Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia sztuką

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SL>TERSZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0210) Sztuka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Terapia sztuką
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Zajęcia laboratoryjne
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M11) Metoda projektów
(M14) Pokaz slajdów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M20) Udostępnianie sztuki
(M4) Dyskusja
(M7) Konsultacje
(M8) Pogadanka

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F6) Projekt indywidualny
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. Marek Pokutycki

WYMAGANIA WSTĘPNE

1. Podstawowe wiadomości z zakresu kultury i sztuki.

2. Umiejętność samodzielnego i kreatywnego myślenia.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Bo nie jest światło, by pod korcem stało.... Artyści niedoceniani. / Gauguin, Norwid, Gaudi /

2: Sztuka kaligrafii i jej związek z holistycznym rozwojem jednostki.

3: Obiektywne i subiektywne poczucie piękna. Kanony urody.

4: Teoria barw. Odkrywanie kolorów, rodzaje barw, ich znaczenie i zastosowanie. Kolory właściwe dla różnych typów urody.

5: Gustaw Klimt - nieprzemijająca wartość dzieł sztuki.

6: Coco Chanel : „Moda przemija – styl pozostaje”.

7: Op - art. Sztuka złudzeń.

8: Wszechstronność w sztuce - Stanisław Wyspiański.

9: Sztuka makijażu. Piękno kobiecej twarzy, poszukiwanie właściwych danej osobie sposobów kreowania wizerunku. Makijaż sylwestrowy.

10: Sztuka jako narzędzie pozawerbalnego komunikowania się. Rysunek.

11: Delectare i permovere. Co nas zachwyca i porusza w dziełach sztuki. /Beksiński, Witkacy/.

12: Land art . Sztuka ziemi. / Andy Goldsworthy/.

13: Polska sztuka ludowa. Możliwości i inspiracje.

14: Recykling w sztuce i modzie.

ĆWICZENIA

1: Zajęcia organizacyjne; zapoznanie studentów z głównymi celami przedmiotu "Estetyka i sztuka", tematyką zajęć laboratoryjnych i sposobem ich prowadzenia. Omówienie warunków uzyskania zaliczenia i przedstawienie literatury przedmiotu.

2: Zajęcia integracyjne - zabawa, umożliwiająca studentom I roku przełamanie bariery wstydu i nieśmiałości, ułatwiająca swobodne i twórcze wypowiadanie się, wyzwalające naturalną spontaniczność.

3: Sztuka projektowania ubioru - pokaz mody. Ubiór w kreacji własnego wizerunku.

4: Sztuka projektowania ubioru – projektowanie i wykonanie ekstrawaganckich nakryć głowy.

5: Prezentacje referatów: "Vivien Westwood", Coco Chanel, Historia makijażu, przygotowanych w zespołach.

6: Rozwijanie sprawności małej motoryki. Kaligrafia jako sposób kształcenia precyzyjnego działania. Nauka pisania atramentem i piórem ze stalówką.

7: Ćwiczenia w kaligrafii. Nauka pisania bambusowym piórem.

8: Sztuka estetycznego i pięknego podpisywania się. Opracowanie wzoru własnego eleganckiego podpisu. Kursywa – wstęp do kaligrafii.

9: Sztuka Op - art. Wykonanie rysunkowych projektów, które można wykorzystać do wykonania manicure według kanonów tej sztuki

10: Realizacja wykonanych projektów manicure na wzornikach - próbnikach do lakierów.

11: Ozdobny makijaż sylwestrowy. Projektowanie na papierze odważnych, ekstrawaganckich makijaży sylwestrowych.

12: Realizacja wykonanych projektów makijażu sylwestrowego.

13: Ozdoby świąteczne na polski wigilijny stół. Polska sztuka ludowa osadzona głęboko w tradycji narodowej.

14: Sztuka zdobienia ciała - Body Paiting. Tatuaże wykonane farbami do body paitingu.

15: Podsumowanie prowadzonych zajęć i zaliczenie przedmiotu.



OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów ….56
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji …30
Inne …14
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta …44
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Arciszewska - Binnebese Alina - Szczęśliwy świat tworzenia, czyli arteterapia: materiały metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, w szkołach i gimnazjach, w placówkach szkolno wychowawczych szkolnictwa specjalnego, w świetlicach szkolnych i terapeutycznych, na koloniach, obozach i wycieczkach., Toruń, 2003, BEA

2). Red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska — Arteterapia w medycynie i edukacji, Łódź, 2008, Wyższa Szkoła Humanistyczno Ekonomiczna.

3). Handford Olga, Wiesław Karolak — Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódz,2008, WSHE .

4). Gładyszewska - Cylulko Joanna — Wspomaganie dzieci nieśmiałych poprzez wizualizacje i inne techniki

arteterapii, Kraków, 2007, Impuls

5). Oster Gerald D., Gould Patricia — Rysunek w psychoterapii, Gdańsk, 2003, GWP

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Polskie stowarzyszenie terapii przez sztukę (PSTS) - http://areterapia.pl, Lublin, 2013, Wydział artystyczny UMCS.

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Student rozumie pojecie "terapia sztuka" i wie, na czym polegają jej zasadnicze funkcje (poznawcza, diagnostyczna, rehabilitacyjna, rekreacyjna, komunikacyjna, profilaktyczna i resocjalizacyjna). Posiada wiedze z zakresu najbardziej przydatnych technik i form pracy wykorzystywanych w terapii różnych rodzajów dysfunkcji.


EK2 Umiejętności:

Umie swobodnie korzystać z języka sztuki i inspirować działania rozwijające twórczy potencjał podopiecznych. Potrafi dokonywać analizy prac plastycznych i umie właściwie je interpretować. Potrafi organizować zajęcia terapeutyczne wykorzystujące medium sztuki w pracy z dziećmi i dorosłymi.


EK3 Kompetencje społeczne:

Posiada dużą wrażliwość i empatie. Zachowuje autonomie własna oraz uznaje autonomie innych osób i grup społecznych, z którymi współpracuje oraz odbiorców swoich działań zawodowych. Wspiera partnerstwo klienta w procesie terapii zajęciowej.


Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach.

2: Ćwiczenia praktyczne.

3: Projekt indywidualny.

4: Projekt zespołowy.

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących.

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Aktywność na zajęciach.

2: Ćwiczenia praktyczne.

3: Projekt indywidualny.

4: Projekt zespołowy.

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student ma podstawową wiedze z zakresu terapii sztuką, posiada minimum wiedzy z zakresu podstawowych jej funkcji: poznawczej, rehabilitacyjnej, rekreacyjnej, profilaktycznej i resocjalizacyjnej, opanował minimum warsztatu terapeuty wykorzystującego sztukę.
4,0 Student wie, na czym polega terapia przez sztukę. Wykazuje dobra znajomość technik plastycznych stosowanych w terapii różnych rodzajów dysfunkcji dzieci i dorosłych
5,0 Student posiada szeroka wiedze z zakresu twórczej terapii i jej różnorodnych funkcji. Zna język sztuki i jego przydatność w rozpoznawaniu dysfunkcji oraz w działaniach profilaktycznych, reedukacyjnych i resocjalizacyjnych. Umiejętnie wykorzystuje medium sztuki w praktyce.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student umie posługiwać się z językiem sztuki i świadomie korzystać z jego różnych mediów. Wykazuje minimalna aktywność w realizacji zadań warsztatowych.
4,0 Student wie, na czym polega terapia przez sztukę. Wykazuje dobra znajomość technik plastycznych stosowanych w terapii różnych rodzajów dysfunkcji dzieci i dorosłych.
5,0 Student posiada szeroka wiedze z zakresu twórczej terapii i jej różnorodnych funkcji. Zna język sztuki i jego przydatność w rozpoznawaniu dysfunkcji oraz w działaniach profilaktycznych, reedukacyjnych i resocjalizacyjnych. Umiejętnie wykorzystuje medium sztuki w praktyce.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 student zachowuje autonomię własną oraz szanuje autonomię innych osób i grup społecznych.
4,0 Student zachowuje autonomię własną oraz szanuje autonomię innych osób i grup społecznych. Cechuje go wrażliwość i empatia
5,0 Kompetencje społeczne:

Posiada dużą wrażliwość i empatie. Zachowuje autonomie własna oraz uznaje i szanuje autonomię innych osób i grup społecznych, z którymi współpracuje oraz odbiorców swoich działań zawodowych. Wspiera partnerstwo klienta w procesie terapii sztuką.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 42 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAREK POKUTYCKI
Prowadzący grup: MAREK POKUTYCKI
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. Marek Pokutycki

WYMAGANIA WSTĘPNE

1. Podstawowe wiadomości z zakresu kultury i sztuki.

2. Umiejętność samodzielnego i kreatywnego myślenia.

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1: Zajęcia organizacyjne: Zapoznanie z tematyka zajęć laboratoryjnych i głównymi celami przedmiotu "terapia sztuka" oraz forma prowadzenia ćwiczeń. Omówienie warunków uzyskania zaliczenia. Przedstawienie literatury przedmiotu.

2: Zajęcia integracyjne - ludoterapia. Zabawa i jej rola w prowadzeniu zajęć terapeutycznych.Kształtowanie postaw umożliwiających przełamanie bariery wstydu i nieśmiałości , kształcenie umiejętności swobodnego i twórczego wypowiadania się, odkrywanie własnych uzdolnień artystycznych, wyzwalanie naturalnej spontaniczności poprzez posługiwanie się różnymi formami ekspresji.

3: Proces twórczy jako siła uzdrawiająca. Łączenie różnych mediów sztuki. Projektowanie papierowych strojów, pokaz mody. Zajęcia rozwijające pomysłowość i ekspresję twórczą. Indywidualizowanie działań plastycznych pozwalających akceptować siebie i drugiego człowieka takim, jaki jest.Usprawnianie narządów ruchu.


4: Origami - latające maszyny. Sztuka składania papieru. Wykorzystanie origami jako ćwiczenia które usprawnia małą motorykę, relaksuje, podnosi samoocenę pacjenta.


5: Tworzenie zabawek. Dialog z najprostszym tworzywem plastycznym. Samodzielna budowa prostych zabawek usprawniających manualnie, logopedycznie, poprawiających motorykę i koordynacje ruchowa.

6: Grafika - drukowanie jesiennych liści. Kształtowanie wrażliwości na piękno otaczającego świata - poszukiwanie uniwersalnych wartości w świecie przyrody. Zajęcia plastyczne wykorzystujące technikę frottage, pozwalające każdemu uczestnikowi odnieść artystyczny sukces. Działania terapeutyczne podnoszące poczucie własnej wartości, pozwalające zredukować negatywne emocje, napięcia i stres.


7: Ozdoby świąteczne. Kształtowanie empatii, korygowanie zaburzonych doświadczeń i relacji emocjonalnych dziecka w grupie i rodzinie. Tworzenie prac plastycznych wykorzystujących głęboko osadzone w tradycji i kulturze święta Bożego Narodzenia.. Świeczniki z pomarańczy i goździków na wigilijny stół.


8: Ozdoby świąteczne c.d. Kształtowanie nowych wzorców i sposobów postępowania, dostrzeganie istotnych wartości scalających grupę i rodzinę wszystkiego, co można znaleźć we własnej kuchni. Bombki choinkowe z przypraw, ziół, kasz, makaronów itp.


9: Sztuka użytkowa przykładem kreatywnych zajęć terapeutycznych. Recykling w sztuce. Wykorzystanie zużytych butelek do tworzenia dzieł sztuki użytkowej.

10: Sztuka użytkowa c.d. Kreowanie otaczającej rzeczywistości, zmienianie wystroju wnętrza, w którym funkcjonujemy. Rola koloru w kształtowaniu walorów estetycznych "własnego świata", wyrabianie poczucia smaku, nauka precyzyjnego i planowego działania w celu uzyskania określonego artefaktu.

11: Teatr lalkowy. Tworzenie kukiełek do teatrzyku lalkowego. Zajęcia usprawniające małą motorykę.

12: Teatr lalkowy c.d. Tworzenie kukiełek z najprostszych materiałów plastycznych. Kijka do szaszłyków, żołędzia i kartki papieru kserograficznego.

13: Pozawerbalna komunikacja interpersonalna. Rysunek w psychoterapii. Testy rysunkowe "Dom", "Drzewo", "Osoba", "Osoba w deszczu", "Narysuj rodzinę". Jak prawidłowo przeprowadzić testy rysunkowe.


14: Analiza testów rysunkowych. Jak rozpoznać problemy dziecka, które nie może, lub nie chce o nich opowiadać. Rysunek relaksacyjny. Działania plastyczne wspomagające pracę z pacjentami pobudzonymi emocjonalnie .Podsumowanie zajęć i zaliczenie przedmiotu



OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 42
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 2
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 6
Inne
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 50…
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Arciszewska - Binnebese Alina - Szczęśliwy świat tworzenia, czyli arteterapia: materiały metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, w szkołach i gimnazjach, w placówkach szkolno wychowawczych szkolnictwa specjalnego, w świetlicach szkolnych i terapeutycznych, na koloniach, obozach i wycieczkach., Toruń, 2003, BEA

2). Red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska — Arteterapia w medycynie i edukacji, Łódź, 2008, Wyższa Szkoła Humanistyczno Ekonomiczna.

3). Handford Olga, Wiesław Karolak — Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódz,2008, WSHE .

4). Gładyszewska - Cylulko Joanna — Wspomaganie dzieci nieśmiałych poprzez wizualizacje i inne techniki

arteterapii, Kraków, 2007, Impuls

5). Oster Gerald D., Gould Patricia — Rysunek w psychoterapii, Gdańsk, 2003, GWP

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Polskie stowarzyszenie terapii przez sztukę (PSTS) - http://areterapia.pl, Lublin, 2013, Wydział artystyczny UMCS.

Uwagi:

Bez zmian. Treści takie jak w podstawowych informacjach o przedmiocie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 42 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAREK POKUTYCKI
Prowadzący grup: MAREK POKUTYCKI
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 42 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Marczak, MAREK POKUTYCKI
Prowadzący grup: MAREK POKUTYCKI
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 42 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAREK POKUTYCKI
Prowadzący grup: MAREK POKUTYCKI
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 42 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MAREK POKUTYCKI
Prowadzący grup: MAREK POKUTYCKI
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0