Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia zajęciowa osób z trudnościami uczenia się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SL>TEROSUCZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia zajęciowa osób z trudnościami uczenia się
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 06

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Paweł Żychowicz

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowe wiadomości z zakresu psychologii, pedagogiki ogólnej i specjalnej, terapii zajęciowej w pediatrii i diagnostyki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

2). Znajomość podstaw terapii nakierowanej na klienta i jego rodzinę.

3). Znajomość modeli terapii zajęciowej i umiejętność ich stosowania.

CELE PRZEDMIOTU

1). Rozwijanie umiejętności przeprowadzenia procesu terapeutycznego ukierunkowanego na potrzeby dziecka z trudnościami uczenia się, podczas zajęć w szkole oraz na zajęciach pozaszkolnych.

2). Przygotowanie do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzinami.

3). Zapoznanie z procesem terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną i z osobami z niepełnosprawnością sprzężoną oraz ich opiekunami.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Pojęcia związane z trudnościami w uczeniu się w Polsce. Definicja, terminy, przyczyny, objawy i klasyfikacja trudności w uczeniu się i niepełnosprawności intelektualnej.

2: Wprowadzenie do przeprowadzenia procesu terapeutycznego ukierunkowanego na potrzeby dziecka z trudnościami uczenia się podczas zajęć w szkole i w miejscach zajęć pozaszkolnych.

3: Planowanie i wdrażanie interwencji terapeutycznej podczas pracy z dzieckiem z trudnościami uczenia się w środowisku szkolnym i miejscach zajęć pozaszkolnych.

4: Czynności życia codziennego oraz zabawa, nauka i praca osób z niepełnosprawnością intelektualną. Potrzeby zajęciowe oraz zmiany w zajęciach osób z niepełnosprawnością intelektualną czasie starzenia się.

5: Proces terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną i z niepełnosprawnością sprzężoną oraz ich otoczeniem.

6: Przepisy prawne i organizacje pozarządowe, a możliwości wsparcia środowiskowego osób z niepełnosprawnością intelektualną. Perspektywy rozwoju terapii zajęciowej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce.

7: Interwencje w terapii zajęciowej osób z trudnościami w uczeniu się i niepełnosprawnością intelektualną

ĆWICZENIA

1: Wprowadzenie do przeprowadzenia procesu terapeutycznego ukierunkowanego na potrzeby dziecka z trudnościami uczenia się podczas zajęć w szkole i zajęć pozaszkolnych.

2: Sytuacja społeczna osób dorosłych z trudnościami w uczeniu się - zadania terapeutów zajęciowych.

3: Planowanie procesu terapii z osobami z trudnościami w uczeniu się. Proces terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną i z niepełnosprawnością sprzężoną oraz z osobami z ich otoczenia.

4: Przeprowadzanie procesu terapeutycznego ukierunkowanego na potrzeby dziecka podczas zajęć w szkole i zajęć pozaszkolnych.

5: Terapia zajęciowa dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej.

6: Analiza przeprowadzonego procesu terapeutycznego ukierunkowanego na potrzeby dziecka podczas zajęć w szkole i zajęć pozaszkolnych.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 56
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 12
Opracowanie wyników 0
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 5
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 75
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Janus E. (red.) Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, 2018, Wyd. Lekarskie PZWL

2). Lillywhite A., Halnes D., Occupational therapy and people with learning disabilities, London,

2010, College of Occupational Therapists

3). Case- Smith J, Occupational therapy for children, Missouri 2009, Elsevier

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Kulis A., Terapia zajęciowa w pediatrii [W:] A. Bac (red.) Terapia zajęciowa, Warszawa 2016, PZWL

2). Goodman J., Hurst J., Locke C. — Occupational Therapy for People with Learning Disabilities: A Practical Guide., London, 2009, Churchill Livingstone

Efekty uczenia się:

EK1 Umiejętności:

Student potrafi gromadzić i interpretować informacje o umiejętnościach dziecka, jego potrzebach podczas uczestnictwa w edukacji w środowisku szkolnym oraz podczas zajęć pozaszkolnych. – K_U03

EK2 Umiejętności:

Współpracuje z dzieckiem, jego rodzicami/ opiekunami oraz nauczycielami w celu stosowania terapii zgodnej z zasadami praktyki nakierowanej na potrzeby klienta. – K_U11

EK3 Umiejętności:

Wykorzystuje własne umiejętności kreatywne i techniczne w celu ułatwienia dziecku pełnego uczestnictwa w edukacji i zajęciach pozaszkolnych. – K_U24

EK4 Umiejętności:

Stosuje narzędzia oceny zajęć codziennych, ocenia środowisko życia oraz stosuje różne sposoby komunikacji z osobami z trudnościami uczenia się i z niepełnosprawnością intelektualną. – K_U14

EK5 Umiejętności:

Student stosuje wybrany model w procesie terapii zajęciowej oraz formułuje krótko i długoterminowe cele terapii zajęciowej w odniesieniu do osób z trudnościami uczenia się i z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin zgodnie z zasadami terapii nakierowanej na potrzeby klienta. – K_U19

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Ćwiczenia praktyczne

2: Projekt zespołowy

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Aktywne uczestnictwo w zajęciach

2: Realizacja i zaliczenie projektu

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi, z dużą pomocą nauczyciela, gromadzić i interpretować informacje o umiejętnościach dziecka, jego potrzebach podczas uczestnictwa w edukacji w środowisku szkolnym oraz podczas zajęć pozaszkolnych.
4,0 Student potrafi, z niewielka pomocą nauczyciela, gromadzić i interpretować informacje o umiejętnościach dziecka, jego potrzebach podczas uczestnictwa w edukacji w środowisku szkolnym oraz podczas zajęć pozaszkolnych.
5,0 Student potrafi samodzielnie gromadzić i interpretować informacje o umiejętnościach dziecka, jego potrzebach podczas uczestnictwa w edukacji w środowisku szkolnym oraz podczas zajęć pozaszkolnych.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student z dużymi problemami i pomocą nauczyciela współpracuje z dzieckiem, jego rodzicami/opiekunami oraz nauczycielami w celu stosowania terapii zgodnej z zasadami praktyki nakierowanej na potrzeby klienta.
4,0 Student z niewielką pomocą nauczyciela współpracuje z dzieckiem, jego rodzicami/opiekunami oraz nauczycielami w celu stosowania terapii zgodnej z zasadami praktyki nakierowanej na potrzeby klienta.
5,0 Student samodzielnie współpracuje z dzieckiem, jego rodzicami/ opiekunami oraz nauczycielami w celu stosowania terapii zgodnej z zasadami praktyki nakierowanej na potrzeby klienta.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student wymaga stałej kontroli podczas wykorzystywania własnych umiejętności kreatywnych i technicznych w celu ułatwienia dziecku pełnego uczestnictwa w edukacji i zajęciach pozaszkolnych.
4,0 Student z niewielką pomocą nauczyciela wykorzystuje własne umiejętności kreatywne i techniczne w celu ułatwienia dziecku pełnego uczestnictwa w edukacji i zajęciach pozaszkolnych.
5,0 Student potrafi wykorzystać w pełni swoje umiejętności kreatywne i techniczne w celu ułatwienia dziecku pełnego uczestnictwa w edukacji i zajęciach pozaszkolnych.


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student z niewielką pomocą nauczyciela stosuje narzędzia oceny zajęć codziennych, dobiera narzędzia oceny środowiska życia oraz podejmuje próby stosowania różnych sposobów komunikacji z osobami z trudnościami uczenia się lub z niepełnosprawnością intelektualną.
4,0 Student stosuje podstawowe narzędzia oceny zajęć codziennych, dobiera narzędzia oceny środowiska życia oraz wykorzystuje zalecone sposoby komunikacji z osobami z trudnościami uczenia się lub z niepełnosprawnością intelektualną.
5,0 Student dobiera i stosuje narzędzia oceny zajęć codziennych oraz oceny środowiska życia, a także stosuje różne sposoby komunikacji z osobami z trudnościami uczenia się lub z niepełnosprawnością intelektualną.


EFEKT KSZTAŁCENIA 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student stosuje wybrany model w procesie terapii zajęciowej często korzystając z pomocy nauczyciela oraz formułuje krótko i długoterminowe cele terapii zajęciowej w odniesieniu do osób z trudnościami uczenia się lub z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin zgodnie z zasadami terapii nakierowanej na potrzeby klienta.
4,0 Student stosuje z niewielką pomocą nauczyciela wybrany model w procesie terapii zajęciowej oraz formułuje krótko i długoterminowe cele terapii zajęciowej w odniesieniu do osób z trudnościami uczenia się lub z niepełnosprawnością intelektualna i ich rodzin zgodnie z zasadami terapii nakierowanej na potrzeby klienta.
5,0 Student samodzielnie stosuje wybrany model w procesie terapii zajęciowej oraz formułuje krótko i długoterminowe cele terapii zajęciowej w odniesieniu do osób z trudnościami uczenia się lub z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin zgodnie z zasadami terapii nakierowanej na potrzeby klienta.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 42 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Prowadzący grup: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kliniczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 42 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Prowadzący grup: MARTA FRANKIEWICZ, PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kliniczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-03-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Prowadzący grup: MARTA FRANKIEWICZ, PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kliniczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kliniczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: PAWEŁ ŻYCHOWICZ
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kliniczne - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0