Historia turystyki i rekreacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR-SL>HTR | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Historia turystyki i rekreacji | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Historii i Organizacji Rekreacji | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 03 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M13) Opis |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. Dobiesław Dudek WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Wiedza z zakresu historii powszechnej, periodyzacja dziejów na poziomie szkoły średniej 2). Periodyzacja dziejów na poziomie szkoły średniej CELE PRZEDMIOTU Cel1 Zapoznanie studentów z dziejami turystyki i rekreacji na tle wybranych elementów z historii kultury fizycznej oraz wskazanie polskiej tradycji w dziedzinie turystyki i rekreacji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Pojęcie kultury fizycznej w polskiej tradycji terminologicznej. Obszary kultury fizycznej. 2: Geneza pojęcia turystyki i rekreacji. 3: Ideały kultury cielesnej w systemach antycznej Grecji i Rzymu. 4: Średniowieczne i renesansowe peregrynacje. Pątnicy i pielgrzymi. 5: Podróże i rekreacje w polskiej myśli pedagogicznej doby Oświecenia. 6: Czynniki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w. 7: Kierunki rozwoju turystyki i rekreacji w XIX w. i pierwszych latach XX w. 8: U źródeł turystyki sportowej przełomu XIX i XX w. 9: Geneza pojęcia sportu . 10: Organizacje turystyczno krajoznawcze na ziemiach polskich pod zaborami. 11: Przewodniki i czasopiśmiennictwo podróżniczo krajoznawcze do 1914 r.. 12: Dzieje obyczajów i zwyczajów rekreacyjnych od czasów najdawniejszych do 1914 r. 13: Instytucjonalizacja ruchu rekreacyjnego na ziemiach polskich pod zaborami. 14: Turystyka i rekreacja w Drugiej Rzeczypospolitej. 15: Wybrane uwarunkowania rozwoju turystyki i rekreacji w czasach PRL. ĆWICZENIA 1: Cywilizacyjne przemiany wpływające na rozwój turystyki i rekreacji ruchowej. 2: Ruch rekreacyjny młodzieży i dorosłych na ziemiach polskich w II połowie XIX wieku. 3: Pionierska działalność dr H. Jordana w dziedzinie rekreacji. 4: Błonia krakowskie, historyczne centrum sportu i rekreacji wycieczka dydaktycz¬na. 5: Działalność TG Sokół na polu turystyki i rekreacji. 6: Ruch skautowy na ziemiach polskich pod zaborami. 7: Gry i zabawy ruchowe polskiej młodzieży od czasów najdawniejszych do 1914 roku. 8: Turystyka na ziemiach polskich w czasach zaborów. 9: Początki organizacji krajoznawczych w XIX wieku na świecie i w Polsce. 10: Rozwój turystyki wysokogórskiej. 11: Powstanie Towarzystwa Tatrzańskiego i Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego. 12: Początki turystyki uzdrowiskowej w XIX w. 13: Kultura czasu wolnego. Etyczne podstawy gier rekreacyjnych i turystyki. 14: W zdrowym ciele zdrowy duch ideał historyczny czy rzeczywisty? 15: Geneza ratownictwa górskiego. 16: Tatrzańskie Ochotnicze pogotowie ratunkowe. 17: Turystyka w okresie XX-lecia międzywojennego. 18: Integracyjna rola turystyki i krajoznawstwa w II Rzeczypospolitej. 19: Organizacje turystyczne i rekreacyjne po II wojnie światowej: PTTK, TKKF
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Dobiesław Dudek — Materiały do ćwiczeń z historii turystyki i rekreacji cześć I, Kraków, 2005, Proksenia 2). Dobiesław Dudek — Pojęcie rekreacji w polskiej tradycji terminologicznej., Kraków, 2006, Folia Turistica , nr 17 3). Dobiesław Dudek — Pojęcie turystyki w polskiej tradycji terminologicznej, Kraków, 2008, Folia Turistica , nr 19. 4). Ryszard Wroczyński — Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu, Wrocław, 1979, PWN LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Małgorzata Lewan — Zarys dziejów turystyki w Polsce, Kraków, 2004, Proksenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Ma pogłębiona wiedzę z zakresu historii turystyki i rekreacji na ziemiach polskich – odniesienie do efektów kierunkowych – K_W16 EK2 Wiedza: Zna metody periodyzacji dziejów i przyczyny ich wyodrębniania– odniesienie do efektów kierunkowych – K_U04 EK3 Umiejętności: Potrafi interpretować fakty historyczne i wyciągać wnioski– odniesienie do efektów kierunkowych – K_U14 EK4 Umiejętności: Posiada umiejętności pisemnego przygotowania raportu w oparciu o własne działania badawcze z zakresu historii turystyki i rekreacji– odniesienie do efektów kierunkowych – K_U17 EK5 Umiejętności: Posiada umiejętności prezentowania w formie ustnej wyników własnych działań i przemyśleń na podstawie zebranych danych źródłowych– odniesienie do efektów kierunkowych – K_U18 EK6 Kompetencje społeczne: Rozumie potrzebę poznawania historii turystyki i rekreacji przez całe zawodowe życie jako materiał do poznawania współczesnych zależności – odniesienie do efektów kierunkowych – K_K04, K_K09 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach 2: Odpowiedź ustna 3: Projekt zespołowy 4: Referat 5: Kolokwium OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formułujących 2: Egzamin pisemny WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Aktywne uczestnictwo na zajęciach 2: Opanowanie co najmniej 50% materiału nauczania – sprawdzone poprzez kolokwium 3: Wykonanie projektu i referatu KRYTERIA OCENY
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Praktyki zawodowe: |
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE: 1). W ramach godzin ćwiczeń realizowana jest wycieczka dydaktyczna pod tytułem – Błonia Krakowskie – centrum narodzin sportu i rekreacji. Czas zajęć to dwie godziny w terenie oraz tyle samo przygotowania na zajęciach. W jej trakcie realizowany jest 4 efekt kształcenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.