Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RTZ-SM>WCZWSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 02

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Zajęcia laboratoryjne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F4) Odpowiedź ustna

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: Urszula Chrabota

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Wiedza dotycząca rozwoju dziecka w poszczególnych okresach życia.

2). Wiedza dotycząca znajomości patofizjologii różnych jednostek chorobowych występujących u dzieci.

CELE PRZEDMIOTU

1). Zapoznanie studentów z podstawowa terminologią i tematyką wczesnej opieki oraz udzielania wsparcia dla dziecka i rodziny.

2). Zapoznanie studentów z metodami diagnozowania i wspomagania rozwoju dziecka.

3). Wprowadzenie podstawy pedagogiki prenatalnej oraz wczesnej interwencji.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Pedagogika prenatalna.

2: Dylematy macierzyństwa.

3: Wczesna interwencja w pedagogice specjalnej.

4: Postawy i udział rodziców w rehabilitacji dziecka.

5: Noworodek-wczesniak.

6: Rozwój prawidłowy a opóźniony.

ĆWICZENIA

1: Wprowadzenie do przedmiotu. Godność i szacunek wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin.1h

2: Planowanie macierzyństwa, przebieg ciąży-czynniki zagrażające. Profilaktyka. Wcześniactwo. 3h

3: Model procesu wczesnego wspomagania, główne kierunki rehabilitacji. 2h

4: Rewalidacja indywidualna i logopedia. 4h

5: Specjalne potrzeby terapeutyczne i edukacyjne dzieci z wybranymi niepełnosprawnościami. 4h


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 42
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 5
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 3
Inne
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 50
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Cytowska B., Winczura B.,(red), 2006, wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls, Kraków.

2). Aly M., (2004), Dziecko specjalnej troski.Pierwszy rok życia.Wyd.Psycholoiczne, Gdańsk.

3). Wyczesany J., (red), (2010) Krakowska pedagogika specjalna, WN UP, Kraków.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Kulis A, Terapia zajęciowa w pediatrii, w red. Bac A, Terapia zajęciowa, Warszawa 2016, PZWL

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Definiuje podstawowe pojęcia i charakteryzuje etapy rozwoju dziecka.

EK2 Wiedza:

Wskazuje podstawowe instytucje i specjalistów tworzących model wczesnej interwencji. Zna podstawy prawne dotyczące wczesnego wspomagania.

EK3 Wiedza:

Zna zasady sposoby oceny stanu zdrowia dzieci z dysfunkcjami i chorobami wieku rozwojowego, a także metody terapeutyczne stosowane w wczesnym wspomaganiu.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Odpowiedź ustna

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formujących

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Uczestnictwo w zajęciach

2: Pozytywna ocena z odpowiedzi indywidualnej

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Z nielicznymi błędami definiuje podstawowe pojęcia i charakteryzuje etapy rozwoju dziecka.
4,0 Nieprecyzyjnie definiuje podstawowe pojęcia i charakteryzuje etapy rozwoju dziecka.
5,0 Bezbłędnie definiuje podstawowe pojęcia i charakteryzuje etapy rozwoju dziecka.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Z nielicznymi błędami wskazuje podstawowe instytucje i specjalistów tworzących model wczesnej interwencji. Zna podstawy prawne dotyczące wczesnego wspomagania.
4,0 Nieprecyzyjnie wskazuje podstawowe instytucje i specjalistów tworzących model wczesnej interwencji. Zna podstawy prawne dotyczące wczesnego wspomagania.
5,0 Bezbłędnie wskazuje podstawowe instytucje i specjalistów tworzących model wczesnej interwencji. Zna podstawy prawne dotyczące wczesnego wspomagania.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Z nielicznymi błędami zna zasady sposoby oceny stanu zdrowia dzieci z dysfunkcjami i chorobami wieku rozwojowego, a także metody terapeutyczne stosowane w wczesnym wspomaganiu.
4,0 W stopniu podstawowym zna zasady sposoby oceny stanu zdrowia dzieci z dysfunkcjami i chorobami wieku rozwojowego, a także metody terapeutyczne stosowane w wczesnym wspomaganiu.
5,0 W stopniu zaawansowanym na zasady sposoby oceny stanu zdrowia dzieci z dysfunkcjami i chorobami wieku rozwojowego, a także metody terapeutyczne stosowane w wczesnym wspomaganiu.
Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0