Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia relaksacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TTR/RR-SL>CWR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia relaksacyjne
Jednostka: Zakład Metodyki Rekreacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 05

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Zajęcia praktyczne

METODY DYDAKTYCZNE:

(M13) Opis
(M16) Praca w grupach

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F3) Kolokwium

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Anna Tyka

Założenia i cele przedmiotu:

Celem zajęć jest poznanie w teorii i praktyce wybranych ćwiczeń relaksacyjnych.

WYMAGANIA WSTĘPNE

1 Podstawowe wiadomości z zakresu psychologii ogólnej i biologicznego rozwoju człowieka.

Cele przedmiotu:

Cel1 W toku zajęć student zdobywa wiedzę o technikach relaksacyjnych oraz o tym kiedy warto je stosować.

Cel2 Potrafi przeprowadzić wybrane ćwiczenia relaksacyjne.

Pełny opis:

ĆWICZENIA

1: Pojęcie i rodzaje stresu. Wprowadzenie do technik relaksacyjnych.

2: Trening autogenny Schultza – teoria i praktyka.

3: Relaksacja progresywna Jacobsona – ćwiczenia praktyczne i teoria.

4: Ćwiczenia oddechowe – wprowadzenie, praktyka. Biofeedback – zagadnienia teoretyczne.

5: Wizualizacja ćwiczeniem redukującym stres.

6: Makko Ho – praktyka.

7: Zaliczenie technik relaksacyjnych przez studentów.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 15
Konsultacje przedmiotowe
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 2
Opracowanie wyników
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji
Inne 6
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 25
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 1
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

Everly George, Rosenfeld Robert — Stres. Przyczyny, terapia i autoterapia., Warszawa, 1992, PWN

Grochmal Stanisław (red.) — Ćwiczenia relaksowo-koncentrujące, Warszawa, 1993, PZWL

Cavallier Francois J-Paul — Wizualizacja. Od obrazu do działania., Poznań, 1992, Rebis

Gmitrzak Dagmara — Pokonaj stres dzięki technikom relaksacji, Warszawa, 2011, Edgard

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Franklin Eric — Świadomość ciała, Warszawa, 2007, Kined

Trzcieniecka-Green Anna (red) — Psychologia. Podrecznik dla studentów kierunków medycznych., Kraków, 2006, Universitas

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Student opisuje podstawowe techniki relaksacyjne.

EK2 Wiedza:

Student tłumaczy zastosowanie technik relaksacyjnych, poprawiających funkcjonowanie człowieka.

EK3 Umiejętności:

Student przygotowuje konspekt do przeprowadzenia ćwiczenia relaksacyjnego.


EK4 Umiejętności:

Student przeprowadza wybrane ćwiczenie relaksacyjne.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Kolokwium

2: Przeprowadzenie relaksacji.

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Wypadkowa ocen z kolokwium i przeprowadzonej relaksacji.

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Student uzyskuje zaliczenie po zaliczeniu kolokwium oraz przedstawieniu konspektu ćwiczenia relaksacyjnego i przeprowadzeniu wybranej techniki relaksacyjnej.

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student w sposób ogólny opisuje podstawowe techniki relaksacyjne, zdarzają się błędy.
4,0 Student opisuje podstawowe techniki relaksacyjne z nieznacznymi uchybieniami.
5,0 Student prawidłowo objaśnia techniki relaksacyjne.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student nazywa podstawowe techniki relaksacyjne, ale mylą mu się mechanizmy ich działania.
4,0 Student rozróżnia podstawowe techniki relaksacyjne, zdarzają się niewielkie błędy w tłumaczeniu ich znaczenia dla zdrowia.
5,0 Student doskonale rozróżnia techniki relaksacyjne, precyzyjnie je identyfikuje, ma świadomość jak oddziałują na zdrowie człowieka.


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student przygotowuje konspekt ćwiczenia relaksacyjnego, pojawiają się błędy.
4,0 Student przygotowuje konspekt ćwiczenia relaksacyjnego, wzoruje się na gotowych schematach..
5,0 Student przygotowuje bezbłędny konspekt, uwzględnia własne pomysły.


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Student odczytuje przebieg relaksacji, zdarzają się błędy.
4,0 Student wprowadza zmiany do schematu relaksacji i odczytuje go z odpowiednia intonacją i przerwami.
5,0 Student modyfikuje przebieg relaksacji i przeprowadza uwzględniając odpowiednie tempo, modulacje głosu.
Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)