Terapia sztuką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RTZ-SL>TERSZ | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Terapia sztuką | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. Marek Pokutycki WYMAGANIA WSTĘPNE 1. Podstawowe wiadomości z zakresu kultury i sztuki. 2. Umiejętność samodzielnego i kreatywnego myślenia. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Bo nie jest światło, by pod korcem stało.... Artyści niedoceniani. / Gauguin, Norwid, Gaudi / 2: Sztuka kaligrafii i jej związek z holistycznym rozwojem jednostki. 3: Obiektywne i subiektywne poczucie piękna. Kanony urody. 4: Teoria barw. Odkrywanie kolorów, rodzaje barw, ich znaczenie i zastosowanie. Kolory właściwe dla różnych typów urody. 5: Gustaw Klimt - nieprzemijająca wartość dzieł sztuki. 6: Coco Chanel : „Moda przemija – styl pozostaje”. 7: Op - art. Sztuka złudzeń. 8: Wszechstronność w sztuce - Stanisław Wyspiański. 9: Sztuka makijażu. Piękno kobiecej twarzy, poszukiwanie właściwych danej osobie sposobów kreowania wizerunku. Makijaż sylwestrowy. 10: Sztuka jako narzędzie pozawerbalnego komunikowania się. Rysunek. 11: Delectare i permovere. Co nas zachwyca i porusza w dziełach sztuki. /Beksiński, Witkacy/. 12: Land art . Sztuka ziemi. / Andy Goldsworthy/. 13: Polska sztuka ludowa. Możliwości i inspiracje. 14: Recykling w sztuce i modzie. ĆWICZENIA 1: Zajęcia organizacyjne; zapoznanie studentów z głównymi celami przedmiotu "Estetyka i sztuka", tematyką zajęć laboratoryjnych i sposobem ich prowadzenia. Omówienie warunków uzyskania zaliczenia i przedstawienie literatury przedmiotu. 2: Zajęcia integracyjne - zabawa, umożliwiająca studentom I roku przełamanie bariery wstydu i nieśmiałości, ułatwiająca swobodne i twórcze wypowiadanie się, wyzwalające naturalną spontaniczność. 3: Sztuka projektowania ubioru - pokaz mody. Ubiór w kreacji własnego wizerunku. 4: Sztuka projektowania ubioru – projektowanie i wykonanie ekstrawaganckich nakryć głowy. 5: Prezentacje referatów: "Vivien Westwood", Coco Chanel, Historia makijażu, przygotowanych w zespołach. 6: Rozwijanie sprawności małej motoryki. Kaligrafia jako sposób kształcenia precyzyjnego działania. Nauka pisania atramentem i piórem ze stalówką. 7: Ćwiczenia w kaligrafii. Nauka pisania bambusowym piórem. 8: Sztuka estetycznego i pięknego podpisywania się. Opracowanie wzoru własnego eleganckiego podpisu. Kursywa – wstęp do kaligrafii. 9: Sztuka Op - art. Wykonanie rysunkowych projektów, które można wykorzystać do wykonania manicure według kanonów tej sztuki 10: Realizacja wykonanych projektów manicure na wzornikach - próbnikach do lakierów. 11: Ozdobny makijaż sylwestrowy. Projektowanie na papierze odważnych, ekstrawaganckich makijaży sylwestrowych. 12: Realizacja wykonanych projektów makijażu sylwestrowego. 13: Ozdoby świąteczne na polski wigilijny stół. Polska sztuka ludowa osadzona głęboko w tradycji narodowej. 14: Sztuka zdobienia ciała - Body Paiting. Tatuaże wykonane farbami do body paitingu. 15: Podsumowanie prowadzonych zajęć i zaliczenie przedmiotu.
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Arciszewska - Binnebese Alina - Szczęśliwy świat tworzenia, czyli arteterapia: materiały metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, w szkołach i gimnazjach, w placówkach szkolno wychowawczych szkolnictwa specjalnego, w świetlicach szkolnych i terapeutycznych, na koloniach, obozach i wycieczkach., Toruń, 2003, BEA 2). Red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska — Arteterapia w medycynie i edukacji, Łódź, 2008, Wyższa Szkoła Humanistyczno Ekonomiczna. 3). Handford Olga, Wiesław Karolak — Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódz,2008, WSHE . 4). Gładyszewska - Cylulko Joanna — Wspomaganie dzieci nieśmiałych poprzez wizualizacje i inne techniki arteterapii, Kraków, 2007, Impuls 5). Oster Gerald D., Gould Patricia — Rysunek w psychoterapii, Gdańsk, 2003, GWP LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Polskie stowarzyszenie terapii przez sztukę (PSTS) - http://areterapia.pl, Lublin, 2013, Wydział artystyczny UMCS.
|
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Student rozumie pojecie "terapia sztuka" i wie, na czym polegają jej zasadnicze funkcje (poznawcza, diagnostyczna, rehabilitacyjna, rekreacyjna, komunikacyjna, profilaktyczna i resocjalizacyjna). Posiada wiedze z zakresu najbardziej przydatnych technik i form pracy wykorzystywanych w terapii różnych rodzajów dysfunkcji. EK2 Umiejętności: Umie swobodnie korzystać z języka sztuki i inspirować działania rozwijające twórczy potencjał podopiecznych. Potrafi dokonywać analizy prac plastycznych i umie właściwie je interpretować. Potrafi organizować zajęcia terapeutyczne wykorzystujące medium sztuki w pracy z dziećmi i dorosłymi. EK3 Kompetencje społeczne: Posiada dużą wrażliwość i empatie. Zachowuje autonomie własna oraz uznaje autonomie innych osób i grup społecznych, z którymi współpracuje oraz odbiorców swoich działań zawodowych. Wspiera partnerstwo klienta w procesie terapii zajęciowej. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach. 2: Ćwiczenia praktyczne. 3: Projekt indywidualny. 4: Projekt zespołowy. OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formujących. WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Aktywność na zajęciach. 2: Ćwiczenia praktyczne. 3: Projekt indywidualny. 4: Projekt zespołowy. KRYTERIA OCENY
Posiada dużą wrażliwość i empatie. Zachowuje autonomie własna oraz uznaje i szanuje autonomię innych osób i grup społecznych, z którymi współpracuje oraz odbiorców swoich działań zawodowych. Wspiera partnerstwo klienta w procesie terapii sztuką. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
||||||||||||||||||||||||
Typ zajęć: |
Seminarium, 42 godzin
|
|||||||||||||||||||||||||
Koordynatorzy: | MAREK POKUTYCKI | |||||||||||||||||||||||||
Prowadzący grup: | MAREK POKUTYCKI | |||||||||||||||||||||||||
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. Marek Pokutycki WYMAGANIA WSTĘPNE 1. Podstawowe wiadomości z zakresu kultury i sztuki. 2. Umiejętność samodzielnego i kreatywnego myślenia. |
|||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
ĆWICZENIA 1: Zajęcia organizacyjne: Zapoznanie z tematyka zajęć laboratoryjnych i głównymi celami przedmiotu "terapia sztuka" oraz forma prowadzenia ćwiczeń. Omówienie warunków uzyskania zaliczenia. Przedstawienie literatury przedmiotu. 2: Zajęcia integracyjne - ludoterapia. Zabawa i jej rola w prowadzeniu zajęć terapeutycznych.Kształtowanie postaw umożliwiających przełamanie bariery wstydu i nieśmiałości , kształcenie umiejętności swobodnego i twórczego wypowiadania się, odkrywanie własnych uzdolnień artystycznych, wyzwalanie naturalnej spontaniczności poprzez posługiwanie się różnymi formami ekspresji. 3: Proces twórczy jako siła uzdrawiająca. Łączenie różnych mediów sztuki. Projektowanie papierowych strojów, pokaz mody. Zajęcia rozwijające pomysłowość i ekspresję twórczą. Indywidualizowanie działań plastycznych pozwalających akceptować siebie i drugiego człowieka takim, jaki jest.Usprawnianie narządów ruchu. 4: Origami - latające maszyny. Sztuka składania papieru. Wykorzystanie origami jako ćwiczenia które usprawnia małą motorykę, relaksuje, podnosi samoocenę pacjenta. 5: Tworzenie zabawek. Dialog z najprostszym tworzywem plastycznym. Samodzielna budowa prostych zabawek usprawniających manualnie, logopedycznie, poprawiających motorykę i koordynacje ruchowa. 6: Grafika - drukowanie jesiennych liści. Kształtowanie wrażliwości na piękno otaczającego świata - poszukiwanie uniwersalnych wartości w świecie przyrody. Zajęcia plastyczne wykorzystujące technikę frottage, pozwalające każdemu uczestnikowi odnieść artystyczny sukces. Działania terapeutyczne podnoszące poczucie własnej wartości, pozwalające zredukować negatywne emocje, napięcia i stres. 7: Ozdoby świąteczne. Kształtowanie empatii, korygowanie zaburzonych doświadczeń i relacji emocjonalnych dziecka w grupie i rodzinie. Tworzenie prac plastycznych wykorzystujących głęboko osadzone w tradycji i kulturze święta Bożego Narodzenia.. Świeczniki z pomarańczy i goździków na wigilijny stół. 8: Ozdoby świąteczne c.d. Kształtowanie nowych wzorców i sposobów postępowania, dostrzeganie istotnych wartości scalających grupę i rodzinę wszystkiego, co można znaleźć we własnej kuchni. Bombki choinkowe z przypraw, ziół, kasz, makaronów itp. 9: Sztuka użytkowa przykładem kreatywnych zajęć terapeutycznych. Recykling w sztuce. Wykorzystanie zużytych butelek do tworzenia dzieł sztuki użytkowej. 10: Sztuka użytkowa c.d. Kreowanie otaczającej rzeczywistości, zmienianie wystroju wnętrza, w którym funkcjonujemy. Rola koloru w kształtowaniu walorów estetycznych "własnego świata", wyrabianie poczucia smaku, nauka precyzyjnego i planowego działania w celu uzyskania określonego artefaktu. 11: Teatr lalkowy. Tworzenie kukiełek do teatrzyku lalkowego. Zajęcia usprawniające małą motorykę. 12: Teatr lalkowy c.d. Tworzenie kukiełek z najprostszych materiałów plastycznych. Kijka do szaszłyków, żołędzia i kartki papieru kserograficznego. 13: Pozawerbalna komunikacja interpersonalna. Rysunek w psychoterapii. Testy rysunkowe "Dom", "Drzewo", "Osoba", "Osoba w deszczu", "Narysuj rodzinę". Jak prawidłowo przeprowadzić testy rysunkowe. 14: Analiza testów rysunkowych. Jak rozpoznać problemy dziecka, które nie może, lub nie chce o nich opowiadać. Rysunek relaksacyjny. Działania plastyczne wspomagające pracę z pacjentami pobudzonymi emocjonalnie .Podsumowanie zajęć i zaliczenie przedmiotu
|
|||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Arciszewska - Binnebese Alina - Szczęśliwy świat tworzenia, czyli arteterapia: materiały metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, w szkołach i gimnazjach, w placówkach szkolno wychowawczych szkolnictwa specjalnego, w świetlicach szkolnych i terapeutycznych, na koloniach, obozach i wycieczkach., Toruń, 2003, BEA 2). Red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska — Arteterapia w medycynie i edukacji, Łódź, 2008, Wyższa Szkoła Humanistyczno Ekonomiczna. 3). Handford Olga, Wiesław Karolak — Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódz,2008, WSHE . 4). Gładyszewska - Cylulko Joanna — Wspomaganie dzieci nieśmiałych poprzez wizualizacje i inne techniki arteterapii, Kraków, 2007, Impuls 5). Oster Gerald D., Gould Patricia — Rysunek w psychoterapii, Gdańsk, 2003, GWP LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Polskie stowarzyszenie terapii przez sztukę (PSTS) - http://areterapia.pl, Lublin, 2013, Wydział artystyczny UMCS.
|
|||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Bez zmian. Treści takie jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 42 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAREK POKUTYCKI | |
Prowadzący grup: | MAREK POKUTYCKI | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 42 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Marczak, MAREK POKUTYCKI | |
Prowadzący grup: | MAREK POKUTYCKI | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 42 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAREK POKUTYCKI | |
Prowadzący grup: | MAREK POKUTYCKI | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 42 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MAREK POKUTYCKI | |
Prowadzący grup: | MAREK POKUTYCKI | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.