Higiena
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR-SL>HIG | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Higiena | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Promocji Zdrowia | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 05 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Roger Madejski WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Podstawowe wiadomości z zakresu biologii człowieku. CELE PRZEDMIOTU Cel1 Zapoznanie studentów z zagrożeniami zdrowia w czasie podróży i w życiu codziennym oraz sposobami zapobiegania im. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Historia higieny: od starożytności do czasów współczesnych. 2: Choroby przewlekłe niezakaźne: czynniki ryzyka i sposoby przeciwdziałania. 3: Zdrowotne skutki uzależnień (alkoholizm, nikotynizm, narkomania) i ich profilaktyka. 4: Higiena zdrowia psychicznego: stres, higiena snu. ĆWICZENIA 1: Podstawowe pojęcia związane z higieną i naukami pokrewnymi. Zdrowie i jego determinanty. 2: Wpływ wybranych fizycznych bodźców środowiskowych na organizm człowieka: promieniowanie słoneczne, temperatura i wilgotność powietrza, ciśnienie atmosferyczne. 3: Układ termoregulacyjny człowieka - budowa i funkcjonowanie. 4: Nowoczesna odzież i sprzęt wykorzystywane w turystyce. 5: Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka. 6: Schorzenia związane z przemieszczaniem się środkami transportu. 7: Wymogi sanitarno-higieniczne wody pitnej, metody jej uzdatnia w warunkach turystycznych. 8: Układ immunologiczny człowieka. Charakterystyka wybranych chorób zakaźnych, w tym chorób tropikalnych. Szczepienia ochronne. 9: Prezentacje multimedialne przygotowywane przez studentów na temat zagrożeń zdrowia występujących podczas podróży po wybranych krajach.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Jan Kazimierz Karczewski (red.) — Higiena. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa., Lublin, 2002, Czelej 2). Norbert Rehlis — Podróżuj bezpiecznie. Poradnik dla podróżujących po świecie., Poznań, 2001, Diagnostics Poland 3). Katarzyna Żukowska-Kowalska, Paweł Jóźków, Marek Mędraś — Medyczne aspekty turystyki i rekreacji., Wrocław, 2005, AWF Wrocław LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Kazimierz Janicki — Turystyczny poradnik medyczny., Warszawa, 1997, PZWL 2). Ewa Mędrela-Kuder — Czynniki determinujące występowanie nadwagi i otyłości, Kraków, 2011, Materiały konferencyjne – Otyłość problem interdyscyplinarny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie biologicznych podstaw nauk o zdrowiu właściwą dla wybranego kierunku studiów – odniesienie do efektów kierunkowych - K_W10, K_W15, K_U10 EK2 Wiedza: Posiada szczegółową znajomość reakcji organizmu na bodźce atmosferyczne – odniesienie do efektów kierunkowych - K_U10, K_K08 EK3 Wiedza: Zna przyczyny, objawy i sposoby przeciwdziałania wybranym chorobom zakaźnym i niezakaźnym – odniesienie do efektów kierunkowych - K_W10, K_K08 EK4 Umiejętności: Potrafi wyjaśniać i prezentować problemy dotyczące zagrożeń zdrowia w turystyce – odniesienie do efektów kierunkowych - K_W15, K_U10 EK5 Kompetencje społeczne: Potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą i samodzielnie poszerzać jej zakres – odniesienie do efektów kierunkowych - K_W10, K_U10, K_K08 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Prezentacja multimedialna 2: Kolokwium 3: Aktywność na zajęciach OCENA PODSUMOWUJĄCA 1: Egzamin pisemny 2: Średnia ważona ocen formujących WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Obecność i aktywny udział w ćwiczeniach 2: Przygotowanie prezentacji multimedialnej 3: Pozytywna ocena z kolokwium i egzaminu KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ROGER MADEJSKI | |
Prowadzący grup: | ROGER MADEJSKI | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Dziekańskie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.