Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Organizacja i funkcjonowanie zakładów hotelarskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TTR/HOT-SL>OFZH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Organizacja i funkcjonowanie zakładów hotelarskich
Jednostka: Zakład Hotelarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M1) Burza mózgów
(M12) Metoda sytuacyjna
(M15) Praca pod kierunkiem
(M21) Wycieczka
(M22) Wykłady

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F6) Projekt indywidualny

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem zakładów hotelarskich. Na przedmiocie student zapoznaje m.in. z elementami zarządzania strategicznego, funkcjonowaniem poszczególnych działów hotelu, analizą eksploatacyjną, finansową przedsiębiorstw hotelarskich i gastronomicznych. Omawiane są również zagadnienia z zakresu zatrudnienia i płac w hotelarstwie oraz nowych inwestycji i technologii

Pełny opis:

Wykłady 20 g.

1. Zasady zarządzania strategicznego w obiektach hotelarskich. - 1g. /analiza uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych; wizja i misja przedsiębiorstwa hotelowego; cele strategiczne i operacyjne; strategie funkcjonalne/.

2. Organizacja nowego przedsiębiorstwa hotelarskiego, procedury uruchomienia przedsiębiorstwa – 2g. /formy prawne przedsiębiorstwa hotelarskiego; etapy zakładania i rejestracji zakładu hotelarskiego/.

3. Etapy budowy hotelu - 1g. /omówienie etapów budowy obiektu hotelarskiego: wybór lokalizacji; stworzenie biznesplanu; źródła finansowania inwestycji; zdobycie odpowiednich zezwoleń, uzgodnienia branżowe/.

4. Projekt funkcjonalny i organizacyjny hotelu - 2g. /charakterystyka projektu funkcjonalnego przedstawiającego dokładną koncepcję całego obiektu, zawierającą informacje o planowanych funkcjach obiektu; charakterystyka projektu organizacyjnego zawierającego m.in. optymalną ilość personelu koniecznego do obsługi każdego ze stanowisk w założonym czasie, wzajemne relacje służbowe pomiędzy poszczególnymi stanowiskami i działami/.

5. Charakterystyka pionu wielofunkcyjnego i rekreacyjnego - 2g. /omówienie zasad projektowania pionu wielofunkcyjnego i rekreacyjnego pod kątem obsługi klientów indywidualnych i biznesowych; wyposażenie i zasady wynajmu sal konferencyjnych; zasady korzystania z pionu rekreacyjnego/.

6. Charakterystyka jednostek mieszkalnych i węzłów komunikacyjnych - 1g /omówienie zasad tworzenia węzłów komunikacyjnych w większych hotelach mających szeroki wachlarz usług hotelowych, omówienie zasad jakie muszą być spełnione przy tworzeniu jednostki mieszkalnej/.

7. Omówienie pracy dyrekcji, działu handlowego i marketingu – 1g. /charakterystyka pracy dyrekcji, działu handlowego i marketingu w zależności od wielkości i rodzaju obiektu hotelarskiego, wzajemne zależności i podległość służbowa między poszczególnymi działami/.

8. Omówienie pracy działu recepcji, gastronomii i służby pięter w hotelu – 2g. /podział funkcji na recepcji; zasady funkcjonowania recepcji hotelowej; zasady pracy i podział funkcji w gastronomii hotelowej; zasady pracy i podział obowiązków w dziale służby pięter/.

9. Standardy obowiązujące na poszczególnych stanowiskach w hotelu - 1g. /charakterystyka poszczególnych stanowisk pracy pod kątem standardów panujących w danym hotelu; standardy obsługi gościa hotelowego, standardy sprzątania, itp./.

10. Rekrutacja, szkolenie oraz ocena pracowników hotelu – 1g. /zasady rekrutacji, wymogi stawiane kandydatom, znaczenie szkoleń umożliwiających rozwój i realizacje zamierzonych celów strategicznych; monitorowanie i kresowa ocena pracowników/

11. Style zarządzania przedsiębiorstwem hotelarskim – 1g. /omówienie stylów zarządzania stosownych w przedsiębiorstwach hotelarskich w zależności od ich charakteru, wielkości i celów strategicznych/.

12. Zarządzanie majątkiem i kosztami hotelu - 1g. /struktura majątku trwałego i obrotowego; efektywność eksploatacji majątku trwałego hotelu; poznanie mechanizmów i przyczyn powstawania kosztów; kształtowanie pożądanej struktury kosztów/.

13. Współpraca podmiotów hotelarskich z biurami podróży, GDS-ami i platformami marketingowo-rezerwacyjnymi – 2g. /zasady współpracy, allotment, czarter, wybór kanałów dystrybucji/.

14. Nowe technologie i innowacje stosowane w hotelarstwie – 2g. /przykłady nowych technologii i innowacji stosowanych w hotelarstwie na całym świecie: wykorzystanie nietypowych obiektów pod kątem hotelarstwa (sztuczne wyspy, lodowe i podwodne hotele, hotel w wieży Kalifa itp.) wykorzystanie najnowszych technologii informatycznych pod kątem zarządzania obiektem hotelarskim wykorzystanie nowych źródeł energii pod kątem ekologii w hotelu/.

Literatura:

1. Panasiuk A., Szostak D., Hotelarstwo, usługi, eksploatacja, zarządzanie, PWN, Warszawa 2008.

2. Dominik P., Dragoń W., Organizacja przedsiębiorstwa hotelarskiego, Wydawnictwo: AlmaMer, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2009

3. Błądek Z, Nowoczesne hotelarstwo. Od projektowania do wyposażenia” Palladium, 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Zna i rozumie prawne, etyczne i organizacyjne uwarunkowania wykonywania działalności zawodowej w zakresie turystyki i rekreacji, w tym:

- podstawy tworzenia i stosowania prawa oraz zakres jego regulacji w działalności turystycznej i rekreacyjnej,

- podstawowy zarządzania oraz funkcjonowania przedsiębiorstw tworzących i oferujących usługi turystyczne i rekreacyjne K_W14

2. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, charakterystycznej dla turystyki i rekreacji K_W20

Umiejętności

3. Potrafi przygotować analizę ekonomiczną przedsięwzięcia z zakresu turystyki i rekreacji zarówno na potrzeby własnej działalności gospodarczej jak i działalności instytucji publicznej lub społecznej K_U12

4. Potrafi w zakresie podstawowym wdrażać funkcje zarządzania w organizacji K_U19

Kompetencje społeczne

5. Jest zdolny do uzupełniania i doskonalenia kwalifikacji - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności w zakresie wybranej specjalności zawodowej z wykorzystaniem wiarygodnych i efektywnych źródeł i metod K_K01

6. Realistycznie ocenia swoje możliwości i kompetencje, zwłaszcza w zakresie rzetelnego i bezpiecznego wykonywania zadań w zakresie turystyki i rekreacji, i jest otwarty na korzystanie z pomocy ekspertów K_K02

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA: Projekt indywidualny

Egzamin końcowy: EGZAMIN

Zdanie egzaminu na ocenę 3

Zdanie egzaminu na ocenę 4

Zdanie egzaminu na ocenę 5

Praktyki zawodowe:

Praktyki realizowane są w ramach specjalności Hotelarstwo

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MACIEJ ABRAM
Prowadzący grup: AGNIESZKA KOSIŃSKA, ANNA SZELIGA
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0