Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Obsługa ruchu turystycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TTR-SL>ORT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Obsługa ruchu turystycznego
Jednostka: Zakład Obsługi Ruchu Turystycznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 03

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M7) Konsultacje

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium
(F8) Referat

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P2) Egzamin ustny
(P3) Średnia ważona ocen formułujących

Skrócony opis:

Cel przedmiotu: Przekazanie wiedzy na temat zasad i technik stosowanych w obsłudze ruchu turystycznego. Umiejętność wydzielenia i obsługi strumieni ruchu turystycznego; organizowania i realizowania imprez turystycznych różnego typu; obsługiwania turystów na poszczególnych etapach podróży turystycznej. Efektywna współpraca międzynarodowa kontrahentów w obsłudze ruchu turystycznego. Logistyka w obsłudze ruchu turystycznego. Dbałość, o jakość obsługi ruchu turystycznego. Monitoring zjawisk ruchu turystycznego

Pełny opis:

Wymagania wstępne: wiedza z przedmiotów:

Podstawy turystyki, Podstawy rekreacji, Historia turystyki i rekreacji, Biologiczny rozwój człowieka, Fizjologia człowieka, Higiena, Filozofia, Psychologia, Socjologia, Pedagogika czasu wolnego, Ekologia i ochrona środowiska, Prawo, Turystyka aktywna, Geografia turystyczna, Historia architektury i sztuki, Krajoznawstwo, Przyrodoznawstwo, Turystyka dzieci i młodzieży, Informatyka stosowana, Zarządzanie, Ekonomia, Podstawy rachunkowości, Ekonomika turystyki i rekreacji, Hotelarstwo

Podstawowe wiadomości i informacje z zakresu techniki organizacji i obsługi imprez turystycznych. Potrzeby i motywy turystów oraz różne obowiązki kadr bezpośredniej obsługi.

Ruch turystyczny, Strumienie ruchu turystycznego. Deglomeracja czasowa, przestrzenna, dyspersja ruchu turystycznego. Czynniki i kierunki rozwoju ruchu turystycznego. Indywidualne determinanty wyjazdów turystycznych. Rodzaje i formy obsługi ruchu turystycznego na poszczególnych etapach podróży. Prawne aspekty obsługi ruchu turystycznego. Imprezy turystyczne ich rodzaje. Organizacja i realizacja imprez turystycznych.Rodzaje dokumentów w obsłudze ruchu turystycznego. Usługa pośrednictwa. Zasady i sposoby przekazywania informacji turystycznej. Pilotaż i przewodnictwo turystyczne. Praca z grupa turystyczna. Znaczenie transportu w realizacji imprezy turystycznej. Obsługa turystów w obiektach bazy noclegowej i żywieniowej. Stosowanie nowoczesnych technik informatycznych w obsłudze ruchu turystycznego. Przygotowanie pracowników obsługujących ruch turystyczny. Kultura obsługi i etyka zawodowa. Wykorzystanie logistyki w obsłudze ruchu turystycznego. Jakość obsługi ruchu turystycznego – indykatory. Zasady organizacji, kalkulacji, akwizycji, rozliczania i obsługi imprez zagranicznych wyjazdowych, zagranicznych przyjazdowych, wewnątrz krajowych. Funkcjonowanie terminalu lotniczego, morskiego, kolejowego, autokarowego-uwarunkowania prawne, cechy charakterystyczne, procedury. Dokumenty podróży, dokumenty komunikacyjne, dokumenty handlowe. Graniczny Posterunek Kontroli - Straż Graniczna, Urząd Celny. Efektywne rozwiązywanie sytuacji kryzysowych w obsłudze ruchu turystycznego (np. skargi klientów kontrola świadczeń). Sytuacje awaryjne w obsłudze imprez turystycznych. Państwowa Inspekcja Transportu Drogowego – uprawnienia i procedury kontrolne.

Potencjalny turysta jego potrzeby i implikacje z tego wynikające dla obsługi ruchu turystycznego. Potrzeba wyjazdu (w tym i turystycznego), jako potrzeba główna (sprawcza), implikująca powstanie szeregu potrzeb związanych z organizacją podróży. Motywy mającymi wpływ na decyzji zlecającej organizatorowi przygotowanie wyjazdu turystycznego. Prawne aspekty obsługi ruchu turystycznego. Imprezy turystyczne – ich rodzaje.

Cechy imprezy turystycznej. Etapy podróży. Zasady organizacji, kalkulacji, akwizycji i obsługi imprez zagranicznych wyjazdowych, zagranicznych przyjazdowych, wewnątrz krajowych z uwzględnieniem cech demospołecznych i środka transportu.

Usługa pośrednictwa. Zasady i sposoby przekazywania informacji turystycznej.

Znaczenie transportu w realizacji imprezy turystycznej.

Obsługa turystów w obiektach bazy noclegowej i Żywieniowej. Przygotowanie pracowników obsługujących ruch turystyczny. Kultura obsługi i etyka zawodowa. Jakość obsługi ruchu turystycznego

Literatura:

Literatura podstawowa:

1 Meyer. B. (red) — Obsługa ruchu turystycznego, Warszawa, 2010, PWN

2 Kruczek. Z. (red) — Obsługa ruchu turystycznego, Kraków, 2011, Proksenia

3 Bosiacki S, Sniadek J — Metodyka i technika obsługi ruchu turystycznego, Poznan, 2010, AWF Poznań

Literatura pomocnicza

1.Cybula P. (red), Umowa o imprezę turystyczną. Lexisnexis, Warszawa 2005

2 Kruczek. Z. (red) — Kompendium pilota wycieczek, Kraków, 2011, Proksenia

3.Borkowski, K — Kwestionariusz informacyjny do zlecenia na organizacje i realizacje imprezy turystycznej - materiał szkoleniowy dla studentów AWF Kraków, Sucha Beskidzka, 2012, WSTiE

Efekty uczenia się:

WIEDZA

EK 1

Ma podstawowe wiadomości i informacje z zakresu techniki organizacji i obsługi imprez turystycznych.

EK 2

Identyfikuje, rozpoznaje i opisuje potrzeby i motywy turystów oraz zna obowiązki różnych kadr bezpośredniej obsługi.

EK 3

Zna, prezentuje i opisuje zasady organizacji, kalkulacji, akwizycji i obsługi imprez zagranicznych wyjazdowych, zagranicznych przyjazdowych, wewnątrz krajowych

UMIEJĘTNOŚCI

EK 4

Potrafi efektywnie rozwiązać sytuacje kryzysowe w obsłudze ruchu turystycznego (np. skargi klientów kontrola świadczeń). Umie zachować się w sytuacjach awaryjnych w obsłudze imprez turystycznych.

EK 5

Potrafi dostosować swoje kwalifikacje do potrzeb różnych form ruchu turystycznego i obsługi turystów na różnych etapach realizacji imprezy, umie posługiwać się dokumenty podróży, dokumentami komunikacyjnymi, dokumentami handlowymi.

KOMPETENCJE

EK 6

Potrafi prawidłowo identyfikować, oceniać i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, jest świadomy obowiązywania zasad kulturalnej obsługi klienta/turysty w oparciu o zasady etyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

SPOSOBY I METODY OCENY (F – FORMUJĄCA P - PODSUMOWUJĄCA)

F1. – ocena zainteresowania problematyką przedmiotu

F2. – ocena poziomu kultury osobistej i etycznych zachowań studenta

F3. – ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych

F4. – ocena umiejętności pracy w grupie

F5. – ocena aktywności podczas zajęć, dyskusja

P1. - ocena opanowania materiału będącego przedmiotem ćwiczeń – zaliczenie

P2. – ocena opanowania materiału będącego przedmiotem wykładu – egzamin w formie pisemnej

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

a. Pozytywna ocena z ćwiczeń i pozytywna ocena z egzaminu pisemnego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0