Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przygody

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TTR/TA-SL>PP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika przygody
Jednostka: Zakład Alpinizmu i Turystyki Kwalifikowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 04

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F7) Projekt zespołowy
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Marek Czyż

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Podstawowa wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych (filozofii, psychologii, socjologii).

CELE PRZEDMIOTU

1). Przedstawienie teoretycznych i ideowych (aksjologicznych) założeń pedagogiki przygody.

2). Poznanie sposobów oddziaływania sytuacji przygodowej jako środka kształtowania pożądanych cech osobowości.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Turystyka przygodowa definicja. Turystyka przygodowa a inne formy turystyki (aktywna, kwalifikowana, usportowiona, specjalistyczna, alternatywna, ekoturystyka, kulturowa), podobieństwa i różnice. Produkty turystyki przygodowej, typologie turystyki przygodowej.

2: Pedagogika przygody definicja, podstawowa terminologia, relacje z innymi naukami.

3: Koncepcje pedagogiczne, których założenia wpłynęły na ukształtowanie się pedagogiki przygody.

4: Paradygmat doświadczenia przygody.

5: Animator (lider, trener, tutor) edukacji przygodowej, Kompetencje i umiejętności, style kierowania grupą.

6: Holistyczna koncepcja wychowania przez przygodę C. Martlocka.

7: Szanse wykorzystania turystyki przygody w resocjalizacji.

ĆWICZENIA

1: Przygoda - definicja zjawiska.

2: Rodzaje programów przygodowych, ich cele i zadania.

3: Koncepcje psychologiczne wspierające pedagogikę przygody.

4: Metaforyczne modele uczenia się w edukacji przygodowej.

5: Bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem w edukacji przygodowej.

6: Ćwiczenia praktyczne nastawiane na budowanie zespołu, komunikacje, budzenie zaufania, rozwiązywanie problemów, współprace miedzy zespołami, wzrost poczucia własnej wartości.

7: Charakterystyka funkcjonowania organizacji i szkół działających w duchu pedagogiki przygody.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 30
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 30
Opracowanie wyników 0
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 30
Inne 8
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 100
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 4
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). W. Michl — Pedagogika przeżyć, Kraków, 2011, WAM.

2). R. Ryszka — Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej, Kraków, 2016, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny (red.) — Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty, Warszawa, 2012, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.

2). A. Bąk, A. Leśny, E. Palamer-Kabacińska (red.) — Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i Adventure Education w Polsce, Warszawa, 2014, Fundacja Pracownia Nauki i Przygody.

3). K. Jurewicz (red.) — Outdoor-owy zawrót głowy. Praktyczne zastosowanie edukacji nieformalnej w tym outdoor education w pracy z młodzieżą, Szczecin, 2015, TWIKS.

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Zna i rozumie wybrane pojęcia z zakresu edukacji przygodowej (wychowania przez przygodę) - odniesienie do efektów kierunkowych - K_W05.

EK2 Wiedza:

Zna ogólne zasady funkcjonowania grupy społecznej oraz przebiegu interakcji międzyludzkich. Posiada wiedzę na temat podstaw komunikowania się dydaktycznego i wychowawczego w kontaktach z uczestnikami zajęć edukacji przygodowej - odniesienie do efektów kierunkowych - K_W17.

EK3 Kompetencje społeczne:

Posiada zdolność pracy w zespole, jest odpowiedzialny za swoje działanie, wykonuje zadania niezawodnie i punktualnie - odniesienie do efektów kierunkowych - K_K04.

Metody i kryteria oceniania:

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 50 % punktów z egzaminu pisemnego.
4,0 65 % punktów z egzaminu pisemnego.
5,0 85 % punktów z egzaminu pisemnego.


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod względem tematycznym i metodologicznym przeprowadzenie gry przygodowej
4,0 Dobre pod względem tematycznym i metodologicznym przeprowadzenie gry przygodowej
5,0 Wzorowe pod względem tematycznym i metodologicznym przeprowadzenie gry przygodowej


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod względem merytorycznym przedstawienie prezentacji zespołowej na zadany temat
4,0 Dobre pod względem merytorycznym przedstawienie prezentacji zespołowej na zadany temat
5,0 Wzorowe pod względem merytorycznym przedstawienie prezentacji zespołowej na zadany temat
Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0