą nauczyciela potrafi identyfikować problemy zajęciowe w różnych grupach klientów.
4,0 Student z niewielka pomocą nauczyciela potrafi identyfikować problemy zajęciowe w różnych grupach klientów.
5,0 Student samodzielnie potrafi identyfikować problemy zajęciowe w różnych grupach klientów.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student z pomocą nauczyciela potrafi stawiać cele terapii i nakreślać plan interwencji nakierowany na klienta, jego rodzinę/opiekunów, i najbliższe otoczenie.
4,0 Student z niewielka pomocą nauczyciela potrafi stawiać cele terapii i nakreślać plan interwencji nakierowany na klienta, jego rodzinę/opiekunów, i najbliższe otoczenie.
5,0 Student samodzielnie potrafi stawiać cele terapii i nakreślać plan interwencji nakierowany na klienta, jego rodzinę/opiekunów, i najbliższe otoczenie.


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student z pomocą nauczyciela stosuje modele terapeutyczne i narzędzia diagnostyczne oraz ocenia ich skuteczność.
4,0 Student z niewielka pomocą nauczyciela stosuje modele terapeutyczne i narzędzia diagnostyczne oraz ocenia ich skuteczność.
5,0 Student samodzielnie stosuje modele terapeutyczne i narzędzia diagnostyczne oraz ocenia ich skuteczność.


EFEKT KSZTAŁCENIA 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student z pomocą nauczyciela potrafi analizować i gromadzić dokumentację związaną z procesem terapii zajęciowej.
4,0 Student z niewielka pomocą nauczyciela potrafi analizować i gromadzić dokumentację związaną z procesem terapii zajęciowej.
5,0 Na ocenę 5 Student samodzielnie potrafi analizować i gromadzić dokumentację związaną z procesem terapii zajęciowej.


EFEKT KSZTAŁCENIA 6

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student z pomocą nauczyciela współpracuje dla potrzeb terapii z innymi członkami zespołu terapeutycznego oraz różnymi instytucjami.
4,0 Student z niewielka pomocą nauczyciela współpracuje dla potrzeb terapii z innymi członkami zespołu terapeutycznego oraz różnymi instytucjami.
5,0 Student samodzielnie współpracuje dla potrzeb terapii z innymi członkami zespołu terapeutycznego oraz różnymi instytucjami.


EFEKT KSZTAŁCENIA 7

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student z pomocą nauczyciela potrafi ocenić jakość usług terapii zajęciowej, w stopniu podstawowym potrafi wskazać sposoby podnoszenia jakości usług terapii zajęciowej. ma niewielka świadomość potrzeby ciągłego rozwoju. zawodowego
4,0 Student z niewielka pomocą nauczyciela potrafi ocenić jakość usług terapii zajęciowej, w stopniu zadawalającym potrafi wskazać sposoby podnoszenia jakości usług terapii zajęciowej, ma niewielką świadomość potrzeby ciągłego rozwoju zawodowego.
5,0 Student samodzielnie potrafi ocenić jakość usług terapii zajęciowej, wyczerpująco potrafi wskazać sposoby podnoszenia jakości usług terapii zajęciowej, ma dużą świadomość potrzeby ciągłego rozwoju. zawodowego.
Praktyki zawodowe:

PRAKTYKI:

Miejsca realizacji praktyk: publiczne bądź niepubliczne placówki służby zdrowia oraz inne zakłady lecznicze: kliniki i szpitale uniwersyteckie, szpitale wojewódzkie i uzdrowiskowe, ośrodki rehabilitacji, specjalistyczne ośrodki szkoleniowo-rehabilitacyjne, szpitale specjalistyczne, szpitale powiatowe, centra edukacyjno –terapeutyczno – rehabilitacyjne, warsztaty terapii zajęciowej, szkoły i przedszkola przeznaczone dla osób z różnymi dysfunkcjami, fundacje/organizacje pracujące na rzecz osób z różnymi dysfunkcjami; obozy, kolonie organizowane przez w/w placówki.

Opiekunem studenta realizującego praktykę może być: terapeuta zajęciowy, pedagog, psycholog, fizjoterapeuta, lekarz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 250 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA BUKOWSKA, MARTA CURYŁO
Prowadzący grup: MARTA CURYŁO
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Identyfikowanie problemów z zakresu terapii zajęciowej w różnych grupach klientów. Stawianie celów terapii i nakreślanie planów interwencji. Przeprowadzanie procesu terapeutycznego. Udział w pracach interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego.

Pełny opis:

Pod kierunkiem opiekuna praktyk: - identyfikowanie problemów zajęciowych w różnych grupach klientów, - stawianie celów terapii i nakreślanie planów interwencji nakierowanych na klienta, jego rodzinę i najbliższe otoczenie, - stosowanie modeli terapeutycznych i narzędzi diagnostycznych oraz ocenianie ich skuteczności. Zapoznanie się z procesem gromadzenia i prowadzenia dokumentacji przebiegu procesu terapii w różnych grupach klientów.Udział w pracach interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego oraz podejmowanie współpracy z innymi instytucjami mającymi wpływ na przebieg terapii.

Literatura:

1.Bac A. (red.) Ergonomia i adaptacje w terapii zajęciowej. PZWL 2019

2..Bac A. (red) Terapia zajęciowa. PZWL 2016.

3.Bac A., Bednarczuk G., Kulis A., Kucharczyk B — Charakterystyka terapii zajęciowej jako profesji oraz specyfika pracy terapeuty zajęciowego., Postępy Rehabilitacji, 2009, 2, 43- 50.

4.Edward AS. Duncan E. — Foundations for Practice in Occupational Therapy, Livingstone, 2006,

5.Elsevier Churchill [2] Willard & Spackmans — Occupational Therapy, - Lippincot Williams & Wilkins 2003.

Uwagi:

250 godzin (5 tygodni)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 225 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA BUKOWSKA
Prowadzący grup: ANNA BUKOWSKA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 250 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MARTA CURYŁO
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 225 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ALEKSANDRA KULIS
Prowadzący grup: ALEKSANDRA KULIS
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 225 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ALEKSANDRA KULIS
Prowadzący grup: ALEKSANDRA KULIS
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki, 225 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ALEKSANDRA KULIS
Prowadzący grup: ALEKSANDRA KULIS
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0