Podstawy rekreacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | TTR-SL>PREK | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Podstawy rekreacji | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Zakład Teorii Rekreacji i Turystyki | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | polski | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M11) Metoda projektów |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: prof. nadzw. dr hab. Ryszard Winiarski, dr Sabina Owsianowska WYMAGANIA WSTĘPNE 1). Wiedza ogólna na poziomie szkoły średniej. CELE PRZEDMIOTU 1). Zapoznanie studentów z podstawowymi problemami rekreacji oraz nabycie przez nich umiejętności analizy i oceny skutków uczestnictwa w rekreacji, ze szczególnym uwzględnieniem rekreacji fizycznej. |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Podstawowe pojęcia, formy i cele rekreacji. 2: Zarys dziejów rekreacji i czasu wolnego. 3: Perspektywy, bariery i czynniki rozwoju rekreacji. 4: Organizacja rekreacji - sektor publiczny i prywatny. 5: Znaczenie rekreacji fizycznej w życiu współczesnego człowieka. 6: Rola rekreacji w promocji zdrowia i profilaktyce chorób cywilizacyjnych. 7: Trening rekreacyjny w teorii i praktyce. 8: Upowszechnianie rekreacji - wychowanie i kształcenie do rekreacji. 9: Możliwości rozwoju zawodowego i specyfika pracy specjalisty rekreacji. ĆWICZENIA 1: Analiza i ocena literatury z zakresu rekreacji - periodyki, druki zwarte, elektroniczne źródła informacji. 2: Metodyka przygotowania i prezentacji referatu (raportu z badań) dotyczącego rekreacji. 3: Formy uczestnictwa w rekreacji - analiza i klasyfikacja. 4: Czynniki i bariery rozwoju rekreacji - analiza na przykładzie wybranych krajów. 5: Uczestnictwo Polaków w rekreacji – analiza danych statystycznych. 6: Geneza i rozwój rekreacji - prekursorzy i pierwsze organizacje rekreacyjne. 7: Działalność polskich i międzynarodowych organizacji zajmujących się rekreacją i czasem wolnym. 8: Działalność komercyjna w rekreacji - analiza wybranych usług rekreacyjnych. 9: Pielęgnacja ciała jako cel zajęć rekreacyjnych - fitness, wellness, SPA. 10: Rekreacja w pełnym cyklu życia człowieka: w dzieciństwie, młodości, wieku dojrzałym i starszym. Wiek jako wyznacznik uczestnictwa w rekreacji. 11: Aktywność rekreacyjna kobiet i mężczyzn w Polsce. Płeć jako wyznacznik uczestnictwa w rekreacji. 12: Media a rekreacja: znaczenie przekazów medialnych w promocji aktywności rekreacyjnej. 13: Zawód animatora rekreacji: analiza predyspozycji i kompetencji do pracy w rekreacji. 14: Prognozowanie rozwoju rekreacji. Nowe tendencje w sposobach spędzania czasu wolnego w Polsce i na świecie. 15: Podsumowanie, omówienie i ocena prac kontrolnych. Zaliczenie ćwiczeń.
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Rekreacja i czas wolny. Pod red. R. Winiarskiego. Warszawa 2011. 2). Teoria i metodyka rekreacji. Pod red. W. Siwińskiego i B. Pluty. Poznań 2010. |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
EK1 Wiedza: K_W1 Zna terminologię nauk o kulturze fizycznej, nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w zakresie turystyki i rekreacji. EK2 Wiedza: K_W03 Zna uwarunkowania środowiskowe i czynniki cywilizacyjne wpływające na potrzebę podejmowania aktywności w zakresie turystyki i rekreacji. EK3 Wiedza: K_W08 Zna teoretyczne podstawy działań w zakresie promocji zdrowia, poprawy stylu życia, profilaktyki chorób cywilizacyjnych i rozumie rolę turystyki i rekreacji w tych działaniach. EK4 Umiejętności: K_U06 Posiada umiejętność identyfikowania motywów i barier w zakresie uczestnictwa w poszczególnych formach turystyki i rekreacji. EK5 Umiejętności: K_U13 Posiada umiejętność przygotowania pisemnego raportu prezentującego własne działania lub analizę danych dostępnych w zewnętrznych źródłach. EK6 Kompetencje społeczne: K_K01 Jest gotów/gotowa do uzupełniania i doskonalenia kwalifikacji w zakresie wybranego zawodu. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Wykłady - egzamin pisemny Ćwiczenia - kolokwium Kryteria: Ocena 3 (posiadanie wiedzy, opanowanie umiejętności oraz wykazanie się kompetencjami społecznymi objętych programem nauczania w stopniu zadowalającym) Ocena 4 (jak wyżej w stopniu dobrym) Ocena 5 (jak wyżej w stopniu bardzo dobrym - zasługującym na wyróżnienie) |
||||||||||||||||||||||||
Praktyki zawodowe: |
Nie są planowane. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie.