Krajoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR-SL>KRAJ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Krajoznawstwo | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Geografii Turystyki | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 04 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M11) Metoda projektów |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Artur Kurek WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Opanowane treści kierunkowych z zakresu podstaw turystyki i geografii turystycznej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Rola krajoznawstwa we współczesnym społeczeństwie. Związki krajoznawstwa z turystyką. Formy i kierunki rozwoju krajoznawstwa. 2: Krajoznawstwo turystyczne. Regionalizm krajoznawczy. Metody i środki popularyzacji krajoznawstwa i wiedzy krajoznawczej 3: Kształtowani potrzeb i zainteresowań krajoznawczych. Czynniki determinujące percepcję wiedzy krajoznawczej 4: Atrakcje krajoznawcze regionów polski rola w programowaniu turystyki 5: Szlaki i trasy turystyczne przedstawiające dorobek kulturowy Polski, szlaki tematyczne, ich kreacja i zarządzanie 6: Interpretacja dziedzictwa, zasady, studium przypadku 7: Warsztat krajoznawczy pilota wycieczek ĆWICZENIA 1: Organizacja ćwiczeń, literatura, źródła wiedzy krajoznawczej 2: Metody i zasady wykorzystywane w krajoznawstwie turystycznym (metoda infiltracji, metoda słowna i praktyczna, zasady: świadomego i aktywnego udziału turysty w przekazywaniu treści krajoznawczych, korelacji i integracji treści krajoznawczych, programowania, pogłębiania, systematyzowania i utrwalania treści krajoznawczych, łączenia teorii z praktyką w krajoznawstwie turystycznym, poglądowości treści turystycznych wraz z jej funkcjami - uogólniania, - wyjaśniania, - korygowania, - naśladowania, zasadę stopniowania trudności przekazu wiedzy krajoznawczej, opracowania wiedzy krajoznawczej i przystosowania jej do odbioru przez turystów 3: Zasady i metody stosowane w krajoznawstwie turystycznym, metodykę przygotowania i obsługi imprez turystycznych z programem krajoznawczym 4: Klasyfikację walorów krajoznawczych, sposoby oceny przydatności walorów krajoznawczych dla potrzeb turystyki, źródła wiedzy przydatne przy projektowaniu imprez turystyczno krajoznawczych, metodykę przygotowania się do obsługi tej formy turystyki 5: Inwentaryzacja krajoznawcza, Zasady prowadzenia inwentaryzacji, karty inwentaryzacyjne, wykorzystanie efektów inwentaryzacji 6: Zasady organizacji zajęć kulturalno rozrywkowych i oświatowych, gry i zabawy świetlicowe, konkursy i turnieje, zasady organizacji wystaw w trakcie trwania wyjazdów turystycznych, organizacji uroczystości, imprez, wieczornic, ognisk, zabaw z muzyką, ze śpiewem wykorzystywane w krajoznawstwie i turystyce 7: Tworzenie produktu turystycznego w oparciu o atrakcje i walory krajoznawcze 8: wykorzystanie zasad i metod stosowanych w krajoznawstwie turystycznym w praktyce ćwiczenia terenowe
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Kruczek Z., Kurek A., Nowacki M. — Krajoznawstwo. Teoria i metodyka, Kraków, 2012, Proksenia LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Praca zbiorowa — Kanon Krajoznawczy, Warszawa, 2008, PTTK |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: Zna zadania jakie spełnia krajoznawstwo we współczesnym społeczeństwie – odniesienie do efektów kierunkowych – W_W16 EK2 Wiedza: Ma pogłębioną wiedze na temat czynników determinujących percepcję wiedzy krajoznawczej– odniesienie do efektów kierunkowych –K_W16 EK4 Umiejętności: Potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację krajoznawczą dowolnego obiektu krajoznawczego– odniesienie do efektów kierunkowych –K_U13 EK5 Umiejętności: Potrafi zaprogramować wyjazd krajoznawczy– odniesienie do efektów kierunkowych –K_U14 EK7 Kompetencje społeczne: Jest w stanie zorganizować i zaprogramować zadania z zakresu krajoznawstwa turystycznego– odniesienie do efektów kierunkowych –K-K08 EK8 Kompetencje społeczne: Potrafi dobrać treści krajoznawcze dla różnych wyjazdów turystycznych i grup społecznych biorących w nich udział– odniesienie do efektów kierunkowych – K_K09 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach 2: Ćwiczenie praktyczne 3: Projekt indywidualny OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Średnia ważona ocen formułujących WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Zaliczenie ćwiczeń oraz zdany egzamin końcowy testowy KRYTERIA OCENY
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Praktyki zawodowe: |
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE: Celem ćwiczeń terenowych jest wypracowanie u studentów umiejętności stosowania w praktyce metody infiltracji treści krajoznawczych do programów wyjazdów turystycznych na przykładzie realizowanej przez nich, pod kierunkiem prowadzących, wycieczki. Kolejne zadanie ćwiczeń to utrwalenie metod pilotażu i rezydentury w turystyce pobytowej i objazdowej. Ostatnim elementem jest metodyka organizacji i prowadzenia zajęć kulturalno-rozrywkowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.