Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia zajęciowa w psychiatrii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SL>TZWPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia zajęciowa w psychiatrii
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 04
semestr 05

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F4) Odpowiedź ustna

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Edyta Janus

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Wiedza z zakresu psychologii.

2). Umiejętność współpracy w zespole.

3). Wiedza na temat Podejścia Skoncentrowanego na Osobie.

CELE PRZEDMIOTU

1). Zapoznanie z podstawowymi zaburzeniami funkcji psychicznych oraz z podstawowymi jednostkami chorobowymi w psychiatrii.

2). Przygotowanie do nawiązania partnerskiej współpracy z osoba chorą psychicznie, z jej środowiskiem społecznym, rodziną i najbliższym otoczeniem podczas prowadzenia procesu terapii zajęciowej.

3). Przygotowanie do współpracy ze specjalistami oraz instytucjami sprawującymi opiekę nad osobami z zaburzeniami psychicznymi.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Swoistosc terapii zajeciowej u chorych psychicznie.

2: Kryteria normy i patologii psychiatrycznej.

3: Zaburzenia podstawowych funkcji psychicznych: intelektualnych, emocjonalnych, popędowych.

4: Zaburzenia osobowości i zaburzenia nerwicowe.

5: Zaburzenia organiczne.

6: Psychozy: choroba afektywna i schizofrenia.

7: Podstawowe metody leczenia, rehabilitacji i psychoterapii.

ĆWICZENIA

1: Kryteria normy i patologii psychiatrycznej. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych.

2: Zaburzenia podstawowych funkcji psychicznych: intelektualnych,emocjonalnych, popędowych.

3: Zaburzenia podstawowych funkcji psychicznych: intelektualnych,emocjonalnych, popędowych c.d.

4: Zaburzenia nerwicowe.

5: Psychozy: choroba afektywna dwubiegunowa.

6: Psychozy: schizofrenia.

7: Zaburzenia osobowości.

8: Specyfika uzależnień - przyczyny, przebieg, leczenie.

9: Specyfika uzależnień - przyczyny, przebieg, leczenie c.d.

10: Podstawowe metody leczenia, rehabilitacji i psychoterapii.

11: Podstawowe metody leczenia, rehabilitacji i psychoterapii c.d.

12: Podstawowe metody leczenia, rehabilitacji i psychoterapii c.d.

13: Swoistość terapii zajęciowej u chorych psychicznie.

14: Psychiatria środowiskowa.

ZAJĘCIA KLINICZNE

1: Zapoznanie się z placówką medyczną: zasady funkcjonowania, zadania, cele, forma organizacyjno prawna, specyfika pracy środowiskowej, zapoznanie się z pracą personelu oddziału. 5h

2: Nawiązanie kontaktu z pacjentami oddziału: przeprowadzenie rozmowy wstępnej, zapoznanie się z dokumentacją medyczną z zachowaniem zasad tajemnicy zawodowej. 5h

3: Udział w zajęciach terapeutycznych: socjoterapii, psychoterapii, treningu funkcji poznawczych. 6h

4: Zapoznanie się placówką rehabilitacyjną dla osób chorujących psychicznie: zasady funkcjonowania, zasady, cele, forma organizacyjno prawna, specyfika pracy w ośrodku rehabilitacyjnym, zapoznanie się z pracą personelu placówki.

6h

5: Uczestniczenie w zajęciach terapii zajęciowej: poznanie poszczególnych pracowni terapeutycznych, ich celów i zadań, zapoznanie się z indywidualnymi programami terapii i ich wdrażaniem w proces terapii. 6h


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 42
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 23
Opracowanie wyników 15
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 10
Inne 10
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 100
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 4
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Mc Kenna J., — Psychosocial support, [w:] Curtin M., Molineux M. & Supyk - Mellson J. (Eds.), Occupational Therapy and Physical Dysfunction: Enabling Occupation,, Edinburgh, 2010, Elsevier

2). Fieldhouse J., — Community mental health, [w:] Creek J., Lougher L., Occupational Therapy and Mental Health,, Edinburgh, 2008, Elsevier

3). Janus E. — Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia., Warszawa, 2016, Difin

4). Crouch R., Alers V. - Occupational therapy in psychiatry and mental health, Chichester, 2014, Wiley Blackwell.

5). Bac A. (red.) - Terapia zajęciowa, Warszawa 2016, PZWL.

6). Janus E. (red.) – Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2018, PZWL.

7). Sumsion T. - Client-centred practice in occupational therapy : a guide to implementation, Edinburgh 2006, Churchill Livingstone/Elsevier.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Marilyn B. Cole,Mary V. Donohue — Social Participation in Occupational Contexts: In Schools, Clinics, and Communities, USA, 2010, Slack Incorporated

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Student zna pojęcia normy i patologii w ocenie stanu psychicznego i sytuacji społecznej osoby oraz rozumie procesy zachodzące w organizmie w przebiegu chorób psychicznych.

EK2 Wiedza:

Zna specyfikę, etiologie oraz metody diagnostyki i terapii wybranych zaburzeń psychicznych.

EK3 Umiejętności:

Potrafi porozumiewać się i współpracować z osobami w kryzysie oraz z osobami z ograniczeniami w funkcjonowaniu, osobami z niepełnosprawnością lub chorymi oraz wykluczonymi społecznie, przy użyciu różnych technik komunikacji interpersonalnej.

EK4 Umiejętności:

Potrafi zidentyfikować czynniki fizyczne, psychiczne, społeczne, kulturowe i prawne oddziałujące na aktywność zajęciową osoby oraz samodzielnie lub we współpracy z innymi specjalistami tak dostosowywać środowisko, aby umożliwić osobie podejmowanie czynności, w tym potrafi planować i podejmować działania dla zwiększania dostępności do szkół, miejsc pracy, środowiska społecznego, transportu, rekreacji, itp.

EK5 Umiejętności:

Potrafi przekazywać informacje dotyczące terapii zajęciowej prowadzonej z osobami z zaburzeniami psychicznymi w ramach interdyscyplinarnego i wielospecjalistycznego zespołu, oraz studentom i osobom nie będącym specjalistami. Potrafi uzasadnić swoje działania zawodowe na różnych szczeblach i w różnych środowiskach.

EK6 Kompetencje społeczne:

Student prezentuje pozytywną postawę wobec chorego psychicznie i jego środowiska, potrafi unikać błędów w kontakcie z chorym psychicznie.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Udział w ćwiczeniach praktycznych

2: Aktywność na zajęciach

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Zaliczenie pisemne oraz egzamin pisemny

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Uczestnictwo w zajęciach

2: Udział w ćwiczeniach praktycznych

3: Uzyskanie zaliczenia pisemnego oraz egzaminu pisemnego

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student w stopniu dostatecznym opanował rozumienie pojęcia normy i patologii w ocenie stanu psychicznego i sytuacji społecznej osoby oraz z pomocą nauczyciela wskazuje procesy zachodzące w organizmie w przebiegu chorób psychicznych.
4,0 Student w stopniu dobrym opanował rozumienie pojęcia normy i patologii w ocenie stanu psychicznego i sytuacji społecznej osoby oraz wskazuje procesy zachodzące w organizmie w przebiegu chorób psychicznych.
5,0 Student w stopniu bardzo dobrym opanował rozumienie pojęcia normy i patologii w ocenie stanu psychicznego i sytuacji społecznej osoby oraz bezbłędnie wskazuje procesy zachodzące w organizmie w przebiegu chorób psychicznych.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Zna w podstawowym zakresie specyfikę, etiologię oraz metody diagnostyki i terapii wybranych zaburzeń.
4,0 Zna w stopniu dobrym zakresie specyfikę, etiologię oraz metody diagnostyki i terapii wybranych zaburzeń
5,0 Zna w poszerzonym zakresie specyfikę, etiologię oraz metody diagnostyki i terapii wybranych zaburzeń


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi nawiązać kontakt z osobami z niepełnosprawnością psychiczną przy użyciu różnych technik komunikacji interpersonalnej. Potrafi przeprowadzić rozmowę, wywiad w stopniu podstawowym z pomocą innych osób.
4,0 Student potrafi nawiązać kontakt z osobami z niepełnosprawnością psychiczną przy użyciu różnych technik komunikacji interpersonalnej. Potrafi przeprowadzić rozmowę, wywiad w stopniu podstawowym.
5,0 Student potrafi nawiązać kontakt z osobami z niepełnosprawnością psychiczną przy użyciu różnych technik komunikacji interpersonalnej. Potrafi samodzielnie przeprowadzić rozmowę i wywiad. Potrafi stworzyć sojusz terapeutyczny.


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student potrafi w stopniu podstawowym zidentyfikować czynniki, psychiczne, społeczne, kulturowe i prawne oddziałujące na aktywność zajęciową osoby oraz we współpracy z innymi specjalistami tak dostosowywać środowisko, aby umożliwić osobie podejmowanie czynności, w tym, potrafi z pomocą innych osób planować i podejmować działania dla zwiększania dostępności do życia.
4,0 Student potrafi w stopniu zadawalającym zidentyfikować czynniki, psychiczne, społeczne, kulturoweiprawneoddziałującenaaktywnośćzajeciowąosobyorazwewspółpracy z innymi specjalistami tak dostosowywać środowisko, aby umożliwić osobie podejmowanie czynności, w tym, potrafi z pomocą innych osób planować i podejmować działania dla zwiększania dostępności do życia.
5,0 Student potrafi w szerokim zakresie i wykazując dużą samodzielność i zidentyfikować czynniki, psychiczne, społeczne, kulturowe i prawne oddziałujące na aktywność zajęciową osoby oraz we współpracy z innymi specjalistami tak dostosowywać środowisko, aby umożliwić osobie podejmowanie czynności, w tym, potrafi z pomocą innych osób planować i podejmować działania dla zwiększania dostępności do życia.


EFEKT KSZTAŁCENIA 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student w podstawowym zakresie potrafi przekazywać informacje dotyczące terapii zajęciowej w ramach interdyscyplinarnego i wielospecjalistycznego zespołu.
4,0 Student w stopniu zadowalającym potrafi przekazywać informacje dotyczące terapii zajęciowej w ramach interdyscyplinarnego i wielospecjalistycznego zespołu oraz studentom i osobom nie będącym specjalistami. Potrafi uzasadnić swoje działania zawodowe.
5,0 Student w pełni samodzielnie potrafi przekazywać informacje dotyczące terapii zajęciowej w ramach interdyscyplinarnego i wielospecjalistycznego zespołu oraz studentom i osobom nie będącym specjalistami. Potrafi uzasadnić swoje działania zawodowe na różnych szczeblach i w różnych środowiskach.


EFEKT KSZTAŁCENIA 6

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student prezentuje pozytywną postawę wobec chorego psychicznie i jego środowiska, potrafi unikać błędów w kontakcie z chorym psychicznie przy wsparciu wykładowcy.
4,0 Student prezentuje pozytywną postawę wobec chorego psychicznie i jego środowiska, potrafi unikać błędów w kontakcie z chorym psychicznie.
5,0 Student prezentuje pozytywną postawę wobec chorego psychicznie i jego środowiska, wykazuje wrażliwość oraz buduje satysfakcjonujący kontakt z chorym psychicznie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: EDYTA JANUS
Prowadzący grup: EDYTA JANUS, EWA RYN-WÓJCIK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: EDYTA JANUS
Prowadzący grup: EDYTA JANUS, EWA RYN-WÓJCIK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Skrócony opis:

Bez zmian. Tak jak w podstawowych informacjach o przedmiocie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-03-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: EDYTA JANUS
Prowadzący grup: EDYTA JANUS, EWA RYN-WÓJCIK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: EDYTA JANUS
Prowadzący grup: EDYTA JANUS, EWA RYN-WÓJCIK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: EDYTA JANUS
Prowadzący grup: EDYTA JANUS, EWA RYN-WÓJCIK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0