Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Krajoznawstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TTR-SL>KRAJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Krajoznawstwo
Jednostka: Zakład Geografii Turystyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 04

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Ćwiczenia terenowe
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M11) Metoda projektów
(M15) Praca pod kierunkiem
(M16) Praca w grupach
(M21) Wycieczka
(M22) Wykłady
(M7) Konsultacje
(M8) Pogadanka

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F4) Odpowiedź ustna
(F7) Projekt zespołowy

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Artur Kurek

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). Opanowane treści kierunkowych z zakresu podstaw turystyki i geografii turystycznej

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Rola krajoznawstwa we współczesnym społeczeństwie. Związki krajoznawstwa z turystyką. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa.

2: Krajoznawstwo turystyczne. Regionalizm krajoznawczy. Metody i środki popularyzacji krajoznawstwa i wiedzy krajoznawczej

3: Kształtowani potrzeb i zainteresowań krajoznawczych. Czynniki determinujące percepcję wiedzy krajoznawczej

4: Atrakcje krajoznawcze regionów polski rola w programowaniu turystyki

5: Szlaki i trasy turystyczne przedstawiające dorobek kulturowy Polski, szlaki tematyczne, ich kreacja i zarządzanie

6: Interpretacja dziedzictwa, zasady, studium przypadku

7: Warsztat krajoznawczy pilota wycieczek

ĆWICZENIA

1: Organizacja ćwiczeń, literatura, źródła wiedzy krajoznawczej

2: Metody i zasady wykorzystywane w krajoznawstwie turystycznym (metoda infiltracji, metoda słowna i praktyczna, zasady: świadomego i aktywnego udziału turysty w przekazywaniu treści krajoznawczych, korelacji i integracji treści krajoznawczych, programowania, pogłębiania, systematyzowania i utrwalania treści krajoznawczych, łączenia teorii z praktyką w krajoznawstwie turystycznym, poglądowości treści turystycznych wraz z jej funkcjami - uogólniania, - wyjaśniania, - korygowania, - naśladowania, zasadę stopniowania trudności przekazu wiedzy krajoznawczej, opracowania wiedzy krajoznawczej i przystosowania jej do odbioru przez turystów

3: Zasady i metody stosowane w krajoznawstwie turystycznym, metodykę przygotowania i obsługi imprez turystycznych z programem krajoznawczym

4: Klasyfikację walorów krajoznawczych, sposoby oceny przydatności walorów krajoznawczych dla potrzeb turystyki, źródła wiedzy przydatne przy projektowaniu imprez turystyczno krajoznawczych, metodykę przygotowania się do obsługi tej formy turystyki

5: Inwentaryzacja krajoznawcza, Zasady prowadzenia inwentaryzacji, karty inwentaryzacyjne, wykorzystanie efektów inwentaryzacji

6: Zasady organizacji zajęć kulturalno rozrywkowych i oświatowych, gry i zabawy świetlicowe, konkursy i turnieje, zasady organizacji wystaw w trakcie trwania wyjazdów turystycznych, organizacji uroczystości, imprez, wieczornic, ognisk, zabaw z muzyką, ze śpiewem wykorzystywane w krajoznawstwie i turystyce

7: Tworzenie produktu turystycznego w oparciu o atrakcje i walory krajoznawcze

8: wykorzystanie zasad i metod stosowanych w krajoznawstwie turystycznym w praktyce ćwiczenia terenowe


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 42
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 5
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 33
Opracowanie wyników 0
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 20
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 75
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 3
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Kruczek Z., Kurek A., Nowacki M. — Krajoznawstwo. Teoria i metodyka, Kraków, 2012, Proksenia

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Praca zbiorowa — Kanon Krajoznawczy, Warszawa, 2008, PTTK

Efekty uczenia się:

EK1 Wiedza:

Zna zadania jakie spełnia krajoznawstwo we współczesnym społeczeństwie – odniesienie do efektów kierunkowych – W_W16

EK2 Wiedza:

Ma pogłębioną wiedze na temat czynników determinujących percepcję wiedzy krajoznawczej– odniesienie do efektów kierunkowych –K_W16

EK4 Umiejętności:

Potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację krajoznawczą dowolnego obiektu krajoznawczego– odniesienie do efektów kierunkowych –K_U13

EK5 Umiejętności:

Potrafi zaprogramować wyjazd krajoznawczy– odniesienie do efektów kierunkowych –K_U14

EK7 Kompetencje społeczne:

Jest w stanie zorganizować i zaprogramować zadania z zakresu krajoznawstwa turystycznego– odniesienie do efektów kierunkowych –K-K08

EK8 Kompetencje społeczne:

Potrafi dobrać treści krajoznawcze dla różnych wyjazdów turystycznych i grup społecznych biorących w nich udział– odniesienie do efektów kierunkowych – K_K09

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach

2: Ćwiczenie praktyczne

3: Projekt indywidualny

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Średnia ważona ocen formułujących

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Zaliczenie ćwiczeń oraz zdany egzamin końcowy testowy

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 50% poprawnie udzielonych odpowiedzi w ustnym sprawdzianie sródsemestralnym
4,0 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi w ustnym sprawdzianie sródsemestralnym
5,0 70% poprawnie udzielonych odpowiedzi w ustnym sprawdzianie sródsemestralnym


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 50% poprawnie udzielonych odpowiedzi w ustnym sprawdzianie sródsemestralnym
4,0 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi w ustnym sprawdzianie sródsemestralnym
5,0 70% poprawnie udzielonych odpowiedzi w ustnym sprawdzianie sródsemestralnym


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod wzgledem metodologicznym przygotowanie projektu inwentaryzacji wybranego obiektu
4,0 Dobre pod wzgledem metodologicznym przygotowanie projektu inwentaryzacji wybranego obiektu, rozbudowanie o materiały ilustracyjne
5,0 Wzorcowe pod wzgledem metodologicznym przygotowanie projektu inwentaryzacji wybranego obiektu, rozbudowanie o materiały ilustracyjne, digitalizacja wyników inwentaryzacji


EFEKT KSZTAŁCENIA 4

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod wzgledem metodologicznym przygotowanie projektu wyjazdu krajoznawczego
4,0 Dobre pod wzgledem metodologicznym przygotowanie projektu wyjazdu krajoznawczego, wzbogacone o opis trasy, materiały ilustracyjne
5,0 Wzorcowe pod wzgledem metodologicznym przygotowanie projektu wyjazdu krajoznawczego, zbogacone o opis trasy, materiały ilustracyjne


EFEKT KSZTAŁCENIA 5

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod wzgledem metodologicznym przygotowanie zadania krajoznawczego
4,0 Dobre pod wzgledem metodologicznym przygotowanie zadania krajoznawczego
5,0 Wyróżniające się pod wzgledem metodologicznym przygotowanie zadania krajoznawczego


EFEKT KSZTAŁCENIA 6

OCENA WYMAGANIA
3,0 Poprawne pod wzgledem metodologicznym przygotowanie projektu wybranej imprezy turystycznej (turystyki aktywnej, agroturystyki, przygodowej, ekoturystyki, itp. do wyboru)
4,0 Dobre pod wzgledem metodologicznym przygotowanie projektu wybranej imprezy turystycznej (turystyki aktywnej, agroturystyki, przygodowej, ekoturystyki, itp. do wyboru)
5,0 Wzorcowe pod wzgledem metodologicznym przygotowanie projektu wybranej imprezy turystycznej (turystyki aktywnej, agroturystyki, przygodowej, ekoturystyki, itp. do wyboru)
Praktyki zawodowe:

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE:

Celem ćwiczeń terenowych jest wypracowanie u studentów umiejętności stosowania w praktyce metody infiltracji treści krajoznawczych do programów wyjazdów turystycznych na przykładzie realizowanej przez nich, pod kierunkiem prowadzących, wycieczki. Kolejne zadanie ćwiczeń to utrwalenie metod pilotażu i rezydentury w turystyce pobytowej i objazdowej. Ostatnim elementem jest metodyka organizacji i prowadzenia zajęć kulturalno-rozrywkowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0