Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Anatomia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TTR/OP-SL>ANAT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Anatomia
Jednostka: Zakład Anatomii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot dodatkowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 01

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady
(M7) Konsultacje

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących
(P4) Test

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poznanie budowy anatomicznej oraz funkcji ciała ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem biernego i czynnego układu ruchu oraz procesów sterowania tym ruchem.

Pełny opis:

Tematyka wykładów obejmuje:

- Wprowadzenie do przedmiotu, podstawowe informacje dotyczące topografii ciała ludzkiego, budowy tkanki kostnej, rodzajów kości oraz połączenia jakie między nimi występują.

- Budowa ogólna czaszki w podziale na mózgo- i trzewioczaszkę. Funkcje czaszki oraz połączenia w jej obrębie uwzględniając połączenie czaszki z kręgosłupem.

- Budowa dystalnych części kończyn. Budowa ręki: kości nadgarstka, śródręcza i palców, stawy ręki i ich możliwości ruchowe. Budowa stopy: kości stępu, śródstopia i palców oraz połączenia występujące między nimi.

- Rodzaje tkanki mięśniowej, budowę makroskopową mięśni somatycznych. Podział mięśni szkieletowych ze względu na kształt, ilość brzuśców, przyczepów i aktonów. Formy działania i i współpracy mięśni szkieletowych.

- Budowa i funkcja mięśni: głowy (mm. mimicznych i żwaczowych), szyi, klatki piersiowej oraz mięśni działających na stawy ręki oraz stopy.

- Podział anatomiczny i czynnościowy układu nerwowego, ogólna budowa ośrodkowego oraz obwodowego układu nerwowego.

- Ogólna budowa rdzenia kręgowego i mózgowia.

- Budowa układu obwodowego : nerwy rdzeniowe i czaszkowe oraz sploty nerwowe nerwów rdzeniowych.

- Autonomiczny układ nerwowy oraz antagonistyczne działanie jego części.

- Ogólny schemat naczyniowy organizmu, charakterystyka krążenia małego i dużego, budowa i funkcja serca.

- Charakterystyka ogólna układu chłonnego, budowa śledziony.

- budowa i funkcja układu pokarmowego i oddechowego.

- budowa i funkcja wątroby i trzustki.

- budowa i funkcja gruczołów dokrewnych.

Tematyka ćwiczeń obejmuje:

- ogólną budowę kręgosłupa, budowę kręgu, analogie i różnice w budowie kręgów poszczególnych odcinków kręgosłupa. Połączenia w kręgosłupie oraz jego możliwości ruchowe. Fizjologiczne krzywizny kręgosłupa.

- budowę i funkcje klatki piersiowej.

- budowa oraz funkcja szkieletu kończyny górnej z wyłączeniem ręki.

- budowa i funkcja szkieletu kończyny dolnej z wyłączeniem stopy.

- budowa i funkcja wybranych mięśni grzbietu, klatki piersiowej i brzucha.

- budowa i funkcja wybranych mięśni kończyny górnej (obręcz, ramię i przedramię).

- budowa i funkcja wybranych mięśni kończyny dolnej (obręcz, udo i podudzie.

- charakterystyka anatomiczno-czynnościowa mózgowia. Kresomózgowie i międzymózgowie jako siedlisko korowych i podkorowych ośrodków. Ośrodki nerwowe pnia mózgu.

- drogi nerwowe: wstępujące i zstępujące.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Sokołowski B., Błyszczuk J., Zarys anatomii człowieka część I - IV, Kraków 2001, Wydawnictwo Skryptowe AWF.

Ignasiak Z., Anatomia układu ruchu, Wrocław 2007, Elsevier Urban & Partner

Ignasiak Z., Anatomia narządów wewnętrznych i układu nerwowego człowieka, Wrocław 2008, Elsevier Urban & Partner

Netter F.H., Atlas anatomii człowieka. Polskie mianownictwo anatomiczne. Wrocław 2011, Elsevier Urban & Partner

Literatura uzupełniająca:

Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka, Warszawa 2007, PZWL.

Sokołowska - Pituchowa J. Anatomia człowieka, Warszawa 2008, PZWL

Woźniacka R. Zarys anatomii człowieka dla szkół medycznych, Kraków 2015, Wydawnictwo A-Z

Sobotta J. Atlas anatomii człowieka, Wrocław 2008, Elsevier Urban & Partner

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza: Zna i rozumie podstawy budowy organizmu człowieka w zakresie biernego i czynnego układu ruchu oraz podstawowe procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie człowieka podczas pracy i wypoczynku.

EK2 Umiejętności: posiada umiejętność prezentowania w formie ustnej i pisemnej wyników własnych działań oraz przemyśleń.

EK3 Kompetencje społeczne: Jest zdolny do uzupełniania i doskonalenia kwalifikacji - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie wybranej specjalności zawodowej. Ma świadomość potrzeby samokształcenia i podnoszenia swoich kwalifikacji.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny - ocena formująca: aktywność na zajęciach, kolokwium

Kryteria oceny:

EK1 na ocenę 3.0 - zna terminologię anatomiczną, posiada podstawową wiedzę o budowie organizmu ludzkiego, a w szczególności narządu ruchu, zna topografię narządów.

na ocenę 4.0 - zna terminologię anatomiczną, posiada szczegółową wiedzę o budowie organizmu ludzkiego, a w szczególności narządu ruchu, zna topografię i budowę narządów.

na ocenę 5.0 - zna terminologię anatomiczną, posiada szczegółową wiedzę o budowie organizmu ludzkiego, a w szczególności narządu ruchu, zna topografię i budowę narządów. Rozumie działanie organizmu jako całości.

EK2 na ocenę 3.0 - Zna podstawy rozwoju narządów i układów człowieka.

na ocenę 4.0 - Zna podstawy rozwoju narządów i układów człowieka. Umie określić położenie struktur kostnych, mięśni oraz narządów.

na ocenę 5.0 - Zna podstawy rozwoju narządów i układów człowieka. Umie określić położenie struktur kostnych, mięśni oraz narządów. Rozumie rolę poszczególnych układów organizmu w rozwoju motorycznym.

EK3 na ocenę 3.0 - rzadko jest aktywny na zajęciach. Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się.

na ocenę 4.0 - Jest dość aktywny podczas zajęć. Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się. Rozumie konieczność doskonalenia warsztatu i zna swoje ograniczenia. W razie wątpliwości konsultuje się z ekspertami.

na ocenę 5.0 - Jest aktywny na zajęciach, Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się. Rozumie konieczność doskonalenia warsztatu i zna swoje ograniczenia. W razie wątpliwości konsultuje się z ekspertami. Potrafi korzystać z literatury przedmiotu i krytycznie weryfikować jej treści. Potrafi poprawnie wnioskować.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0