Organizacja i funkcjonowanie zakładów hotelarskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR/HOT-SL>OFZH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Organizacja i funkcjonowanie zakładów hotelarskich |
Jednostka: | Zakład Hotelarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem zakładów hotelarskich. Na przedmiocie student zapoznaje m.in. z elementami zarządzania strategicznego, funkcjonowaniem poszczególnych działów hotelu, analizą eksploatacyjną, finansową przedsiębiorstw hotelarskich i gastronomicznych. Omawiane są również zagadnienia z zakresu zatrudnienia i płac w hotelarstwie oraz nowych inwestycji i technologii |
Pełny opis: |
Wykłady 20 g. 1. Zasady zarządzania strategicznego w obiektach hotelarskich. - 1g. /analiza uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych; wizja i misja przedsiębiorstwa hotelowego; cele strategiczne i operacyjne; strategie funkcjonalne/. 2. Organizacja nowego przedsiębiorstwa hotelarskiego, procedury uruchomienia przedsiębiorstwa – 2g. /formy prawne przedsiębiorstwa hotelarskiego; etapy zakładania i rejestracji zakładu hotelarskiego/. 3. Etapy budowy hotelu - 1g. /omówienie etapów budowy obiektu hotelarskiego: wybór lokalizacji; stworzenie biznesplanu; źródła finansowania inwestycji; zdobycie odpowiednich zezwoleń, uzgodnienia branżowe/. 4. Projekt funkcjonalny i organizacyjny hotelu - 2g. /charakterystyka projektu funkcjonalnego przedstawiającego dokładną koncepcję całego obiektu, zawierającą informacje o planowanych funkcjach obiektu; charakterystyka projektu organizacyjnego zawierającego m.in. optymalną ilość personelu koniecznego do obsługi każdego ze stanowisk w założonym czasie, wzajemne relacje służbowe pomiędzy poszczególnymi stanowiskami i działami/. 5. Charakterystyka pionu wielofunkcyjnego i rekreacyjnego - 2g. /omówienie zasad projektowania pionu wielofunkcyjnego i rekreacyjnego pod kątem obsługi klientów indywidualnych i biznesowych; wyposażenie i zasady wynajmu sal konferencyjnych; zasady korzystania z pionu rekreacyjnego/. 6. Charakterystyka jednostek mieszkalnych i węzłów komunikacyjnych - 1g /omówienie zasad tworzenia węzłów komunikacyjnych w większych hotelach mających szeroki wachlarz usług hotelowych, omówienie zasad jakie muszą być spełnione przy tworzeniu jednostki mieszkalnej/. 7. Omówienie pracy dyrekcji, działu handlowego i marketingu – 1g. /charakterystyka pracy dyrekcji, działu handlowego i marketingu w zależności od wielkości i rodzaju obiektu hotelarskiego, wzajemne zależności i podległość służbowa między poszczególnymi działami/. 8. Omówienie pracy działu recepcji, gastronomii i służby pięter w hotelu – 2g. /podział funkcji na recepcji; zasady funkcjonowania recepcji hotelowej; zasady pracy i podział funkcji w gastronomii hotelowej; zasady pracy i podział obowiązków w dziale służby pięter/. 9. Standardy obowiązujące na poszczególnych stanowiskach w hotelu - 1g. /charakterystyka poszczególnych stanowisk pracy pod kątem standardów panujących w danym hotelu; standardy obsługi gościa hotelowego, standardy sprzątania, itp./. 10. Rekrutacja, szkolenie oraz ocena pracowników hotelu – 1g. /zasady rekrutacji, wymogi stawiane kandydatom, znaczenie szkoleń umożliwiających rozwój i realizacje zamierzonych celów strategicznych; monitorowanie i kresowa ocena pracowników/ 11. Style zarządzania przedsiębiorstwem hotelarskim – 1g. /omówienie stylów zarządzania stosownych w przedsiębiorstwach hotelarskich w zależności od ich charakteru, wielkości i celów strategicznych/. 12. Zarządzanie majątkiem i kosztami hotelu - 1g. /struktura majątku trwałego i obrotowego; efektywność eksploatacji majątku trwałego hotelu; poznanie mechanizmów i przyczyn powstawania kosztów; kształtowanie pożądanej struktury kosztów/. 13. Współpraca podmiotów hotelarskich z biurami podróży, GDS-ami i platformami marketingowo-rezerwacyjnymi – 2g. /zasady współpracy, allotment, czarter, wybór kanałów dystrybucji/. 14. Nowe technologie i innowacje stosowane w hotelarstwie – 2g. /przykłady nowych technologii i innowacji stosowanych w hotelarstwie na całym świecie: wykorzystanie nietypowych obiektów pod kątem hotelarstwa (sztuczne wyspy, lodowe i podwodne hotele, hotel w wieży Kalifa itp.) wykorzystanie najnowszych technologii informatycznych pod kątem zarządzania obiektem hotelarskim wykorzystanie nowych źródeł energii pod kątem ekologii w hotelu/. |
Literatura: |
1. Panasiuk A., Szostak D., Hotelarstwo, usługi, eksploatacja, zarządzanie, PWN, Warszawa 2008. 2. Dominik P., Dragoń W., Organizacja przedsiębiorstwa hotelarskiego, Wydawnictwo: AlmaMer, Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2009 3. Błądek Z, Nowoczesne hotelarstwo. Od projektowania do wyposażenia” Palladium, 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Zna i rozumie prawne, etyczne i organizacyjne uwarunkowania wykonywania działalności zawodowej w zakresie turystyki i rekreacji, w tym: - podstawy tworzenia i stosowania prawa oraz zakres jego regulacji w działalności turystycznej i rekreacyjnej, - podstawowy zarządzania oraz funkcjonowania przedsiębiorstw tworzących i oferujących usługi turystyczne i rekreacyjne K_W14 2. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, charakterystycznej dla turystyki i rekreacji K_W20 Umiejętności 3. Potrafi przygotować analizę ekonomiczną przedsięwzięcia z zakresu turystyki i rekreacji zarówno na potrzeby własnej działalności gospodarczej jak i działalności instytucji publicznej lub społecznej K_U12 4. Potrafi w zakresie podstawowym wdrażać funkcje zarządzania w organizacji K_U19 Kompetencje społeczne 5. Jest zdolny do uzupełniania i doskonalenia kwalifikacji - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności w zakresie wybranej specjalności zawodowej z wykorzystaniem wiarygodnych i efektywnych źródeł i metod K_K01 6. Realistycznie ocenia swoje możliwości i kompetencje, zwłaszcza w zakresie rzetelnego i bezpiecznego wykonywania zadań w zakresie turystyki i rekreacji, i jest otwarty na korzystanie z pomocy ekspertów K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA: Projekt indywidualny Egzamin końcowy: EGZAMIN Zdanie egzaminu na ocenę 3 Zdanie egzaminu na ocenę 4 Zdanie egzaminu na ocenę 5 |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki realizowane są w ramach specjalności Hotelarstwo |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CWD
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MACIEJ ABRAM | |
Prowadzący grup: | AGNIESZKA KOSIŃSKA, ANNA SZELIGA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.