Historia architektury i sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR-SL>HAIS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia architektury i sztuki |
Jednostka: | Zakład Historii i Organizacji Rekreacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 04 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M13) Opis |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P2) Egzamin ustny |
Skrócony opis: |
Poznanie epok, nurtów, kierunków w architekturze europejskiej z uwzględnieniem elementów rozwoju rzeźby i malarstwa w ujęciu chronologicznym. Znajomość podstawowych terminów i pojęć z zakresu architektury i sztuk plastycznych. Poznanie najwybitniejszych dzieł, twórców, z uwzględnieniem najważniejszych ośrodków i centrów rozwoju artystycznego sztuki europejskiej. Umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy z zakresu historii architektury i sztuki w obsłudze ruchu turystycznego. Ukazanie związków dziedzictwa kulturowego z turystyką. |
Pełny opis: |
1) Wprowadzenie w tematykę przedmiotu, jego literatura, przedstawienie podstawowych pojęć i definicji. 2) Starożytne "kolebki" cywilizacji w Azji (Chiny, Indie i Mezopotamia), w Afryce północno-wschodniej (Egipt) i Europie (kultury Morza Egejskiego). 3) Rozwój urbanistyczny Mezopotamii: wioski → miasta → miasta-państwa 4) Sztuka budowlana na obszarze Mezopotamii (materiały budowlane, sztuka sakralna, rzeźba, budownictwo sakralne - zigurat). 5) Wpływ wierzeń religijnych na architekturę i sztukę starożytnego Egiptu (świątynie, grobowce i ich typy, rozwój piramid: mastaba, schodkowa i ostrosłupowa). Piramidy w Gizie. ) Charakterystyka starożytnych kultur Morza Egejskiego, tj. kreteńskiej (minojskiej), cykladzkiej i mykeńskiej. ) Sztuka i architektura antycznej Grecji: style architektoniczne, świątynie greckie, amfiteatry, najwybitniejsi rzeźbiarze i ich dzieła, rodzaje zdobnictwa. ) Sztuka i architektura starożytnego Rzymu () |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Watkin D., "Historia architektury zachodniej", Warszawa 2006; 2. Białostocki J., "Sztuka cenniejsza niż złoto", Warszawa 2002. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Porębski M., "Dzieje sztuki w zarysie", t. 1: "Od paleolitu po wieki średnie", Warszawa 1987; 2. Piwocki K., "Dzieje sztuki w zarysie", t. 2: "Od wieków średnich do końca XVIII w.", Warszawa 1987; 3. Porębski M., "Dzieje sztuki w zarysie", t. 3: "Wiek XIX i XX", Warszawa 1988; 4. Miłobędzki A., "Zarys dziejów architektury w Polsce", Warszawa 1978; 5. Wroński J. Sz., "Kościoły Krakowa", Kraków 2010. |
Efekty uczenia się: |
1. Opanowanie wiedzy dotyczącej epok, stylów i kierunków w architekturze; 2. Uzyskanie ogólnej wiedzy o najwybitniejszych dziełach i twórcach w dziejach sztuki; 3. Opanowanie i zrozumienie podstawowych pojęć z dziedziny architektury i zdobnictwa; 4. Rozpoznawanie charakterystycznych cech poszczególnych stylów architektury i sztuki; 5. Posługiwanie się właściwą terminologią przy opisywaniu dzieł architektonicznych; 6. Umiejętność posługiwania się zdobytą wiedzą i samodzielne poszerzanie jej zakresu; 7. Opanowanie umiejętności prezentowania swojego stanowiska w sprawie wybranego zagadnienia w sposób prosty i wyrazisty; 8. Zdolność samodzielnego uzyskiwania informacji oraz rozwiązywania problemów organizacyjnych, związanych z pełnieniem funkcji menagera turystyki; 9. Umiejętność wykorzystywania wiedzy z zakresu historii sztuki w praktycznym działaniu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.