Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RTZ-SM>WCZWSP | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 02 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Zajęcia laboratoryjne |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F4) Odpowiedź ustna |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Urszula Chrabota WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Wiedza dotycząca rozwoju dziecka w poszczególnych okresach życia. 2). Wiedza dotycząca znajomości patofizjologii różnych jednostek chorobowych występujących u dzieci. CELE PRZEDMIOTU 1). Zapoznanie studentów z podstawowa terminologią i tematyką wczesnej opieki oraz udzielania wsparcia dla dziecka i rodziny. 2). Zapoznanie studentów z metodami diagnozowania i wspomagania rozwoju dziecka. 3). Wprowadzenie podstawy pedagogiki prenatalnej oraz wczesnej interwencji. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Pedagogika prenatalna. 2: Dylematy macierzyństwa. 3: Wczesna interwencja w pedagogice specjalnej. 4: Postawy i udział rodziców w rehabilitacji dziecka. 5: Noworodek-wczesniak. 6: Rozwój prawidłowy a opóźniony. ĆWICZENIA 1: Wprowadzenie do przedmiotu. Godność i szacunek wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin.1h 2: Planowanie macierzyństwa, przebieg ciąży-czynniki zagrażające. Profilaktyka. Wcześniactwo. 3h 3: Model procesu wczesnego wspomagania, główne kierunki rehabilitacji. 2h 4: Rewalidacja indywidualna i logopedia. 4h 5: Specjalne potrzeby terapeutyczne i edukacyjne dzieci z wybranymi niepełnosprawnościami. 4h
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Cytowska B., Winczura B.,(red), 2006, wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls, Kraków. 2). Aly M., (2004), Dziecko specjalnej troski.Pierwszy rok życia.Wyd.Psycholoiczne, Gdańsk. 3). Wyczesany J., (red), (2010) Krakowska pedagogika specjalna, WN UP, Kraków. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Kulis A, Terapia zajęciowa w pediatrii, w red. Bac A, Terapia zajęciowa, Warszawa 2016, PZWL |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Definiuje podstawowe pojęcia i charakteryzuje etapy rozwoju dziecka. EK2 Wiedza: Wskazuje podstawowe instytucje i specjalistów tworzących model wczesnej interwencji. Zna podstawy prawne dotyczące wczesnego wspomagania. EK3 Wiedza: Zna zasady sposoby oceny stanu zdrowia dzieci z dysfunkcjami i chorobami wieku rozwojowego, a także metody terapeutyczne stosowane w wczesnym wspomaganiu. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Odpowiedź ustna OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formujących WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Uczestnictwo w zajęciach 2: Pozytywna ocena z odpowiedzi indywidualnej KRYTERIA OCENY
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.