Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR-SL>FIL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Zakład Filozofii i Socjologii Turystyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 06 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Maria Zowisło WYMAGANIA WSTĘPNE Ogólna wiedza o kulturze, społeczeństwie. CELE PRZEDMIOTU 1. Pokazanie wybranych stanowisk w historii filozofii, wykształcenie umiejętności samodzielnego myślenia, argumentowania |
Pełny opis: |
1. Propedeutyka filozofii. Filozofia a nauki szczegółowe. Dyscypliny filozoficzne – 2 2. Początki filozofii w europejskim kręgu kulturowym – filozofia przyrody i materializm – 2. 3. Przewrót antropologiczny sofistów – filozofia sukcesu i retoryki – 2. 4. Dialogi Sokratesa ku filozofii moralnej – 2. 5. Idee Platona – fundament europejskiej kultury? – 2. 6. Zwrot ku realizmowi i „złoty środek” w życiu praktycznym. Arystoteles i jego koncepcja prawdy i nauk – 2. 7. Szkoły etyczne – od cyników do stoików. Zakręty na drodze rozkoszy – hedonizm Epikura – 2. 8. Czy istnieje filozofia chrześcijańska? Filozofia a religia i teologia. Początki, rozwój i główne nurty filozofii chrześcijańskiej - 2. 9. Problem metody – kartezjańskie prawidła badań naukowych – 2. 10. Empiryzm metodologiczny i opisowy – normy i źródła doświadczenia w naukach według F. Bacona i J. Locke’a – 2. 11. Nauka i filozofia według projektów pozytywistycznych. Pozytywizm Comte’a i neopozytywizm XX wieku – 2 . 12. Wartości, cielesność człowieka, podróże w filozofii życia Schopenhauera i Nietzschego - 2. 13. Człowiek i jego los według egzystencjalistów – 2. 14. Człowiek wobec determinant biologicznych i kulturowych w psychoanalizie klasycznej i kulturowej – 2. 15. Rekapitulacja wykładów – człowiek jako homo viator i homo ludens w turystyce i rekreacji – 2. Ćwiczenia (30): 1. Czym jest filozofia? Filozofia i jej relacje z innymi dziedzinami kultury: nauką, religią, sztuką. 2. Filozofia jako sztuka krytycznego myślenia. Wprowadzenie do teorii argumentacji. 3. Analiza materialnej i formalnej poprawności argumentu. 4. Reguły racjonalnej dyskusji. 5. Erystyka jako sztuka prowadzenia sporów. Przegląd wybranych technik erystycznych. 6. Najczęstsze błędy logiczne, występujące w argumentacji. 7. Etyczne systemy starożytności. 8. Filozofia średniowieczna i dowody na istnienie Boga. 9. Kartezjusz jako założyciel filozofii nowożytnej – sceptycyzm metodyczny i cogito ergo sum, racjonalizm. 10. „Co powinienem czynić?” – pojęcie imperatywu kategorycznego i Kantowski deontologizm. 11. „Niewidzialna ręka rynku” i homo economicus w filozofii Adama Smitha. 12. Pojęcie „banalności zła” w filozofii Hannah Arendt. 13. Spór o sprawiedliwość we współczesnej filozofii politycznej – John Rawls vs. Robert Nozick. 14. Filozoficzne aspekty sztucznej inteligencji – omówienie argumentu „chińskiego pokoju”. 15. Autentyczność jako współczesny ideał moralny. Obciążenie pracą studenta Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: Godziny wynikające z planu studiów 60 Konsultacje przedmiotowe 3 Egzaminy i zaliczenia w sesji 2 Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 40 Opracowanie wyników 10 Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 10 Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z całego nakładu pracy studenta 125 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 5. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: W. Tatarkiewicz — Historia filozofii, t.1-3, Warszawa, 2000, PWN A. Sikora, Spotkania z filozofią, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Tyburski W., Wachowiak A., Wiśniewski R. — Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń, 2002, UMK Zowisło M., Filozofia i sport. Horyzonty dialogu, Kraków 2001 |
Efekty uczenia się: |
EK1. Wiedza: Ma podstawową wiedzę na temat koncepcji filozoficznych stanowiących podstawę ludzkiej kultury i społeczeństwa EK2. Wiedza: Ma podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu filozofii niezbędną dla studiowania i poprawnej analizy i interpretacji tekstu filozoficznego EK3. Umiejętności: Dysponuje umiejętnościami w zakresie argumentowania, wyjaśniania, a także potrafi wyprowa- dzać logiczne wnioski z dostarczonych przesłanek EK4. Kompetencje społeczne: Ma umiejętności w zakresie komunikowania się z innymi grupami w zakresie rozwiązywania problemów dotyczących podstawowych dylematów etycznych, kulturowych, społecznych i ogólnofilozoficznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca: 1. Aktywność na zajęciach. 2. Kolokwium. 3. Projekt zespołowy Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. Obecność i udział na zajęciach 2. Zaliczenie kolokwium Kryteria oceny Efekt kształcenia 1 Na ocenę 3 wykaże się 50% wiedzą w zakresie treści kształcenia Na ocenę 4 wykaże się 60% wiedzą w zakresie treści kształcenia Na ocenę 5 wykaże się 70% wiedzą w zakresie treści kształcenia Efekt kształcenia 2 Na ocenę 3 wykaże się 50% wiedzą w zakresie treści kształcenia Na ocenę 4 wykaże się 60% wiedzą w zakresie treści kształcenia Na ocenę 5 wykaże się 70% wiedzą w zakresie treści kształcenia Efekt kształcenia 3 Na ocenę 3 wykaże się podczas ćwiczeń, dyskusji, kolokwium 50% umiejętnością dostrzegania pro- blemów filozoficznych i etycznych Na ocenę 4 wykaże się podczas ćwiczeń, dyskusji, kolokwium 60% umiejętnością dostrzegania pro- blemów filozoficznych i etycznych Na ocenę 5 wykaże się podczas ćwiczeń, dyskusji, kolokwium 70% umiejętnością dostrzegania i rozwiązywania problemów filozoficznych i etycznych Efekt kształcenia 4 Na ocenę 3 wykaże się 50% umiejętnością interpretacji zjawisk społecznych m. in. w turystyce w perspektywie filozofii Na ocenę 4 wykaże się 60% umiejętnością interpretacji zjawisk społecznych m.in. w turystyce w perspektywie filozofii Na ocenę 5 wykaże się 70% umiejętnością interpretacji zjawisk społecznych m.in. w turystyce w perspektywie filozofii |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN CWD
CWD
CWD
WT WYK
CWD
ŚR CZ CWD
PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | MARIA ZOWISŁO | |
Prowadzący grup: | DAMIAN BARNAT, FILIP KOBIELA, MARIA ZOWISŁO | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Maria Zowisło WYMAGANIA WSTĘPNE Ogólna wiedza o kulturze, społeczeństwie. CELE PRZEDMIOTU 1. Pokazanie wybranych stanowisk w historii filozofii, wykształcenie umiejętności samodzielnego myślenia, argumentowania |
|
Pełny opis: |
1. Propedeutyka filozofii. Filozofia a nauki szczegółowe. Dyscypliny filozoficzne – 2 2. Początki filozofii w europejskim kręgu kulturowym – filozofia przyrody i materializm – 2. 3. Przewrót antropologiczny sofistów – filozofia sukcesu i retoryki – 2. 4. Dialogi Sokratesa ku filozofii moralnej – 2. 5. Idee Platona – fundament europejskiej kultury? – 2. 6. Zwrot ku realizmowi i „złoty środek” w życiu praktycznym. Arystoteles i jego koncepcja prawdy i nauk – 2. 7. Szkoły etyczne – od cyników do stoików. Zakręty na drodze rozkoszy – hedonizm Epikura – 2. 8. Czy istnieje filozofia chrześcijańska? Filozofia a religia i teologia. Początki, rozwój i główne nurty filozofii chrześcijańskiej - 2. 9. Problem metody – kartezjańskie prawidła badań naukowych – 2. 10. Empiryzm metodologiczny i opisowy – normy i źródła doświadczenia w naukach według F. Bacona i J. Locke’a – 2. 11. Nauka i filozofia według projektów pozytywistycznych. Pozytywizm Comte’a i neopozytywizm XX wieku – 2 . 12. Wartości, cielesność człowieka, podróże w filozofii życia Schopenhauera i Nietzschego - 2. 13. Człowiek i jego los według egzystencjalistów – 2. 14. Człowiek wobec determinant biologicznych i kulturowych w psychoanalizie klasycznej i kulturowej – 2. 15. Rekapitulacja wykładów – człowiek jako homo viator i homo ludens w turystyce i rekreacji – 2. Ćwiczenia (30): 1. Czym jest filozofia? Filozofia i jej relacje z innymi dziedzinami kultury: nauką, religią, sztuką. 2. Filozofia jako sztuka krytycznego myślenia. Wprowadzenie do teorii argumentacji. 3. Analiza materialnej i formalnej poprawności argumentu. 4. Reguły racjonalnej dyskusji. 5. Erystyka jako sztuka prowadzenia sporów. Przegląd wybranych technik erystycznych. 6. Najczęstsze błędy logiczne, występujące w argumentacji. 7. Etyczne systemy starożytności. 8. Filozofia średniowieczna i dowody na istnienie Boga. 9. Kartezjusz jako założyciel filozofii nowożytnej – sceptycyzm metodyczny i cogito ergo sum, racjonalizm. 10. „Co powinienem czynić?” – pojęcie imperatywu kategorycznego i Kantowski deontologizm. 11. „Niewidzialna ręka rynku” i homo economicus w filozofii Adama Smitha. 12. Pojęcie „banalności zła” w filozofii Hannah Arendt. 13. Spór o sprawiedliwość we współczesnej filozofii politycznej – John Rawls vs. Robert Nozick. 14. Filozoficzne aspekty sztucznej inteligencji – omówienie argumentu „chińskiego pokoju”. 15. Autentyczność jako współczesny ideał moralny. Obciążenie pracą studenta Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym: Godziny wynikające z planu studiów 60 Konsultacje przedmiotowe 3 Egzaminy i zaliczenia w sesji 2 Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym: Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 65 Opracowanie wyników 10 Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 10 Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca- łego nakładu pracy studenta 150 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 6. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: W. Tatarkiewicz — Historia filozofii, t.1-3, Warszawa, 2000, PWN A. Sikora, Spotkania z filozofią, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Tyburski W., Wachowiak A., Wiśniewski R. — Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń, 2002, UMK Zowisło M., Filozofia i sport. Horyzonty dialogu, Kraków 2001 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.