Pedagogika przygody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR/TA-SL>PP | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przygody | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Alpinizmu i Turystyki Kwalifikowanej | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 04 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F2) Ćwiczenia praktyczne |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Marek Czyż WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Podstawowa wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych (filozofii, psychologii, socjologii). CELE PRZEDMIOTU 1). Przedstawienie teoretycznych i ideowych (aksjologicznych) założeń pedagogiki przygody. 2). Poznanie sposobów oddziaływania sytuacji przygodowej jako środka kształtowania pożądanych cech osobowości. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Turystyka przygodowa definicja. Turystyka przygodowa a inne formy turystyki (aktywna, kwalifikowana, usportowiona, specjalistyczna, alternatywna, ekoturystyka, kulturowa), podobieństwa i różnice. Produkty turystyki przygodowej, typologie turystyki przygodowej. 2: Pedagogika przygody definicja, podstawowa terminologia, relacje z innymi naukami. 3: Koncepcje pedagogiczne, których założenia wpłynęły na ukształtowanie się pedagogiki przygody. 4: Paradygmat doświadczenia przygody. 5: Animator (lider, trener, tutor) edukacji przygodowej, Kompetencje i umiejętności, style kierowania grupą. 6: Holistyczna koncepcja wychowania przez przygodę C. Martlocka. 7: Szanse wykorzystania turystyki przygody w resocjalizacji. ĆWICZENIA 1: Przygoda - definicja zjawiska. 2: Rodzaje programów przygodowych, ich cele i zadania. 3: Koncepcje psychologiczne wspierające pedagogikę przygody. 4: Metaforyczne modele uczenia się w edukacji przygodowej. 5: Bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem w edukacji przygodowej. 6: Ćwiczenia praktyczne nastawiane na budowanie zespołu, komunikacje, budzenie zaufania, rozwiązywanie problemów, współprace miedzy zespołami, wzrost poczucia własnej wartości. 7: Charakterystyka funkcjonowania organizacji i szkół działających w duchu pedagogiki przygody.
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). W. Michl — Pedagogika przeżyć, Kraków, 2011, WAM. 2). R. Ryszka — Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej, Kraków, 2016, Oficyna Wydawnicza "Impuls". LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny (red.) — Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty, Warszawa, 2012, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody. 2). A. Bąk, A. Leśny, E. Palamer-Kabacińska (red.) — Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i Adventure Education w Polsce, Warszawa, 2014, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody. 3). K. Jurewicz (red.) — Outdoor-owy zawrót głowy. Praktyczne zastosowanie edukacji nieformalnej w tym outdoor education w pracy z młodzieżą, Szczecin, 2015, TWIKS. |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Zna i rozumie wybrane pojęcia z zakresu edukacji przygodowej (wychowania przez przygodę) - odniesienie do efektów kierunkowych - K_W05. EK2 Wiedza: Zna ogólne zasady funkcjonowania grupy społecznej oraz przebiegu interakcji międzyludzkich. Posiada wiedzę na temat podstaw komunikowania się dydaktycznego i wychowawczego w kontaktach z uczestnikami zajęć edukacji przygodowej - odniesienie do efektów kierunkowych - K_W17. EK3 Kompetencje społeczne: Posiada zdolność pracy w zespole, jest odpowiedzialny za swoje działanie, wykonuje zadania niezawodnie i punktualnie - odniesienie do efektów kierunkowych - K_K04. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENY
|
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.