Anatomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR/OP-SL>ANAT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia |
Jednostka: | Zakład Anatomii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot dodatkowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P3) Średnia ważona ocen formułujących |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie budowy anatomicznej oraz funkcji ciała ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem biernego i czynnego układu ruchu oraz procesów sterowania tym ruchem. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów obejmuje: - Wprowadzenie do przedmiotu, podstawowe informacje dotyczące topografii ciała ludzkiego, budowy tkanki kostnej, rodzajów kości oraz połączenia jakie między nimi występują. - Budowa ogólna czaszki w podziale na mózgo- i trzewioczaszkę. Funkcje czaszki oraz połączenia w jej obrębie uwzględniając połączenie czaszki z kręgosłupem. - Budowa dystalnych części kończyn. Budowa ręki: kości nadgarstka, śródręcza i palców, stawy ręki i ich możliwości ruchowe. Budowa stopy: kości stępu, śródstopia i palców oraz połączenia występujące między nimi. - Rodzaje tkanki mięśniowej, budowę makroskopową mięśni somatycznych. Podział mięśni szkieletowych ze względu na kształt, ilość brzuśców, przyczepów i aktonów. Formy działania i i współpracy mięśni szkieletowych. - Budowa i funkcja mięśni: głowy (mm. mimicznych i żwaczowych), szyi, klatki piersiowej oraz mięśni działających na stawy ręki oraz stopy. - Podział anatomiczny i czynnościowy układu nerwowego, ogólna budowa ośrodkowego oraz obwodowego układu nerwowego. - Ogólna budowa rdzenia kręgowego i mózgowia. - Budowa układu obwodowego : nerwy rdzeniowe i czaszkowe oraz sploty nerwowe nerwów rdzeniowych. - Autonomiczny układ nerwowy oraz antagonistyczne działanie jego części. - Ogólny schemat naczyniowy organizmu, charakterystyka krążenia małego i dużego, budowa i funkcja serca. - Charakterystyka ogólna układu chłonnego, budowa śledziony. - budowa i funkcja układu pokarmowego i oddechowego. - budowa i funkcja wątroby i trzustki. - budowa i funkcja gruczołów dokrewnych. Tematyka ćwiczeń obejmuje: - ogólną budowę kręgosłupa, budowę kręgu, analogie i różnice w budowie kręgów poszczególnych odcinków kręgosłupa. Połączenia w kręgosłupie oraz jego możliwości ruchowe. Fizjologiczne krzywizny kręgosłupa. - budowę i funkcje klatki piersiowej. - budowa oraz funkcja szkieletu kończyny górnej z wyłączeniem ręki. - budowa i funkcja szkieletu kończyny dolnej z wyłączeniem stopy. - budowa i funkcja wybranych mięśni grzbietu, klatki piersiowej i brzucha. - budowa i funkcja wybranych mięśni kończyny górnej (obręcz, ramię i przedramię). - budowa i funkcja wybranych mięśni kończyny dolnej (obręcz, udo i podudzie. - charakterystyka anatomiczno-czynnościowa mózgowia. Kresomózgowie i międzymózgowie jako siedlisko korowych i podkorowych ośrodków. Ośrodki nerwowe pnia mózgu. - drogi nerwowe: wstępujące i zstępujące. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Sokołowski B., Błyszczuk J., Zarys anatomii człowieka część I - IV, Kraków 2001, Wydawnictwo Skryptowe AWF. Ignasiak Z., Anatomia układu ruchu, Wrocław 2007, Elsevier Urban & Partner Ignasiak Z., Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka, Wrocław 2008, Elsevier Urban & Partner Netter F.H., Atlas anatomii człowieka. Polskie mianownictwo anatomiczne. Wrocław 2011, Elsevier Urban & Partner Literatura uzupełniająca: Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka, Warszawa 2007, PZWL. Sokołowska - Pituchowa J. Anatomia człowieka, Warszawa 2008, PZWL Woźniacka R. Zarys anatomii człowieka dla szkół medycznych, Kraków 2015, Wydawnictwo A-Z Sobotta J. Atlas anatomii człowieka, Wrocław 2008, Elsevier Urban & Partner |
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Zna i rozumie podstawy budowy organizmu człowieka w zakresie biernego i czynnego układu ruchu oraz podstawowe procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka podczas pracy i wypoczynku. EK2 Umiejętności: posiada umiejętność prezentowania w formie ustnej i pisemnej wyników własnych działań oraz przemyśleń. EK3 Kompetencje społeczne: Jest zdolny do uzupełniania i doskonalenia kwalifikacji - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie wybranej specjalności zawodowej. Ma świadomość potrzeby samokształcenia i podnoszenia swoich kwalifikacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny - ocena formująca: aktywność na zajęciach, kolokwium Kryteria oceny: EK1 na ocenę 3.0 - zna terminologię anatomiczną, posiada podstawową wiedzę o budowie organizmu ludzkiego, a w szczególności narządu ruchu, zna topografię narządów. na ocenę 4.0 - zna terminologię anatomiczną, posiada szczegółową wiedzę o budowie organizmu ludzkiego, a w szczególności narządu ruchu, zna topografię i budowę narządów. na ocenę 5.0 - zna terminologię anatomiczną, posiada szczegółową wiedzę o budowie organizmu ludzkiego, a w szczególności narządu ruchu, zna topografię i budowę narządów. Rozumie działanie organizmu jako całości. EK2 na ocenę 3.0 - Zna podstawy rozwoju narządów i układów człowieka. na ocenę 4.0 - Zna podstawy rozwoju narządów i układów człowieka. Umie określić położenie struktur kostnych, mięśni oraz narządów. na ocenę 5.0 - Zna podstawy rozwoju narządów i układów człowieka. Umie określić położenie struktur kostnych, mięśni oraz narządów. Rozumie rolę poszczególnych układów organizmu w rozwoju motorycznym. EK3 na ocenę 3.0 - rzadko jest aktywny na zajęciach. Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się. na ocenę 4.0 - Jest dość aktywny podczas zajęć. Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się. Rozumie konieczność doskonalenia warsztatu i zna swoje ograniczenia. W razie wątpliwości konsultuje się z ekspertami. na ocenę 5.0 - Jest aktywny na zajęciach, Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się. Rozumie konieczność doskonalenia warsztatu i zna swoje ograniczenia. W razie wątpliwości konsultuje się z ekspertami. Potrafi korzystać z literatury przedmiotu i krytycznie weryfikować jej treści. Potrafi poprawnie wnioskować. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.