Fizjologia pracy i wypoczynku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR/OP-SL>FPW | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia pracy i wypoczynku | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Fizjologii i Biochemii | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 04 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Wykład |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M2) Ćwiczenia laboratoryjna |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ:dr Marek Bawelski WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Student posiada wiedzę o czynności i funkcji poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka w zmieniających się warunkach środowiska. 2). Student potrafi przeprowadzać oznaczenia i pomiary podstawowych wskaźników fizjologicznych. 3). Student potrafi zinterpretować wyniki badań i sporządzić raport z ćwiczeń laboratoryjnych. Jeżeli jest potrzeba to zwiększyć liczbę wymagań wstępnych wstawiając kolejne punkty |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Wpływ ćwiczeń fizycznych na organizm człowieka. 2: Koszt energetyczny wysiłku fizycznego. Kalorymetria pośrednia i bezpośrednia. Podstawowa i wysiłkowa przemiana materii. Sposoby oceny obciążenia ustroju wysiłkiem fizycznym. Deficyt i dług tlenowy w wysiłkach o różnej intensywności. 3: Wydolność fizyczna i czynniki determinujące jej poziom. Wydolność aerobowa i anaerobowa oraz metody jej oceny. Próg anaerobowy, walory diagnostyczne, metody wyznaczania. 4: Fizjologiczne podłoże ćwiczeń rozgrzewających. Zjawisko martwego punktu i drugiego oddechu. Stany przedstartowe. Szok grawitacyjny. 5: Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia. 6: Fizjologiczne podłoże zmęczenia i przetrenowania. Zapobieganie procesom zmęczenia, wypoczynek i metody jego aktywacji. 7: Wpływ środowiska na funkcje ustroju warunki wysokogórskie, środowisko wodne. Jet leg syndrom. ĆWICZENIA 1: Zasady BHP podczas przeprowadzani prób wysiłkowych. Analiza gazów oddechowych. Metody pomiaru podstawowych parametrów układu oddechowego w czasie pracy fizycznej (FR, TV, VE, VO2, VCO2, RQ). Współczynnik wykorzystania tlenu, wskaźnik tlenowo-pulsowy. 2: Badanie długu i deficytu tlenowego. Oznaczanie kosztu energetycznego pracy metodą kalorymetrii pośredniej. Metody oznaczania wskaźników strukturalnych ciała (%F, FM i LBM). 3: Pośrednie metody określania maksymalnego minutowego poboru tlenu (VO2max) Margarii i wsp. oraz Astranda. 4: Badanie wydolności anaerobowej różnymi testami. 5: Progi metaboliczne i sposoby ich wyznaczania. Wyznaczanie maksymalnego stanu stałego (MLSS). 6: Badanie fizjologicznych reakcji organizmu człowieka na stres cieplny.
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). W. F. Ganong — Fizjologia, Warszawa, 2009, PZWL 2). S. Kozłowski, K. Nazar — Wprowadzenie do fizjologii klinicznej, Warszawa, 2000, PZWL 3). M. Zatoń, A. Jastrzębska — Testy fizjologiczne w ocenie wydolności fizycznej, Warszawa, 2010, PWN 4). K. Birch, D. MacLaren, K. George — Fizjologia Sportu - Krótkie wykłady, Warszawa, 2009, PWN 5). R. Kubica — Podstawy fizjologii pracy i wydolności fizycznej, Kraków, 1995, AWF LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). J. Górski — Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Warszawa, 2006, PZWL 2). H.D. Halicka-Ambroziak — Wskazówki do ćwiczeń z fizjologii dla studentów wychowania fizycznego, Warszawa, 2010, AWF |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Student potrafi wyjaśnić i opisać podstawowe reakcje fizjologiczne organizmu człowieka podczas spoczynku i wysiłku oraz w różnych warunkach środowiskowych. EK2 Umiejętności: Student prawidłowo dobiera i stosuje metody pozwalające na ocenę wydolności fizycznej organizmu za pomocą specjalistycznego sprzętu oraz wryfikuje, analizuje i interpretuje uzyskane wyniki. EK3 Kompetencje społeczne: Student potrafi rozpoznać objawy przeciążenia organizmu osób uczestniczących w działalności rekreacyjnej i turystycznej |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach. 2: Sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Egzamin pisemny. WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Aktywne uczestnictwo w zajęciach. 2: Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. 3: Zdanie egzaminu. KRYTERIA OCENY
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.