Metodyka rekreacji ruchowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR/RR-SL>MRR6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka rekreacji ruchowej |
Jednostka: | Zakład Metodyki Rekreacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
Skrócony opis: |
Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności w zakresie rozpoznawania potrzeb i możliwości ruchowych osób w różnym wieku oraz przygotowanie do samodzielnego programowania, organizowania i prowadzenia ruchowych zajęć rekreacyjnych. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia Pojecie metodyki rekreacji. Ogniwa procesu rekreacji. Cele i zadania zajęć rekreacyjnych. Klasyfikacja form rekreacji fizycznej. Kształcenie zdolności wytrzymałościowych na zajęciach rekreacyjnych: zalecane obciążenia wysiłkowe i metody ich realizacji; programowanie wysiłku wytrzymałościowego; wyznaczanie intensywności wysiłku wytrzymałościowego; obliczanie zużycia kalorycznego podczas wysiłku tlenowego. Opracowanie programu wysiłku wytrzymałościowego dla osób dorosłych o niskim poziomie ryzyka dla aktywności fizycznej. Kształtowanie siły na zajęciach rekreacyjnych: zalecana wielkość obciążenia w treningu siłowym, wyznaczanie intensywności ćwiczeń siłowych (wielkości pokonywanego oporu), sposoby uzyskiwania maksymalnych napiec mięśniowych, rodzaje ćwiczeń kształtujących siłę. Projekt treningu obwodowego kształtującego siłę dla osób dorosłych o niskim poziomie ryzyka dla podejmowania aktywności fizycznej. Kształcenie zdolności szybkościowych i koordynacyjnych na zajęciach rekreacyjnych: warunki skutecznego kształcenia zdolności szybkościowych; proces uczenia się motorycznego; fazy procesu uczenia się - nauczania, metody nauczania oraz kryteria ich doboru, zasada zmienności sposobu i warunków wykonywania ćwiczenia koordynacyjnego. Wykonanie opisu procesu nauczania dowolnie wybranej umiejętności ruchowej. Metody oceny sprawności fizycznej: testy oceniające poszczególne zdolności motoryczne. Pośrednie sposoby wyznaczania pułapu tlenowego u osób dorosłych. Programowanie i planowanie systematycznych zajęć rekreacyjnych: diagnoza potrzeb i możliwości, określenie celu i zadań do realizacji, wyznaczenie treści, dobór metod i form realizacji; konstrukcja metodyczna zajęć ruchowych. Opracowanie programowe i metodyczne przykładowych jednostek zajęć ruchowych dla osób o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach w zakresie podejmowania aktywności fizycznej. Programowanie zajęć rekreacyjnych w różnych środowiskach społecznych: miejscu zamieszkania, miejscu nauki, pracy, ośrodku wypoczynku weekendowego, świątecznego, urlopowego. Opracowanie programów zajęć rekreacyjnych w różnych środowiskach społecznych dla osób zróżnicowanych pod względem wieku, sprawności fizycznej oraz potrzeb i zainteresowań rekreacyjnych. Specyfika prowadzenia zajęć ruchowych w różnych grupach wiekowych. Specyfika zajęć ruchowych dla kobiet i mężczyzn. Ruchowe zajęcia rekreacyjne dla rodzin. Zasady higieny, bezpieczeństwa i odpowiedzialności podczas realizacji różnych form rekreacyjnych. Rodzaje imprez sportowo-rekreacyjnych. Zasady programowania i organizowania imprez sportowo-rekreacyjnych. Program i regulamin imprezy sportowo-rekreacyjnej. Systemy rozgrywek stosowane podczas organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych. Opracowanie programów i regulaminów różnych rodzajów imprez sportowo-rekreacyjnych w różnych środowiskach dla osób o zróżnicowanych zainteresowaniach rekreacyjnych. |
Literatura: |
1. Corbin Ch. B. i wsp. — Fitness i Wellness. Kondycja, sprawność, zdrowie, Poznań, 2007, Wyd. Zysk i S-ka 2. Kiełbasiewicz-Drozdowska I., Siwiński W., (red.) — Teoria i metodyka rekreacji, Poznań, 2001, AWF 3. Osiński W. — Antropomotoryka, Poznań, 2003, AWF 4. Ryba B. — Organizacja imprez sportowych, Warszawa, 1998, Polska Korporacja Menadżerów Sportu |
Efekty uczenia się: |
1. Zna metody oceny sprawności fizycznej w zakresie niezbędnym dla oceny możliwości i efektów podejmowania rekreacyjnej aktywności fizycznej 2. Potrafi dokonać diagnozy, sformułować cele, dobrać treści i metody działania dla osób o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach uczestniczenia w zajęciach ruchowych 3. Potrafi zaplanować zajęcia rekreacyjne o charakterze masowym (imprezy sportowo-rekreacyjne) i okazjonalnym (wypoczynek weekendowy, świąteczny i urlopowy) dostosowane do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczestników oraz dostępnych warunków 4. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności w zakresie wybranej formy aktywności ruchowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny nt metod oceny sprawności fizycznej Projekt indywidualny - program zajęć ruchowych uwzględniający diagnozę, zadania, treści, metody i formy realizacji. Projekt zespołowy – program i regulamin imprezy sportowo rekreacyjnej. Projekt indywidualny - programu wypoczynku w wybranym środowisku społecznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.