Terapia zajęciowa osób z trudnościami uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RTZ-SL>TEROSUCZ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Terapia zajęciowa osób z trudnościami uczenia się | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 06 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F2) Ćwiczenia praktyczne |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Paweł Żychowicz WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Podstawowe wiadomości z zakresu psychologii, pedagogiki ogólnej i specjalnej, terapii zajęciowej w pediatrii i diagnostyki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 2). Znajomość podstaw terapii nakierowanej na klienta i jego rodzinę. 3). Znajomość modeli terapii zajęciowej i umiejętność ich stosowania. CELE PRZEDMIOTU 1). Rozwijanie umiejętności przeprowadzenia procesu terapeutycznego ukierunkowanego na potrzeby dziecka z trudnościami uczenia się, podczas zajęć w szkole oraz na zajęciach pozaszkolnych. 2). Przygotowanie do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzinami. 3). Zapoznanie z procesem terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną i z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną oraz ich opiekunami. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Pojęcia związane z trudnościami w uczeniu się w Polsce. Definicja, terminy, przyczyny, objawy i klasyfikacja trudności w uczeniu się i niepełnosprawności intelektualnej. 2: Wprowadzenie do przeprowadzenia procesu terapeutycznego ukierunkowanego na potrzeby dziecka z trudnościami uczenia się podczas zajęć w szkole i w miejscach zajęć pozaszkolnych. 3: Planowanie i wdrażanie interwencji terapeutycznej podczas pracy z dzieckiem z trudnościami uczenia się w środowisku szkolnym i miejscach zajęć pozaszkolnych. 4: Czynności życia codziennego oraz zabawa, nauka i praca osób z niepełnosprawnością intelektualną. Potrzeby zajęciowe oraz zmiany w zajęciach osób z niepełnosprawnością intelektualną czasie starzenia się. 5: Proces terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną i z niepełnosprawnością sprzężoną oraz ich otoczeniem. 6: Przepisy prawne i organizacje pozarządowe, a możliwości wsparcia środowiskowego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Perspektywy rozwoju terapii zajęciowej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce. 7: Interwencje w terapii zajęciowej osób z trudnościami w uczeniu się i niepełnosprawnością intelektualną ĆWICZENIA 1: Wprowadzenie do przeprowadzenia procesu terapeutycznego ukierunkowanego na potrzeby dziecka z trudnościami uczenia się podczas zajęć w szkole i zajęć pozaszkolnych. 2: Sytuacja społeczna osób dorosłych z trudnościami w uczeniu się - zadania terapeutów zajęciowych. 3: Planowanie procesu terapii z osobami z trudnościami w uczeniu się. Proces terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną i z niepełnosprawnością sprzężoną oraz z osobami z ich otoczenia. 4: Przeprowadzanie procesu terapeutycznego ukierunkowanego na potrzeby dziecka podczas zajęć w szkole i zajęć pozaszkolnych. 5: Terapia zajęciowa dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej. 6: Analiza przeprowadzonego procesu terapeutycznego ukierunkowanego na potrzeby dziecka podczas zajęć w szkole i zajęć pozaszkolnych.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Janus E. (red.) Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, 2018, Wyd. Lekarskie PZWL 2). Lillywhite A., Halnes D., Occupational therapy and people with learning disabilities, London, 2010, College of Occupational Therapists 3). Case- Smith J, Occupational therapy for children, Missouri 2009, Elsevier LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Kulis A., Terapia zajęciowa w pediatrii [W:] A. Bac (red.) Terapia zajęciowa, Warszawa 2016, PZWL 2). Goodman J., Hurst J., Locke C. — Occupational Therapy for People with Learning Disabilities: A Practical Guide., London, 2009, Churchill Livingstone |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Umiejętności: Student potrafi gromadzić i interpretować informacje o umiejętnościach dziecka, jego potrzebach podczas uczestnictwa w edukacji w środowisku szkolnym oraz podczas zajęć pozaszkolnych. – K_U03 EK2 Umiejętności: Współpracuje z dzieckiem, jego rodzicami/ opiekunami oraz nauczycielami w celu stosowania terapii zgodnej z zasadami praktyki nakierowanej na potrzeby klienta. – K_U11 EK3 Umiejętności: Wykorzystuje własne umiejętności kreatywne i techniczne w celu ułatwienia dziecku pełnego uczestnictwa w edukacji i zajęciach pozaszkolnych. – K_U24 EK4 Umiejętności: Stosuje narzędzia oceny zajęć codziennych, ocenia środowisko życia oraz stosuje różne sposoby komunikacji z osobami z trudnościami uczenia się i z niepełnosprawnością intelektualną. – K_U14 EK5 Umiejętności: Student stosuje wybrany model w procesie terapii zajęciowej oraz formułuje krótko i długoterminowe cele terapii zajęciowej w odniesieniu do osób z trudnościami uczenia się i z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin zgodnie z zasadami terapii nakierowanej na potrzeby klienta. – K_U19 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Ćwiczenia praktyczne 2: Projekt zespołowy OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formujących WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Aktywne uczestnictwo w zajęciach 2: Realizacja i zaliczenie projektu KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 42 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | PAWEŁ ŻYCHOWICZ | |
Prowadzący grup: | PAWEŁ ŻYCHOWICZ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kliniczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 42 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | PAWEŁ ŻYCHOWICZ | |
Prowadzący grup: | MARTA FRANKIEWICZ, PAWEŁ ŻYCHOWICZ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kliniczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-03-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | PAWEŁ ŻYCHOWICZ | |
Prowadzący grup: | MARTA FRANKIEWICZ, PAWEŁ ŻYCHOWICZ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kliniczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | PAWEŁ ŻYCHOWICZ | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | PAWEŁ ŻYCHOWICZ | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kliniczne - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.