Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TTR-SL>FIL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia
Jednostka: Zakład Filozofii i Socjologii Turystyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 06

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Maria Zowisło

WYMAGANIA WSTĘPNE

Ogólna wiedza o kulturze, społeczeństwie.

CELE PRZEDMIOTU

1. Pokazanie wybranych stanowisk w historii filozofii, wykształcenie umiejętności samodzielnego myślenia, argumentowania

Pełny opis:

1. Propedeutyka filozofii. Filozofia a nauki szczegółowe. Dyscypliny filozoficzne – 2

2. Początki filozofii w europejskim kręgu kulturowym – filozofia przyrody i materializm – 2.

3. Przewrót antropologiczny sofistów – filozofia sukcesu i retoryki – 2.

4. Dialogi Sokratesa ku filozofii moralnej – 2.

5. Idee Platona – fundament europejskiej kultury? – 2.

6. Zwrot ku realizmowi i „złoty środek” w życiu praktycznym. Arystoteles i jego koncepcja prawdy i nauk – 2.

7. Szkoły etyczne – od cyników do stoików. Zakręty na drodze rozkoszy – hedonizm Epikura – 2.

8. Czy istnieje filozofia chrześcijańska? Filozofia a religia i teologia. Początki, rozwój i główne nurty filozofii chrześcijańskiej - 2.

9. Problem metody – kartezjańskie prawidła badań naukowych – 2.

10. Empiryzm metodologiczny i opisowy – normy i źródła doświadczenia w naukach według F. Bacona i J. Locke’a – 2.

11. Nauka i filozofia według projektów pozytywistycznych. Pozytywizm Comte’a i neopozytywizm XX wieku – 2 .

12. Wartości, cielesność człowieka, podróże w filozofii życia Schopenhauera i Nietzschego - 2.

13. Człowiek i jego los według egzystencjalistów – 2.

14. Człowiek wobec determinant biologicznych i kulturowych w psychoanalizie klasycznej i kulturowej – 2.

15. Rekapitulacja wykładów – człowiek jako homo viator i homo ludens w turystyce i rekreacji – 2.

Ćwiczenia (30):

1. Czym jest filozofia? Filozofia i jej relacje z innymi dziedzinami kultury: nauką, religią, sztuką.

2. Filozofia jako sztuka krytycznego myślenia. Wprowadzenie do teorii argumentacji.

3. Analiza materialnej i formalnej poprawności argumentu.

4. Reguły racjonalnej dyskusji.

5. Erystyka jako sztuka prowadzenia sporów. Przegląd wybranych technik erystycznych.

6. Najczęstsze błędy logiczne, występujące w argumentacji.

7. Etyczne systemy starożytności.

8. Filozofia średniowieczna i dowody na istnienie Boga.

9. Kartezjusz jako założyciel filozofii nowożytnej – sceptycyzm metodyczny i cogito ergo sum, racjonalizm.

10. „Co powinienem czynić?” – pojęcie imperatywu kategorycznego i Kantowski deontologizm.

11. „Niewidzialna ręka rynku” i homo economicus w filozofii Adama Smitha.

12. Pojęcie „banalności zła” w filozofii Hannah Arendt.

13. Spór o sprawiedliwość we współczesnej filozofii politycznej – John Rawls vs. Robert Nozick.

14. Filozoficzne aspekty sztucznej inteligencji – omówienie argumentu „chińskiego pokoju”.

15. Autentyczność jako współczesny ideał moralny.

Obciążenie pracą studenta

Forma aktywności

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: Godziny wynikające z planu studiów 60

Konsultacje przedmiotowe 3

Egzaminy i zaliczenia w sesji 2

Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:

Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 40 Opracowanie wyników 10

Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 10

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta 125

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 5.

Literatura:

Literatura podstawowa:

W. Tatarkiewicz — Historia filozofii, t.1-3, Warszawa, 2000, PWN

A. Sikora, Spotkania z filozofią, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Tyburski W., Wachowiak A., Wiśniewski R. — Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń, 2002, UMK

Zowisło M., Filozofia i sport. Horyzonty dialogu, Kraków 2001

Efekty uczenia się:

EK1. Wiedza: Ma podstawową wiedzę na temat koncepcji filozoficznych stanowiących podstawę ludzkiej kultury i społeczeństwa EK2. Wiedza: Ma podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu filozofii niezbędną dla studiowania i poprawnej analizy i interpretacji tekstu filozoficznego

EK3. Umiejętności: Dysponuje umiejętnościami w zakresie argumentowania, wyjaśniania, a także potrafi wyprowa- dzać logiczne wnioski z dostarczonych przesłanek

EK4. Kompetencje społeczne: Ma umiejętności w zakresie komunikowania się z innymi grupami w zakresie rozwiązywania problemów dotyczących podstawowych dylematów etycznych, kulturowych, społecznych i ogólnofilozoficznych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena formująca:

1. Aktywność na zajęciach.

2. Kolokwium.

3. Projekt zespołowy

Ocena podsumowująca:

Egzamin pisemny

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. Obecność i udział na zajęciach

2. Zaliczenie kolokwium

Kryteria oceny

Efekt kształcenia 1 Na ocenę 3 wykaże się 50% wiedzą w zakresie treści kształcenia Na ocenę 4 wykaże się 60% wiedzą w zakresie treści kształcenia Na ocenę 5 wykaże się 70% wiedzą w zakresie treści kształcenia Efekt kształcenia 2 Na ocenę 3 wykaże się 50% wiedzą w zakresie treści kształcenia Na ocenę 4 wykaże się 60% wiedzą w zakresie treści kształcenia Na ocenę 5 wykaże się 70% wiedzą w zakresie treści kształcenia Efekt kształcenia 3 Na ocenę 3 wykaże się podczas ćwiczeń, dyskusji, kolokwium 50% umiejętnością dostrzegania pro- blemów filozoficznych i etycznych Na ocenę 4 wykaże się podczas ćwiczeń, dyskusji, kolokwium 60% umiejętnością dostrzegania pro- blemów filozoficznych i etycznych Na ocenę 5 wykaże się podczas ćwiczeń, dyskusji, kolokwium 70% umiejętnością dostrzegania i rozwiązywania problemów filozoficznych i etycznych Efekt kształcenia 4 Na ocenę 3 wykaże się 50% umiejętnością interpretacji zjawisk społecznych m. in. w turystyce w perspektywie filozofii Na ocenę 4 wykaże się 60% umiejętnością interpretacji zjawisk społecznych m.in. w turystyce w perspektywie filozofii Na ocenę 5 wykaże się 70% umiejętnością interpretacji zjawisk społecznych m.in. w turystyce w perspektywie filozofii

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-03-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: MARIA ZOWISŁO
Prowadzący grup: DAMIAN BARNAT, FILIP KOBIELA, MARIA ZOWISŁO
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Maria Zowisło

WYMAGANIA WSTĘPNE

Ogólna wiedza o kulturze, społeczeństwie.

CELE PRZEDMIOTU

1. Pokazanie wybranych stanowisk w historii filozofii, wykształcenie umiejętności samodzielnego myślenia, argumentowania

Pełny opis:

1. Propedeutyka filozofii. Filozofia a nauki szczegółowe. Dyscypliny filozoficzne – 2

2. Początki filozofii w europejskim kręgu kulturowym – filozofia przyrody i materializm – 2.

3. Przewrót antropologiczny sofistów – filozofia sukcesu i retoryki – 2.

4. Dialogi Sokratesa ku filozofii moralnej – 2.

5. Idee Platona – fundament europejskiej kultury? – 2.

6. Zwrot ku realizmowi i „złoty środek” w życiu praktycznym. Arystoteles i jego koncepcja prawdy i nauk – 2.

7. Szkoły etyczne – od cyników do stoików. Zakręty na drodze rozkoszy – hedonizm Epikura – 2.

8. Czy istnieje filozofia chrześcijańska? Filozofia a religia i teologia. Początki, rozwój i główne nurty filozofii chrześcijańskiej - 2.

9. Problem metody – kartezjańskie prawidła badań naukowych – 2.

10. Empiryzm metodologiczny i opisowy – normy i źródła doświadczenia w naukach według F. Bacona i J. Locke’a – 2.

11. Nauka i filozofia według projektów pozytywistycznych. Pozytywizm Comte’a i neopozytywizm XX wieku – 2 .

12. Wartości, cielesność człowieka, podróże w filozofii życia Schopenhauera i Nietzschego - 2.

13. Człowiek i jego los według egzystencjalistów – 2.

14. Człowiek wobec determinant biologicznych i kulturowych w psychoanalizie klasycznej i kulturowej – 2.

15. Rekapitulacja wykładów – człowiek jako homo viator i homo ludens w turystyce i rekreacji – 2.

Ćwiczenia (30):

1. Czym jest filozofia? Filozofia i jej relacje z innymi dziedzinami kultury: nauką, religią, sztuką.

2. Filozofia jako sztuka krytycznego myślenia. Wprowadzenie do teorii argumentacji.

3. Analiza materialnej i formalnej poprawności argumentu.

4. Reguły racjonalnej dyskusji.

5. Erystyka jako sztuka prowadzenia sporów. Przegląd wybranych technik erystycznych.

6. Najczęstsze błędy logiczne, występujące w argumentacji.

7. Etyczne systemy starożytności.

8. Filozofia średniowieczna i dowody na istnienie Boga.

9. Kartezjusz jako założyciel filozofii nowożytnej – sceptycyzm metodyczny i cogito ergo sum, racjonalizm.

10. „Co powinienem czynić?” – pojęcie imperatywu kategorycznego i Kantowski deontologizm.

11. „Niewidzialna ręka rynku” i homo economicus w filozofii Adama Smitha.

12. Pojęcie „banalności zła” w filozofii Hannah Arendt.

13. Spór o sprawiedliwość we współczesnej filozofii politycznej – John Rawls vs. Robert Nozick.

14. Filozoficzne aspekty sztucznej inteligencji – omówienie argumentu „chińskiego pokoju”.

15. Autentyczność jako współczesny ideał moralny.

Obciążenie pracą studenta

Forma aktywności

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: Godziny wynikające z planu studiów 60 Konsultacje przedmiotowe 3 Egzaminy i zaliczenia w sesji 2 Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 65 Opracowanie wyników 10 Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 10 Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca- łego nakładu pracy studenta 150 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 6.

Literatura:

Literatura podstawowa:

W. Tatarkiewicz — Historia filozofii, t.1-3, Warszawa, 2000, PWN

A. Sikora, Spotkania z filozofią, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Tyburski W., Wachowiak A., Wiśniewski R. — Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń, 2002, UMK

Zowisło M., Filozofia i sport. Horyzonty dialogu, Kraków 2001

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0