Terapia zajęciowa w psychiatrii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RTZ-SL>TZWPS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Terapia zajęciowa w psychiatrii | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 04 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F2) Ćwiczenia praktyczne |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Edyta Janus WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Wiedza z zakresu psychologii. 2). Umiejętność współpracy w zespole. 3). Wiedza na temat Podejścia Skoncentrowanego na Osobie. CELE PRZEDMIOTU 1). Zapoznanie z podstawowymi zaburzeniami funkcji psychicznych oraz z podstawowymi jednostkami chorobowymi w psychiatrii. 2). Przygotowanie do nawiązania partnerskiej współpracy z osoba chorą psychicznie, z jej środowiskiem społecznym, rodziną i najbliższym otoczeniem podczas prowadzenia procesu terapii zajęciowej. 3). Przygotowanie do współpracy ze specjalistami oraz instytucjami sprawującymi opiekę nad osobami z zaburzeniami psychicznymi. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Swoistosc terapii zajeciowej u chorych psychicznie. 2: Kryteria normy i patologii psychiatrycznej. 3: Zaburzenia podstawowych funkcji psychicznych: intelektualnych, emocjonalnych, popędowych. 4: Zaburzenia osobowości i zaburzenia nerwicowe. 5: Zaburzenia organiczne. 6: Psychozy: choroba afektywna i schizofrenia. 7: Podstawowe metody leczenia, rehabilitacji i psychoterapii. ĆWICZENIA 1: Kryteria normy i patologii psychiatrycznej. Klasyfikacje zaburzeń psychicznych. 2: Zaburzenia podstawowych funkcji psychicznych: intelektualnych,emocjonalnych, popędowych. 3: Zaburzenia podstawowych funkcji psychicznych: intelektualnych,emocjonalnych, popędowych c.d. 4: Zaburzenia nerwicowe. 5: Psychozy: choroba afektywna dwubiegunowa. 6: Psychozy: schizofrenia. 7: Zaburzenia osobowości. 8: Specyfika uzależnień - przyczyny, przebieg, leczenie. 9: Specyfika uzależnień - przyczyny, przebieg, leczenie c.d. 10: Podstawowe metody leczenia, rehabilitacji i psychoterapii. 11: Podstawowe metody leczenia, rehabilitacji i psychoterapii c.d. 12: Podstawowe metody leczenia, rehabilitacji i psychoterapii c.d. 13: Swoistość terapii zajęciowej u chorych psychicznie. 14: Psychiatria środowiskowa. ZAJĘCIA KLINICZNE 1: Zapoznanie się z placówką medyczną: zasady funkcjonowania, zadania, cele, forma organizacyjno prawna, specyfika pracy środowiskowej, zapoznanie się z pracą personelu oddziału. 5h 2: Nawiązanie kontaktu z pacjentami oddziału: przeprowadzenie rozmowy wstępnej, zapoznanie się z dokumentacją medyczną z zachowaniem zasad tajemnicy zawodowej. 5h 3: Udział w zajęciach terapeutycznych: socjoterapii, psychoterapii, treningu funkcji poznawczych. 6h 4: Zapoznanie się placówką rehabilitacyjną dla osób chorujących psychicznie: zasady funkcjonowania, zasady, cele, forma organizacyjno prawna, specyfika pracy w ośrodku rehabilitacyjnym, zapoznanie się z pracą personelu placówki. 6h 5: Uczestniczenie w zajęciach terapii zajęciowej: poznanie poszczególnych pracowni terapeutycznych, ich celów i zadań, zapoznanie się z indywidualnymi programami terapii i ich wdrażaniem w proces terapii. 6h
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Mc Kenna J., — Psychosocial support, [w:] Curtin M., Molineux M. & Supyk - Mellson J. (Eds.), Occupational Therapy and Physical Dysfunction: Enabling Occupation,, Edinburgh, 2010, Elsevier 2). Fieldhouse J., — Community mental health, [w:] Creek J., Lougher L., Occupational Therapy and Mental Health,, Edinburgh, 2008, Elsevier 3). Janus E. — Psychologia w pracy terapeuty zajęciowego. Wybrane zagadnienia., Warszawa, 2016, Difin 4). Crouch R., Alers V. - Occupational therapy in psychiatry and mental health, Chichester, 2014, Wiley Blackwell. 5). Bac A. (red.) - Terapia zajęciowa, Warszawa 2016, PZWL. 6). Janus E. (red.) – Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2018, PZWL. 7). Sumsion T. - Client-centred practice in occupational therapy : a guide to implementation, Edinburgh 2006, Churchill Livingstone/Elsevier. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Marilyn B. Cole,Mary V. Donohue — Social Participation in Occupational Contexts: In Schools, Clinics, and Communities, USA, 2010, Slack Incorporated |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Student zna pojęcia normy i patologii w ocenie stanu psychicznego i sytuacji społecznej osoby oraz rozumie procesy zachodzące w organizmie w przebiegu chorób psychicznych. EK2 Wiedza: Zna specyfikę, etiologie oraz metody diagnostyki i terapii wybranych zaburzeń psychicznych. EK3 Umiejętności: Potrafi porozumiewać się i współpracować z osobami w kryzysie oraz z osobami z ograniczeniami w funkcjonowaniu, osobami z niepełnosprawnością lub chorymi oraz wykluczonymi społecznie, przy użyciu różnych technik komunikacji interpersonalnej. EK4 Umiejętności: Potrafi zidentyfikować czynniki fizyczne, psychiczne, społeczne, kulturowe i prawne oddziałujące na aktywność zajęciową osoby oraz samodzielnie lub we współpracy z innymi specjalistami tak dostosowywać środowisko, aby umożliwić osobie podejmowanie czynności, w tym potrafi planować i podejmować działania dla zwiększania dostępności do szkół, miejsc pracy, środowiska społecznego, transportu, rekreacji, itp. EK5 Umiejętności: Potrafi przekazywać informacje dotyczące terapii zajęciowej prowadzonej z osobami z zaburzeniami psychicznymi w ramach interdyscyplinarnego i wielospecjalistycznego zespołu, oraz studentom i osobom nie będącym specjalistami. Potrafi uzasadnić swoje działania zawodowe na różnych szczeblach i w różnych środowiskach. EK6 Kompetencje społeczne: Student prezentuje pozytywną postawę wobec chorego psychicznie i jego środowiska, potrafi unikać błędów w kontakcie z chorym psychicznie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Udział w ćwiczeniach praktycznych 2: Aktywność na zajęciach OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Zaliczenie pisemne oraz egzamin pisemny WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Uczestnictwo w zajęciach 2: Udział w ćwiczeniach praktycznych 3: Uzyskanie zaliczenia pisemnego oraz egzaminu pisemnego KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWD
CWD
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | EDYTA JANUS | |
Prowadzący grup: | EDYTA JANUS, EWA RYN-WÓJCIK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | EDYTA JANUS | |
Prowadzący grup: | EDYTA JANUS, EWA RYN-WÓJCIK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Bez zmian. Tak jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-03-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | EDYTA JANUS | |
Prowadzący grup: | EDYTA JANUS, EWA RYN-WÓJCIK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | EDYTA JANUS | |
Prowadzący grup: | EDYTA JANUS, EWA RYN-WÓJCIK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | EDYTA JANUS | |
Prowadzący grup: | EDYTA JANUS, EWA RYN-WÓJCIK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Dziekańskie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.