Obsługa ruchu turystycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR-SL>ORT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obsługa ruchu turystycznego |
Jednostka: | Zakład Obsługi Ruchu Turystycznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 03 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Skrócony opis: |
Cel przedmiotu: Przekazanie wiedzy na temat zasad i technik stosowanych w obsłudze ruchu turystycznego. Umiejętność wydzielenia i obsługi strumieni ruchu turystycznego; organizowania i realizowania imprez turystycznych różnego typu; obsługiwania turystów na poszczególnych etapach podróży turystycznej. Efektywna współpraca międzynarodowa kontrahentów w obsłudze ruchu turystycznego. Logistyka w obsłudze ruchu turystycznego. Dbałość, o jakość obsługi ruchu turystycznego. Monitoring zjawisk ruchu turystycznego |
Pełny opis: |
Wymagania wstępne: wiedza z przedmiotów: Podstawy turystyki, Podstawy rekreacji, Historia turystyki i rekreacji, Biologiczny rozwój człowieka, Fizjologia człowieka, Higiena, Filozofia, Psychologia, Socjologia, Pedagogika czasu wolnego, Ekologia i ochrona środowiska, Prawo, Turystyka aktywna, Geografia turystyczna, Historia architektury i sztuki, Krajoznawstwo, Przyrodoznawstwo, Turystyka dzieci i młodzieży, Informatyka stosowana, Zarządzanie, Ekonomia, Podstawy rachunkowości, Ekonomika turystyki i rekreacji, Hotelarstwo Podstawowe wiadomości i informacje z zakresu techniki organizacji i obsługi imprez turystycznych. Potrzeby i motywy turystów oraz różne obowiązki kadr bezpośredniej obsługi. Ruch turystyczny, Strumienie ruchu turystycznego. Deglomeracja czasowa, przestrzenna, dyspersja ruchu turystycznego. Czynniki i kierunki rozwoju ruchu turystycznego. Indywidualne determinanty wyjazdów turystycznych. Rodzaje i formy obsługi ruchu turystycznego na poszczególnych etapach podróży. Prawne aspekty obsługi ruchu turystycznego. Imprezy turystyczne ich rodzaje. Organizacja i realizacja imprez turystycznych.Rodzaje dokumentów w obsłudze ruchu turystycznego. Usługa pośrednictwa. Zasady i sposoby przekazywania informacji turystycznej. Pilotaż i przewodnictwo turystyczne. Praca z grupa turystyczna. Znaczenie transportu w realizacji imprezy turystycznej. Obsługa turystów w obiektach bazy noclegowej i żywieniowej. Stosowanie nowoczesnych technik informatycznych w obsłudze ruchu turystycznego. Przygotowanie pracowników obsługujących ruch turystyczny. Kultura obsługi i etyka zawodowa. Wykorzystanie logistyki w obsłudze ruchu turystycznego. Jakość obsługi ruchu turystycznego – indykatory. Zasady organizacji, kalkulacji, akwizycji, rozliczania i obsługi imprez zagranicznych wyjazdowych, zagranicznych przyjazdowych, wewnątrz krajowych. Funkcjonowanie terminalu lotniczego, morskiego, kolejowego, autokarowego-uwarunkowania prawne, cechy charakterystyczne, procedury. Dokumenty podróży, dokumenty komunikacyjne, dokumenty handlowe. Graniczny Posterunek Kontroli - Straż Graniczna, Urząd Celny. Efektywne rozwiązywanie sytuacji kryzysowych w obsłudze ruchu turystycznego (np. skargi klientów kontrola świadczeń). Sytuacje awaryjne w obsłudze imprez turystycznych. Państwowa Inspekcja Transportu Drogowego – uprawnienia i procedury kontrolne. Potencjalny turysta jego potrzeby i implikacje z tego wynikające dla obsługi ruchu turystycznego. Potrzeba wyjazdu (w tym i turystycznego), jako potrzeba główna (sprawcza), implikująca powstanie szeregu potrzeb związanych z organizacją podróży. Motywy mającymi wpływ na decyzji zlecającej organizatorowi przygotowanie wyjazdu turystycznego. Prawne aspekty obsługi ruchu turystycznego. Imprezy turystyczne – ich rodzaje. Cechy imprezy turystycznej. Etapy podróży. Zasady organizacji, kalkulacji, akwizycji i obsługi imprez zagranicznych wyjazdowych, zagranicznych przyjazdowych, wewnątrz krajowych z uwzględnieniem cech demospołecznych i środka transportu. Usługa pośrednictwa. Zasady i sposoby przekazywania informacji turystycznej. Znaczenie transportu w realizacji imprezy turystycznej. Obsługa turystów w obiektach bazy noclegowej i Żywieniowej. Przygotowanie pracowników obsługujących ruch turystyczny. Kultura obsługi i etyka zawodowa. Jakość obsługi ruchu turystycznego |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1 Meyer. B. (red) — Obsługa ruchu turystycznego, Warszawa, 2010, PWN 2 Kruczek. Z. (red) — Obsługa ruchu turystycznego, Kraków, 2011, Proksenia 3 Bosiacki S, Sniadek J — Metodyka i technika obsługi ruchu turystycznego, Poznan, 2010, AWF Poznań Literatura pomocnicza 1.Cybula P. (red), Umowa o imprezę turystyczną. Lexisnexis, Warszawa 2005 2 Kruczek. Z. (red) — Kompendium pilota wycieczek, Kraków, 2011, Proksenia 3.Borkowski, K — Kwestionariusz informacyjny do zlecenia na organizacje i realizacje imprezy turystycznej - materiał szkoleniowy dla studentów AWF Kraków, Sucha Beskidzka, 2012, WSTiE |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA EK 1 Ma podstawowe wiadomości i informacje z zakresu techniki organizacji i obsługi imprez turystycznych. EK 2 Identyfikuje, rozpoznaje i opisuje potrzeby i motywy turystów oraz zna obowiązki różnych kadr bezpośredniej obsługi. EK 3 Zna, prezentuje i opisuje zasady organizacji, kalkulacji, akwizycji i obsługi imprez zagranicznych wyjazdowych, zagranicznych przyjazdowych, wewnątrz krajowych UMIEJĘTNOŚCI EK 4 Potrafi efektywnie rozwiązać sytuacje kryzysowe w obsłudze ruchu turystycznego (np. skargi klientów kontrola świadczeń). Umie zachować się w sytuacjach awaryjnych w obsłudze imprez turystycznych. EK 5 Potrafi dostosować swoje kwalifikacje do potrzeb różnych form ruchu turystycznego i obsługi turystów na różnych etapach realizacji imprezy, umie posługiwać się dokumenty podróży, dokumentami komunikacyjnymi, dokumentami handlowymi. KOMPETENCJE EK 6 Potrafi prawidłowo identyfikować, oceniać i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, jest świadomy obowiązywania zasad kulturalnej obsługi klienta/turysty w oparciu o zasady etyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY I METODY OCENY (F – FORMUJĄCA P - PODSUMOWUJĄCA) F1. – ocena zainteresowania problematyką przedmiotu F2. – ocena poziomu kultury osobistej i etycznych zachowań studenta F3. – ocena przygotowania do ćwiczeń audytoryjnych F4. – ocena umiejętności pracy w grupie F5. – ocena aktywności podczas zajęć, dyskusja P1. - ocena opanowania materiału będącego przedmiotem ćwiczeń – zaliczenie P2. – ocena opanowania materiału będącego przedmiotem wykładu – egzamin w formie pisemnej WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU a. Pozytywna ocena z ćwiczeń i pozytywna ocena z egzaminu pisemnego |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.