Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy rachunkowości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: TTR-SL>PRA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy rachunkowości
Jednostka: Zakład Ekonomii i Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja
(M7) Konsultacje

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F3) Kolokwium
(F4) Odpowiedź ustna

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny
(P4) Test

Skrócony opis:

WYMAGANIA WSTĘPNE

Efekty kształcenia uzyskane z następujących przedmiotów: Ekonomia, Prawo, Ekonomika turystyki i rekreacji.

CELE PRZEDMIOTU

CEL 1. Zapoznanie słuchaczy z cechami, celami, funkcjami i zasadami oraz podstawowymi pojęciami rachunkowości. Charakterystyka składników majątku i źródeł ich finansowania. Omówienie zasad ewidencji aktywów, pasywów, kosztów, przychodów oraz podstawowych zasad sporządzania bilansu i ustalania wyniku finansowego.

CEL 2. Nabycie przez słuchaczy umiejętności w zakresie prawidłowej klasyfikacji operacji gospodarczych jak również zasad ewidencji majątku i źródeł jego finansowania, a także identyfikacji składników majątku i kapitału. Student potrafi sporządzić uproszczony bilans i rachunek zysków i strat. Potrafi też wyjaśnić powiązania pomiędzy elementami sprawozdania finansowego oraz zaprezentować jedną z metod ustalania wyniku finansowego.

CEL 3. Wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności do działania w sposób przedsiębiorczy.

Pełny opis:

TEMATYKA ZAJĘĆ

WYKŁADY

W1. System rachunkowości i jego rodzaje 1 godz.

W2. Zasady rachunkowości 1 godz.

W3. Bilans jako rachunek statyczny 2 godz.

W4. Dynamiczny rachunek aktywów i pasywów - operacje i zasady ewidencji 4 godz.

W5. Metoda bilansowa 1 godz.

W6. Budowa rachunku kosztów i wyników 2 godz.

W7. Sprawozdawczość finansowa 2 godz.

W8. Analiza wskaźnikowa sytuacji finansowej firmy 2 godz.

RAZEM: 15 godz.

ĆWICZENIA

C1. Sporządzanie bilansu i analiza jego części składowych 3 godz.

C2. Specyfika operacji gospodarczych oraz ich ewidencjonowanie 15 godz.

C3. Analiza metody bilansowej 2 godz.

C4. Budowa i funkcjonowanie rachunku kosztów, budowa i funkcjonowanie rachunku wyników 3 godz.

C5. Specyfika sprawozdania finansowego jako produktu rachunkowości 4 godz.

C6. Klasyfikacja oraz próba interpretowania wskaźników finansowych w firmie 3 godz.

RAZEM: 30 godz.

OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA

Godziny wynikające z planu studiów 45 godz.

Konsultacje przedmiotowe 2 godz.

Egzaminy i zaliczenia w sesji 3 godz.

Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 15 godz.

Przygotowanie do kolokwium, zaliczenia, egzaminu 10 godz.

RAZEM: 75 godz.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Winiarska K. (red) ,Podstawy rachunkowości, Wolters Kluwer, Warszawa, 2012.

Winiarska K.(red) ,Zbiór zadań z podstaw rachunkowości, Wolters Kluwer, Warszawa, 2012.

Ustawa o rachunkowości z 29.09.1994r.( tekst jednolity Dz. U. z 2016R. POZ.1047 Z DNIA 19.07.2016R.).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Dziuba-Burczyk A. ,Podstawy rachunkowości w świetle efektów kształcenia, Krakowska Akademia im.Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków, 2013.

Efekty uczenia się:

EK1.Wiedza: Zna i definiuje zasady i techniki rachunkowości. K_W14, K_W17.

EK2.Wiedza: Rozróżnia i klasyfikuje składniki bilansu. K_W14, K_W17.

EK3.Wiedza: Zna zasady ewidencji księgowej. K_W14, K_W17.

EK4.Umiejętności: Potrafi dokonać ewidencji operacji gospodarczych i

analizować ich wpływ na sytuacją jednostki.K_U18.

EK5.Umiejętności: Potrafi sporządzić uproszczone sprawozdanie

finansowe. K_U12.

EK6.Umiejętności: Potrafi wykonać analizę wskaźnikową sytuacji

finansowej firmy. K_U12, K_U18.

EK7.Kompetencje społeczne: Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy. K_K01, K_K04.

Metody i kryteria oceniania:

EFEKT KSZTAŁCENIA 1

NA OCENĘ 3 Kolokwium, odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach, test i egzamin pisemny wskazują na opanowanie przerabianego materiału na poziomie minimum 50 procent.

NA OCENĘ 4 Kolokwium, odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach, test i egzamin pisemny wskazują na opanowanie przerabianego materiału na poziomie minimum 60 procent.

NA OCENĘ 5 Kolokwium, odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach, test i egzamin pisemny wskazują na opanowanie przerabianego materiału na poziomie minimum 75 procent.

EFEKT KSZTAŁCENIA 2

NA OCENĘ 3 Kolokwium, odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach, test i egzamin pisemny wskazują na opanowanie przerabianego materiału na poziomie minimum 50 procent.

NA OCENĘ 4 Kolokwium, odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach,

test i egzamin pisemny wskazują na opanowanie przerabianego materiału na poziomie minimum 60 procent.

NA OCENĘ 5 Kolokwium, odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach, test i egzamin pisemny wskazują na opanowanie przerabianego materiału na poziomie minimum 75 procent.

EFEKT KSZTAŁCENIA 3

NA OCENĘ 3 Kolokwium, odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach, test i egzamin pisemny wskazują na opanowanie przerabianego materiału na poziomie minimum 50 procent.

NA OCENĘ 4 Kolokwium, odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach,

test i egzamin pisemny wskazują na opanowanie przerabianego materiału na poziomie minimum 60 procent.

NA OCENĘ 5 Kolokwium, odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach,

test i egzamin pisemny wskazują na opanowanie przerabianego materiału na poziomie minimum 75 procent.

EFEKT KSZTAŁCENIA 4

NA OCENĘ 3 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 50 procent.

NA OCENĘ 4 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 60 procent.

NA OCENĘ 5 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 75 procent.

EFEKT KSZTAŁCENIA 5

NA OCENĘ 3 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 50 procent.

NA OCENĘ 4 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 60 procent.

NA OCENĘ 5 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 75 procent.

EFEKT KSZTAŁCENIA 6

NA OCENĘ 3 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 50 procent.

NA OCENĘ 4 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 60 procent.

NA OCENĘ 5 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 75 procent.

EFEKT KSZTAŁCENIA 7

NA OCENĘ 3 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 50 procent.

NA OCENĘ 4 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 60 procent.

NA OCENĘ 5 Ocena jakościowa poprawności realizacji powierzonych zadań przy wykorzystaniu nabytych umiejętności na poziomie minimum 75 procent.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)