Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia zajęciowa - podstawowe umiejętności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SL>TZPODSU1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia zajęciowa - podstawowe umiejętności
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01
semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Wykład
Zajęcia laboratoryjne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M6) Film

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P4) Test

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Urszula Chrabota

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowe umiejętności interpersonalne umożliwiające pracę w grupie.

2). Umiejętność pracy z tekstem, wykorzystywania zasobów bibliotecznych i internetu.

CELE PRZEDMIOTU

1). Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności niezbędnych w pracy terapeuty zajęciowego.

2). Nabycie kompetencji niezbędnych do prowadzenia procesu terapii zajęciowej z wykorzystaniem umiejętności nawiązywania relacji, współpracy, zdobywania informacji i prowadzenia analizy aktywności.

Pełny opis:

WYKŁADY

Definicje terapii zajęciowej i obszary zainteresowań terapeuty 2h.

Umiejętność udzielania wsparcia społecznego z perspektywy terapii zajęciowej 2h.

Praktyka skoncentrowana na osobie/kliencie 2h.

Umiejętności terapeuty zajęciowego – przegląd umiejętności podstawowych 8h.

ĆWICZENIA

1: Charakterystyka i analiza umiejętności terapeutycznych niezbędnych w prowadzeniu terapii zajęciowej z osobami dorosłymi, dziećmi i grupami społecznymi. 2h

2: Model relacji terapeutycznej 2h

3: Nawiązywanie profesjonalnej relacji terapeutycznej z pacjentem/klientem. 6h

4: Sposoby pozyskiwania informacji o kliencie/ pacjencie. 2h

5: Podstawy teoretyczne wywiadu terapeutycznego. 2h

6: Nauka i doskonalenie umiejętności przeprowadzania wywiadu terapeutycznego. 8h

7: Definiowanie problemu terapeutycznego. 4h

8: Rola zajęcia/ aktywności w życiu człowieka. 2h


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 84
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 30
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 30
Inne 6
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 150
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 6
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Bac A., red.: Terapia zajęciowa, Warszawa, PZWL 2016.

2). Misiorek A.i wsp., Współczesna terapia zajęciowa, Warszawa PZWL2019.

3). Janus E., Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego, Warszawa, Delfin, 2016.

2). Duncan E. A.S., — Foundations for Practice in Occupational Therapy, Edinburgh, Churchil Livingstone 2008.

3). Thomas H., — Occupation based activity analysis, USA, SLACK Incorporated 2012.

Efekty uczenia się:

EU1 Wiedza:

Student posiada wiedzę (nazywa, opisuje, określa) na temat podstawowych umiejętności terapeuty zajęciowego potrzebnych w tworzeniu i realizacji terapii zajęciowej

EU2 Umiejętności:

Student wykorzystuje nabytą wiedzę w celu zdobycia informacji niezbędnych do planowania i prowadzenia procesu terapeutycznego

EU3 Umiejętności:

Student przeprowadza analizę aktywności z zakresu życia codziennego, zabawy, pracy, nauki lub czasu wolnego zgodnie z zasadami terapii nakierowanej na osobę oraz praktyki opartej na badaniach naukowych.

EU4 Kompetencje społeczne:

Student nawiązuje relację zgodnie z zasadami autonomii.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Projekt indywidualny

2: Kolokwium

4: Test teoretyczny

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Egzamin

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Uczestnictwo w zajęciach

2: Zaliczenie kolokwium

3: Pozytywna ocena z projektów indywidualnych

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student wymienia i nieprecyzyjnie charakteryzuje podstawowe umiejętności niezbędne w planowaniu i prowadzeniu terapii zajęciowej.
4,0 Student rozumie, płynnie wymienia i charakteryzuje podstawowe umiejętności niezbędne w planowaniu i prowadzeniu terapii zajęciowej.
5,0 Student rozumie, bezbłędnie i płynnie wymienia i charakteryzuje podstawowe umiejętności niezbędne w planowaniu i prowadzeniu terapii zajęciowej.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student przeprowadza wywiad terapeutyczny w celu zdobycia informacji niezbędnych do planowania i przeprowadzania procesu terapeutycznego zgodnego z zasadami terapii nakierowanej na osobę.
4,0 Student z niewielkimi błędami przeprowadza wywiad terapeutyczny w celu zdobycia informacji niezbędnych do planowania i przeprowadzania procesu terapeutycznego zgodnego z zasadami terapii nakierowanej na osobę.
5,0 Student samodzielnie, bezbłędnie i płynnie przeprowadza wywiad terapeutyczny w celu zdobycia informacji niezbędnych do planowania i przeprowadzania procesu terapeutycznego zgodnego z zasadami terapii nakierowanej na osobę.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student pod kierunkiem nauczyciela z niewielka pomocą, przeprowadza analizę aktywności.
4,0 Student pod nadzorem nauczyciela samodzielnie przeprowadza analizę aktywności.
5,0 Student samodzielnie i bezbłędnie przeprowadza analizę aktywności.


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi w nawiązać podstawową relację z osobami w różnym wieku i współpracować w ramach zespołu przyjmując postawę bierną.
4,0 Student potrafi w pełni nawiązać relację z osobami w różnym wieku i współpracować w ramach zespołu przyjmując postawę czynną.
5,0 Student potrafi w sposób wyjątkowy nawiązać relację z osobami w różnym wieku i współpracować w ramach zespołu przyjmując postawę czynną -potrafi być liderem.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA CHRABOTA, EDYTA JANUS
Prowadzący grup: URSZULA CHRABOTA, EDYTA JANUS
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Urszula Chrabota

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowe umiejętności interpersonalne umożliwiające pracę w grupie.

2). Umiejętność pracy z tekstem, wykorzystywania zasobów bibliotecznych i internetu.

CELE PRZEDMIOTU

1). Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności niezbędnych w pracy terapeuty zajęciowego.

2). Nabycie kompetencji niezbędnych do prowadzenia procesu terapii zajęciowej z wykorzystaniem umiejętności nawiązywania relacji, współpracy, zdobywania informacji i prowadzenia analizy aktywności.

Pełny opis:

WYKŁADY

Definicje terapii zajęciowej i obszary zainteresowań terapeuty 2h.

Umiejętność udzielania wsparcia społecznego z perspektywy terapii zajęciowej 2h.

Praktyka skoncentrowana na osobie/kliencie 2h.

Umiejętności terapeuty zajęciowego – przegląd umiejętności podstawowych 8h.

ĆWICZENIA

1: Charakterystyka i analiza umiejętności terapeutycznych niezbędnych w prowadzeniu terapii zajęciowej z osobami dorosłymi, dziećmi i grupami społecznymi. 2h

2: Model relacji terapeutycznej 2h

3: Nawiązywanie profesjonalnej relacji terapeutycznej z pacjentem/klientem. 6h

4: Sposoby pozyskiwania informacji o kliencie/ pacjencie. 2h

5: Podstawy teoretyczne wywiadu terapeutycznego. 2h

6: Nauka i doskonalenie umiejętności przeprowadzania wywiadu terapeutycznego. 8h

7: Definiowanie problemu terapeutycznego. 4h

8: Rola zajęcia/ aktywności w życiu człowieka. 2h


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 84
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 30
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 30
Inne 6
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 150
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 6
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Bac A., red.: Terapia zajęciowa, Warszawa, PZWL 2016.

2). Duncan E. A.S., — Foundations for Practice in Occupational Therapy, Edinburgh, Churchil Livingstone 2008.

3). Thomas H., — Occupation based activity analysis, USA, SLACK Incorporated 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA CHRABOTA, EDYTA JANUS
Prowadzący grup: URSZULA CHRABOTA, EDYTA JANUS
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Urszula Chrabota

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowe umiejętności interpersonalne umożliwiające pracę w grupie.

2). Umiejętność pracy z tekstem, wykorzystywania zasobów bibliotecznych i internetu.

CELE PRZEDMIOTU

1). Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności niezbędnych w pracy terapeuty zajęciowego.

2). Nabycie kompetencji niezbędnych do prowadzenia procesu terapii zajęciowej z wykorzystaniem umiejętności nawiązywania relacji, współpracy, zdobywania informacji i prowadzenia analizy aktywności.

Pełny opis:

WYKŁADY

Definicje terapii zajęciowej i obszary zainteresowań terapeuty 2h.

Umiejętność udzielania wsparcia społecznego z perspektywy terapii zajęciowej 2h.

Praktyka skoncentrowana na osobie/kliencie 2h.

Umiejętności terapeuty zajęciowego – przegląd umiejętności podstawowych 8h.

ĆWICZENIA

1: Charakterystyka i analiza umiejętności terapeutycznych niezbędnych w prowadzeniu terapii zajęciowej z osobami dorosłymi, dziećmi i grupami społecznymi. 2h

2: Model relacji terapeutycznej 2h

3: Nawiązywanie profesjonalnej relacji terapeutycznej z pacjentem/klientem. 6h

4: Sposoby pozyskiwania informacji o kliencie/ pacjencie. 2h

5: Podstawy teoretyczne wywiadu terapeutycznego. 2h

6: Nauka i doskonalenie umiejętności przeprowadzania wywiadu terapeutycznego. 8h

7: Definiowanie problemu terapeutycznego. 4h

8: Rola zajęcia/ aktywności w życiu człowieka. 2h


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 84
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 30
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 30
Inne 6
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 150
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 6
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Bac A., red.: Terapia zajęciowa, Warszawa, PZWL 2016.

2). Misiorek A.i wsp., Współczesna terapia zajęciowa, Warszawa PZWL2019.

3). Janus E., Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego, Warszawa, Delfin, 2016.

2). Duncan E. A.S., — Foundations for Practice in Occupational Therapy, Edinburgh, Churchil Livingstone 2008.

3). Thomas H., — Occupation based activity analysis, USA, SLACK Incorporated 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA CHRABOTA, EDYTA JANUS
Prowadzący grup: URSZULA CHRABOTA, EDYTA JANUS
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Urszula Chrabota

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowe umiejętności interpersonalne umożliwiające pracę w grupie.

2). Umiejętność pracy z tekstem, wykorzystywania zasobów bibliotecznych i internetu.

CELE PRZEDMIOTU

1). Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności niezbędnych w pracy terapeuty zajęciowego.

2). Nabycie kompetencji niezbędnych do prowadzenia procesu terapii zajęciowej z wykorzystaniem umiejętności nawiązywania relacji, współpracy, zdobywania informacji i prowadzenia analizy aktywności.

Pełny opis:

WYKŁADY

Definicje terapii zajęciowej i obszary zainteresowań terapeuty 2h.

Umiejętność udzielania wsparcia społecznego z perspektywy terapii zajęciowej 2h.

Praktyka skoncentrowana na osobie/kliencie 2h.

Umiejętności terapeuty zajęciowego – przegląd umiejętności podstawowych 8h.

ĆWICZENIA

1: Charakterystyka i analiza umiejętności terapeutycznych niezbędnych w prowadzeniu terapii zajęciowej z osobami dorosłymi, dziećmi i grupami społecznymi. 2h

2: Model relacji terapeutycznej 2h

3: Nawiązywanie profesjonalnej relacji terapeutycznej z pacjentem/klientem. 6h

4: Sposoby pozyskiwania informacji o kliencie/ pacjencie. 2h

5: Podstawy teoretyczne wywiadu terapeutycznego. 2h

6: Nauka i doskonalenie umiejętności przeprowadzania wywiadu terapeutycznego. 8h

7: Definiowanie problemu terapeutycznego. 4h

8: Rola zajęcia/ aktywności w życiu człowieka. 2h


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 84
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 30
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 30
Inne 6
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 150
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 6
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Bac A., red.: Terapia zajęciowa, Warszawa, PZWL 2016.

2). Misiorek A.i wsp., Współczesna terapia zajęciowa, Warszawa PZWL2019.

3). Janus E., Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego, Warszawa, Delfin, 2016.

2). Duncan E. A.S., — Foundations for Practice in Occupational Therapy, Edinburgh, Churchil Livingstone 2008.

3). Thomas H., — Occupation based activity analysis, USA, SLACK Incorporated 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA CHRABOTA, EDYTA JANUS
Prowadzący grup: URSZULA CHRABOTA, EDYTA JANUS
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Urszula Chrabota

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowe umiejętności interpersonalne umożliwiające pracę w grupie.

2). Umiejętność pracy z tekstem, wykorzystywania zasobów bibliotecznych i internetu.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Bac A., red.: Terapia zajęciowa, Warszawa, PZWL 2016.

2). Misiorek A.i wsp., Współczesna terapia zajęciowa, Warszawa PZWL2019.

3). Janus E., Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego, Warszawa, Delfin, 2016.

2). Duncan E. A.S., — Foundations for Practice in Occupational Therapy, Edinburgh, Churchil Livingstone 2008.

3). Thomas H., — Occupation based activity analysis, USA, SLACK Incorporated 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: URSZULA CHRABOTA, EDYTA JANUS
Prowadzący grup: URSZULA CHRABOTA, EDYTA JANUS
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Urszula Chrabota

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowe umiejętności interpersonalne umożliwiające pracę w grupie.

2). Umiejętność pracy z tekstem, wykorzystywania zasobów bibliotecznych i internetu.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Bac A., red.: Terapia zajęciowa, Warszawa, PZWL 2016.

2). Misiorek A.i wsp., Współczesna terapia zajęciowa, Warszawa PZWL2019.

3). Janus E., Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego, Warszawa, Delfin, 2016.

2). Duncan E. A.S., — Foundations for Practice in Occupational Therapy, Edinburgh, Churchil Livingstone 2008.

3). Thomas H., — Occupation based activity analysis, USA, SLACK Incorporated 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0