Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia pracy i wypoczynku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TTR/OP-SL>FPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizjologia pracy i wypoczynku
Jednostka: Zakład Fizjologii i Biochemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 04

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Wykład
Zajęcia laboratoryjne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P4) Test

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ:dr Marek Bawelski

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Student posiada wiedzę o czynności i funkcji poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka w zmieniających się warunkach środowiska.

2). Student potrafi przeprowadzać oznaczenia i pomiary podstawowych wskaźników fizjologicznych.

3). Student potrafi zinterpretować wyniki badań i sporządzić raport z ćwiczeń laboratoryjnych.

Jeżeli jest potrzeba to zwiększyć liczbę wymagań wstępnych wstawiając kolejne punkty

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Wpływ ćwiczeń fizycznych na organizm człowieka.

2: Koszt energetyczny wysiłku fizycznego. Kalorymetria pośrednia i bezpośrednia. Podstawowa i wysiłkowa przemiana materii. Sposoby oceny obciążenia ustroju wysiłkiem fizycznym. Deficyt i dług tlenowy w wysiłkach o różnej intensywności.

3: Wydolność fizyczna i czynniki determinujące jej poziom. Wydolność aerobowa i anaerobowa oraz metody jej oceny. Próg anaerobowy, walory diagnostyczne, metody wyznaczania.

4: Fizjologiczne podłoże ćwiczeń rozgrzewających. Zjawisko martwego punktu i drugiego oddechu. Stany przedstartowe. Szok grawitacyjny.

5: Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.

6: Fizjologiczne podłoże zmęczenia i przetrenowania. Zapobieganie procesom zmęczenia, wypoczynek i metody jego aktywacji.

7: Wpływ środowiska na funkcje ustroju warunki wysokogórskie, środowisko wodne. Jet leg syndrom.

ĆWICZENIA

1: Zasady BHP podczas przeprowadzani prób wysiłkowych. Analiza gazów oddechowych. Metody pomiaru podstawowych parametrów układu oddechowego w czasie pracy fizycznej (FR, TV, VE, VO2, VCO2, RQ). Współczynnik wykorzystania tlenu, wskaźnik tlenowo-pulsowy.

2: Badanie długu i deficytu tlenowego. Oznaczanie kosztu energetycznego pracy metodą kalorymetrii pośredniej. Metody oznaczania wskaźników strukturalnych ciała (%F, FM i LBM).

3: Pośrednie metody określania maksymalnego minutowego poboru tlenu (VO2max) Margarii i wsp. oraz Astranda.

4: Badanie wydolności anaerobowej różnymi testami.

5: Progi metaboliczne i sposoby ich wyznaczania. Wyznaczanie maksymalnego stanu stałego (MLSS).

6: Badanie fizjologicznych reakcji organizmu człowieka na stres cieplny.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 30
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 3
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 30
Opracowanie wyników 15
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 15
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 93
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 4
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). W. F. Ganong — Fizjologia, Warszawa, 2009, PZWL

2). S. Kozłowski, K. Nazar — Wprowadzenie do fizjologii klinicznej, Warszawa, 2000, PZWL

3). M. Zatoń, A. Jastrzębska — Testy fizjologiczne w ocenie wydolności fizycznej, Warszawa, 2010, PWN

4). K. Birch, D. MacLaren, K. George — Fizjologia Sportu - Krótkie wykłady, Warszawa, 2009, PWN

5). R. Kubica — Podstawy fizjologii pracy i wydolności fizycznej, Kraków, 1995, AWF

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). J. Górski — Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Warszawa, 2006, PZWL

2). H.D. Halicka-Ambroziak — Wskazówki do ćwiczeń z fizjologii dla studentów wychowania fizycznego, Warszawa, 2010, AWF

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Student potrafi wyjaśnić i opisać podstawowe reakcje fizjologiczne organizmu człowieka podczas spoczynku i wysiłku oraz w różnych warunkach środowiskowych.

EK2 Umiejętności:

Student prawidłowo dobiera i stosuje metody pozwalające na ocenę wydolności fizycznej organizmu za pomocą specjalistycznego sprzętu oraz wryfikuje, analizuje i interpretuje uzyskane wyniki.

EK3 Kompetencje społeczne:

Student potrafi rozpoznać objawy przeciążenia organizmu osób uczestniczących w działalności rekreacyjnej i turystycznej

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach.

2: Sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Egzamin pisemny.

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Aktywne uczestnictwo w zajęciach.

2: Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.

3: Zdanie egzaminu.

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student zna większość reakcji fizjologicznych organizmu człowieka podczas spoczynku i wysiłku w różnych warunkach środowiskowych.
4,0 Student zna podstawowe reakcje fizjologiczne organizmu człowieka podczas spoczynku i wysiłku oraz w różnych warunkach środowiskowych.
5,0 Student biegle potrafi wyjaśnić i opisać podstawowe reakcje fizjologiczne organizmu człowieka podczas spoczynku i wysiłku oraz w różnych warunkach środowiskowych.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student prawidłowo dobiera i stosuje metody pozwalające na ocenę wydolności fizycznej organizmu oraz nieprecyzyjnie wryfikuje, analizuje i interpretuje uzyskane wyniki.
4,0 Student prawidłowo dobiera i stosuje metody pozwalające na ocenę wydolności fizycznej organizmu oraz wryfikuje, analizuje i interpretuje uzyskane wyniki.
5,0 Studentbezbłędniedobieraistosujemetodypozwalającenaocenęwydolnościfizycznej organizmu za pomocą specjalistycznego sprzętu oraz wryfikuje, analizuje i interpretuje uzyskane wyniki.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student postępuje zgodne z zasadami bezpieczeństwa podczas przeprowadzania prób wysiłkowych. Słabo współdziała w grupie.
4,0 Student postępuje zgodne z zasadami bezpieczeństwa podczas przeprowadzania prób wysiłkowych oraz potrafi współdziałać w grupie.
5,0 Student postępuje zgodne z zasadami bezpieczeństwa podczas przeprowadzania prób wysiłkowych (badań) oraz potrafi w grupie pracować jako lider.
Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0