Terapia zajęciowa w neurologii i neurochirurgii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RTZ-SL>TZWN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia zajęciowa w neurologii i neurochirurgii |
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 04 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Wykład |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M11) Metoda projektów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Cel 1. Opanowanie patofizjologii centralnego i obwodowego układu nerwowego. Cel 2. Poznanie podstawowych chorób układu nerwowego (etiologii, przebiegu, objawów klinicznych) |
Pełny opis: |
Wykłady Tematyka zajęć - Opis szczegółowy bloków tematycznych - Patofizjologia centralnego systemu nerwowego: droga korowo-rdzeniowa /przebieg, funkcja, objawy uszkodzenia/; układ pozapiramidowy /jadra podkorowe funkcja, objawy uszkodzenia/; mózdzek /budowa, funkcja, objawy uszkodzenia/ Patofizjologia centralnego systemu nerwowego c.d.: czucie powierzchniowe i głebokie /drogi czucia, funkcja, objawy uszkodzenia/. Patofizjologia obwodowego układu nerwowego: korzenie, sploty, nerwy obwodowe /przebieg, funkcja, objawy uszkodzenia/ - Objawy uszkodzenia CSN układu nerwowego na róznych poziomach. Objawy uszkodzenia obwodowego układu nerwowego na róznych poziomach. Podstawowe pojecia uzywane w neurologii klinicznej: niedowład porazenie ataksja, ruchy mimowolne, drzenie spoczynkowe, drzenie zamiarowe, spastycznosc, plastycznosc, afazja, dysartria, apraksja. Regulacja napiecia miesniowego. Mechanizmy powstawania spastycznosci. - Krazenie mózgowe: unaczynienie mózgu. Koło tetnicze Willisa. Zespoły kliniczne tetnic mózgowych. Udary mózgu: pojecie udaru mózgu, czynniki ryzyka, podział udarów. Objawy kliniczne udarów niedokrwiennych i krwotocznych. Nastepstwa i powikłania udarów mózgu. Choroby centralnego układu nerwowego; stwardnienie rozsiane, choroba Parkinsona, zwyrodnienie sznurowe rdzenia, jamistosc rdzenia, stwardnienie boczne zanikowe /przyczyny, objawy kliniczne / - Guzy mózgu i rdzenia kregowego / rodzaje guzów, umiejscowienie, objawy kliniczne/. Urazy mózgu i rdzenia kregowego /rodzaje, umiejscowienie, objawy kliniczne/. Choroby obwodowego układu nerwowego: zespól Guillain Barre, polineuropatie, mononeuropatie, kolagenozy, /przyczyny, objawy kliniczne/, miastenia, miotonia, dystrofie miesniowe /przyczyny, objawy kliniczne/. - Zespoły bólowe kregosłupa szyjnego: przyczyny, rodzaje zmian zwyrodnieniowych, patofizjologia i etapy wypadania jadra miazdzystego. Dyskopatia i niestabilnosc kregosłupa szyjnego. Rwa ramienna /przyczyny, objawy kliniczne/. Zespoły bólowe kregosłupa ledzwiowego: przyczyny. Dyskopatia kregosłupa ledzwiowego. Rwa kulszowa i udowa /przyczyny, objawy kliniczne/. Zajęcia Laboratoryjne - Osrodkowy i obwodowy neuron ruchowy /umiejscowienie, objawy uszkodzenia. Zaburzenia ruchowe wywołane uszkodzeniem dróg korowo-rdzeniowych i obwodowego neuronu ruchowego /porazenia spastyczne, wiotkie/. Reprezentacja ruchowa w korze mózgu. Lokalizacja niedowładów w zaleznosci od poziomu uszkodzenia drogi korowo-rdzeniowej i obwodowego neuronu ruchowego. Zaburzenia ruchowe wywołane uszkodzeniem układu pozapiramidowego. Zaburzenia ruchowe wywołane uszkodzeniem mózdzku. Czucie i zaburzenia czucia. Rodzaje czucia, drogi czucia - przebieg. Objawy uszkodzenia dróg czuciowych. Objawy uszkodzenia dróg czuciowych na róznych poziomach. Porównanie ataksji tylnosznurowej i mózdzkowej. Czuciowe unerwienie obwodowe i korzonkowe. Podstawowe pojecia uzywane w neurologii klinicznej: niedowład, porazenie, (monoplegia, hemiplegia, paraplegia), ataksja, ruchy mimowolne, drzenie spoczynkowe, drzenie zamiarowe, spastycznosc, plastycznosc, wiotkosc. Mowa i jej zaburzenia: afazja, dysartria. Zaburzenia wyzszych czynnosci psychicznych: apraksja, agnozja. Droga wzrokowa, objawy uszkodzenia drogi wzrokowej. Zaburzenia wegetatywne. Zaburzenia zwieraczy pecherza moczowego. - Elementy badania neurologicznego: poszukiwanie objawów klinicznych reprezentujacych uszkodzenia poszczególnych struktur osrodkowego i obwodowego układu nerwowego. Teoretyczne poznanie elementów badania neurologicznego: wywiad, badanie zakresu ruchów w stawach, badanie siły mm, ocena napiecia mm, badanie czucia, badanie zbornosci ruchów, badanie odruchów fizjologicznych i patologicznych /Babinskiego, Rossolimo, Oppenheima/, próba Romberga, ocena chodu i rodzaje zaburzen chodu w chorobach układu nerwowego, objawy rozciagowe/ objaw Lasequea, objaw Mackiewicza, objaw Fajersztajna- Krzemickiego, objaw Bikelesa/, objawy oponowe /sztywnosc karku, Brudzinskiego, Kerniga/. Patofizjologia krazenia mózgowego. Regulacja przepływu krwi przez mózg, budowa anatomiczna koła tetniczego mózgu, krazenie oboczne, zespoły tetnic mózgowych. Udar mózgu: czynniki ryzyka, etiopatogeneza, podziały udarów, rodzaje udaru, przebieg, objawy kliniczne udaru. Tetniak, naczyniak, krwotok podpajeczynówkowy. Guzy mózgu / nowotwory mózgu /, objawy kliniczne. Wgłobienia, wklinowacenia. Zaburzenia wyzszych czynnosci psychicznych. Urazy mózgu. Wstrzasnienie mózgu, stłuczenie mózgu, obrzek pourazowy, zranienie mózgu, objawy kliniczne. Krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy: objawy kliniczne. - Choroba Parkinsona. Zespół parkinsonowski. Etiologia, objawy kliniczne /wczesne i pózne/. Przyczyny uszkodzenia mózdzku, objawy kliniczne uszkodzenia. Zaburzenia czucia głebokiego: przyczyny, objawy kliniczne. Porównanie ataksji mózdzkowej i ataksji tylnosznurowej. Choroby i uszkodzenia rdzenia kregowego. Zespoły uszkodzen rdzenia. Charakter i rozległosc porazen w zaleznosci od poziomu uszkodzenia rdzenia. Urazy rdzenia kregowego. Guzy kanału kregowego. Choroby uszkadzajace rdzen poprzecznie: jamistosc rdzenia, rozmiekanie rdzenia, poprzeczne zapalenie rdzenia. Patologia uszkodzen rdzenia. - Choroby rdzenia układowe i wybiórcze: choroba neuronu ruchowego (MND, stwardnienie boczne zanikowe, SLA); zwyrodnienie sznurowe. Choroby osrodkowego układu nerwowego: Stwardnienie rozsiane - etiopatogeneza, przebieg, postacie, objawy kliniczne, rokowanie. Zespoły uszkodzenia nerwu obwodowego. Polineuropatie, zespół Guillain - Barre: przyczyny, objawy kliniczne. Uszkodzenie nerwu twarzowego: przyczyny, objawy kliniczne. Porazenie osrodkowe a obwodowe nerwu twarzowego. Rwa kulszowa, rwa udowa, rwa barkowa. Przyczyny, objawy kliniczne, okresy choroby. Przyczyny uszkodzenia splotu ramiennego, ledzwiowego i krzyzowego oraz nerwów obwodowych konczyny górnej i dolnej, objawy kliniczne. Choroby miesni - objawy kliniczne, przebieg. |
Literatura: |
Wykaz literatury Literatura podstawowa: [1] Felten D.L., Józefowicz R.F., Netter F.H. — Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera,, Wrocław, 2007, Urban& Partner [2] Prusinski A. — Neurologia praktyczna,, Warszawa, 2011, PZWL [3] Mazur R., Kozubski W., Prusinski A. — Podstawy kliniczne neurologii., Warszawa, 1999, PZWL [4] Lindsay K.W., Bone I. — Neurologia i Neurochirurgia, Wrocław, 2006, Urban & Partner [5] Jakimowicz W. — Neurologia kliniczna w zarysie, Warszawa, 1987, PZWL [6] Konturek S. — Fizjologia człowieka tom IV - Neurofizjologia, Kraków, 1998, UJ Literatura uzupełniająca: [1] Mumenthaler M., Mattle H. — Neurologia, Wrocław, 2001, Urban& Partner [2] Kiwerski J.(red.) — Schorzenia i urazy kregosłupa, Warszawa, 2001, PZWL [3] Duus P. — Diagnostyka topograficzna w neurologii., Warszawa, 1989, PZWL [4] Bradley W.G., Daroff R.B., Fenichel G.M., Jankovic J. — Neurologia w praktyce klinicznej. Zasady diagnostyki i postepowania. Tom 1-3, Lublin, 2006, Czelej [5] Rudzinska M., Szczudlik A. — Atlas ruchów mimowolnych, Kraków, 2008, UJ [6] Rudzinska M., Szczudlik A. — Parkinsonizm. Atlas, Kraków, 2009, UJ [7] Szczudlik A., Rudzinska M. — Atlas ataksji, Kraków, 2010, UJ [8] Warlow Ch. — Neurologia, Warszawa, 1996, PZWL [9] Bannister R. — Neurologia kliniczna, Bielsko - Biała, 1992, Alfa-medica press |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia EK1. Wiedza: Rozumie pojęcia normy i patologii w ocenie stanu fizycznego, psychicznego i sytuacji społecznej osoby oraz rozumie procesy zachodzące w organizmie w różnych stanach patologicznych i w przebiegu chorób, podstawowe zagadnienia biomechaniki zaburzeń postawy ciała i ruchu, oraz ich wpływ na zaburzenia funkcjonowania osoby chorej w środowisku. Rozumie przyczyny i uwarunkowania występowania bólu oraz wpływ bólu na jakość życia. EK2. Wiedza: Zna najczęściej stosowane metody określania stanu zdrowia biopsychospołecznego i zasady posługiwania się klasyfikacją ICF; zna klasyfikacje chorób, sposoby opisu i fazy przebiegu choroby. EK3. Wiedza: Posiada ogólną wiedzę na temat etiopatogenezy, przebiegu klinicznego i metod leczenia chorób i urazów, które są najczęstszą przyczyną zaburzeń funkcjonalnych, niepełnosprawności i wykluczenia. EK4. Umiejętności: Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami opisującymi stan zdrowia osoby (z uwzględnieniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia) oraz rozpoznać i opisać związki pomiędzy zaburzeniami budowy i funkcji, niepełnosprawnością oraz ograniczeniami uczestnictwa w życiu społecznym. EK5. Umiejętności: Potrafi rozpoznawać wpływ zaburzeń rozwojowych, chorób przewlekłych i stanów pourazowych na występowanie zaburzeń funkcjonalnych, niepełnosprawności oraz na uczestnictwo w życiu społecznym. EK6.Umiejętności:Potrafidobieraćistosowaćmetodyitechnikipomocnewzbieraniuinformacjioosobielubgrupie stosowane w terapii zajęciowej, w tym korzystać z kwestionariuszy, skal ocen, dotyczących stanu zdrowia fizycznego, psychicznego, uczestnictwa w życiu społecznym i jakości życia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny Ocena formująca Kolokwium Projekt zespołowy Aktywność na zajęciach Ocena podsumowująca Test Warunki zaliczenia przedmiotu Obecność i aktywny udział w zajęciach, zaliczenie kolokwium, przygotowanie prezentacji multimedialnej, uzyskanie minimum 65 % poprawnych odpowiedzi w teście zaliczeniowym Kryteria oceny Na ocenę 3 Test - uzyskanie 65 % poprawnych odpowiedzi, obecnosc na wszystkich cwiczeniach, Na ocenę 4 Test - uzyskanie 75 % poprawnych odpowiedzi, obecnosc na wszystkich cwiczeniach oraz przygotowanie prezentacji multimedialnej z zakresu podanej tematyki Na ocenę 5 Test - uzyskanie 90 % poprawnych odpowiedzi, obecnosc na wszystkich cwiczeniach, przygotowanie prezentacji multimedialnej z zakresu podanej tematyki, aktywny udział w zajeciach, udział w dyskusji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CWL
CWL
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | PAULINA ALEKSANDER-SZYMANOWICZ, SZYMON PASIUT | |
Prowadzący grup: | SZYMON PASIUT | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.