Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia turystyki i rekreacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TTR-SL>HTR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia turystyki i rekreacji
Jednostka: Zakład Historii i Organizacji Rekreacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 03

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M13) Opis
(M15) Praca pod kierunkiem
(M17) Prezentacje multimedialne
(M21) Wycieczka
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium
(F4) Odpowiedź ustna
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. Dobiesław Dudek

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Wiedza z zakresu historii powszechnej, periodyzacja dziejów na poziomie szkoły średniej

2). Periodyzacja dziejów na poziomie szkoły średniej

CELE PRZEDMIOTU

Cel1 Zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej oraz wskazanie polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji.

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej. Obszary kultury fizycznej.

2: Geneza pojęcia turystyki i rekreacji.

3: Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu.

4: Średniowieczne i renesansowe peregrynacje. Pątnicy i pielgrzymi.

5: Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia.

6: Czynniki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.

7: Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w.

8: U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w.

9: Geneza pojęcia sportu .

10: Organizacje turystyczno krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami.

11: Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo krajoznawcze do 1914 r..

12: Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r.

13: Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami.

14: Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczypospolitej.

15: Wybrane uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji w czasach PRL.

ĆWICZENIA

1: Cywilizacyjne przemiany wpływające na rozwój turystyki i rekreacji ruchowej.

2: Ruch rekreacyjny młodzieży i dorosłych na ziemiach polskich w II połowie XIX wieku.

3: Pionierska działalność dr H. Jordana w dziedzinie rekreacji.

4: Błonia krakowskie, historyczne centrum sportu i rekreacji wycieczka dydaktycz¬na.

5: Działalność TG Sokół na polu turystyki i rekreacji.

6: Ruch skautowy na ziemiach polskich pod zaborami.

7: Gry i zabawy ruchowe polskiej młodzieży od czasów najdawniejszych do 1914 roku.

8: Turystyka na ziemiach polskich w czasach zaborów.

9: Początki organizacji krajoznawczych w XIX wieku na świecie i w Polsce.

10: Rozwój turystyki wysokogórskiej.

11: Powstanie Towarzystwa Tatrzańskiego i Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego.

12: Początki turystyki uzdrowiskowej w XIX w.

13: Kultura czasu wolnego. Etyczne podstawy gier rekreacyjnych i turystyki.

14: W zdrowym ciele zdrowy duch ideał historyczny czy rzeczywisty?

15: Geneza ratownictwa górskiego.

16: Tatrzańskie Ochotnicze pogotowie ratunkowe.

17: Turystyka w okresie XX-lecia międzywojennego.

18: Integracyjna rola turystyki i krajoznawstwa w II Rzeczypospolitej.

19: Organizacje turystyczne i rekreacyjne po II wojnie światowej: PTTK, TKKF


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 45
Konsultacje przedmiotowe 10
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 25
Opracowanie wyników 5
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 10
Inne 0
SUMARYCZNA LICZBA GODZIN DLA PRZEDMIOTU WYNIKAJĄCA Z CA-ŁEGO NAKŁADU PRACY STUDENTA 100
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU 4
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Dobiesław Dudek — Materiały do ćwiczeń z historii turystyki i rekreacji cześć I, Kraków, 2005, Proksenia

2). Dobiesław Dudek — Pojęcie rekreacji w polskiej tradycji terminologicznej., Kraków, 2006, Folia Turistica , nr 17

3). Dobiesław Dudek — Pojęcie turystyki w polskiej tradycji terminologicznej, Kraków, 2008, Folia Turistica , nr 19.

4). Ryszard Wroczyński — Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu, Wrocław, 1979, PWN

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Małgorzata Lewan — Zarys dziejów turystyki w Polsce, Kraków, 2004, Proksenia

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Ma pogłębiona wiedzę z zakresu historii turystyki i rekreacji na ziemiach polskich – odniesienie do efektów kierunkowych – K_W16

EK2 Wiedza:

Zna metody periodyzacji dziejów i przyczyny ich wyodrębniania– odniesienie do efektów kierunkowych – K_U04

EK3 Umiejętności:

Potrafi interpretować fakty historyczne i wyciągać wnioski– odniesienie do efektów kierunkowych – K_U14

EK4 Umiejętności:

Posiada umiejętności pisemnego przygotowania raportu w oparciu o własne działania badawcze z zakresu historii turystyki i rekreacji– odniesienie do efektów kierunkowych – K_U17

EK5 Umiejętności:

Posiada umiejętności prezentowania w formie ustnej wyników własnych działań i przemyśleń na podstawie zebranych danych źródłowych– odniesienie do efektów kierunkowych – K_U18

EK6 Kompetencje społeczne:

Rozumie potrzebę poznawania historii turystyki i rekreacji przez całe zawodowe życie jako materiał do poznawania współczesnych zależności – odniesienie do efektów kierunkowych – K_K04, K_K09

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach

2: Odpowiedź ustna

3: Projekt zespołowy

4: Referat

5: Kolokwium

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formułujących

2: Egzamin pisemny

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Aktywne uczestnictwo na zajęciach

2: Opanowanie co najmniej 50% materiału nauczania – sprawdzone poprzez kolokwium

3: Wykonanie projektu i referatu

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 50% poprawnie udzielonych odpowiedzi na sprawdzianie ustnym
4,0 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi na sprawdzianie ustnym
5,0 70% poprawnie udzielonych odpowiedzi na sprawdzianie ustnym


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 50% poprawnie udzielonych odpowiedzi na sprawdzianie ustnym
4,0 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi na sprawdzianie ustnym
5,0 70% poprawnie udzielonych odpowiedzi na sprawdzianie ustnym


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod względem tematycznym i metodologicznym opracowanie tematu dotyczącego wydarzeń z dziejów turystyki i rekreacji
4,0 Dobre pod względem tematycznym i metodologicznym opracowanie tematu dotyczącego wydarzeń z dziejów turystyki i rekreacji
5,0 Wzorcowe pod względem tematycznym i metodologicznym opracowanie tematu dotyczącego wydarzeń z dziejów turystyki i rekreacji


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod względem tematycznym i metodologicznym opracowanie wycieczki tematycznej
4,0 Dobre pod względem tematycznym i metodologicznym opracowanie wycieczki tematycznej
5,0 Wzorcowe pod względem tematycznym i metodologicznym opracowanie wycieczki tematycznej


EFEKT KSZTAŁCENIA 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod względem metodologicznym wnioskowanie z zadanego materiału źródłowego
4,0 Dobre pod względem metodologicznym wnioskowanie z zadanego materiału źródłowego
5,0 Wzorcowe pod względem metodologicznym wnioskowanie z zadanego materiału źródłowego


EFEKT KSZTAŁCENIA 6

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawna pod względem metodologicznym analiza wydarzenia z dziejów historii turystyki i rekreacji
4,0 Dobra pod względem metodologicznym analiza wydarzenia z dziejów historii turystyki i rekreacji
5,0 Wzorcowa pod względem metodologicznym analiza wydarzenia z dziejów historii turystyki i rekreacji
Praktyki zawodowe:

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE:

1). W ramach godzin ćwiczeń realizowana jest wycieczka dydaktyczna pod tytułem – Błonia Krakowskie – centrum narodzin sportu i rekreacji. Czas zajęć to dwie godziny w terenie oraz tyle samo przygotowania na zajęciach. W jej trakcie realizowany jest 4 efekt kształcenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0